Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/luftfart/passasjer-doede-om-bord-paa-norwegian-fly/a/23466374/

I artikkelen kommer det frem at en mann fikk pusteproblemer på en flytur og deretter besvimte. Flyvertinnene løp frem og tilbake og virket forvirret i følge andre passasjerer. Det ble deretter startet hjerte og lungereding etter 5 minutter da en passasjer meldte seg. 
Hvorfor i all verden sjekket ikke flyvertinnene om mannen pustet eller ikke? Hvorfor startet ikke en av dem hjerte og lungeredning? De skal vel virkelig ha noen førstehjelpskurs bak seg. Men samtidig...hvorfor hjalp ikke disse vitnene til?
Jeg kunne selv aldri sittet å sett på at en mann trengte hjelp. Det er ikke slik at man må kunne førstehjelp, men man kan observere og få fler til å hjelpe dersom man ikke føler seg kyndig nok. Men flypersonelle burde vært de første til å sjekke mannens tilstand og starte førstehjelp. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror folk alt er slik det blir fremstilt i vg eller andre medier?

Anonymous poster hash: 48c58...e6b

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble faktisk mer provosert over passasjeren som var sinna fordi hun ikke var tilbudt krisehjelp.

Hallo??!!!!??!!!  Skal alle mennesker som er vitne til at noen dør ha krisehjelp.

Folk altså.

Og når det gjelder denne saken, vet vi ikke hva som er sannheten, flyselskapet sier at noen har kontaktet dem for å si at de handlet rett.

Dette er ikke noe å blåse stort opp.

Anonymous poster hash: 4feaf...fce
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Rart det ikke skjer oftere at noen dør på fly egentlig. Norwegian kunne neppe reddet mannen her. 

Anonymous poster hash: c60cf...af9
  • Liker 4
Skrevet

Hvorfor tror folk alt er slik det blir fremstilt i vg eller andre medier?

Man behøver ikke å tro alt nei. Men det må vel være mulig å ha en diskusjon/ytre meninger på et forum fordi om? 

Skrevet

Visst skal flyvertinner og annet kabin-personell ha førstehjelpskurs! At de ikke grep inn i denne situasjonen er helt ubegripelig. På samme måte synes jeg det er helt ubegripelig at ikke noen av passasjerene grep inn tidligere! Den største feilen man gjør i en nøds-situasjon er nettopp det å "gjøre ingen ting"....og hva gjorde besetning og andre passasjerer her i de avgjørende sekunder eller minutter? Å løpe fram og tilbake er mer enn "ingen ting", men hvor mange var de som kunne hjulpet egentlig...?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ansvaret ligger på kabinpersonale mest av alt. Ikke bare fordi de skal ha kurs i dette, men fordi de har oversikten, kontrollen og 'makten' i en slik situasjon. Ikke alle passasjerene ser hva som foregår, de vet ikke hva som er problemet og det blir stadig gjort et poeng ut av at man ikke skal spasere rundt, skape panikk el.l. Selv om jeg er en proaktiv person som ikke er redd for å brette opp ermene kan jeg ikke med hånden på hjertet si at jeg her umiddelbart hadde hoppet opp og trådd til her. Jeg hadde nok mest lurt på hva som egentlig foregikk og stolt på at de som (forhåpentligvis) er trent til det klarte å hjelpe. 

Anonymous poster hash: 57ebf...5a9
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Man behøver ikke å tro alt nei. Men det må vel være mulig å ha en diskusjon/ytre meninger på et forum fordi om? 

Vi kan godt diskutere, men her var det delte meninger blant passasjerene om ting ble gjort riktig eller ikke. Og vi som ikke var på flyet (antar det gjelder de fleste av oss) har jo ingen mulighet til å mene noe fornuftig om dette.

• Liker 2
Skrevet

.. Det jeg stusser over, ble ikke vi lært førstehjelp på barne, ungdomskolen- og vgs? Har en mann pusteproblemer kan vel de fleste hjelpe til dersom de fulgte med, og spesielt når det er snakk om hjerte? 

• Liker 3
Gjest Fotballen
Skrevet

Amatører! Kan ikke redde en mann en gang! Bare se forvirret ut og vente på at andre skal gjøre noe! FOLK ASS!

Gjest Sunhands
Skrevet

Skremmende at absolutt ingen gjorde noe. Ingen i hele flyet. Så alle av de omtrent 200 personene har like mye ansvar her. 

Har selv opplevd å hjelpe noen som besvimte pga sirkulasjonssvikt på et fly, ringte på hjelp for å få oksygen m.m. Kabinpersonalet overlot alt til meg, og jeg var da veldig glad for at jeg har bakgrunn som sanitetsoldat fra Forsvaret. Tror ikke de har særlig mye førstehjelp bak seg, men de fleste kan vel HLR i dag?

AnonymBruker
Skrevet

.. Det jeg stusser over, ble ikke vi lært førstehjelp på barne, ungdomskolen- og vgs? Har en mann pusteproblemer kan vel de fleste hjelpe til dersom de fulgte med, og spesielt når det er snakk om hjerte? 

Det lærte vi aldri noen av stedene i min tid i hvert fall. Men vi lærte nok av unyttige ting vi aldri får bruk for. Førstehjelp og brannslukking burde vært det første man lærte når man ble gammel nok til å forstå noe av det. 

• Liker 3
Skrevet

Skremmende at absolutt ingen gjorde noe. Ingen i hele flyet. Så alle av de omtrent 200 personene har like mye ansvar her. 

Har selv opplevd å hjelpe noen som besvimte pga sirkulasjonssvikt på et fly, ringte på hjelp for å få oksygen m.m. Kabinpersonalet overlot alt til meg, og jeg var da veldig glad for at jeg har bakgrunn som sanitetsoldat fra Forsvaret. Tror ikke de har særlig mye førstehjelp bak seg, men de fleste kan vel HLR i dag?

De fleste (yngre hvertfall) bør kunne HLR. Synes også hvert menneske har en slags egen-plikt til å være noenlunde opplyst om førstehjelp, i hvertfall hjerte og lungeredning. 

Jeg hadde førstehjelp på barneskolen. Men kan faktisk ikke huske at jeg hadde det på ungdomskolen. Hadde det igjen på vgs og gått på kurs av eget iniativ i etterkant. 

Burde vært obligatorisk på barne-, ungdoms- og videregående skole. Helst med øving hvert skoleår. 

AnonymBruker
Skrevet

Det lærte vi aldri noen av stedene i min tid i hvert fall. Men vi lærte nok av unyttige ting vi aldri får bruk for. Førstehjelp og brannslukking burde vært det første man lærte når man ble gammel nok til å forstå noe av det.  Anonymous poster hash: c60cf...af9

Jeg har lært førstehjelp (HLR) flere ganger i løpet av mitt 34-årige liv. Det har vært gjennomgått flere ganger i løpet av skoleårene, jeg har lært det da jeg gikk i speideren og jeg har lært det da jeg gikk i 4H. Likevel må jeg dessverre innrømme at jeg nå ikke husker helt hvordan man gjør HLR, og nok ikke ville ha vært til særlig hjelp dersom jeg sto oppi en nødssituasjon... :sjenert:

Det holder dessverre ikke å lære det hvis man aldri praktiserer det og sørger for å holde kunnskapen vedlike.

Anonymous poster hash: 8c43e...d00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For all del, diskuter, men jeg var ombord på det flyet.....

• Liker 1
Skrevet

Da kan jo du forklare din versjon? Det er jo tydeligvis flere versjoner som er ute å går blandt dere som var på flyet. Så det er ikke sikkert akkurat din versjon er helt riktig eller de versjonene i VG er riktig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det lærte vi aldri noen av stedene i min tid i hvert fall. Men vi lærte nok av unyttige ting vi aldri får bruk for. Førstehjelp og brannslukking burde vært det første man lærte når man ble gammel nok til å forstå noe av det. 

Tidene har nok forandret seg, og takk for det. Nå er jeg kanskje såpass heldig at jeg har en mor som er sykepleier og spør med jevne mellomrom, både hvordan man gjør HRL og ser symptomer på slag. Dette er jo en luksus for meg, men burde innføres i skolen, om det ikke allerede er gjort. 

Jeg vil gjerne høre din versjon. 

edit:skriveleif

Endret av dillyduzit
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da kan jo du forklare din versjon? Det er jo tydeligvis flere versjoner som er ute å går blandt dere som var på flyet. Så det er ikke sikkert akkurat din versjon er helt riktig eller de versjonene i VG er riktig.

Som helsepersonell har jeg taushetsplikt.

som medmenneske viser jeg verdighet overfor den døde.

Det siste burder dere alle tenke over.

• Liker 5
Gjest Sunhands
Skrevet

Jeg har lært førstehjelp (HLR) flere ganger i løpet av mitt 34-årige liv. Det har vært gjennomgått flere ganger i løpet av skoleårene, jeg har lært det da jeg gikk i speideren og jeg har lært det da jeg gikk i 4H. Likevel må jeg dessverre innrømme at jeg nå ikke husker helt hvordan man gjør HLR, og nok ikke ville ha vært til særlig hjelp dersom jeg sto oppi en nødssituasjon... :sjenert:

Det holder dessverre ikke å lære det hvis man aldri praktiserer det og sørger for å holde kunnskapen vedlike.

Anonymous poster hash: 8c43e...d00

Måten man kan være til hjelp, er rett og slett bare å gjøre noe i det hele tatt. Man trenger ikke å gjøre det korrekt engang, det viktigste er at man gjør noe. Har hørt om eksempler der folk bare har hamret i vei uten innblåsninger, og har reddet liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...