Gå til innhold

Kvier arbeidsgivere seg for å ansette kvinner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud, du og han andre som skreiv her kan ikke være eldre enn 18 som tror at man får permisjon fra man får to blå streker på graviditetstesten. Få dere litt kunnskap før dere uttaler dere.

Anonymous poster hash: 077c0...b5e

Få deg litt arbeidsmoral før du uttaler deg. Skjønner godt at menn foretrekkes

Anonymous poster hash: 71113...6d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Utrolig at dere kvinner finner det urettferdig at en arbeidsgiver velger de som er best skikket til jobben (som ikke kommer til å gå lenge hjemme gravid) når dere selv insisterer på å få en kvinnelig gynekolog. Er ikke det like diskriminerende? Nettopp. Kjønn teller, og som regel er det menn som må tåle baksiden av dette, men da får dere også se å godta at det i blant ikke lønner seg å være kvinne.

Anonymous poster hash: 25533...d8d

 

Tosk. 

Anonymous poster hash: 335f7...c5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå vil nok ikke de fleste menn ha denne pappapermen på 10 uker bare, og det er nok mest vanlig at far tar en del av permisjonen som mor og far kan dele. Når jeg får barn selv, ønsker jeg at permisjonen skal bli delt så og si likt mellom oss. Og det går fint. Mange sier "men man må jo være hjemme og amme" som om at det ikke går an å pumpe melka ut og putte det i fryser eller kjøleskap. 

Fedre blir mer og mer interessert i å være en like stor del av barnets oppvekst som mor, og derfor er ikke disse forskjellene like store lengre. Og dermed vil det ikke være så stor forskjell på at en arbeidsgiver ansetter en mann eller en kvinne. 

Anonymous poster hash: 077c0...b5e

 

Så er spørsmålet om mannen din får ta deler av den frivillige permisjonen uten represalier  fra arbeidsgiver. Det er ikke bare kvinner som blir diskriminert ved graviditet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg litt arbeidsmoral før du uttaler deg. Skjønner godt at menn foretrekkes

Anonymous poster hash: 71113...6d4

På hvilket grunnlag kan du uttale deg om min arbeidsmoral? Du er tydeligvis bare en ung kvinnehater uten kunnskap om hvordan en graviditet er og når man får permisjon. Det hadde vært fint om du kunne tilegne deg kunnskap om dette i stedet for å sitte her og hetse kvinner. 

Anonymous poster hash: 077c0...b5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket grunnlag kan du uttale deg om min arbeidsmoral? Du er tydeligvis bare en ung kvinnehater uten kunnskap om hvordan en graviditet er og når man får permisjon. Det hadde vært fint om du kunne tilegne deg kunnskap om dette i stedet for å sitte her og hetse kvinner.

Anonymous poster hash: 077c0...b5e

Hvilke grunnlag har du for å uttale deg om mitt personlige liv? Hvilket grunnlag har du for å uttale deg om mitt kjønn, hvor mange barn jeg har og hvilken kjennskap jeg har til dette? Med unntak fra fordommene dine.

Anonymous poster hash: 71113...6d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke grunnlag har du for å uttale deg om mitt personlige liv? Hvilket grunnlag har du for å uttale deg om mitt kjønn, hvor mange barn jeg har og hvilken kjennskap jeg har til dette? Med unntak fra fordommene dine.

Anonymous poster hash: 71113...6d4

Jeg uttaler meg om det på grunn av dette du skreiv på forrige side om at kvinner jobber i 14 dager før de blir gravide. Det er feil. De fleste kvinner jobber til de føder og noen blir sykmeldt en periode på grunn av svangerskapsrelaterte sykdommer eller plager. 

Du svarer "få deg litt arbeidsmoral før du uttaler deg" som viser ganske godt at du ikke diskuterer for å tilegne deg kunnskap, men for å hetse kvinner som er i arbeid, da jeg ikke har sagt noe om min arbeidsmoral i mine innlegg. 

 

Jeg tror du skal se deg selv litt i speilet før du bruker ordet fordommer, for det later til at du ikke har så mye selvinnsikt. 

 

Men siden du bare er en unggutt der din eneste interesse er å slenge dritt, så orker jeg ikke diskutere med deg. Kom deg ut og få litt frisk luft. 

Anonymous poster hash: 077c0...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg uttaler meg om det på grunn av dette du skreiv på forrige side om at kvinner jobber i 14 dager før de blir gravide. Det er feil. De fleste kvinner jobber til de føder og noen blir sykmeldt en periode på grunn av svangerskapsrelaterte sykdommer eller plager.

Du svarer "få deg litt arbeidsmoral før du uttaler deg" som viser ganske godt at du ikke diskuterer for å tilegne deg kunnskap, men for å hetse kvinner som er i arbeid, da jeg ikke har sagt noe om min arbeidsmoral i mine innlegg.

Jeg tror du skal se deg selv litt i speilet før du bruker ordet fordommer, for det later til at du ikke har så mye selvinnsikt.

Men siden du bare er en unggutt der din eneste interesse er å slenge dritt, så orker jeg ikke diskutere med deg. Kom deg ut og få litt frisk luft.

Anonymous poster hash: 077c0...b5e

Med andre ord, så har du ikke peiling ;) du baserer det på at jeg er uenig med deg og dermed så kan du sitte å si at jeg er unggutt uten å vite alder, barn eller kjønn ;) ironisk at du ber meg slutte men her så lager du en egen fantasi om hvem du mener jeg fordi at det er det som passer best for deg men det er uten at du aner noen ting om meg. At du burde skaffe deg litt arbeidsmoral er de ingen tvil om når du begynner med å hetse mitt innlegg i forhold til alder og mener noe som du har ingen anelse om.

Er det noen her som burde se seg i speilet så er det deg.

Anonymous poster hash: 71113...6d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, så har du ikke peiling ;) du baserer det på at jeg er uenig med deg og dermed så kan du sitte å si at jeg er unggutt uten å vite alder, barn eller kjønn ;) ironisk at du ber meg slutte men her så lager du en egen fantasi om hvem du mener jeg fordi at det er det som passer best for deg men det er uten at du aner noen ting om meg. At du burde skaffe deg litt arbeidsmoral er de ingen tvil om når du begynner med å hetse mitt innlegg i forhold til alder og mener noe som du har ingen anelse om.

Er det noen her som burde se seg i speilet så er det deg.

Anonymous poster hash: 71113...6d4

Du er tydeligvis ikke ute etter å diskutere dette, men diskutere person og hvor forferdelige kvinner er med lav arbeidsmoral osv. Gå ut i sola! :) 

Anonymous poster hash: 077c0...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tydeligvis ikke ute etter å diskutere dette, men diskutere person og hvor forferdelige kvinner er med lav arbeidsmoral osv. Gå ut i sola! :)

Anonymous poster hash: 077c0...b5e

Gå å legg deg med fordommene dine.

Anonymous poster hash: 71113...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange blir gravide med en gang de har jobb, de er mye vekke i svangerskapet, krever tilrettelegging, er så borte i ett år i permisjon, behov for ny vikar med ansettelsesrunder og opplæring, mye fravær når barnet begynner i barnehage, utdatert når de kommer tilbake på jobb, så er det ny runde med neste svangerskap, kanskje flere svangerskap, lite fleksisbilitet i hverdagen, liten vilje til å jobbe ekstra eller overtid når det er behov, konstant mas om fri i ferier og høytider, oftere sykemeldt enn menn og de som må ta turen hver gang det er innføring i barnehage, skole, møte med ppt/bup/lege/tannlege osv. Menn er borte i pappaperm og kanskje en dag eller to når barnet begynner i barnehage/skole. Klart arbeidsgivere velger menn når muligheten byr seg.

Anonymous poster hash: e5651...4a1

Ja hva mener du da? At kvinner skal slutte å få barn? Eller være hjemme så lenge barna er små (i ti år??) Eller vent, da er de jo utdaterte når de kommer tilbake på jobb. Altså kvinner som tenker å få barn bør ikke jobbe i det hele tatt??

Anonymous poster hash: 5e5d3...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Det er kjemperart at en arbeidsgiver blir irritert når de ikke gidder å jobbe mer enn 14 dager før de blir gravide. Det handler om dårlig arbeidsmoral, og det er risikosport for arbeidsgivere som mange ikke gidder.

Anonymous poster hash: 71113...6d4

Gravid 14 dager i nye jobb, gravid 1 år? Forskjellene på utgiftene her er små og det er uten betydning. Hun skal jo mest sannsynlig jobbe 7 mnd til. Alt etter som.

Anonymous poster hash: fb161...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at dere kvinner finner det urettferdig at en arbeidsgiver velger de som er best skikket til jobben (som ikke kommer til å gå lenge hjemme gravid) når dere selv insisterer på å få en kvinnelig gynekolog. Er ikke det like diskriminerende? Nettopp. Kjønn teller, og som regel er det menn som må tåle baksiden av dette, men da får dere også se å godta at det i blant ikke lønner seg å være kvinne.

Anonymous poster hash: 25533...d8d

Verdens verste sammenligning. En dame kan dessuten være bedre kvalifisert enn en mann jobbmessig, men mannen får jobben pga han er man selv om han ikke er like god og like mye erfaring. Det er kvinner reagerer på.

Anonymous poster hash: fb161...bfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå vil nok ikke de fleste menn ha denne pappapermen på 10 uker bare, og det er nok mest vanlig at far tar en del av permisjonen som mor og far kan dele. Når jeg får barn selv, ønsker jeg at permisjonen skal bli delt så og si likt mellom oss. Og det går fint. Mange sier "men man må jo være hjemme og amme" som om at det ikke går an å pumpe melka ut og putte det i fryser eller kjøleskap. 

Fedre blir mer og mer interessert i å være en like stor del av barnets oppvekst som mor, og derfor er ikke disse forskjellene like store lengre. Og dermed vil det ikke være så stor forskjell på at en arbeidsgiver ansetter en mann eller en kvinne. 

Anonymous poster hash: 077c0...b5e

 

Her jeg bor er ikke dette vanlig i det hele tatt. Ganske stor kommune. Vet ikke om noen fedre som har tatt mer enn de ''må''. Er nok litt gammeldagse da, men slik er det her. De er mer interessert, ja, og det er utelukkende positivt. Men der er fortsatt mor som tar hele permisjonen, og far tar pappaperm. De jeg har snakket med er dette helt naturlig for, og noen syns det er dumt at de MÅ ta de 10 ukene. Virker som de fleste menn her ikke trivst med å gå hjemme med barn. De elsker barna, tar dem med på alt mulig og engasjerer seg men de vil ikke være hjemme i flere mnd med dem. Så her jeg bor (og flere andre steder) er faktum at mor er hjemme nesten ett år, mens far er borte 10 uker. 

Anonymous poster hash: 55f6b...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må legge til en gang til at jeg er ung kvinne som snart tenker å bli gravid. Så jeg forstår begge sider. 
MEN det er som flere nevner, flere som får jobb, jobber i 1-3 mnd før de blir gravide og sykemeldt veldig lenge så permisjon. Er det bare jeg som forstår at en arbeidsgiver heller velger en mann?

Er selvsagt en annen ting om kvinnen har jobbet noen år først, men dette har jo ikke arbeidsgiver lov å spørre om på intervju. Dermed blir kvinner i ''risikosonen'' for graviditet nedprioritert hos mange arbeidsgivere..



Anonymous poster hash: 55f6b...d46
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg må legge til en gang til at jeg er ung kvinne som snart tenker å bli gravid. Så jeg forstår begge sider. 

MEN det er som flere nevner, flere som får jobb, jobber i 1-3 mnd før de blir gravide og sykemeldt veldig lenge så permisjon. Er det bare jeg som forstår at en arbeidsgiver heller velger en mann?

Er selvsagt en annen ting om kvinnen har jobbet noen år først, men dette har jo ikke arbeidsgiver lov å spørre om på intervju. Dermed blir kvinner i ''risikosonen'' for graviditet nedprioritert hos mange arbeidsgivere..

Anonymous poster hash: 55f6b...d46

 

 

Flaks for kvinnene at flesteparten jobber i det offentlige, eller i store private bedrifter. Hadde jeg drevet en liten bedrift hvor ansatte trengte god opplæring ville jeg vært veldig forsiktig med å ansette kvinner. I det offentlige er det ikke jeg som taper på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, kvinner blir diskriminerte på grunn av kjønn. Det er ikke lov, men det skjer - og det er uhyre sjeldent det får noen konsekvenser for arbeidsgiver. Det er uheldig, for det gjør at både ved nyansettelser og forfremmelser er det ikke nødvendigvis den mest kompetente som får jobben. Når det er sagt så hjelper det ikke at mange kvinner ser på permisjonen som "sin", og derfor karrer til seg så mye av permisjonstiden som mulig. Det gjør at menn generelt er borte MYE mindre enn det kvinner er i forbindelse med permisjon, det samme gjelder når ungene er syke. Dersom permisjonen var 50/50 og fordelingen ellers var likere, ville dette argumentet mot å ansette kvinner falle bort. 



Anonymous poster hash: e04fd...1f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks for kvinnene at flesteparten jobber i det offentlige, eller i store private bedrifter. Hadde jeg drevet en liten bedrift hvor ansatte trengte god opplæring ville jeg vært veldig forsiktig med å ansette kvinner. I det offentlige er det ikke jeg som taper på det.

 

Å joda, det er faktisk flere offentlige enheter som har delvis eller totalt inntjeningskrav på seg, f. eks. i forbindelse med prosjektarbeide osv. Har jobbet i en selv tidligere. Så da betyr for lav inntjening at de ansatte og etterhvert sjefen ikke har en jobb lenger. 

Anonymous poster hash: 54884...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som blir vurdert i de aller fleste ansettelsesprosser, ja.  En ung nygift kvinne vil komme dårligere ut enn en litt eldre eller singel kvinne, dersom alt annet var likt.  Å tro noe annet er naivt.  Hvor mye det teller vil derimot variere fra arbeidsgiver til arbeidsgiver.  Det er jo ikke som om det er umulig å få jobb som kvinne i fertil alder.  De fleste vil velge en godt kvalifisert ung kvinne over en mindre kvalifisert mann, selv om det innebærer en risiko.  Alle ansettelser innebærer en risiko, og det kan skje mye verre ting med en ansatt enn en graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...