Gå til innhold

Bryter fartsgrensen, i en kjøretime og blir tatt? (lappen)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, hva skjer om jeg bryter fartsgrensen? 

La oss si jeg kjører 50 km/t i 30 sone, eller 50 i 40 sone. 

 

Blir busted av politiet, hva skjer? Hva blir konsekvensene? 

Går det utover kjørelæreren, eller meg? 

Teoretisksett, altså etter boken, så er det kjørelæreren som er ansvarlig for at jeg følger fartsgrensen og loven under øvelseskjøring.... 



Anonymous poster hash: d749e...e61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjærelæreren får bot/mister lappen, alt etter overtredelsen, og tror du får utsettelse på førerkortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som overskriften sier, hva skjer om jeg bryter fartsgrensen? 

La oss si jeg kjører 50 km/t i 30 sone, eller 50 i 40 sone. 

 

Blir busted av politiet, hva skjer? Hva blir konsekvensene? 

Går det utover kjørelæreren, eller meg? 

Teoretisksett, altså etter boken, så er det kjørelæreren som er ansvarlig for at jeg følger fartsgrensen og loven under øvelseskjøring.... 

Anonymous poster hash: d749e...e61

 

Til syvende og sist er det du som ikke er oppmerksom. 

Anonymous poster hash: 5f575...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går utover dere begge. Men kjørelærer har ett ekstra sett pedaler og bør forlengst ha stoppet deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke blitt tatt noen ganger, men har jo så klart gjort feil, Kjørt i 60 ved et uhell i 50 sonen. Vanskelig å følge med på farten mens man skal følge med på alt annet. 

Så jeg kom på å tenke på hvem som får skylden. 

 

takk for gode svar.

Er mye flinkere til å holde meg i fartsgrensen nå :) 

ts



Anonymous poster hash: d749e...e61
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun kjørelærer sitt ansvar. Det er han som har lappen og skal lære deg dette. Men, hvis dette gjøres med overlegg blir det jo selvsagt ditt problem.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer qn på hvilket trinn eleven er på i opplæringen.

Er eleven på fjerde trinnet, så er eleven kommet så langt at eleven selv blir ansvarlig.

Men det er en konkret vurdering i h ert enkelt tilfelle, både fra kjørelærer/ledsager og for politiet. Så fasitten finner du ikke med de få opplysningene du har gitt.

Anonymous poster hash: 1ab3f...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge kan få bot.

 

Veitrafikkloven kap. IV §26:

"Ved øvingskjøring anses lærer eller ledsager som fører av motorvognen. Det som er bestemt i eller i medhold av kap. II og §§ 21, 22 og 22 a), gjelder likevel også for eleven."

 

I kapittel II og §21 og 22, står det nok til at de kan ta deg på det aller meste av feil du måtte gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bryter fartsgrensen i en kjøretime er det lærerens ansvar. Det er bl.a. derfor trafikklæreren har pedaler, det er vedkommendes ansvar å bremse deg/si ifra dersom det går for fort. Det finnes noen tilfeller der trafikklærer har mistet førerkortet i slike situasjoner, men ingen tilfeller der eleven har fått sperrefrist pga farten.  På førerprøven er du imidlertid selv fører av bil og dermed ansvarlig.

 

Som elev har du selvsagt også ansvar som nevnt i innlegg over her. Paragrafene i vegtrafikkloven det henvises, er bestemmelser om kjøring med promille/beruset, forbud mot å kjøre dersom du er syk, svekket, sliten eller trett og diverse. Dette gjelder selvsagt også for den som øvelseskjører, men fartsgrensen er altså ikke ditt ansvar uansett hvilket trinn i opplæringen du befinner deg på.



Anonymous poster hash: 608d6...d06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke blitt tatt noen ganger, men har jo så klart gjort feil, Kjørt i 60 ved et uhell i 50 sonen. Vanskelig å følge med på farten mens man skal følge med på alt annet.

Så jeg kom på å tenke på hvem som får skylden.

takk for gode svar.

Er mye flinkere til å holde meg i fartsgrensen nå :)

ts

Anonymous poster hash: d749e...e61

Jeg ville seriøst vurdert å bytte kjøreskole om kjørelærer ikke påpeker at farten din er høy. Forøvrig høres du ut som en som aldri kommer til å ta fartsgrenser seriøst...

Anonymous poster hash: 76d64...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fartsgrensene er altfor høy... Liker å kunne gasse på litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som elev har du selvsagt også ansvar som nevnt i innlegg over her. Paragrafene i vegtrafikkloven det henvises, er bestemmelser om kjøring med promille/beruset, forbud mot å kjøre dersom du er syk, svekket, sliten eller trett og diverse. Dette gjelder selvsagt også for den som øvelseskjører, men fartsgrensen er altså ikke ditt ansvar uansett hvilket trinn i opplæringen du befinner deg på.

Anonymous poster hash: 608d6...d06

 

Nå vet jeg ikke hvordan rettspraksisen er, men i kap. II av vegtrafikkloven, som altså også gjelder for eleven, er regler for fart nevnt (§6).

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...