Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg prøver fortvilt å finne noen svar på hva barnebidraget egentlig skal dekke? Det er utrolig vanskelig å tolke hva det egentlig skal dekke og hva det ikke dekker.

Problematikken er at jeg ofte mangler en del klær når barnet kommer fra bf sitt samvær. Dette blir en problematikk når d kommer til uteklær/sko/ ullklær, altså generelt dyre klær som brukes i bhg og lignende. Om det mangler truser/sokker evt orker jeg ikke tenke over det. Men jeg ser i div forum at mange kjøper inn ekstra klær som er billigere til barnet for å sende med til far? Jeg synes dette blir helt feil! Skal jeg som bidragmottaker nå dekke dobbelt opp med klær for at far skal nyte godt av dette i stede for å da evt ha egene klær hos seg? Bidraget er jo et minimum som skal dekke utgifter hos den med fast bosted. Poenget er at dette blir mer kostbart enn bidraget dekker i lengden.

Jeg synes ikke det er rettfærdig at siden jeg får bidrag skal måtte dekke opp 2 garderober med klær.

Har noen gode tips i forhold til dette? Evt løsninger?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du og far snakke litt sammen tror jeg. Hvordan han velger å løse det må han jo være med å bestemme, men klær må være med tilbake. At noe er glemt en gang iblant får nå så være. Dessuten kan barnet ha dobbelt opp med basics hos begge, så man slipper å sende med så fryktelig mye, men sko, kjeldresser osv. blir jo for dyrt.

Anonymous poster hash: aa084...d23
AnonymBruker
Skrevet

Barna skal jo ha på seg det viktigste av yttertøy.

Basisklær kan far ha selv. Bidrag skal dekke det nødvendigste av hva barn trenger, men far må ha de tingene han synes han trenger.

Vi har aldri praktisert pakking av bag, der har aldri hørt nødvendig heller.

Du må jo snakke med far ig få tilbake det du sender med, men send med minst mulig.

Basisklær for en helg til barn som kommer fullt påkrevd koster faktisk ingenting..

Anonymous poster hash: 9d980...760

AnonymBruker
Skrevet

Fullt påkledd*

Anonymous poster hash: 9d980...760

Skrevet

Siden du mottar barnebidrag så skal du i utgangspunktet sende med det som barnet trenger av klær, både vanlige klær og sesongklær+yttertøy. Men, far skal sende med alt tilbake. Du skal ikke kjøpe inn to garderober for å ha en til deg og en til far. 

Mange, deriblant oss da jentungen var mindre og ikke hadde begynt med 50/50 enda, velger likevel å gjøre det sånn at den som har samvær har en basicgarderobe hjemme hos seg med daglige klær som sokker, truser, pysj, bukser osv mens bidragsmottaker sender med ytterdress, støvler,jakke osv, samt ekstraanledningklær som festdrakt til 17mai. 

Men, du er ikke pliktig til å holde en garderobe til deg og en hjemme hos far. 

Du får bare mase og mase om å få tilbake klærne. 

(jeg vet om flere som ikke sender med barnet de beste og dyreste klærne for samværshelg, nettopp pga far holder igjen klær. En jeg kjenner sa det rett ut at han sendte med vilje ikke med klær, sånn at han fikk en egen basisgarderobe hjemme hos seg til barnet...)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare fedre som holder igjen klær :opplyser:

Anonymous poster hash: 1f7a0...9c0
  • Liker 3
Skrevet

Takk for noen gode råd.

Synes det er vanskelig da jeg ikke har noen gid dialog med bf. Om jeg mangler noe så får jeg som oftes ikke svar når jeg etterlyser klærne. Slik blir jeg stående uten de nødvendige klærne å må skaffe nye. Jeg sjønner at i utgangspunktet fungerer en bag med klær frem og tilbake fint, men her gjør det ikke det. Derfor synes jeg det er vanskelig i firhokd til at jeg ønsker heller ikke at barnet skal mangle noe når han er hos far på samværshelg.

Det beste tenker jeg må være at far har en basis garderobe for sine helger å jeg sender med nødvendig utetøy. Jeg har gitt bf egen dress, fleeceklær, luer, votter og regnklær så han kan ha dær. Men ser jo at dette vil være svært kostbart i lengden at jeg dekker opp 2 garderober. For det er krise når barnet kommer tilbake uten utebuksen f.eks eller støvlene, så er det 14 dager til neste gang. Mens på denne måten vil jeg klare å holde styr på de få tingene som sendes og skal tilbake, kansje også lettere for barnefar som jeg føler mister kontrollen?

Det skal sies at bf har et barn til som han har 50/50, dette barnet har egen garderobe hos far. Å har fått mange klær hos sin bror, hos oss altså. Som han arvet. Det synes jeg er bare fint. Men det virker som han lett blander klærne.

AnonymBruker
Skrevet

Her er barnet annenhver helg hos far. Han har alt barnet trenger: Truser, sokker, gensere, bukser, kjoler, ytterjakke, dress, votter, lue osv. Det eneste som er med frem og tilbake er skoene og eventuelt regntøy. 

Når barnet skal tilbake til mor, tar far på barnet samme klær som det ble levert i (vasket selvsagt! :) ). Dessverre her blir ting barnet tar med tilbake til mor borte, hvor eneste løsning som fungerte for far var at barnet hadde alt det trengte begge steder. 

Med borte mener jeg da at mor kaster det når barnet har med leker, hårbørste og andre ting som barnet har fått. Fine klær barnet ønsket å ha på seg ble byttet om til slitte klær som også er for smått... 

Jeg synes det er en smålig måte å holde på slik, og skulle ønske at noen mødre/fedre kunne se barnet fremfor å (rett og slett) være ekkel mot den andre forelderen. Ettersom at far betaler en del i bidrag, synes jeg det er smålig at mor skal oppføre seg slik i denne situasjonen. I din situasjon, hvor far er slik, skjønner jeg han på en annen måte. Kan det være at han tenker at "mine penger betaler for dette, så det beholder jeg med full rett"? Er han så smålig generelt? Du sier at dere ikke har noen god kommunikasjon, så jeg vil nesten si at han burde få det slik vi har det her. Ja, det koter med bidrag + innkjøp av nye klær når barnet vokser ut av sine, men barnet vårt har det fantastisk med å kunne slappe mer av i forhold til klær! 

Anonymous poster hash: 3dd99...a9e
  • Liker 2
Skrevet

Regler er klare når det gjelder samvær og bosted. Alt personlig bortsett fra toalettsaker skal bringes med frem og tilbake. En kan velge andre ordninger om en vil.

AnonymBruker
Skrevet

Regler er klare når det gjelder samvær og bosted. Alt personlig bortsett fra toalettsaker skal bringes med frem og tilbake. En kan velge andre ordninger om en vil.

Jeg synes ikke dette er en god løsning for barnets del, "å leve i en koffert". Greit nok at en kan ha med noe om det er spesielle anledninger som 17 mai eller jul og trenger spesielle klær til anledningen, eller generelt yttertøy. Men det koster ikke såååå mye med litt basisklær som undertøy, sokker, t-skjorter, gensere og bukser? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har helt motsatt problem. jeg er helgepappa og mor sender ikke med klær, og vi må kjøpe nytt. Barnebidraget jeg betaler skal dekke klær, og at mor sender med et ekstra skift skulle bare mangle. Her får hun klærne i retur så snart dem er vasket, men uttalelsene er bestandig "jeg ønsker ikke å sende dem i nye dyre klær til dere". 

Tror ikke det er slik at far holder på klærne, men prøv heller å snakke om det. Hvis barnefar betaler bidrag skal dette dekke klær og de utgifter du måtte ha. Hva du velger å bruke barnebidraget på er helt og holdent opp til deg. :)

Anonymous poster hash: 270c4...89f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke dette er en god løsning for barnets del, "å leve i en koffert". Greit nok at en kan ha med noe om det er spesielle anledninger som 17 mai eller jul og trenger spesielle klær til anledningen, eller generelt yttertøy. Men det koster ikke såååå mye med litt basisklær som undertøy, sokker, t-skjorter, gensere og bukser? 

Jeg er enig med deg i dette, og hos oss er vi veldig opptatt av at stebarnet mitt skal ha alt hun trenger her, slik at det eneste hun trenger er skolesekk, yttertøy som passer for dagens vær (vi har ekstra her om hun f.eks. kommer uten regntøy) og evt. boka hun leser for tiden, iPad osv. 

Men faren til barnet mitt orker ikke ta ansvar for klær, så der må det dessverre sendes med bag, og selv ikke da får jeg igjen alt. Det er et evig kaos, og far tar klær fra skifthylla til barnet i barnehagen fordi han ikke finner igjen det jeg har sendt med.  :(

Anonymous poster hash: 1b9fa...e4c

AnonymBruker
Skrevet

Vi har helt motsatt problem. jeg er helgepappa og mor sender ikke med klær, og vi må kjøpe nytt. Barnebidraget jeg betaler skal dekke klær, og at mor sender med et ekstra skift skulle bare mangle. Her får hun klærne i retur så snart dem er vasket, men uttalelsene er bestandig "jeg ønsker ikke å sende dem i nye dyre klær til dere". 

Hvorfor lar dere ikke det dere kjøper bli hos dere?

Anonymous poster hash: 1b9fa...e4c

Skrevet (endret)

Ser dere har alle mange forskjellige løsninger.

Jeg vil jo tro at løsningen me egen garderobe på hvær plass må føles mer "hjemme" for barnet? Har ikke tenkt på dette før svar fra dere.

Det må jo føles rart ut for min gutt som kommer til far med bag, mens broren som bor 50/50 hos faren faktisk har egen garderobe hos far.

Sitter med inntrykket at far aldri kjøper noe til vårt felles barn. Stiller aldri på barnets aktiviteter, bhg arrangsjemang, foreldresamtaler, bursdager osv. Det er så galt at han ordnet egen bursdag til barnet vårt, som er helt ok, men barnet fikk ikke åpne eller ta med seg sine nye leker fra far som ble en svært dårlig opplevelse for barnet. Det hadde bare vært å sende lekene tilbake ved neste samvær, å barnet hadde fått en bedre opplevelse. Derfor er jeg redd for å gjøre dårlige avgjørelser mtp klær. Ønsker jo ikke at barnet skal føle det blir en dårlig opplevelse med klær også.

Blir bare så fortvilet av hele opplegget. Skulle jo selvsagt ønske det fungerte å var ukomplisert.

Endret av Uno09
Skrevet

Ser dere har alle mange forskjellige løsninger.

Jeg vil jo tro at løsningen me egen garderobe på hvær plass må føles mer "hjemme" for barnet? Har ikke tenkt på dette før svar fra dere.

Det må jo føles rart ut for min gutt som kommer til far med bag, mens broren som bor 50/50 hos faren faktisk har egen garderobe hos far.

Sitter med inntrykket at far aldri kjøper noe til vårt felles barn. Stiller aldri på barnets aktiviteter, bhg arrangsjemang, foreldresamtaler, bursdager osv. Det er så galt at han ordnet egen bursdag til barnet vårt, som er helt ok, men barnet fikk ikke åpne eller ta med seg sine nye leker fra far som ble en svært dårlig opplevelse for barnet. Det hadde bare vært å sende lekene tilbake ved neste samvær, å barnet hadde fått en bedre opplevelse. Derfor er jeg redd for å gjøre dårlige avgjørelser mtp klær. Ønsker jo ikke at barnet skal føle det blir en dårlig opplevelse med klær også.

Blir bare så fortvilet av hele opplegget. Skulle jo selvsagt ønske det fungerte å var ukomplisert.

Vil kommentere din 50/50 om broren. Ved samvær 50/50 er utgangspunkt det samme som ved mindre samvær. Delt bosted 50/50 har i grunnen de samme regler som om foreldre bodde sammen på området. Altså ingen regler. Her er det forskjell dom dere skjønner. Så kan det hende de har en avtale som ikke er lik din vedrørende broren. F.eks betaler fqe bidrag i det hele tatt. De kan f.eks dele på alt angående broren. Er det delt bosted er dette helt vanlig. Ved 50/50 samvær ikke utenkelig. Kan du Ts.tenke deg delt bosted og dele på alt til barnet? Det kan tenkes samarbeid med mor til broren er bedre enn hos deg? Hva er årsaken evt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lar dere ikke det dere kjøper bli hos dere?

I starten ønsket vi jo at gullet skulle få lov til å ha på seg den fine genseren hun hadde fått. Men vi innså et tåpelig mønster fort, hvor mor beholdt klærne. Andre ting kastet hun. Når jenta kom tilbake spurte vi "hvor er...". Da fikk vi til svar at "Det ble borte". I dag legger hun bevisst fra seg ALT hos oss, og sier"Det må jeg ikke ha med til mamma, for da blir det borte vekk med en gang": 

Har spurt om å få ting tilbake, men "Jeg har ikke sett det" eller "Ble borte i barnehagen" var veldig vanlige svar å få..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg i dette, og hos oss er vi veldig opptatt av at stebarnet mitt skal ha alt hun trenger her, slik at det eneste hun trenger er skolesekk, yttertøy som passer for dagens vær (vi har ekstra her om hun f.eks. kommer uten regntøy) og evt. boka hun leser for tiden, iPad osv. 

Men faren til barnet mitt orker ikke ta ansvar for klær, så der må det dessverre sendes med bag, og selv ikke da får jeg igjen alt. Det er et evig kaos, og far tar klær fra skifthylla til barnet i barnehagen fordi han ikke finner igjen det jeg har sendt med.  :(

Skjønner ikke folk som holder på sånn! Det koster med å handle inn nytt og nytt hele tiden. Om barnet er der annenhver helg, hvorfor skal han "ruge" på klær barnet aldri får brukt da? 

Ja, noen klær er greie å ha, men det må jo tilbake igjen, om ordningen er at klær kommer med bag. 

Helt ærlig hadde jeg stoppet ordningen og sagt at han fikk kjøpe inn klær til barnet selv når barnet skal være der. Koster ikke mer enn 5-600 å handle inn litt basic på H&M for eksempel. I stedet må du ut med slike summer oftere enn barnet vokser, fordi det blir borte. Er det rettferdig? 

Skrevet (endret)

Vil kommentere din 50/50 om broren. Ved samvær 50/50 er utgangspunkt det samme som ved mindre samvær. Delt bosted 50/50 har i grunnen de samme regler som om foreldre bodde sammen på området. Altså ingen regler. Her er det forskjell dom dere skjønner. Så kan det hende de har en avtale som ikke er lik din vedrørende broren. F.eks betaler fqe bidrag i det hele tatt. De kan f.eks dele på alt angående broren. Er det delt bosted er dette helt vanlig. Ved 50/50 samvær ikke utenkelig. Kan du Ts.tenke deg delt bosted og dele på alt til barnet? Det kan tenkes samarbeid med mor til broren er bedre enn hos deg? Hva er årsaken evt?

Nei, har godt med kjennskap til moren til broren. Det er samme problemene dær i forhold til kommunikasjon. En 50/50 løsning hos dem var mer fordi hun ikke hadde noen valg pga personlige grunner. Dær er det slik at ting dem evt sendte med briren aldri kom tilbake fra hans mor. Slik at dem faktisk skifter ut hele garderoben annen hver uke for å beholde sine klær. Så synes ikke det heller er noen god løsning for hans bror som virkeli må merke forskjell. Dær skiftes alt fra yttertøy til sokker. Det er stor forskjell fra hva han har hos mor til far. Men kan jo ikke gjøre noe med deres situasjon alikevell. Det må være deres valg.

Det gjør ikke min situasjon med storebror noe bedre. Jeg må jo si at jeg skulle nesten ønske regelverket var noe mer utfyllende når det er utrolig mange foreldrer som sitter i denne situasjonen.

Et bidrag er minstesats på hva som ska dekke opp noe av mors (i dette tilfellet) utgifter i forhold til barnet. Men man bruker jo alikevell mye mer på hus, strøm, mat, klær, bhg, aktiviteter, utstyr osv.

Far slipper jo på mange måter "billig" unna når man ikke er sammen. Å får jo også fradrag for sitt samvær når beregnelsen av bidraget gjøres? Det er dette jeg mener med at er det bare hovedomsorgsforelderen som skal kjøpe ting til barnet?

Det står det ingen klare retningslinjer om?

I dette tilfellet, så kan jo faktisk broren arve klærne etter storebror har brukt dem i fars hjem alikevell. Når far alikevell kan kjøpe klær til lillebroren?

Endret av Uno09
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har godt med kjennskap til moren til broren. Det er samme problemene dær i forhold til kommunikasjon. En 50/50 løsning hos dem var mer fordi hun ikke hadde noen valg pga personlige grunner. Dær er det slik at ting dem evt sendte med briren aldri kom tilbake fra hans mor. Slik at dem faktisk skifter ut hele garderoben annen hver uke for å beholde sine klær. Så synes ikke det heller er noen god løsning for hans bror som virkeli må merke forskjell. Dær skiftes alt fra yttertøy til sokker. Det er stor forskjell fra hva han har hos mor til far. Men kan jo ikke gjøre noe med deres situasjon alikevell. Det må være deres valg.

Det gjør ikke min situasjon med storebror noe bedre. Jeg må jo si at jeg skulle nesten ønske regelverket var noe mer utfyllende når det er utrolig mange foreldrer som sitter i denne situasjonen.

Et bidrag er minstesats på hva som ska dekke opp noe av mors (i dette tilfellet) utgifter i forhold til barnet. Men man bruker jo alikevell mye mer på hus, strøm, mat, klær, bhg, aktiviteter, utstyr osv.

Far slipper jo på mange måter "billig" unna når man ikke er sammen. Å får jo også fradrag for sitt samvær når beregnelsen av bidraget gjøres? Det er dette jeg mener med at er det bare hovedomsorgsforelderen som skal kjøpe ting til barnet?

Det står det ingen klare retningslinjer om?

I dette tilfellet, så kan jo faktisk broren arve klærne etter storebror har brukt dem i fars hjem alikevell. Når far alikevell kan kjøpe klær til lillebroren?

Blir litt oppgitt av så kalte alenemødre med ts holdning...

I mange tilfeller er det langt fra minstesats en bidragsyter betaler..

Dessuten er det penger bidragsmottaker får ferdig skattet ..dvs at bidragsyter har betalt 30-50% mer av dette beløpet.

Bidragsmottaker får i tillegg utvidet barnetrygd. I tillegg gis det om man er aleneforsørgere rabatt i barnehage . Så det er fint lite bidragsyter selv betaler med sin egen lønn..

Når det kommer til strøm og bolig er dette noe bidragsmottaker måtte hatt uansett barn eller ikke (ingen voksne single eller ikke trives i en ett/toromsleilighet så at man trenger større bolig m barn er IKKE noe argument)- og bidragsyter også må ha bolig med plass - så det er egentlig absurd at bolig blir regnet inn i kostnadene med å ha barn. -særlig når det ikke stilles krav til hvor mange kvadratmeter barnet alene skal disponere hos bidragsmottaker.

Er enig i at det burde stilles krav til hva bidraget skulle gå til eller at bidragsmottaker kun fikk refundert en viss %-del om det fantes dokumentasjon på reelle utgifter.

en ting jeg lurer på ifht at TS mener at far selv burde kjøpe garderobe til barnet : ville hun da vært villig til å trekke beløpet far betaler for disse klærne fra barnebidraget? - for da skal jo ikke bidraget far betale være med på å dekke klærne barnet har hos TS....

Anonymous poster hash: 95151...217

Skrevet

Blir litt oppgitt av så kalte alenemødre med ts holdning...

I mange tilfeller er det langt fra minstesats en bidragsyter betaler..

Dessuten er det penger bidragsmottaker får ferdig skattet ..dvs at bidragsyter har betalt 30-50% mer av dette beløpet.

Bidragsmottaker får i tillegg utvidet barnetrygd. I tillegg gis det om man er aleneforsørgere rabatt i barnehage . Så det er fint lite bidragsyter selv betaler med sin egen lønn..

Når det kommer til strøm og bolig er dette noe bidragsmottaker måtte hatt uansett barn eller ikke (ingen voksne single eller ikke trives i en ett/toromsleilighet så at man trenger større bolig m barn er IKKE noe argument)- og bidragsyter også må ha bolig med plass - så det er egentlig absurd at bolig blir regnet inn i kostnadene med å ha barn. -særlig når det ikke stilles krav til hvor mange kvadratmeter barnet alene skal disponere hos bidragsmottaker.

Er enig i at det burde stilles krav til hva bidraget skulle gå til eller at bidragsmottaker kun fikk refundert en viss %-del om det fantes dokumentasjon på reelle utgifter.

en ting jeg lurer på ifht at TS mener at far selv burde kjøpe garderobe til barnet : ville hun da vært villig til å trekke beløpet far betaler for disse klærne fra barnebidraget? - for da skal jo ikke bidraget far betale være med på å dekke klærne barnet har hos TS....

Anonymous poster hash: 95151...217

Nå må du gi deg! Det har aldri vært meningen at disse pengene skal brukes til  -to - sett med klær. Hva skulle skulle den summen bli? Er du klar over hvor ofte det blir kjøpt klær til barn i vekst?

Rabatter eller ikke, det koster med barnetilsyn. Og jo, ett rom ekstra må den som barnet bor hos ha så det er et godt argument. Mange bor i 3-roms med barn. og kunne valgt en billigere 2-roms hvis de var barnløse.

Jeg blir oppgitt over bidragspliktige med forsørgelesvegring - eller de nye kjærringene deres som syns de fortjener disse pengen isteden!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...