Gå til innhold

Et spørsmål om ultralyd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere! Nå har jeg søkt rundt på nettet som en gal, og jeg får ikke svar på spørsmålet mitt, så derfor spør jeg her. Jeg er gravid i uke 17+3, og har fått time til ordinær ultralyd om 2 uker. Slik jeg har forstått det er ordinær ultralyd fullstendig frivillig, men at de fleste benytter seg av dette tilbudet. 

 

Jeg er usikker på om jeg ønsker å benytte meg av dette tilbudet, og lurer dermed på dette: Hvordan måler de fosterets alder og dermed nøyaktig termindato? Jeg er temmelig sikker på hvor langt jeg er på vei altså, og JM og lege har målt symfyse fondusmål, og livmoren samsvarer med hvor langt jeg påstår at jeg er. Går de da ut ifra menstermin? Blir det sett på som "feil" av meg å ikke ønske ultralyd?



Anonymous poster hash: 61eb3...82d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette står det respekt av!

Du tenker selv og følger ikke strømmen, der det ikke er nødvendig å følge strømmen.

De bruker den termindatoen som står på svangerskapsjournalen din.

Anonymous poster hash: 7ea57...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du viser ved å ikke ta UL er jo at du velkommer barnet til verden og tar det derfra. Om man ser noe veldig sykt på UL så er det jo mange som blir deprimerte resten av svskapet eller andre forbereder seg. Om det er virkelig ille så er det evt råd om å tidlig fødsel om det ikke er forenelig med liv, eller fortsette.

 

Det er altså det medisinske det går på. Om du tenker at livet bringer hva det vil, så trenger du jo ikke. Det har da altså å gjøre med evt ressurser som trengs under fødsel, hvis det skulle vise seg at barnet har en sykdom som gjør vaginal fødsel vanskelig f.eks. Ikke kun med deg å gjøre, men fosteret også. Noen sykdomer takler ikke vaginal fødsel så godt som vanlig f.eks.



Anonymous poster hash: 5714a...d95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De måler lårbeinet iallefall for å fastslå hvor stort fosteret er. Dette er nest nøyaktig i uke 17-22 tror jeg.

Men det er jo helt frivillig og ikke noe de har noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OU er frivillig, men for å sikre det kommende barnet en god og riktig helsemessig oppfølging, er det best å få utført denne undersøkelsen.

En ting er terminfastsettelse, men noe helt annet er den medisinske gjennomgangen. 

 

Som kommende mor bør du sette barnet først og når helsevesenet mener det er viktig og riktig å foreta denne undersøkelsen, ja da tar man den for å sikre det kommende barnets helse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit å vite om det skulle være to der inne hvertfall :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit å vite om det er noe alvorlig sykdom som gjør at man må operere rett etter fødsel. Da må man jo være på riktig sykehus.

Anonymous poster hash: 13965...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville benyttet meg av tilbudet... de kan finne avvik som kan fikses med små grep. Har du forliggende morkake for eksempel, så må du ha keisersnitt dersom denne ikke flytter på seg før fødsel. Ellers kan det jo være ting med fosteret, som krever rask oppfølgning etter fødsel. Bor du i en av landets store byer er det neppe et problem, men de sender jo kvinner med risikosvangerskap/fødsler inn til større sykehus, for at de skal få best mulig oppfølging.

Og du kan jo velge å ikke få vite kjønn, og eventuelle avvik som ikke trenger oppfølging underveis. Bare si at du utelukkende vil vite om avvik dersom det har noe å si for resten av svangerskapets gang/fødselen. Om det er hensyn du må ta underveis osv.

Jeg mener at ultralyd er et godt tilbud - man vil jo at barnet skal få best mulig helsemessig oppfølging underveis?



Anonymous poster hash: c4ec1...cce
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet ut terminen selv, basert på menstermin. Legen gjorde det samme og fant en dato to dager senere. UL viste at datoen jeg selv satte stemte. Så veldig lite forskjell her iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet et par som ville ha "naturlig" svangerskap og fødsel. Så de gikk ikke på ul og fødte i privatbolig med bare de to tilstede. Det viste seg at barnet hadde en misdannelse og barnet døde like etter fødsel. Jeg vet ikke om barnet kunne ha vært reddet, men ul gir mye mer informasjon enn terminbestemmelse. Det er dumt å ikke oppdage ting som er nødvendig for å planlegge trygg forløsning, som f.eks forlokkende morkake, 2 fostre eller organproblemer hos babyen. Det er imidlertid helt frivillig, og i se fleste tilfeller ses det ingenting unormalt.

Anonymous poster hash: ec091...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står det respekt av!

Du tenker selv og følger ikke strømmen, der det ikke er nødvendig å følge strømmen.

De bruker den termindatoen som står på svangerskapsjournalen din.

Anonymous poster hash: 7ea57...5f6

Hvorfor står det er respekt av det? Det kan utgjøre stor risiko for fosteret å ikke gjøre det

Hvem tenker man på her, fosteret eller mor?

Anonymous poster hash: 5714a...d95

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet et par som ville ha "naturlig" svangerskap og fødsel. Så de gikk ikke på ul og fødte i privatbolig med bare de to tilstede. Det viste seg at barnet hadde en misdannelse og barnet døde like etter fødsel. Jeg vet ikke om barnet kunne ha vært reddet, men ul gir mye mer informasjon enn terminbestemmelse. Det er dumt å ikke oppdage ting som er nødvendig for å planlegge trygg forløsning, som f.eks forlokkende morkake, 2 fostre eller organproblemer hos babyen. Det er imidlertid helt frivillig, og i se fleste tilfeller ses det ingenting unormalt.

Anonymous poster hash: ec091...74d

Huff, så fælt... tenk å oppleve det etter å ha tatt valget om å ikke ha ultralyd/føde på sykehus. Jeg hadde slitt med samvittigheten i hvert fall...

Anonymous poster hash: c4ec1...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så fælt... tenk å oppleve det etter å ha tatt valget om å ikke ha ultralyd/føde på sykehus. Jeg hadde slitt med samvittigheten i hvert fall...

Anonymous poster hash: c4ec1...cce

Ja, kan bare forestille meg sjokket og hjelpeløsheten da de oppdaget at det var så galt fatt. Da ville det vært godt å ha fagpersoner rundt seg.

Anonymous poster hash: ec091...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, TS her, tusen takk for mange gode svar! :) 

 

Jeg ser absolutt hva dere mener, det er jo mye "hva om" i forhold til å droppe ultralyd i svangerskapet. Men likevel - uansett hvilke avvik barnet måtte ha ville jeg ikke tatt abort. En av dere skrev at jeg måtte høre på hva helsevesenet anså som viktig og riktig, men nå er dette faktisk en fullstendig frivillig undersøkelse, og ikke et must overhodet. Hvis barnet mitt har en misdannelse vil jeg ikke gå resten av svangerskapet med bekymring for det uungåelige, jeg vil heller nyte tiden og ta utfordringene når de kommer. 

 

Når dette er sagt har jeg ikke bestemt meg hundre prosent for det ene eller det andre, det er greit å vite at jeg kan benytte meg av denne timen om jeg skulle ønske det, eller benytte meg av retten til å la være. 



Anonymous poster hash: 61eb3...82d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å møte opp, si at du ikke ønsker noe informasjon men at du vil de skal kunne journalføre det de kan, og eventuelt henvise deg til et annet fødested eller planlagt keisersnitt ved behov. De kan slå av skjermen over benken, så for deg vil denne undersøkelsen være som symfysemål og fosterlyd..

Anonymous poster hash: af7e1...45c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

 

Hei, TS her, tusen takk for mange gode svar! :)

 

Jeg ser absolutt hva dere mener, det er jo mye "hva om" i forhold til å droppe ultralyd i svangerskapet. Men likevel - uansett hvilke avvik barnet måtte ha ville jeg ikke tatt abort. En av dere skrev at jeg måtte høre på hva helsevesenet anså som viktig og riktig, men nå er dette faktisk en fullstendig frivillig undersøkelse, og ikke et must overhodet. Hvis barnet mitt har en misdannelse vil jeg ikke gå resten av svangerskapet med bekymring for det uungåelige, jeg vil heller nyte tiden og ta utfordringene når de kommer. 

 

Når dette er sagt har jeg ikke bestemt meg hundre prosent for det ene eller det andre, det er greit å vite at jeg kan benytte meg av denne timen om jeg skulle ønske det, eller benytte meg av retten til å la være. 

Anonymous poster hash: 61eb3...82d

 

 

Jeg er litt nysgjerrig;  hva er motivasjonen for at du for alt det er verdt ønsker å unngå ultralyd? For meg virker det som du rett og slett er litt lite opplyst. At du ikke vil fordi "ingen kan tvinge meg!". Skjønner du ikke at dette er en kjemperessurs for deg og barnet ditt? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Hei, TS her, tusen takk for mange gode svar! :)

 

Jeg ser absolutt hva dere mener, det er jo mye "hva om" i forhold til å droppe ultralyd i svangerskapet. Men likevel - uansett hvilke avvik barnet måtte ha ville jeg ikke tatt abort. En av dere skrev at jeg måtte høre på hva helsevesenet anså som viktig og riktig, men nå er dette faktisk en fullstendig frivillig undersøkelse, og ikke et must overhodet. Hvis barnet mitt har en misdannelse vil jeg ikke gå resten av svangerskapet med bekymring for det uungåelige, jeg vil heller nyte tiden og ta utfordringene når de kommer. 

 

Når dette er sagt har jeg ikke bestemt meg hundre prosent for det ene eller det andre, det er greit å vite at jeg kan benytte meg av denne timen om jeg skulle ønske det, eller benytte meg av retten til å la være. 

Anonymous poster hash: 61eb3...82d

 

Men hva hvis det viser seg at fosteret vil trenger hjelp med en gang det er født? Eller at vaginal fødsel ikke bør gjennomføres? Det handler jo ikke bare om deg, men om ditt ufødte barn?

Anonymous poster hash: 5714a...d95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt mer gammeldags enn dere, jeg ønsker at alt skal være så naturlig som mulig, og jeg er absolutt ikke lite opplyst, jeg er bare ikke paranoid (kanskje heller jeg mer mot naiv når jeg ikke tenker ut alle de verste scenarioene?) Det er en personlig mening og oppfatning jeg har, og hvis ultralyd hadde vært en slik nødvendighet som enkelte beskriver, hadde det vært "påbudt" og ikke et tilbud en kan benytte seg av. Jeg velger å tro at barnet mitt er friskt, er jo mange sykdommer selv en ultralydmaskin ikke kan fange opp, er det så fælt av meg å ikke ønske å vite?



Anonymous poster hash: 61eb3...82d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte at folk i det hele tatt tenker på å takke nei til ultralyd. For min del var det veldig viktig å se at babyen hadde det bra i magen. For meg var babyens helse det aller aller viktigste. Mye viktigere enn hva jeg måtte ønske og ville. Nei, jeg forstår ikke at dere ikke vil ha en eneste ultralyd, bare for å sjekke at alt er som det skal. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

 

Jeg er kanskje litt mer gammeldags enn dere, jeg ønsker at alt skal være så naturlig som mulig, og jeg er absolutt ikke lite opplyst, jeg er bare ikke paranoid (kanskje heller jeg mer mot naiv når jeg ikke tenker ut alle de verste scenarioene?) Det er en personlig mening og oppfatning jeg har, og hvis ultralyd hadde vært en slik nødvendighet som enkelte beskriver, hadde det vært "påbudt" og ikke et tilbud en kan benytte seg av. Jeg velger å tro at barnet mitt er friskt, er jo mange sykdommer selv en ultralydmaskin ikke kan fange opp, er det så fælt av meg å ikke ønske å vite?

Anonymous poster hash: 61eb3...82d

 

 

Det er ingenting ved moderat eksponering av ultralyd som skader barnet ditt. Jeg kan ikke fatte at du velger å IKKE benytte deg av et tilbud som årlig redder flere tusen menneskeliv? Hva er det du ønsker å oppnå? At det skal være så natulig som mulig? Hva med å benytte deg av de ressursene som vi er så heldige å ha. Du sitter der og skriver på en laptop/telefon. Hvor naturlig er det egentlig? Dette er 2015. Du kan godt føde alene i en hule ute i skogen, men sjansen for at du og/eller barnet ditt stryker med er stor.. men da er det i det minste naturlig

 

La meg gjette, ..barnet ditt skal ikke følge barnevaksinasjonsprogrammet heller, sant?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...