Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/luftfart/passasjer-doede-om-bord-paa-norwegian-fly/a/23466374/

I artikkelen kommer det frem at en mann fikk pusteproblemer på en flytur og deretter besvimte. Flyvertinnene løp frem og tilbake og virket forvirret i følge andre passasjerer. Det ble deretter startet hjerte og lungereding etter 5 minutter da en passasjer meldte seg. 

Hvorfor i all verden sjekket ikke flyvertinnene om mannen pustet eller ikke? Hvorfor startet ikke en av dem hjerte og lungeredning? De skal vel virkelig ha noen førstehjelpskurs bak seg. Men samtidig...hvorfor hjalp ikke disse vitnene til?

Jeg kunne selv aldri sittet å sett på at en mann trengte hjelp. Det er ikke slik at man må kunne førstehjelp, men man kan observere og få fler til å hjelpe dersom man ikke føler seg kyndig nok. Men flypersonelle burde vært de første til å sjekke mannens tilstand og starte førstehjelp. 

Veldig lett å ha meninger om hvordan en selv ville reagert, når man ikke var der. Tror du at de 200 på flyet hadde svart at de ikke hadde gjort noe for å hjelpe, dersom de ble spurt på forhånd? 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo selvfølgelig veldig viktig å få frem at dette skjedde om bord på ett fly fra Norwegian. Hadde dette skjedd på SAS, så hadde det ikke vært fullt så viktig å påpeke hva slags flyselskap det var.. 

Anonymous poster hash: 1b149...ecc
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne saken vil uansett måtte bli etterforsket som mulig uaktsomt drap. Dersom mannen kunne vært reddet med bedre akutthjelp, er dette et drap.

Anonymous poster hash: ac996...d3a
Skrevet

Hadde dette skjedd på SAS, så hadde det ikke vært fullt så viktig å påpeke hva slags flyselskap det var.. 

Anonymous poster hash: 1b149...ecc

Just presis!

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Er sikker på at om en hadde hoppet opp for å hjelpe så hadde andre fulgt etter. Ingen vil være førstemann til å muligens gjøre noe feil. Er gjort mange studier på det.

Men det er bedre å faktisk forsøke enn å bare se på. Hadde jeg vært mannen hadde jeg heller villet at noen skulle dæljet løs på meg uten å ha noen peiling, enn at alle bare stod og så på. Slå i vei, blås røyk i rumpa mi, what ever.

Skrevet

Er sikker på at om en hadde hoppet opp for å hjelpe så hadde andre fulgt etter. Ingen vil være førstemann til å muligens gjøre noe feil. Er gjort mange studier på det.

Men det er bedre å faktisk forsøke enn å bare se på. Hadde jeg vært mannen hadde jeg heller villet at noen skulle dæljet løs på meg uten å ha noen peiling, enn at alle bare stod og så på. Slå i vei, blås røyk i rumpa mi, what ever.

Om du satt ved siden av meg på fly, ville du gitt meg munn-til-munn metode om det var det som skulle til for å redde meg fra å bli kvelt?  :bond:  

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Om du satt ved siden av meg på fly, ville du gitt meg munn-til-munn metode om det var det som skulle til for å redde meg fra å bli kvelt?  :bond:  

Man skal vel ikke gi munn til munn når det er kvelning, nei da hadde jeg klemt lufta ut av deg det hardeste jeg kunne og håpt peanøtten fløy ut sånn som på tv.

Skrevet

Man skal vel ikke gi munn til munn når det er kvelning, nei da hadde jeg klemt lufta ut av deg det hardeste jeg kunne og håpt peanøtten fløy ut sånn som på tv.

ntaaaww så du ville reddet meg så søtt hihihih <333 nå ble jeg ble skikkelig glad og varm inni hjertet mitt, hadde egentlig mest håpet på livreddende suss og nuss da :DDD men kan alltids være kjekt å bli kvitt en livstruende peanøtt xDDDDDD ^____________________________^

AnonymBruker
Skrevet

Amatører! Kan ikke redde en mann en gang! Bare se forvirret ut og vente på at andre skal gjøre noe! FOLK ASS!

For en åndssvak kommentar. Helt latterlig. 

Jeg merker også jeg blir temmelig provosert over medpassasjerene. De sitter der og synes det tar altfor lang tid til kabinpersonalet reagerer og mener dette tar 5-10 minutter. Det tviler jeg sterkt på, og hvis de synes det tok så lang tid, HVORFOR gjorde ikke de noe da?

Også på toppen av det hele reagerer medpassasjerene på at DE ikke får krisehjelp eller blir oppdatert på statusen til denne mannen. Dette er helt ekstremt latterlig. 

Anonymous poster hash: 36e6e...96f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/luftfart/passasjer-doede-om-bord-paa-norwegian-fly/a/23466374/

I artikkelen kommer det frem at en mann fikk pusteproblemer på en flytur og deretter besvimte. Flyvertinnene løp frem og tilbake og virket forvirret i følge andre passasjerer. Det ble deretter startet hjerte og lungereding etter 5 minutter da en passasjer meldte seg. 

Hvorfor i all verden sjekket ikke flyvertinnene om mannen pustet eller ikke? Hvorfor startet ikke en av dem hjerte og lungeredning? De skal vel virkelig ha noen førstehjelpskurs bak seg. Men samtidig...hvorfor hjalp ikke disse vitnene til?

Jeg kunne selv aldri sittet å sett på at en mann trengte hjelp. Det er ikke slik at man må kunne førstehjelp, men man kan observere og få fler til å hjelpe dersom man ikke føler seg kyndig nok. Men flypersonelle burde vært de første til å sjekke mannens tilstand og starte førstehjelp. 

Absolutt ikke. Nærmeste person bør være den første til å sjekke mannens tilstand og sette i gang førstehjelp, så kan heller noen mer kyndige ta over etter hvert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ansvaret ligger på kabinpersonale mest av alt. Ikke bare fordi de skal ha kurs i dette, men fordi de har oversikten, kontrollen og 'makten' i en slik situasjon. Ikke alle passasjerene ser hva som foregår, de vet ikke hva som er problemet og det blir stadig gjort et poeng ut av at man ikke skal spasere rundt, skape panikk el.l. Selv om jeg er en proaktiv person som ikke er redd for å brette opp ermene kan jeg ikke med hånden på hjertet si at jeg her umiddelbart hadde hoppet opp og trådd til her. Jeg hadde nok mest lurt på hva som egentlig foregikk og stolt på at de som (forhåpentligvis) er trent til det klarte å hjelpe. 

Anonymous poster hash: 57ebf...5a9

Nå er det noe helt annet å bli trent opp i førstehjelp og havne i en slik situasjon selv. Ingen her inne kan uttale seg noe om hvordan de hadde reagert i en slik situasjon uten å ha vært der selv. Det er mange som reagerer med stivhet og klarer ikke å handle. 

Kabinpersonalet har hatt førstehjelpskurs, ja. Hovedansvaret ligger hos kabinpersonalet og det er deres ansvar å få oversikt og kontroll over situasjonen. Hva flere passasjerer uttaler seg om denne saken og hvordan mediene vinkler det synes jeg man skal se med et litt kritisk blikk, særlig når medpassasjerene klager over å ikke ha blitt tilbudt krisehjelp. Det blir for dumt. 

Det er kjempeflott dersom dersom de legger mer vekt på førstehjelp i fremtiden, men dødsfallet til denne mannen er nok ikke noe som kunne ha vært unngått. Folk dør. Selv om det er tragisk er det en del av livets gang. Det er ikke uvanlig å ikke bli gjenopplivet igjen i en slik situasjon. 

At en flyvertinne løper frem og oppdaterer om situasjonen slik at de kan spørre om noen er lege her over høyttaleren er ikke galt i det hele tatt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Denne saken vil uansett måtte bli etterforsket som mulig uaktsomt drap. Dersom mannen kunne vært reddet med bedre akutthjelp, er dette et drap.

Anonymous poster hash: ac996...d3a

Dette er helt latterlig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skremmende at absolutt ingen gjorde noe. Ingen i hele flyet. Så alle av de omtrent 200 personene har like mye ansvar her. 

Har selv opplevd å hjelpe noen som besvimte pga sirkulasjonssvikt på et fly, ringte på hjelp for å få oksygen m.m. Kabinpersonalet overlot alt til meg, og jeg var da veldig glad for at jeg har bakgrunn som sanitetsoldat fra Forsvaret. Tror ikke de har særlig mye førstehjelp bak seg, men de fleste kan vel HLR i dag?

Det var jo en medpassasjer som visstnok utførte HLR på mannen i en halvtime før ambulansepersonell ankom stedet. Mer vet vi ikke. (Men jeg håper virkelig at de byttet på hjertekompresjonene, for dette er ekstremt tungt i en halvtime, og da blir ikke kompresjonene like gode etter en stund.)

Skrevet

I artikkelen kommer det frem at det er èn passasjer som mener at personalet ikke gjorde det de kunne for å redde mannen. Men HAN ble til gjengjeld sittende uten å gjøre noe. Så jeg skjønner ikke hva han klager over.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De fleste (yngre hvertfall) bør kunne HLR. Synes også hvert menneske har en slags egen-plikt til å være noenlunde opplyst om førstehjelp, i hvertfall hjerte og lungeredning. 

Jeg hadde førstehjelp på barneskolen. Men kan faktisk ikke huske at jeg hadde det på ungdomskolen. Hadde det igjen på vgs og gått på kurs av eget iniativ i etterkant. 

Burde vært obligatorisk på barne-, ungdoms- og videregående skole. Helst med øving hvert skoleår. 

Jeg har jobbet på et større sykehus i Sverige. Der hadde vi et kurs i førstehjelp i ei uke hvert år. Skikkelig grundig. I Norge har det stort sett vært noe vi måtte komme oss igjen på en ettermiddag.

Anonymous poster hash: f3d6d...a05

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier, når jeg er ute og flyr har jeg ørepropper, øyemaske eller musikk på øret. Følger ikke med på det som skjer rundt meg. Hvis feks jeg hadde vært på dette flyet så hadde sikkert overskriften vært: Mann døde på fly, sykepleier gjorde ingenting! De klarer å vri det dithenn så folk hisser seg opp.

Anonymous poster hash: 1fddc...a3d
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

ntaaaww så du ville reddet meg så søtt hihihih <333 nå ble jeg ble skikkelig glad og varm inni hjertet mitt, hadde egentlig mest håpet på livreddende suss og nuss da :DDD men kan alltids være kjekt å bli kvitt en livstruende peanøtt xDDDDDD ^____________________________^

Jeg hadde susset og nusset deg <3333 :DDD

Anonymous poster hash: c7017...fcf

Skrevet

Tråden ryddet for ryktespredning. 

Bond, forumansvarlig

Skrevet

På et helt fly var det altså INGEN helsepersonell?

Skrevet

Det er faktisk veldig mange mennesker som ikke kan grunnleggende førstehjelp, selvom de har vært på kurs. Mange er også usikre på å gjøre det i en virkelig situasjon som ikke innebærer en dukke under rolige tilstander.

Selv opplevde jeg at en person på en fest tydeligvis hadde tatt en overdose. Ingen som kjente han visste hva han hadde tatt, men alle var enige om at han bare trengte å sove det av seg. Han var helt tydelig veldig dårlig og jeg var den eneste blant alle som var der som visste hvordan man legger en person i stabilt sideleie.. Jeg fikk også mye kjeft da jeg ringte etter ambulanse, og "kompisene" til den bevisstløse personen stakk.

Jeg tror at mennesker psykologisk liker å tro at alt er normalt, og vil ikke gjøre noe ut av noe. Men fra en person blir dårlig til de evt dør kan det gå veldig fort! Viktig med handlesterke mennesker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...