Fraggzy Skrevet 6. juni 2015 #21 Skrevet 6. juni 2015 At siden muslimer i Norge ikke følger den mest konservative delen av islam (saliferne) så er det ikke noe problem for norsk ungdom å konvertere Fordi staten ikke har noe med hvordan mennesker kler seg, det er forbudt å tvinge andre til å kle seg på en bestemt måte slik det også bør være. Anonymous poster hash: 3eb7c...ed5 Prøv å si det til politiet etter du har gått inn i en bank med finlandshette på og nektet å identifisere deg. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #22 Skrevet 6. juni 2015 Prøv å si det til politiet etter du har gått inn i en bank med finlandshette på og nektet å identifisere deg. Finlandshetter og religiøse plagg som tråden omhandler behandles forskjellig etter loven, visste du ikke dette? Sistnevnte er heldigvis fullt lovlig og slik skal det forbli, staten skal ikke nekte noen å utøve sin religion i et sivilisert vestlig land. Anonymous poster hash: 3eb7c...ed5
Snof Skrevet 6. juni 2015 #23 Skrevet 6. juni 2015 (endret) Leste saken selv, og det stod at det var mange norske ungdommer som konverterte. Det forstår jeg absolutt ikke, ungdommer som elsker å feste, ha masse sex før ekteskap, og er jo med motsatt kjønn hele tiden.. det henger ikke helt på greip, eller...? Anonymous poster hash: c0d6d...ebe Dette blir spekulativt fra min side, men har sett/hørt andre som har luftet ideen. Som du nevner så lever vi i et utrolig fritt samfunn, men nærmest ingen grenser, eller autoritet. Frykt eller sosialt stigma for å leve hedonistisk liv til det fulle, men mye alkohol, andre rusmidler (cannabis og verre) og sex, er ikke noen stor sak lenger, ei er det skam bundet til det. Idag kan man nærmest åpenlyst si at man tar cannabis, uten at folk reagerer (selv om det er ulovlig). Det er få grenser. For noen som oppfatter virkeligheten slik, eller har levd det livet, og merket baksiden ved det, så kan nok islam være betryggende og gi en slags komfort, og styrke. En mening om du vil. Har hørt om etniske europeere som har konvertert til islam nettopp på grunn av dette, der de tidligere levde livet til det "fulle". Lignende ser man muslimer som har drukket og festet, men som likevel ender opp som svært konservative muslimer. Endret 6. juni 2015 av Snof
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #24 Skrevet 6. juni 2015 I så fall er de ikke lenger norske. Anonymous poster hash: 1fd39...2c7 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #25 Skrevet 6. juni 2015 I så fall er de ikke lenger norske. Anonymous poster hash: 1fd39...2c7 Lol, kan ikke nordmenn være muslimer mener du? Kanskje du bør lese Grunnloven lille venn, står noe der om religionsfrihet der som gjelder nettopp nordmenn Anonymous poster hash: 3eb7c...ed5 1
maskineple Skrevet 6. juni 2015 #26 Skrevet 6. juni 2015 (endret) . Endret 15. juni 2015 av kjærligbåttur 1
Ungoliant Skrevet 6. juni 2015 #27 Skrevet 6. juni 2015 Det forstår jeg absolutt ikke, ungdommer som elsker å feste, ha masse sex før ekteskap, og er jo med motsatt kjønn hele tiden.. det henger ikke helt på greip, eller...? Anonymous poster hash: c0d6d...ebe Du har nok et poeng her. Dette er en reaksjon på en ekstrem ungdomskultur, som mange ikke føler seg hjemme i. Ungdommen mangler samlingssteder som ikke involverer populærkultur, sex og alkohol. Ungdomskulturen mangler verdier som familie, sikkeret og å leve for noe annet enn sin egen egoisme. Jeg vet ikke hva vi kan finne på som et alternativ til religion... Noen tips? 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #28 Skrevet 6. juni 2015 Det dumme med dette er at de norske konvertittene ofte blir de mest ekstreme av dem alle. Det hadde vært bra om Islam kunne blitt litt påvirket av vestlig filosofi, og få en tolkningsretning som er mer forenelig med likestilling og menneskerettigheter. De norske konvertittene bidrar ofte til det motsatte av dette og leser koranen veldig ukritisk og bokstavlig. Det er mye bra i Islam, men jeg føler at mange (særlig unge menn) velger å fokusere på det dårlige og bokstavlige, fremfor å bruke religionen til noe godt. Anonymous poster hash: 675bd...bae
Mann 42 Skrevet 6. juni 2015 #29 Skrevet 6. juni 2015 Finlandshetter og religiøse plagg som tråden omhandler behandles forskjellig etter loven, visste du ikke dette? Sistnevnte er heldigvis fullt lovlig og slik skal det forbli, staten skal ikke nekte noen å utøve sin religion i et sivilisert vestlig land. Anonymous poster hash: 3eb7c...ed5 Det er faktisk lover på gang for å sikre at personer kan identifiseres visuelt i offentlige bygninger, banker, sykehus, utdanningsinstitusjoner, offentlige transportmidler og lignende, i flere vestlige land. Det er ikke i og for seg et forbud mot å bære visse plagg, men et forbud mot maskering. Og den gjelder uansett hva som motiverer maskeringen. Jeg tror det er bra, og at det også bør komme lignende regler her. 6
Lutetium 71 Skrevet 6. juni 2015 #30 Skrevet 6. juni 2015 Frihet kan være litt overveldende for mange. Islam tar fra dem mesteparten av det, og ekstrem islam gir dem overhodet ingen frihet til å tenke. Derimot får de en oppskrift på hvordan livet skal leves. Jeg vil heller kalle det tryggheten i fravær av valg.
Mann 42 Skrevet 6. juni 2015 #31 Skrevet 6. juni 2015 Jeg vil heller kalle det tryggheten i fravær av valg. Det er antakelig en enda bedre beskrivelse. Valgfrihet er vanskelig. Det fører med seg ansvar og usikkerhet.
Snof Skrevet 7. juni 2015 #32 Skrevet 7. juni 2015 (endret) Du har nok et poeng her. Dette er en reaksjon på en ekstrem ungdomskultur, som mange ikke føler seg hjemme i. Ungdommen mangler samlingssteder som ikke involverer populærkultur, sex og alkohol. Ungdomskulturen mangler verdier som familie, sikkeret og å leve for noe annet enn sin egen egoisme. Jeg vet ikke hva vi kan finne på som et alternativ til religion... Noen tips? Helt enig. Og i disse dager blir man blir jo nærmest stemplet som kristen eller en "mørkemann" om man fremmer slike verdier. Mange tror jo at man nærmest må være religiøs for å ønske slikt. Endret 7. juni 2015 av Snof
Snof Skrevet 7. juni 2015 #33 Skrevet 7. juni 2015 (endret) Dette er vel neppe de mest festglade menneskene med stor sosial krets som er konvertitter. De er nok ofte avvik som føler de ikke passer inn i Norge og sikkert leter etter alternativt miljø hvor de blir tatt imot i et felleskap, og kan føle seg mer hjemme der enn de gjorde før de ble muslimer. Vet ikke. Skal ikke forundre meg om at det nettopp ER disse personene (festglade) som konverterer. De har kanskje opplevd baksidene av et ultraliberalt samfunn med nærmest ingen grenser kan ha, og ønsker et alternativ. Fra det ene ekstreme til det andre. Har iallefall lest slike historier. Lignende hører man også fra muslimer som har gått fra å være liberal, med festing, drikking osv, for å så hoppe over til ekstrem konservativ islam. Hva som faktisk er tilfelle er vanskelig å si, siden det raskt blir litt "suspekt" forskning, og en del synsing. Endret 7. juni 2015 av Snof 1
Cowboy Lotte Skrevet 7. juni 2015 #34 Skrevet 7. juni 2015 (endret) Siden Tyskland har forbudet nasjonalisme, burde vel Norge kunne forby Islam? Endret 7. juni 2015 av Cowboy Lotte
Tøytigern Skrevet 7. juni 2015 #35 Skrevet 7. juni 2015 Rettelse; Flere Norske kvinner med pappaproblemer og Norske menn med rusproblemer konverterer til Islam. Kvinnene er heller ikke de peneste. Så hvorfor skal vi bry oss? La Darwin gjøre jobben sin. Men jeg synes Nordmenn som konverterer til Islam kan reise til et land der de har sharia-lov. Jeg vil også ha retten til å mobbe slike folk uten å bli tiltalt for " hatkrim ", det mest tåpelige du kan bli tiltalt for. Du mener de konverterer så de slipper å ha en teit papirpose over hodet, men kan ta på en snasen hijab i stedet? 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #36 Skrevet 7. juni 2015 Siden Tyskland har forbudet nasjonalisme, burde vel Norge kunne forby Islam? Ikke slik det fungerer nei Anonymous poster hash: 3eb7c...ed5
maskineple Skrevet 7. juni 2015 #37 Skrevet 7. juni 2015 Du mener de konverterer så de slipper å ha en teit papirpose over hodet, men kan ta på en snasen hijab i stedet? Jeg skriver mye tull, ikke ta alt seriøst.
Tøytigern Skrevet 7. juni 2015 #38 Skrevet 7. juni 2015 Jeg skriver mye tull, ikke ta alt seriøst. Det gjør jeg også 1
Gjest Belle âme Skrevet 7. juni 2015 #39 Skrevet 7. juni 2015 Eg trur det berre er ein fase. Islam kjem frå midtausten, den er eksotisk. Den er spennende. Trur dei fleste tar til fornuft etter kvart.
Gjest Bond Skrevet 7. juni 2015 #40 Skrevet 7. juni 2015 Tråden ryddet for diskriminerende og hatefullt innhold. Bond, forumansvarlig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå