Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk veldig mange mennesker som ikke kan grunnleggende førstehjelp, selvom de har vært på kurs. Mange er også usikre på å gjøre det i en virkelig situasjon som ikke innebærer en dukke under rolige tilstander.

Selv opplevde jeg at en person på en fest tydeligvis hadde tatt en overdose. Ingen som kjente han visste hva han hadde tatt, men alle var enige om at han bare trengte å sove det av seg. Han var helt tydelig veldig dårlig og jeg var den eneste blant alle som var der som visste hvordan man legger en person i stabilt sideleie.. Jeg fikk også mye kjeft da jeg ringte etter ambulanse, og "kompisene" til den bevisstløse personen stakk.

Jeg tror at mennesker psykologisk liker å tro at alt er normalt, og vil ikke gjøre noe ut av noe. Men fra en person blir dårlig til de evt dør kan det gå veldig fort! Viktig med handlesterke mennesker!

Førstehjelp må repeteres. De aller fleste lærer førstehjelp flere ganger i løpet av livet sitt, men det er til liten nytte dersom man ikke repeterer det jevnlig. 

Det er det noe helt annet å lære førstehjelp og å havne i en akuttsituasjon. Mange reagerer med stivhet og forskrekkelse. Dette er helt normalt. Det viktigste da er å skygge banen slik at andre får tre til. 

Når man er i en situasjon der overdose er involvert er dette en ekstraordinær situasjon. Dette er vanskelig. De som er tilstede (og som også har tatt narkotika) ønsker gjerne ikke at politi og lignene skal bli involvert. Det er mange som heller ikke forstår omfanget når enkelte reagerer med å bli dårlige etter narkotikabruk. Kjempeflott at du tok kontroll over situasjonen og ringte etter ambulanse. Det er helt riktig som du sier at vi trenger handlesterke mennesker. 

Anonymous poster hash: 36e6e...96f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flypassasjerer klager i en avis over at kabinpersonalet ikke gjorde nok for å redde livet til en person som fikk ett illebefinnende anfall ombord på flyet. Men hva hindret egentlig disse klagerne selv i å gripe inn i denne situasjonen? Dette kunne vel avisen spurt disse klagerne om. Vært litt kritiske, slik en avis faktisk skal være.

I denne situasjonen sitter det altså en hel haug med passasjerer ombord på flyet, og glor på en mann som tydeligvis er veldig syk, og det eneste dem gjør er å – i ettertid - tipse en avis om det som skjedde. Ikke bare det, de er også "kritiske" til den hjelpen som denne syke passasjeren skal ha fått fra de ansatte. Hvordan veit de andre passasjerene egentlig hva som ville vært til best hjelp i en slik situasjon, da? Det virker jo ikke som om noen av dem er spesielt oppegående eller snartenkte, ettersom de ikke hjalp til selv....

Anonymous poster hash: 1b149...ecc
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte førstehjelp når jeg gikk helse og sosial, ikke før det. På sykepleien ble vi sertifiserte til å bruke hjertestarter i tillegg til vanlig førstehjelp. Men dette må repeteres. Om det er noen år siden man har gjort det så glemmes det og man blir usikker og tør ikke å prøve. 

Jeg ville selvsagt ha startet HLR om jeg fant et bevisstløst menneske. Men om det virkelig ikke var noen som var trygg på HLR så kan jeg forstå situasjonen, ingen tør. Men dette ansvaret må jo ligge på kabinpersonalet?

At mannen døde er egentlig ikke så rart. Det er ikke lett å gjenopplive og mange går det ikke an å gjenopplive. 

Anonymous poster hash: 6468f...0e9
Skrevet

Jeg hadde susset og nusset deg <3333 :DDD

Anonymous poster hash: c7017...fcf

weeeeeeeeeeeee wiiiiiiiiiiiiiiiiii *smiiiile fra øre til øre* du er best azza :* love4lyfe <3 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...