Gå til innhold

Håp for en D student?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig spent logget jeg meg inn for å se resultatet fra bacheloroppgaven min. Nok en D. Gjennom alle tre årene på studiet mitt har jeg bare fått D intet høyere eller lavere. Jeg er utrolig skuffa! Og må si jeg gråt litt også. Hvordan blir det på arbeidsmarkedet nå? 

 

En ting er at jeg syns det er flaut i sosiale lag, men om en potensiell arbeidsgiver spør meg om hvorfor jeg bare har D'er. Står karakterene på vitnemålet? Er karakterer et stort samtaleemne i jobbintervjuer? Er egentlig håpet om å få en relevant jobb borte nå? 

 

Det verste er egentlig at jeg føler litt på at jeg angrer på at jeg tok en høyere utdannelse nå.. Jeg har ikke klart å møte mine egne forventninger, og føler meg fryktelig mislykka.



Anonymous poster hash: 1adca...902
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da fokuserer du på dine positive sider, som ikke kommer fram på en eksamen. 

Tradisjonell eksamensform, hvor hele karakteren i faget avgjøres i løpet av x antall timer uten hjelpemidler, er ikke alltid den beste formen for å vite hva en person faktisk kan. Vi har vel alle vært med på at en eksamen plutselig tok en helt annen form enn tidligere år, og spurte etter helt andre ting enn det som var forventet.. 

 

Hvorvidt du gjør det bra på en eksamen avhenger også mye av dagsform. Jeg er ikke et eksamensmenneske selv, og gjør det mye bedre i de fagene hvor jeg har hatt f.eks tellende semesteroppgave og/eller andre tellende ting. Rett og slett fordi jeg er treig, og klarer ikke alltid å vise det jeg kan på eksamen. I tillegg er det mange fag som krever at du pugger mye, som du aldri vil trenge å pugge i arbeidslivet. 

 

Så, fokuser på det du har lært og det du kan! Hvis noen spør hvorfor karakterene ble som de ble, så bare si det som det er. Ha fokus på det som er positivt med deg :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fokuserer du på dine positive sider, som ikke kommer fram på en eksamen. 

Tradisjonell eksamensform, hvor hele karakteren i faget avgjøres i løpet av x antall timer uten hjelpemidler, er ikke alltid den beste formen for å vite hva en person faktisk kan. Vi har vel alle vært med på at en eksamen plutselig tok en helt annen form enn tidligere år, og spurte etter helt andre ting enn det som var forventet.. 

 

Hvorvidt du gjør det bra på en eksamen avhenger også mye av dagsform. Jeg er ikke et eksamensmenneske selv, og gjør det mye bedre i de fagene hvor jeg har hatt f.eks tellende semesteroppgave og/eller andre tellende ting. Rett og slett fordi jeg er treig, og klarer ikke alltid å vise det jeg kan på eksamen. I tillegg er det mange fag som krever at du pugger mye, som du aldri vil trenge å pugge i arbeidslivet. 

 

Så, fokuser på det du har lært og det du kan! Hvis noen spør hvorfor karakterene ble som de ble, så bare si det som det er. Ha fokus på det som er positivt med deg :)

 

Takk for oppløftende ord, men en bacheloroppgave er ikke en tradisjonell puggeoppgave, men en skriftlig oppgave jeg har sittet med i nesten 2 måneder...

Anonymous poster hash: 1adca...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Veldig spent logget jeg meg inn for å se resultatet fra bacheloroppgaven min. Nok en D. Gjennom alle tre årene på studiet mitt har jeg bare fått D intet høyere eller lavere. Jeg er utrolig skuffa! Og må si jeg gråt litt også. Hvordan blir det på arbeidsmarkedet nå? 

 

En ting er at jeg syns det er flaut i sosiale lag, men om en potensiell arbeidsgiver spør meg om hvorfor jeg bare har D'er. Står karakterene på vitnemålet? Er karakterer et stort samtaleemne i jobbintervjuer? Er egentlig håpet om å få en relevant jobb borte nå? 

 

Det verste er egentlig at jeg føler litt på at jeg angrer på at jeg tok en høyere utdannelse nå.. Jeg har ikke klart å møte mine egne forventninger, og føler meg fryktelig mislykka.

Anonymous poster hash: 1adca...902

 

De ser ikke på karakterene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser ikke på karakterene dine.

 

Gjør de ikke? Jeg har jo ikke fryktelig mye arbeidserfaring heller. Hva ser de på da? Personligheten min?

Anonymous poster hash: 1adca...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gjør de ikke? Jeg har jo ikke fryktelig mye arbeidserfaring heller. Hva ser de på da? Personligheten min?

Anonymous poster hash: 1adca...902

 

De ser på at du har evnen til å gjennomføre utdanning og få et vitnemål. I tillegg vil de som du ganske riktig tenker, se på personligheten din.

Engasjementet for å få jobben og om du gir et solid og pålitelig, ryddig inntrykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten ser de på om du virker som du vet hva jobben går ut på og hva som kreves av deg. Om det virker som du er i rett person til å utføre den, og om du vil kunne samarbeide godt med de andre ansatte. Om du er selvstendig og kan jobbe strukturert på egenhånd. De vil også tenke på hvordan du ser for deg å løse utfordringer i jobben.

 

Det er en stor fordel for deg å forberede deg til intervju med å vite så mye som mulig om jobben du skal utføre og at du er kjent med bedriften deres.

I tillegg bør du vise at du er punktlig og kle deg pent.

 

 

PS. Vær villig til å ta noen "drittjobber" i begynnelsen, til du opparbeider deg erfaring. Vask gulver og gå med avisen, om nødvendig ;) Det er viktig at du viser at du har initiativ, altså :)

 

Jeg kjenner feks en dame som søkte på en jobb et sted, og de satte henne i resepsjonen fordi hun snakket så pent i telefonen og fordi hun kledde seg smart i drakt.

Hun jobbet der i to år. Men så forfremmet de henne og nå jobber hun i administrasjonen deres.

Hun har faktisk sosial angst... Men hun snakker altså vennlig og pent i telefon og viser folk veien dit de skal uten masse mekk. Hun så ordentlig ut, kom aldri for seint og hadde altså en utdannelse. Som hun nå bruker når hun har eget kontor. Så alt er opp til hva man selv ønsker seriøst å få til.

 

Hvsi du feks har tenkt å sende åpen søknad, så kan du ringe bedriften og spørre om du kan overlevere søknaden din personlig og presentere deg for den som tar imot. Sånt er attraktivt.

Hvis du bare har sendt den, så ring dem og spør om de har fått din søknad.

 

Lær deg hva som skal stå i en sånn og lag den litt formell, uten skrivefeil, med dato og adressert til rette vedkommende.

 

Lykke til. :tommelopp:

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bastant å si at de ikke ser på karakterene. Det kommer helt an på hvilken utdanning man har tatt, og hvilken jobb man søker. 



Anonymous poster hash: c8e7e...1c6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Litt bastant å si at de ikke ser på karakterene. Det kommer helt an på hvilken utdanning man har tatt, og hvilken jobb man søker. 

Anonymous poster hash: c8e7e...1c6

 

Og hvilket firma man søker i. Da jeg søkte jobber var det firmaer som besøkte høgskolen, og noen sa at de kun ansatte de med høyest karakterer mens andre omtrent tok det de fikk.

Anonymous poster hash: 5eaeb...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Litt bastant å si at de ikke ser på karakterene. Det kommer helt an på hvilken utdanning man har tatt, og hvilken jobb man søker. 

Anonymous poster hash: c8e7e...1c6

 

Du har sikkert rett i det for noen spesielle stillinger (i nisjer og som ikke vokser på trær...) Men i dag, som folk ofte dropper ut av skolen, ser de på om du har fullført på normert tid.

 

Dessuten så vil de se på CV'en din hva du har gjort før og sjekke referansene dine. Det er ikke positivt om du er en person som hopper fra jobb til jobb.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uchiha Madbrah

TS: Hva har du studert? Du må gi oss den informasjonen, da det er ulike krav fra en studieretning til den andre. Hvis du for eksempel har studert samfunnsvitenskap, juss, eller noe som krever sterk faglig kompetanse vil jeg påstå at du ligger tynt ann.

 

På den andre siden vil jeg minne deg om at karakterer ikke er alt, og forteller ikke alt om din kunnskap, men det er det arbeidsgivere ser på for å filtrere mengden med søknader. Karakterer får deg inn på jobbintervju, og personlige egenskaper/erfaring sikrer jobben.

 

Når det er sagt så er gjennomsnittskarakteren C i Norge. Du er en karakter under gjennomsnittet. Jeg vil påstå at du vil slite med å få relevant arbeid, spesielt da du ikke har mye jobb-erfaring, som kunne ha kompensert for svake karakterer. Men, det er ikke over. Alle får seg en jobb til slutt.

 

Personlig vil jeg anbefale deg å skaffe deg en heltids/deltidsjobb og ta opp fag samtidig. Les dine eksamensbesvarelser, les sensorveiledning, finn ut hvordan du kan bli flinkere til å utdype deg og skrive om hva som er sentralt. Vis at du har kompetanse over "det store bildet", klare å lage paraleller og se likheter/ulikheter fra pensum. Det er ikke over for deg, men det vil bli vanskelig. Stå på og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Hva har du studert? Du må gi oss den informasjonen, da det er ulike krav fra en studieretning til den andre. Hvis du for eksempel har studert samfunnsvitenskap, juss, eller noe som krever sterk faglig kompetanse vil jeg påstå at du ligger tynt ann.

 

På den andre siden vil jeg minne deg om at karakterer ikke er alt, og forteller ikke alt om din kunnskap, men det er det arbeidsgivere ser på for å filtrere mengden med søknader. Karakterer får deg inn på jobbintervju, og personlige egenskaper/erfaring sikrer jobben.

 

Når det er sagt så er gjennomsnittskarakteren C i Norge. Du er en karakter under gjennomsnittet. Jeg vil påstå at du vil slite med å få relevant arbeid, spesielt da du ikke har mye jobb-erfaring, som kunne ha kompensert for svake karakterer. Men, det er ikke over. Alle får seg en jobb til slutt.

 

Personlig vil jeg anbefale deg å skaffe deg en heltids/deltidsjobb og ta opp fag samtidig. Les dine eksamensbesvarelser, les sensorveiledning, finn ut hvordan du kan bli flinkere til å utdype deg og skrive om hva som er sentralt. Vis at du har kompetanse over "det store bildet", klare å lage paraleller og se likheter/ulikheter fra pensum. Det er ikke over for deg, men det vil bli vanskelig. Stå på og lykke til!

 

Tusen takk! Jeg har studert sosialt arbeid, og ønsker å jobbe i Oslo så jeg vet jo at jobbene ikke kommer servert på sølvfat uansett. I hvert fall ikke med svake karakterer. Studieforløpet er en eksamen i året, så om jeg vil ta opp en eksamen må jeg ta for meg pensum for hele året igjen. Jeg har allerede prøvd meg på å ta opp en eksamen og det er fortsatt usikkert hvordan det gikk. 

 

Jeg vet jo at jeg får en jobb til slutt, men jeg er fryktelig redd for å ikke få en jobb som er direkte relevant for utdannelsen min uten å klare å få foten innenfor. Jeg er ikke kresen når det kommer til jobb, men kjipt om jeg må ta meg en jobb på Narvesen liksom..

Anonymous poster hash: 1adca...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ferdig med bachelor i barnevern i fjor vår. Har hatt 2 jobber (begge i barneverntjenesten) siden jeg var ferdig og ingen av stedene har så mye som sett på vitnemålet mitt. Eneste som har sett på vitnemålet er personal for å kunne beregne lønn.



Anonymous poster hash: 1a931...151
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De ser ikke på karakterene dine.

Det spørs jo helt på hva slags utdanning man har. Det blir for simpelt å si at de ikke ser på karakterene. 

Anonymous poster hash: 686ef...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg var ferdig med bachelor i barnevern i fjor vår. Har hatt 2 jobber (begge i barneverntjenesten) siden jeg var ferdig og ingen av stedene har så mye som sett på vitnemålet mitt. Eneste som har sett på vitnemålet er personal for å kunne beregne lønn.

Anonymous poster hash: 1a931...151

 

Tenker dette er mer vanlig enn folk tror ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uchiha Madbrah

 

Tusen takk! Jeg har studert sosialt arbeid, og ønsker å jobbe i Oslo så jeg vet jo at jobbene ikke kommer servert på sølvfat uansett. I hvert fall ikke med svake karakterer. Studieforløpet er en eksamen i året, så om jeg vil ta opp en eksamen må jeg ta for meg pensum for hele året igjen. Jeg har allerede prøvd meg på å ta opp en eksamen og det er fortsatt usikkert hvordan det gikk. 

 

Jeg vet jo at jeg får en jobb til slutt, men jeg er fryktelig redd for å ikke få en jobb som er direkte relevant for utdannelsen min uten å klare å få foten innenfor. Jeg er ikke kresen når det kommer til jobb, men kjipt om jeg må ta meg en jobb på Narvesen liksom..

Anonymous poster hash: 1adca...902

 

Innenfor sosialt arbeid er karakter avhengig av sensor's skjønn. Har du noen gang tenkt på hvorfor du ender opp med karakteren D og ikke bedre? Mest sannsynlig drøfter du/argumenterer du for lite. Selvstendighet fra pensum er hva som gir gode karakter i slike fag. Jeg er hovedsaklig en B (med både A og C) student, innenfor samfunnsvitenskap, og vil anbefale deg noe som har hjulpet meg en del.

 

Teori, empiri, drøftning.

Hva menes med dette? Først vil du gjøre rede for alt det teoretiske som oppgaven spør om. Deretter vil du henvise til eksempler fra realiteten, og se om det er samsvar mellom teori og empiri. Til slutt bør du ha drøftning med i oppggaven, hvor du argumenterer mot deg selv, med forskjellige argumenter. Hvis du har alt riktig, men det er liten grad av selvstendighet/dårlig struktur så vil du ende opp med karakteren D/C på universitetsnivå. Karakteren B/A går til de studentene som klarer å se på det store bildet. Sensor elsker en god strukturert, analytisk oppgave.

 

Hvis du vil, så kan jeg gi deg tilbakemelding på din eksamensbesvarelse (bacheloroppgaven?), slik at du til neste gang vet hva som er dine styrker og svakheter. Og nok en gang, ikke la en karakter definere hvem du er, eller hvordan du føler om deg selv. I det store løp betyr karakterer nada, de brukes kun for å få deg inn i feltet du ønsker å jobbe i. Jeg kan også vise deg flere av mine eksamensbesvarelser som ligger på både A, B og C nivå slik at du kan se hva slags besvarelse tilsvarer de ulike karakterene. 

Endret av madara93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Tusen takk! Jeg har studert sosialt arbeid, og ønsker å jobbe i Oslo så jeg vet jo at jobbene ikke kommer servert på sølvfat uansett. I hvert fall ikke med svake karakterer. Studieforløpet er en eksamen i året, så om jeg vil ta opp en eksamen må jeg ta for meg pensum for hele året igjen. Jeg har allerede prøvd meg på å ta opp en eksamen og det er fortsatt usikkert hvordan det gikk. 

 

Jeg vet jo at jeg får en jobb til slutt, men jeg er fryktelig redd for å ikke få en jobb som er direkte relevant for utdannelsen min uten å klare å få foten innenfor. Jeg er ikke kresen når det kommer til jobb, men kjipt om jeg må ta meg en jobb på Narvesen liksom..

Anonymous poster hash: 1adca...902

 

Vel, poenget mitt er at det kanskje nettopp er dne jobben for Narvesen som får deg videre ved jobbintervju til en annen jobb, innen det du er utdannet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det store løp betyr karakterer nada, de brukes kun for å få deg inn i feltet du ønsker å jobbe i.

I det store og hele er det vitnemålet som får deg dit, ikke karakterene på det.

De ser faktisk mye mere på fraværet i løpet av studiet enn resten av dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uchiha Madbrah

I det store og hele er det vitnemålet som får deg dit, ikke karakterene på det.

De ser faktisk mye mere på fraværet i løpet av studiet enn resten av dokumentasjonen.

Nå vet jeg ikke hva du har studert/hva du jobber med, men såvidt jeg vet så er det ikke noe som heter "fravær" på universitetsnivå. Det er særdeles få jobb som ber deg å ta med vitnemålet fra VGS, spesielt når du har høyere utdanning.

 

Vitnemålet består av karakterer. Karakterer teller. Har du A/B i snitt vil du ha flere dører som åpner seg i fremtiden, sammenlignet med C/D. Jeg har selv studert både i Norge, og USA (UC Berkeley), og mener at karaktersystemet i USA er mye, mye bedre. Desverre må vi forholde oss til rammevilkårene som er satt, og da hjelper det ikke å si at karakter ikke har noen betydning. Karakterer er viktig, men er ikke den eneste variabelen som sikrer deg jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva du har studert/hva du jobber med, men såvidt jeg vet så er det ikke noe som heter "fravær" på universitetsnivå. Det er særdeles få jobb som ber deg å ta med vitnemålet fra VGS, spesielt når du har høyere utdanning.

 

Vitnemålet består av karakterer. Karakterer teller. Har du A/B i snitt vil du ha flere dører som åpner seg i fremtiden, sammenlignet med C/D. Jeg har selv studert både i Norge, og USA (UC Berkeley), og mener at karaktersystemet i USA er mye, mye bedre. Desverre må vi forholde oss til rammevilkårene som er satt, og da hjelper det ikke å si at karakter ikke har noen betydning. Karakterer er viktig, men er ikke den eneste variabelen som sikrer deg jobb. 

 

Tror ikke jeg vet om noen fra mitt kull som har måtte vist frem karakterene, bortsett fra de som har søkt master. Og jo, fravær, eller nærvær som det het på mitt studie, og deltagelse i praktiske øvelser teller.

 

Vet at karakterer teller mye på juss, for eksempel, men i sosialt arbeid / barnevern teller det mindre. Det er skikkethet, forsvarlighet, etikk, metode og praktiske øvelser, samt fravær, som synes å telle mest.

Jeg hadde case på intervju og det vet jeg om mange som har hatt. Tror det er måten de siler ut folk på.

Anonymous poster hash: 1a931...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...