Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er nok svært vanlig at en har ekstra rom for samvær med barn. Denne kostnaden blir det aldri snakket om. Jeg tror egentlig det ikke er så ulikt fordelt med kostnader på barn når BY er fullt bidragsdyktig. Jeg tror egentlig at BY betaler mer etter bidrag regler for bolig har wn uansett om noen er i rommet eller ikke. Barnet er mer hos BM og dermed mest gunstig angående fradrag samvær for BM

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at dyrere plagg som f.eks parkdress etc deles på. Men ærlig talt.. At ikke samværsforelder sørger for å dekke sitt eget barns basisbehov, er bare smålig. Det er dyrt med barn og slik jeg forstår det er bidraget ikke kun for å dekke klær, men mye annet av løpende utgifter. Det sier seg selv at da kan man ikke bruke alt på klær, fordi samværsforelder er for gjerrig til å bruke mer på barnet sitt og mener at bidraget fritar han eller henne fra forsørgeransvar.

AnonymBruker
Skrevet

Mener du også at samværforeldre skal kunne ha tre-roms i stedet for to roms og fått dette kompensert gjennom bidragene?

Dette blir jo tatt høyde for ved utregning av bidrag. Det er et fratrekk for antall samværsnetter, og en del av dette handler om at boforholdene krever mer om barnet er der to netter i mnd. enn 10.

Vi betaler ekstra i måneden fordi vi selvsagt må ha leilighet med rom til barnet. Med mindre god økonomi og barnebidrag (som staten mener han har råd til) må vi også ut med mer i måneden for et rom ekstra som står tomt 26 dager i måneden. Klart vi gjør det for barnets del, men hadde vi ikke brukt 2000 ekstra i månedsleie på grunn av det rommet ekstra, så hadde mor kunne nektet samvær "fordi leiligheten ikke er egnet for samvær". Ja, hun har prøvd seg der og ville se rommet til barnet for å forsikre seg om at barnet hadde et rom. 

Anonymous poster hash: 3dd99...a9e

Det kunne hun jo bare prøvd seg på så mye hun ville, men hun hadde ikke kommet noe vei med det. Problemet er ofte ikke mødre som prøver å bestemme, men fedre som lar dem. Moren til mitt stebarn prøvde seg også med at far ikke kunne ha samvær fordi stebarnet må dele rom med mitt barn hos oss. Det ble bare kontant avfeid på FVK og hun fikk beskjed om at hun kom til å tape om hun tok det til retten. Med mindre det er helseskadelig, har ikke mor noe med boforholdene til far. 

Anonymous poster hash: 1b9fa...e4c

Skrevet

Mener du også at samværforeldre skal kunne ha tre-roms i stedet for to roms og fått dette kompensert gjennom bidragene?

Nei, jeg mener ikke at samværsforelder ikke skal kunne ha 3-roms. Men det er forskjell på å ha et rom ekstra der barnet sover 4 netter i måneden og der barnet sover de resterende 26. Der de forøvrig bor og tilbringer hverdangene sine. Der de gjør lekser og har venner på besøk.

AnonymBruker
Skrevet

Åh, då barnet skal være fri for slike ting siden mor og far ikke er sammen da? Det virker rettfærdig. Synes det er smålig at folk tror at et bidrag dekker opp alt til barnet. For det går virkelig ut over barnet og kun barnet at man mener at man har "kjøpt" seg fri for ansvar. Ønsker man fradrag i bidrag å vil bidra mer, ja da har man barnet mer også. Det er sikkert rimeligere og bedre for alle barna som har det slik.

Tanken bak at barnet ikke får være med på aktiviteter og lignende for mamma og pappa ikke er sammen og at barnet skal få mindre gode klær for mamma må kjøpe to garderober for pappa vil ikke bidra utover bidraget. Ja nei, bøyer meg i støvet her å må si at værden er blitt en smålig plass dær fedrene kan holde på som dem vil å slippe ansvar så lenge bidraget blir betalt hver mnd, å dem som ikke har bidrag en gang fordi far tjener for dårlig også skal sitte med det fulle ansvaret alene, for far trenger ikke være dær om han ikke vil eller orker.

Ikke gjør deg vanskelig.

Har du ikke råd til kino eller bowling er det ikke synonymt med at barnet ALDRI skal få oppleve sånne ting. Da får dere heller dra neste måned hvis det er trangt. Eller så kan barnet være med faren sin i stedet.

Anonymous poster hash: 1f7a0...9c0

Skrevet

Hvis det ofte mangler klær når far leverer, så er det jo ikke verre enn at man henter barnet hos far og så ser gjennom bagen der og så kan pappa leite frem klærne som mangler. ;)

Skrevet (endret)

Nei, jeg mener ikke at samværsforelder ikke skal kunne ha 3-roms. Men det er forskjell på å ha et rom ekstra der barnet sover 4 netter i måneden og der barnet sover de resterende 26. Der de forøvrig bor og tilbringer hverdangene sine. Der de gjør lekser og har venner på besøk.

Hva tenker du om samme saken når samværet er ca. 10 .samværdøgn?

Endret av Peter007
Skrevet

Støtter hele innlegget, frem til siste ledd av siste setning. Som stemor mener jeg at den setningen hører hjemme i en søppelkasse! 

Bidrag skal dekke det en far ville bidratt med om mor og far har vært sammen (og helt ærlig tror jeg det hadde vært mer i måneden enn det som gis i bidrag, for noen av fedrene). Det JEG reagerer på er hva far sa til meg etter to år med helgesamvær. Han er lei seg for å miste store deler av barndommen til barnet sitt. Han ser henne lite og mor nekter mer samvær. Mor har selv sagt at det handler om samvær. Om far har en dag mer i måneden, så går hennes bidrag ned med over 1000 kroner og DET ville hun ikke ha noe av for bre en dag. Veldig leit, men denne moren har virkelig lagt en liste for hva jeg synes om bidrag.... 

Skulle ønske barn og samvær ikke handlet om penger, for det er nettopp kun det det gjør. Selv i denne situasjonen til ts. Far kaver til seg det han kan og gir ingenting tilbake. Og det lyser lang vei at dette ikke handler om hva som er best for barnet!

Det er jeg enig med henne i siden utgiftene hennes blir det samme som foruten den dagen.

Skrevet

Hva tenker du om samme saken når samværet er ca. 10 .samværdøgn?

Halvparten, og behovet er like stort i begge hjem

Skrevet

Dette blir jo tatt høyde for ved utregning av bidrag. Det er et fratrekk for antall samværsnetter, og en del av dette handler om at boforholdene krever mer om barnet er der to netter i mnd. enn 10.

Jeg ser hva du skriver men 10 samværdøgn er ca.1/3 av året. Du mener altså at barnet ikke skal ha gode boforhold over 122 døgn i året?

Fratrekket gjelder ikke om samværforelder bor på hybel eller eller har tre-roms med ti soverom.

Det kunne hun jo bare prøvd seg på så mye hun ville, men hun hadde ikke kommet noe vei med det. Problemet er ofte ikke mødre som prøver å bestemme, men fedre som lar dem. Moren til mitt stebarn prøvde seg også med at far ikke kunne ha samvær fordi stebarnet må dele rom med mitt barn hos oss. Det ble bare kontant avfeid på FVK og hun fikk beskjed om at hun kom til å tape om hun tok det til retten. Med mindre det er helseskadelig, har ikke mor noe med boforholdene til far. 

Du har rett i dette med regleverket som er som du beskriver her. Ingen har har vondt av å dele rom med andre. Det er mange land ikke langt unna det er vanlig med mange på samme soverom også i voksen alder.

Men i Norge har vi en annen levestandard. Det vi i praksis si at en 13 åring kan vegre seg å ha samvær for denne må dele soverom med søsken, halvsøsken og ste-søsken. 

Detter gjør at samværet blir borte i ung alder pga.det materielle. Det er ikke slik det skal være men det er slik det er.

Anonymous poster hash: 1b9fa...e4c

Skrevet

Halvparten, og behovet er like stort i begge hjem

Halvparten?

Skrevet

Halvparten?

Ja? Hvordan kan du mene at samværsforelder har krav på å ha den samme standarden som der barnet bor? For det du mener er vel at barnet skal ha eget rom også når det er på besøk hos far?

Skrevet (endret)

Er absolutt uenig i en 50/50 ordning for barn generelt å har ikke ønsket denne ordningen selv for eget barn.

Dette var vel ingen overraskelse, det kommer tydelig frem hva du mener i dine tidligere innlegg. Kanskje dette er noe av årsaken til det du oppfatter som en konflikt med deres sønns far?

Men har tanken slått deg ift hva barnet som kommer til far annen hver helg føler i forhold til forsjellsbeh dær lillebror har egen garderobe, mens h*n kommer med bag? Hvem tror du føler seg mest hjemme hos far i dette tilfellet?

Det kan tenkes at barnet ikke er tilfreds med forskjellen. Men å legge skylden på samværforelder her er feil av deg. samvær virker i grove trekk oppfylle kravene som stilles til h*n. Dette må du merke deg. Er det slik at deres sønn har samme boforhold ellers med eget rom som hos deg? 

Isåfall  er jo dette vel og bra, men om ikke er det heller ikke noe galt. Hvor går grensen? Skal deres sønn ha eget rom når barnets andre sønn har eget rom?

Spørsmålet er mer hvor går grensen?

Det er du Ts,som sender sønnen deres avsted med en bag til samvær. Ikke samværforelder. Hvem hviler hoveddansvaret på her? Studerer du barnelova finner du fort svaret. Den som barnet bor hos har hovedansvaret. Kanskje det er bedre for deg og se realiteten i øynene og innse at dette får du ikke gjort noe med? Har barnet det så ille sik det er nå? Still deg noen spørsmål.

La meg også presisere at en 50/50 ordning kunne ikke fungert for vårt felles varn da vi bor i forskjellige kommuner mens lillebroren og mor bor i samme kommune.

Hvor dere velger bo er valg som blir gjort enten av begge foreldre eller av den ene. Det nytter ikke skylde på noen andre her.

Endret av Peter007
AnonymBruker
Skrevet

Er absolutt uenig i en 50/50 ordning for barn generelt å har ikke ønsket denne ordningen selv for eget barn.

Men har tanken slått deg ift hva barnet som kommer til far annen hver helg føler i forhold til forsjellsbeh dær lillebror har egen garderobe, mens h*n kommer med bag? Hvem tror du føler seg mest hjemme hos far i dette tilfellet?

La meg også presisere at en 50/50 ordning kunne ikke fungert for vårt felles varn da vi bor i forskjellige kommuner mens lillebroren og mor bor i samme kommune.

Jo mer jeg lese av dine innlegg-jo mer urimelig opplever jeg deg.

Du syns synd på sønnen din fordi han kommer på besøk-og mener at far derfor burde lage et hjem for storebror.. MEN: du forventer likevel at han skal betale deg som om det er deg gutten deres bor hos..

Her må dere velge: enten mottar du barnebidrag (da har far betalt det han skal betale for barne) eller så deler dere utgiftene/ lager en privat avtale.

Anonymous poster hash: 95151...217

Skrevet (endret)

Ja? Hvordan kan du mene at samværsforelder har krav på å ha den samme standarden som der barnet bor? For det du mener er vel at barnet skal ha eget rom også når det er på besøk hos far?

Jeg mener ingen ting her i tråden om dette. Jeg spør om hva som er rett og galt når en noen forlanger garderobe hos samværforelder. Er det det da ikke relevant og spørre om eget rom? Der er bosteds-forelder som prøver nekte samvær om ikke eget rom er på plass. 

Samme standard? Det er dette TS. her forsøker innføre med egen garderobe på barnets samværsted. 

Kanskje neste kravet er eget rom om det andre barnet har dette?

Videre vil det i ungdomsårene vokse fram krav om dette fra ungdommen selv i Norge.Dette pga. vår høye levestandard som tilsier dette er normalt?

Det vil utvikle seg en klasse mellom samværforeldre som har god økonomi og de med middels og nedover. Det vil si at har en 450-500 tusen i inntekt er det vanskelig med to og flere soverom i sentrale strøk om en må låne til det meste av boligen.

Jeg håper du ser dette jeg trekker fram. jeg har regnet deg som en av de oppegående her i diverse tråder selv om vi ikke er enige alltid. Det trenger  vi heller ikke være. Jeg skriver ikke alltid ut fra mine egne meninger  men forsøker trekke inn andre momenter og hva som er fornuftig og hva som regelverk sier.

Endret av Peter007
AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg enig med henne i siden utgiftene hennes blir det samme som foruten den dagen.

Far ønsker å ha barnet mer, barnet ønsker å se far mer. 1000 kroner får pokker meg den kjærringa klare seg uten for å tenke på barnet.

• Liker 2
Skrevet

Jo mer jeg lese av dine innlegg-jo mer urimelig opplever jeg deg.

Du syns synd på sønnen din fordi han kommer på besøk-og mener at far derfor burde lage et hjem for storebror.. MEN: du forventer likevel at han skal betale deg som om det er deg gutten deres bor hos..

Her må dere velge: enten mottar du barnebidrag (da har far betalt det han skal betale for barne) eller så deler dere utgiftene/ lager en privat avtale.

Anonymous poster hash: 95151...217

Jeg forventer at barnet skal ha gode opplevelser med å dra til far.

Å poenget i at jeg startet tråden var å få råd i forhold til saken ift klær og utgifter.

Når man i utgangspunktet ikke kan klare å få en grei dialog som foreldrer sammen desverre.

Men du er av den klare oppfatningen at bidraget dekker opp for alt, det får være din mening.

Skrevet

Jeg mener ingen ting her i tråden om dette. Jeg spør om hva som er rett og galt når en noen forlanger garderobe hos samværforelder. Er det det da ikke relevant og spørre om eget rom? Der er bosteds-forelder som prøver nekte samvær om ikke eget rom er på plass. 

Samme standard? Det er dette TS. her forsøker innføre med egen garderobe på barnets samværsted. 

Kanskje neste kravet er eget rom om det andre barnet har dette?

Videre vil det i ungdomsårene vokse fram krav om dette fra ungdommen selv i Norge.Dette pga. vår høye levestandard som tilsier dette er normalt?

Det vil utvikle seg en klasse mellom samværforeldre som har god økonomi og de med middels og nedover. Det vil si at har en 450-500 tusen i inntekt er det vanskelig med to og flere soverom i sentrale strøk om en må låne til det meste av boligen.

Jeg håper du ser dette jeg trekker fram. jeg har regnet deg som en av de oppegående her i diverse tråder selv om vi ikke er enige alltid. Det trenger  vi heller ikke være. Jeg skriver ikke alltid ut fra mine egne meninger  men forsøker trekke inn andre momenter og hva som er fornuftig og hva som regelverk sier.

Nå har hele tråden utviklet seg til å bli et sammensurium av bosteds- og samværsproblematikk (som det i grunnen alltid gjør når man kommer inn på bidrag), men for å gå tilbake til utgangspunkt så dekker jo ikke bidraget dobbel garderobe. Ikke gjør det det rent faktisk (som oftest), og ikke tror jeg det i regelverket var tenkt sånn.

Når det kommer til klasseskille, så utgjør allerede enslige mødre en egen stigmatisert gruppe som i tillegg er kjent for å slite økonomisk. Men når vi snakker om bolig og standard så gjelder det vel mest for de som bor i pressede områder. De som bor i bygdene rundt om må vel i hovedsak ordne boligene sine selv, enten de bygger eller kjøper. Og da er det nok et større areal vi snakker om. 

(Omtrent 1/3 bor i byene, de andre rundt om)

Skrevet (endret)

Far ønsker å ha barnet mer, barnet ønsker å se far mer. 1000 kroner får pokker meg den kjærringa klare seg uten for å tenke på barnet.

En dag fra eller til bryr ikke ungen seg noe om nei, men far vil nok gjerne ha en dag samvær ekstra i mnd hvis han da kan få en minus i tusning i bidrag, så det er mer enn tydelig at han tenker økonomisk han også. 

Endret av O.G.
AnonymBruker
Skrevet

Ja? Hvordan kan du mene at samværsforelder har krav på å ha den samme standarden som der barnet bor? For det du mener er vel at barnet skal ha eget rom også når det er på besøk hos far?

Barnet er ikke på besøk hos far!

Anonymous poster hash: 1f7a0...9c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...