Gå til innhold

Kvier arbeidsgivere seg for å ansette kvinner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Får menn lettere jobb enn kvinner?

Kom nettopp over en tråd der det handlet om å ikke avsløre graviditeten før en fikk arbeidskontrakt.

Er dette med på at det blir vanskelig for kvinner, eller spesielt unge kvinner å få seg jobb? At sjefene rett å slett blir redde for at dem de ansetter nylig skal bli borte fra jobb pga fødsel?

Har ei venninne, hun er desperat etter jobb men det virker mer eller mindre ut som hun kun vil ha det fordi da kan hun bli gravid...

Anonymous poster hash: 99349...86a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei

Mange bedrifter velger kvinner framfor menn pga høy andel mannlige ansatte i forhold til kvinnelige.

Anonymous poster hash: 22b3f...03b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, og det skjønner jeg godt.

Anonymous poster hash: d123b...1dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, mange som tar dette med i vurderingen.

Anonymous poster hash: 9f77f...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke lov, men det skjer ofte ja. 

Tenk deg om du er arbeidsgiver. Du har inne til intervju 1 barnløs mann på 25 år og 1 barnløs kvinne på 25 år. Mannen kan mest sannsynlig jobbe flere år i strekk, med unntak av kanskje pappaperm på 10 uker. 
Kvinnen vil da ofte jobbe kanskje 1-2 år før første fødselsperm på ett år, før hun jobber 1-2 år igjen og vil ha andre fødselsperm på et år. Kanskje en tredje fødselsperm etter der igjen. Alle gangene kvinnen er i fødselsperm må du ansette vikar fordi hun er så lenge borte. Mens mannens 10 små uker kan fordeles på andre arbeidstakere siden det er så kort periode. Hva hadde du valgt? 

Er kvinne selv, og syns dette er dumt, men helt ærlig så skjønner jeg arbeidsgiveren..

Anonymous poster hash: 55f6b...d46
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå blir jo menn mer borte bra arbeidslivet i forbindelse med pappaperm også da. Jeg tenker at det at noen kvier seg for å ansette kvinner pga. mulig permisjon er et godt argument for økt pappaperm. Ja til flere uker til far :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skjer dessverre.

Jeg hadde ikke tatt det så tungt om det skjedde, da dette ikke hadde vært den type ledelse jeg ønsket å jobbe for.

Anonymous poster hash: fb161...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du leser tråden her inne nå om en gravid som jobber natt, så forstår du godt hvorfor arbeidsgivere velger menn fremfor kvinner.

Anonymous poster hash: e5651...4a1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er det ikke litt merkelig å si i jobbintervju at man er steril, for å få bedre sjanser?

Anonymous poster hash: 53668...ce5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerne_Jenta

Hvis du leser tråden her inne nå om en gravid som jobber natt, så forstår du godt hvorfor arbeidsgivere velger menn fremfor kvinner.

Så fordi man ikke ønsker å skade barnet når nattevakt ikke fungerer som optimalt, men ønsker tilrettelegging istedet for sykemelding, skal det telle negativt. Rart! Endret av Stjerne_Jenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørsmål om graviditet og familieplanleggelser er jo strengt tatt ikke lov men skjer jo likevel i form av innpakkede spørsmål som "planer for fremtiden" og andre indirekte måter å spørre på. På sett og vis kan jeg forstå det selv om det ikke er greit, for det er svært utfordrende å drive noe selv når ansatte skal være borte i flere måneder i strekk, opptil et år i permisjon. 

Anonymous poster hash: 54884...6ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så fordi man ikke ønsker å skade barnet når nattevakt ikke fungerer som optimalt, men ønsker tilrettelegging istedet for sykemelding, skal det telle negativt. Rart!

Fordi mange blir gravide med en gang de har jobb, de er mye vekke i svangerskapet, krever tilrettelegging, er så borte i ett år i permisjon, behov for ny vikar med ansettelsesrunder og opplæring, mye fravær når barnet begynner i barnehage, utdatert når de kommer tilbake på jobb, så er det ny runde med neste svangerskap, kanskje flere svangerskap, lite fleksisbilitet i hverdagen, liten vilje til å jobbe ekstra eller overtid når det er behov, konstant mas om fri i ferier og høytider, oftere sykemeldt enn menn og de som må ta turen hver gang det er innføring i barnehage, skole, møte med ppt/bup/lege/tannlege osv. Menn er borte i pappaperm og kanskje en dag eller to når barnet begynner i barnehage/skole. Klart arbeidsgivere velger menn når muligheten byr seg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fordi mange blir gravide med en gang de har jobb, de er mye vekke i svangerskapet, krever tilrettelegging, er så borte i ett år i permisjon, behov for ny vikar med ansettelsesrunder og opplæring, mye fravær når barnet begynner i barnehage, utdatert når de kommer tilbake på jobb, så er det ny runde med neste svangerskap, kanskje flere svangerskap, lite fleksisbilitet i hverdagen, liten vilje til å jobbe ekstra eller overtid når det er behov, konstant mas om fri i ferier og høytider, oftere sykemeldt enn menn og de som må ta turen hver gang det er innføring i barnehage, skole, møte med ppt/bup/lege/tannlege osv. Menn er borte i pappaperm og kanskje en dag eller to når barnet begynner i barnehage/skole. Klart arbeidsgivere velger menn når muligheten byr seg.

Nå svarte jeg konkret om den andre tråden da.

Uansett la oss snu det. Mor ønsker kun deler av permisjonen og derfor er far like lenge borte fra jobb plutselig. De gjør som dagens foreldre deler ofte 50% på hvem som er hjemme, dermed er far like mye hjemme som mor. Flere par jeg kjenner deler også hvem som følger barna, nettopp for å unngå stor belastning på mors jobb. Trodde dette var normalt!

Å påstå at kvinner ikke går ekstra, ikke står på eller er fleksible. Dummeste. Nå jobber jeg i et kvinne dominert yrke, alle tar sin del ekstra, stiller opp på kort varsel. Selvsagt er det noen som ikke gjør det, men det er faktisk også menn for de er også i det yrke.

Anonymous poster hash: fb161...bfd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig at dere kvinner finner det urettferdig at en arbeidsgiver velger de som er best skikket til jobben (som ikke kommer til å gå lenge hjemme gravid) når dere selv insisterer på å få en kvinnelig gynekolog. Er ikke det like diskriminerende? Nettopp. Kjønn teller, og som regel er det menn som må tåle baksiden av dette, men da får dere også se å godta at det i blant ikke lønner seg å være kvinne.

Anonymous poster hash: 25533...d8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig at dere kvinner finner det urettferdig at en arbeidsgiver velger de som er best skikket til jobben (som ikke kommer til å gå lenge hjemme gravid) når dere selv insisterer på å få en kvinnelig gynekolog. Er ikke det like diskriminerende? Nettopp. Kjønn teller, og som regel er det menn som må tåle baksiden av dette, men da får dere også se å godta at det i blant ikke lønner seg å være kvinne. Anonymous poster hash: 25533...d8d

Jeg syns ikke det er urettferdig i det hele tatt. Er selv kvinne, og forstår godt at menn fortrekkes dersom man ønsker å drive bedriften fremover og redusere fraværet. Jobber selv på et kvinnedominert sted, der småbarnsmødre uten unntak er de med mest frwvær og minst innsats i arbeidet. Men til info så ønsker de flest i den virkelige verden (altså er ikke kg representativt) en mannlig gynekolog fordi de er mindre hardhendte, så akkurat der bommet du ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er ikke lov, men det skjer ofte ja. 

Tenk deg om du er arbeidsgiver. Du har inne til intervju 1 barnløs mann på 25 år og 1 barnløs kvinne på 25 år. Mannen kan mest sannsynlig jobbe flere år i strekk, med unntak av kanskje pappaperm på 10 uker. 

Kvinnen vil da ofte jobbe kanskje 1-2 år før første fødselsperm på ett år, før hun jobber 1-2 år igjen og vil ha andre fødselsperm på et år. Kanskje en tredje fødselsperm etter der igjen. Alle gangene kvinnen er i fødselsperm må du ansette vikar fordi hun er så lenge borte. Mens mannens 10 små uker kan fordeles på andre arbeidstakere siden det er så kort periode. Hva hadde du valgt? 

Er kvinne selv, og syns dette er dumt, men helt ærlig så skjønner jeg arbeidsgiveren..

Anonymous poster hash: 55f6b...d46

Nå vil nok ikke de fleste menn ha denne pappapermen på 10 uker bare, og det er nok mest vanlig at far tar en del av permisjonen som mor og far kan dele. Når jeg får barn selv, ønsker jeg at permisjonen skal bli delt så og si likt mellom oss. Og det går fint. Mange sier "men man må jo være hjemme og amme" som om at det ikke går an å pumpe melka ut og putte det i fryser eller kjøleskap. 

Fedre blir mer og mer interessert i å være en like stor del av barnets oppvekst som mor, og derfor er ikke disse forskjellene like store lengre. Og dermed vil det ikke være så stor forskjell på at en arbeidsgiver ansetter en mann eller en kvinne. 

Anonymous poster hash: 077c0...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så fordi man ikke ønsker å skade barnet når nattevakt ikke fungerer som optimalt, men ønsker tilrettelegging istedet for sykemelding, skal det telle negativt. Rart!

Ja! Det er kjemperart at en arbeidsgiver blir irritert når de ikke gidder å jobbe mer enn 14 dager før de blir gravide. Det handler om dårlig arbeidsmoral, og det er risikosport for arbeidsgivere som mange ikke gidder.

Anonymous poster hash: 71113...6d4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig at dere kvinner finner det urettferdig at en arbeidsgiver velger de som er best skikket til jobben (som ikke kommer til å gå lenge hjemme gravid) når dere selv insisterer på å få en kvinnelig gynekolog. Er ikke det like diskriminerende? Nettopp. Kjønn teller, og som regel er det menn som må tåle baksiden av dette, men da får dere også se å godta at det i blant ikke lønner seg å være kvinne.

Anonymous poster hash: 25533...d8d

Går man lenge hjemme gravid? De fleste kvinner er i jobb så og si helt til de føder. Og dessuten har jeg kvinnesykdom og har vært med ca 50 ulike gynekologer og leger der 1 av dem har vært kvinne. At du leser på et forum at noen unge kvinner (som jeg er selv forøvrig) kvier seg til å gå til mannlig gynekolog, betyr ikke at kvinner flest gjør det. Da hadde det ikke vært så stort overtall i av menn som gynekolog.

Så ta med fordommene dine et annet sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja! Det er kjemperart at en arbeidsgiver blir irritert når de ikke gidder å jobbe mer enn 14 dager før de blir gravide. Det handler om dårlig arbeidsmoral, og det er risikosport for arbeidsgivere som mange ikke gidder.

Anonymous poster hash: 71113...6d4

Herregud, du og han andre som skreiv her kan ikke være eldre enn 18 som tror at man får permisjon fra man får to blå streker på graviditetstesten. Få dere litt kunnskap før dere uttaler dere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...