Kontormus Skrevet 5. juni 2015 #61 Skrevet 5. juni 2015 Barnet er ikke på besøk hos far!Anonymous poster hash: 1f7a0...9c0 Neivel, hva er det da?
Peter007 Skrevet 5. juni 2015 #62 Skrevet 5. juni 2015 Nå har hele tråden utviklet seg til å bli et sammensurium av bosteds- og samværsproblematikk (som det i grunnen alltid gjør når man kommer inn på bidrag), men for å gå tilbake til utgangspunkt så dekker jo ikke bidraget dobbel garderobe. Ikke gjør det det rent faktisk (som oftest), og ikke tror jeg det i regelverket var tenkt sånn. Når det kommer til klasseskille, så utgjør allerede enslige mødre en egen stigmatisert gruppe som i tillegg er kjent for å slite økonomisk. Men når vi snakker om bolig og standard så gjelder det vel mest for de som bor i pressede områder. De som bor i bygdene rundt om må vel i hovedsak ordne boligene sine selv, enten de bygger eller kjøper. Og da er det nok et større areal vi snakker om. (Omtrent 1/3 bor i byene, de andre rundt om) Hva kommenterte du med dette? Du skrev vel om noe nytt?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #63 Skrevet 5. juni 2015 En dag fra eller til bryr ikke ungen seg noe om nei, men far vil nok gjerne ha en dag samvær ekstra i mnd hvis han da kan få en minus i tusning i bidrag, så det er mer enn tydelig at han tenker økonomisk han også. Nei, far ønsker 50% men mor nekter. Barnet ønsker å være mer hos far og gråter ved levering, teller dager og spør 《hvorfor kan ikke jeg bi hos deg, alltid?》. Det handler om økonomi for morens del, og far skal ved neste advokatmøte si at bidraget kan holdes slik det er, så lenge hun ser hva som er best for barnet. Du har ikke barn, hvorfor kommentere det? Anonymous poster hash: 3dd99...a9e
Kontormus Skrevet 5. juni 2015 #64 Skrevet 5. juni 2015 Hva kommenterte du med dette? Du skrev vel om noe nytt? Nei, hvem du hva? Se bort fra hva jeg skrev. Tråden dreier seg jo ikke om TS lenger...
Gjest O.G. Skrevet 5. juni 2015 #65 Skrevet 5. juni 2015 Nei, far ønsker 50% men mor nekter. Barnet ønsker å være mer hos far og gråter ved levering, teller dager og spør 《hvorfor kan ikke jeg bi hos deg, alltid?》. Det handler om økonomi for morens del, og far skal ved neste advokatmøte si at bidraget kan holdes slik det er, så lenge hun ser hva som er best for barnet. Du har ikke barn, hvorfor kommentere det?Anonymous poster hash: 3dd99...a9e Kan være barnet sier hos mor: Vil ikke være hos far. Det vet du ingenting om. Hvorfor kommenterer du? Det er jo ikke ditt barn og du er mer fokusert på pengene enn på samvær.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #66 Skrevet 7. juni 2015 Hos oss har vi to ulike situasjoner. Jeg har hovedomsorgen for mitt barn på snart 9år. Hun har samvær med pappaen annenhver helg. Mottar bidrag. Jeg kjøper yttertøy og sko som sendes frem og tilbake. Basisgarderobe har far hos seg. Samboeren min har 50/50 for sine to barn på 9 og 12. Ingen bidrag. Vi kjøper klær og yttertøy/utstyr. Moren kjøper sjeldent noe. Barna kommer hit i hullete,slitte klær. Noen ganger for små klær også. Hvis barna har på seg klær som vi har kjøpt til henne, så ser vi aldri de igjen. Så her tar barna på seg de klærne som de kom i fra moren. Samboeren min har snakket med henne mange ganger, men det skjer ingenting. Barna kommer i slitne sko og ofte er de for små. Samboeren min kjøper nytt til hver sesong. Samt så å si alt yttertøyet. Er det riktig da? Moren er i full jobb. Anonymous poster hash: 82f11...2da
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #67 Skrevet 7. juni 2015 Neivel, hva er det da? Om så far er bare helgepappa, så bor barnet der også.Anonymous poster hash: 1f7a0...9c0
Kontormus Skrevet 7. juni 2015 #68 Skrevet 7. juni 2015 Om så far er bare helgepappa, så bor barnet der også.Anonymous poster hash: 1f7a0...9c0 Folkeregisteret mener man bare kan ha ett hjem, eller bare én adresse. Det er rent faktiskt.
Tante-Sofie Skrevet 7. juni 2015 #69 Skrevet 7. juni 2015 Folkeregisteret mener man bare kan ha ett hjem, eller bare én adresse. Det er rent faktiskt. Folkeregisteret kan mene hva de vil, det er ikke poenget. Det er barnets opplevelse av å være hjemme uavhengig av hvor sjelden det er snakk om, som er viktig.
Kontormus Skrevet 7. juni 2015 #70 Skrevet 7. juni 2015 Folkeregisteret kan mene hva de vil, det er ikke poenget. Det er barnets opplevelse av å være hjemme uavhengig av hvor sjelden det er snakk om, som er viktig. Jo, det er poenget i denne sammenhengen.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #71 Skrevet 7. juni 2015 Dette blir jo tatt høyde for ved utregning av bidrag. Det er et fratrekk for antall samværsnetter, og en del av dette handler om at boforholdene krever mer om barnet er der to netter i mnd. enn 10. Det kunne hun jo bare prøvd seg på så mye hun ville, men hun hadde ikke kommet noe vei med det. Problemet er ofte ikke mødre som prøver å bestemme, men fedre som lar dem. Moren til mitt stebarn prøvde seg også med at far ikke kunne ha samvær fordi stebarnet må dele rom med mitt barn hos oss. Det ble bare kontant avfeid på FVK og hun fikk beskjed om at hun kom til å tape om hun tok det til retten. Med mindre det er helseskadelig, har ikke mor noe med boforholdene til far. Anonymous poster hash: 1b9fa...e4c Hvor kult tror du det er for et barn å måtte sove sammen med far/ på stua i samværshelgene? Har ikke far ekstra plass vil samvære bli slitsomt og forsvinne i tenåra: så bolig burde ikke vært ned i bidraget: barnets mor og far har valgt å ha to boliger og det burde de betale for selv .Anonymous poster hash: 95151...217 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #72 Skrevet 7. juni 2015 Dette blir jo tatt høyde for ved utregning av bidrag. Det er et fratrekk for antall samværsnetter, og en del av dette handler om at boforholdene krever mer om barnet er der to netter i mnd. enn 10. Det kunne hun jo bare prøvd seg på så mye hun ville, men hun hadde ikke kommet noe vei med det. Problemet er ofte ikke mødre som prøver å bestemme, men fedre som lar dem. Moren til mitt stebarn prøvde seg også med at far ikke kunne ha samvær fordi stebarnet må dele rom med mitt barn hos oss. Det ble bare kontant avfeid på FVK og hun fikk beskjed om at hun kom til å tape om hun tok det til retten. Med mindre det er helseskadelig, har ikke mor noe med boforholdene til far. Anonymous poster hash: 1b9fa...e4c Hvor kult tror du det er for et barn å måtte sove sammen med far/ på stua i samværshelgene? Har ikke far ekstra plass vil samvære bli slitsomt og forsvinne i tenåra: så bolig burde ikke vært ned i bidraget: barnets mor og far har valgt å ha to boliger og det burde de betale for selv .Anonymous poster hash: 95151...217
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #73 Skrevet 7. juni 2015 Nei, jeg mener ikke at samværsforelder ikke skal kunne ha 3-roms. Men det er forskjell på å ha et rom ekstra der barnet sover 4 netter i måneden og der barnet sover de resterende 26. Der de forøvrig bor og tilbringer hverdangene sine. Der de gjør lekser og har venner på besøk. Hmm ... Er en tråd som går på akkurat dette hvor far hudflettes for at barnet ikke får med venner hjem.. Poenget er ar boligene bør være likeverdige og den ene parten skulle ikke måte være med å betale for begge boligene..Anonymous poster hash: 95151...217
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #74 Skrevet 7. juni 2015 Jeg forventer at barnet skal ha gode opplevelser med å dra til far. Å poenget i at jeg startet tråden var å få råd i forhold til saken ift klær og utgifter. Når man i utgangspunktet ikke kan klare å få en grei dialog som foreldrer sammen desverre. Men du er av den klare oppfatningen at bidraget dekker opp for alt, det får være din mening. At bidraget dekker alt - bortsett fra mat og husrom ved samvær er ikke min mening- det er det det faktisk gjør. Anonymous poster hash: 95151...217
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #75 Skrevet 7. juni 2015 Jeg har ikke lest noen av svarene du har fått, men dette er slik jeg og faren til mitt barn gjør det: Jeg får ca en tusenlapp i mnd i bidrag og det sier seg selv at dette ikke dekker så mye. Når jeg og faren til mitt barn fikk barn, var vi jo enige om at dette var et valg vi tok sammen, barnet er like mye hans ansvar som det er mitt ansvar. Da vi valgte å gå fra hverandre, stod vi fortsatt ved dette. Det spiller ingen rolle at barnet bor mesteparten av tiden hos meg, pappaen har fortsatt et ansvar, også økonomisk. Det koster penger å ha barn - og bare fordi foreldrene ikke er sammen lenger, betyr ikke det at det er en automatikk i at mammaen skal stå for 99% av kostnadene ved å ha barn. Når det gjelder andre stønader man får som aleneforelder, så er det snakk om dobbel barnetrygd på litt i underkant av 2000 kr og dette er noe jeg tar med i beregningen når vi fordeler utgifter. Det er viktig å huske på at jeg som har barnet boende hos meg mest, har mest utgifter også i forhold til boutgifter (hos meg er det to soverom, hos far er det ett), barnehage (NAV dekker ca 50% av summen, men det er fortsatt 1500 kr ekstra i utgifter som barnefar ikke har), jeg må kjøpe mer mat, jeg må kjøpe bleier og bleier til barnehage osv osv. Vi gjør det slik at jeg kjøper inn klær, og når han trenger f eks parkdress, regntøy, sko o.l som gjerne er litt dyrere enn H&M så tar jeg vare på kvitteringen også deler vi det på to. Når barnet er på samvær og får med seg klær, skal disse klærne komme i retur. Hvis de ikke kommer i retur, må barnefar dra hjem til seg selv og hente klærne han har glemt. Dette fordi det ikke skal gå utover barnet at pappa er glemsk og den eneste måten å "lære" opp glemske personer i å huske bedre på er at det får konsekvenser hvis de glemmer. Jeg kan selvsagt ikke løpe å kjøpe masse nytt utstyr fordi pappa har glemt ting hjemme - da er det rimeligere at han selv henter dem og leverer dem tilbake. Det går an å stille noen krav og hvis pappaen er litt oppegående, så skjønner han selv at det er fair. Barnet er hos far 2 helger i måneden. Anonymous poster hash: 8ebc5...2e5 1
Kontormus Skrevet 7. juni 2015 #76 Skrevet 7. juni 2015 Hmm ... Er en tråd som går på akkurat dette hvor far hudflettes for at barnet ikke får med venner hjem.. Poenget er ar boligene bør være likeverdige og den ene parten skulle ikke måte være med å betale for begge boligene..Anonymous poster hash: 95151...217 Poenget er at jo mere man har barnet, jo mindre betaler man til den andre. Mindre samvær, jo mere må barnet være hos den andre forelderen. Og det er likt uansett hvem barnet bor fast hos.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå