Gå til innhold

Europeisk standardisering av klesstørrelser


Orthia

Anbefalte innlegg

På Tv2 Hjelper deg i kveld var det et innslag om at det er store forskjeller på klesstørrelser, avhengig av butikk, merke, produksjonsland osv.

Videre fortalte de om et prosjekt for å lage en fast europeisk standard for klesstørrelser. Arbeidet med standarden har pågått i syv år, og vil bli iverksatt om halvannet. H&M er en av ca 50 aktører som er med i standardiseringsarbeidet, og de var (naturlig nok) svært positive til prosjektet.

Andre var skeptiske, bl.a fordi det ikke er brukt norske mennesker (modeller) i arbeidet med å lage de nye, faste størrelsene. Fordi norske kvinner generelt er både høyere og tyngre enn sydeuropeiske medsøstre, frykter enkelte at for mange norske kvinner nå vil bli definert som XXL.

Jeg syns det vil være en klar fordel å vite at en str 38 er like stor uansett i hvilken butikk eller hvilket europeisk land jeg handler i. Jeg syns heller ikke det noe problem om "min" størrelse får en annen benevnelse; jeg blir jo ikke noe større eller mindre av den grunn.

Samtidig håper jeg (utfra eget behov, da) at det nye størrelsesystemet ikke "glemmer" oss relativt høye med lange armer og ben.

Hva syns dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samtidig håper jeg (utfra eget behov, da) at det nye størrelsesystemet ikke "glemmer" oss relativt høye med lange armer og ben.

Hva syns dere om dette?

Synes det høres ut som en flott ting.

I det siste har jeg forresten observert at flere bukser er merket "ekstra long", eller "short" mens de har samme størrelse på vidde. Det er også en forandring jeg setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...