Gå til innhold

Noen som har gått/går vernepleie, Sogndal?


Puselusk

Anbefalte innlegg

Har vært innom høgskolestudier før men pga sykdom så måtte jeg avbryte, dette var design/programmering/film relatert Nå har jeg snudd om helt og søkt meg inn og fått tidlig opptak på vernepleie. Jeg fyller 25 i år, så er litt gammel :)  Lurer på om noen har gått/går der og kan si meg hvordan det har vært/er for dere. Alt fra studiehverdagen, det sosiale. Kort og godt: Jeg er nysgjerrig på hva jeg kan vente meg :) 

 

Annet enn dette, er det noe jeg kan lese meg litt opp på før studiestart for å stille litt mer forbredt? (jeg sliter litt med lærevansker så tenkte det kunne vært lurt)

 

Takk for evt. svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:) Nå har jeg gått vernepleie ett annet sted, men jeg kan jo gi deg litt mer generelle tips sånn rent faglig sett. Tenker det du vil ha mest utbytte av er å forberede deg på medikamentregning, særlig om du sliter med matte. Svært høy strykprosent! De aller fleste klarer det i løpet av de 3 forsøkene en har, men er jo ganske kjipt å ha gått 2 år skole og ikke klare det. Så om mulig, prøv å få tak i gamle eksamensoppgaver og regn dem. Pensumboken er mer et oppslagsverk enn noe du leser fra perm til perm. Tror også det finnes en app.

Ellers kan anatomi, sykdomslære og farmakologi være greit å se på, bare lån bøkene på biblioteket, så slipper du å kjøpe bøker som kanskje kan endre seg litt fra år til år:)

PS: jeg begynte forøvrig vernepleie da jeg var 26;)



Anonymous poster hash: 6fb3a...343
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei:) Nå har jeg gått vernepleie ett annet sted, men jeg kan jo gi deg litt mer generelle tips sånn rent faglig sett. Tenker det du vil ha mest utbytte av er å forberede deg på medikamentregning, særlig om du sliter med matte. Svært høy strykprosent! De aller fleste klarer det i løpet av de 3 forsøkene en har, men er jo ganske kjipt å ha gått 2 år skole og ikke klare det. Så om mulig, prøv å få tak i gamle eksamensoppgaver og regn dem. Pensumboken er mer et oppslagsverk enn noe du leser fra perm til perm. Tror også det finnes en app.

Ellers kan anatomi, sykdomslære og farmakologi være greit å se på, bare lån bøkene på biblioteket, så slipper du å kjøpe bøker som kanskje kan endre seg litt fra år til år:)

PS: jeg begynte forøvrig vernepleie da jeg var 26;)

Anonymous poster hash: 6fb3a...343

 

Tusen takk for råd og tips! Er veldig nyttig for meg å få sånne innspill så setter masse pris på det! Skal virkelig se på dette og prøve å finne noe stoff og øvingsoppgaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Jeg gikk vernepleie i Sogndal, og vet du, bare GLED deg :-) Passe lite studentmiljø, spennende og varierte fag, koselige studentboliger og masse flott natur.

Som AB nevnte, forbered deg på medikamentregningen.

Jeg bodde på Kaupanger, og stortrivdes med det. Men det var ekstremt dårlig bussforbindelser dit, så skal du bo der må du ha bil. De fleste velger å bo i en av studentboligene i sentrum - for øvrig veldig koselig plasser.

Første året hadde vi nesten alle fag sammen med sosionom - og barnevernspedagogene, andre året noen fag med sosionomene og siste året stort sett alle fag for oss selv. Men mulig det har forandret seg siden jeg gikk der.

For øvrig var jeg 25 år jeg også da jeg begynte på vernepleien, og ser på det som et stort pluss. Fikk masse "gratis" i forbindelse med tidligere jobberfaring som jeg kunne relatere til studiet, og fremdeles ikke så gammel at jeg falt helt ut av det sosiale.

Skolen har også mange ulike studentaktiviteter og - grupper som du kan melde deg inn på. Alt fra fallskjermhopping, brevandring, bridgeklubb, studentavis, foto +++.

Heldiggrisen som skal ha tre år der :-)

Ellers kan du jo melde deg inn i en gruppe på fb som kalles "vernepleie". Regner med du kan få litt input der.

Endret av Trolletrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk vernepleie i Sogndal, og vet du, bare GLED deg :-) Passe lite studentmiljø, spennende og varierte fag, koselige studentboliger og masse flott natur.

Som AB nevnte, forbered deg på medikamentregningen.

Jeg bodde på Kaupanger, og stortrivdes med det. Men det var ekstremt dårlig bussforbindelser dit, så skal du bo der må du ha bil. De fleste velger å bo i en av studentboligene i sentrum - for øvrig veldig koselig plasser.

Første året hadde vi nesten alle fag sammen med sosionom - og barnevernspedagogene, andre året noen fag med sosionomene og siste året stort sett alle fag for oss selv. Men mulig det har forandret seg siden jeg gikk der.

For øvrig var jeg 25 år jeg også da jeg begynte på vernepleien, og ser på det som et stort pluss. Fikk masse "gratis" i forbindelse med tidligere jobberfaring som jeg kunne relatere til studiet, og fremdeles ikke så gammel at jeg falt helt ut av det sosiale.

Skolen har også mange ulike studentaktiviteter og - grupper som du kan melde deg inn på. Alt fra fallskjermhopping, brevandring, bridgeklubb, studentavis, foto +++.

Heldiggrisen som skal ha tre år der :-)

Ellers kan du jo melde deg inn i en gruppe på fb som kalles "vernepleie". Regner med du kan få litt input der.

Ja, når jeg søkte studier så var jeg bevisst på å ikke havne et fryktelig stort og travelt sted. Har nemlig opplevd det i tidligere studie at det var fryktelig stort press på lærere i forhold til antall studenter, og man forsvant litt i mengden om man trengte hjelp. Det er nok litt sånn mange steder men til tider var det nesten litt ekstremt. God kontakt med lærere er noe jeg er veldig opptatt av så da falt valget på Sogndal,  tillegg til at jeg har hørt mye bra om studentmiljøet. Mindre steder har jo gjerne litt mer sammensveisa miljø :) Når jeg leser det du skriver om studentaktiviteter så ser jeg jo bare hvor mye mer det er enn der jeg gikk før, og høres ut som det er massevis av fine opplevelser som venter meg så gleder meg virkelig nå ja :D Jeg søkte om studentbolig men det ser ut som jeg må forvente meg å gå på det private markedet, men det ordner seg nok. Jeg har nok desverre ikke bil, Men tenkt å invistere i en sparkesykkel =p så skal prøve å få noe i nærheten av høgskolen. 

 

Jeg har tatt aksjon allerede med tanke på denne medikamentregninga og bestilte meg en bok om det. Den var ikke så altfor dyr og kom til konklusjonen av at det er verdt det, siden jeg kommer nok til ha bruk for den senere og. Så nå skal jeg jobbe meg gjennom den i ferien, og håpe det sikrer meg et par fortrinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Mye kan jo ha forandret seg siden jeg gikk i Sogndal, men da jeg gikk der, var det i hvert fall sånn at man fikk en veldig god relasjon til lærerne. Tross alt møter du de gjerne når du er ute på byen, eller på butikken og sånt ;-)

Jeg tror det kan være ganske dyrt å leie privat der, men du har jo fordelen av at du allerede nå kan se etter en bolig. For øvrig er det ikke sånn at du MÅ ha bil for å bo på Kaupanger, men det er absolutt en stor fordel. Hadde ikke bil selv da jeg bodde der, men en av samboerne mine hadde. Så da ordnet det seg :-) Men lurer på om ikke alt eller deler av Kaupanger studentboliger har blitt asylmottak eller noe sånt, så mulig det alternativet hadde utgått for deg uansett.

Kjempelurt av deg å se på medikamentregning allerede nå. Det samme gjorde jeg. Ærlig talt så er det jo 6 klasse pensum, men for de av oss som ikke kan tall i det hele tatt, så er det lurt å øve på det i god tid.

Håper du får en minnerik studietid og at du nyter tiden du får der. Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sogndal er en super studiebygd! Du vil heller ikke være den eneste som er 25 år, da flertallet er noen år eldre. Det er stort nok til at du stadig ser nye fjes, men lite nok til at det er helt innafor å snakke med hvem som helst siden man sannsynligvis vil møtes igjen uansett. Du får et nærmere forhold til forelesere/lærere enn på universitet, og klassemiljøet blir mer tydelig. Dessuten er det friluftslivets mekka, og det er uendelige muligheter på fritiden som er med på å skape det gode miljøet.
Håper du får en fin tid!:)



Anonymous poster hash: 118c9...b3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan jo ha forandret seg siden jeg gikk i Sogndal, men da jeg gikk der, var det i hvert fall sånn at man fikk en veldig god relasjon til lærerne. Tross alt møter du de gjerne når du er ute på byen, eller på butikken og sånt ;-)

Jeg tror det kan være ganske dyrt å leie privat der, men du har jo fordelen av at du allerede nå kan se etter en bolig. For øvrig er det ikke sånn at du MÅ ha bil for å bo på Kaupanger, men det er absolutt en stor fordel. Hadde ikke bil selv da jeg bodde der, men en av samboerne mine hadde. Så da ordnet det seg :-) Men lurer på om ikke alt eller deler av Kaupanger studentboliger har blitt asylmottak eller noe sånt, så mulig det alternativet hadde utgått for deg uansett.

Kjempelurt av deg å se på medikamentregning allerede nå. Det samme gjorde jeg. Ærlig talt så er det jo 6 klasse pensum, men for de av oss som ikke kan tall i det hele tatt, så er det lurt å øve på det i god tid.

Håper du får en minnerik studietid og at du nyter tiden du får der. Masse lykke til!

 

Tusen takk! Ja leieprisene virker pr dags dato veldig dyre. Men kanksje kommer det noe opp snart som ikke er fullt så dyrt. Planen er å leie en liten leilghet med kjæresten da han skal studere der.Fins noe på leiemarket allerede men ser jo prisnivået er rundt 9-10 000 hvis det er sentralt. Jeg holder forsåvidt haukeøyne på både finn og hybel.no og rubrikk. Så om det kommer opp noe bra så får dem vel ikke blunk for seg før jeg tar kontakt. 

 

Jeg kan matte sånn helt greit, men hva jeg husker er jo en ting. Greit å lære "regla" utenat og repetere en del sånn at det sitter :) Jeg har litt intrykket at det er noe man burde repetere og lære inn litt og litt hele tiden sånn at det går av seg selv. Så trenger man ikke bruke så mye energi på å huske spefisikke hurtigpuggede matteregler man egentlig ikke helt kan eller har orden på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sogndal er en super studiebygd! Du vil heller ikke være den eneste som er 25 år, da flertallet er noen år eldre. Det er stort nok til at du stadig ser nye fjes, men lite nok til at det er helt innafor å snakke med hvem som helst siden man sannsynligvis vil møtes igjen uansett. Du får et nærmere forhold til forelesere/lærere enn på universitet, og klassemiljøet blir mer tydelig. Dessuten er det friluftslivets mekka, og det er uendelige muligheter på fritiden som er med på å skape det gode miljøet.

Håper du får en fin tid! :)

Anonymous poster hash: 118c9...b3d

 

 

 

Tusen takk! Jeg har på følelsen av at jeg kommer til å trives veldig nå ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...