Gå til innhold

Min mening om barnevernet

Trengs det økt kjøp av forskning i Norges barnevern  

1. 1. Trengs det økt kjøp av forskning i Norges barnevern

• Ja
      7
    • Nei
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gjør bare jobben sin som alle andre? Det er vel forskjell på å sitte i kassa på Rimi og å være saksbebandler i barnevernet.

Ja forskjellen er tre års høgskoleutdanning. Ja det fins gode og dålige saksbehandlere og det er mennesklig å feile. Det som skiller de gode fra de dårlige er at de gode innrømmer feil og prøver å rette det.. Ikke bare glatte over

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Ja forskjellen er tre års høgskoleutdanning. Ja det fins gode og dålige saksbehandlere og det er mennesklig å feile. Det som skiller de gode fra de dårlige er at de gode innrømmer feil og prøver å rette det.. Ikke bare glatte over

Vel, jeg tror ikke alltid det å holder å rette på feil i ettertid. Det kommer også an på etatens egne holdninger til hva som er små/store feil. Og de må kunne lovverket og regler (også for saksbehandlng)før de setter seg til bords..(har da opplevd noen som har ledd faktisk og sagt rett ut at de ikke kan loven på det området de arbeider)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja forskjellen er tre års høgskoleutdanning.

Ikke nødvendigvis. Man kan sitte i kassa om man har høy utdanning også. Det er konsekvensene av sitt ansvar jeg tenkte på!!

Var det ikke du som skrev hovedfagsoppgave ang. barnevernsarbeid.......

Gjest Anonymous
Skrevet

Har alle barnevernsarbeidere (og andre i tilsvarende stillinger) rett utdanning for stillingen da? Tror ikke det!

3-årig utdannelse..ja da vet de alt!

Gjest Anonymous
Skrevet

Mange er faktisk uerfarne når det gjelder barn. De har tre års pensum. Det de har lært skal praktiseres. Det blir et a-4 tenkning. Å tenke utover det, går ikke an. Det står ikke i boken...

Skrevet

Et feilfritt barnevern finnes ikke - og vil aldri oppstå, ikke så lenge det er mennesker som jobber der. Ingenting er svart-hvitt. Ting prøves opp og ned, frem og tilbake. Mennesker sitter med kunnskaper og skal vurdere informasjonen opp mot loven. Ikke bare ett menneske, men flere drøfter sakene sammen. Vurderinger som farges av personligheter og tidligere erfaringer, utdanning og faglig tankegang. Et feilfritt barnevern vil aldri kunne eksistere. Et feilfritt barnevern kan eksistere like mye som det er mulig at alle barn får god nok omsorg og behovet for barnevernet ikke finnes.

Harde påstander. Men det er sånn det er - mener jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet
Et feilfritt barnevern finnes ikke - og vil aldri oppstå, ikke så lenge det er mennesker som jobber der. Ingenting er svart-hvitt. Ting prøves opp og ned, frem og tilbake. Mennesker sitter med kunnskaper og skal vurdere informasjonen opp mot loven. Ikke bare ett menneske, men flere drøfter sakene sammen. Vurderinger som farges av personligheter og tidligere erfaringer, utdanning og faglig tankegang. Et feilfritt barnevern vil aldri kunne eksistere. Et feilfritt barnevern kan eksistere like mye som det er mulig at alle barn får god nok omsorg og behovet for barnevernet ikke finnes.

Harde påstander. Men det er sånn det er - mener jeg.

Jada...og så sitter man på disse møtene og snakker "faglig pent og dannet" til andre som er "oppdratt" i samme tankegang.

Skrevet

Det er fins forskjellig forsning som sier at familiære fosterhjem og er både gode og dålige, skal faktisk skrive hoveroppgave om hva som er viktig å se på for å få til et vellykket fosterhjem. Når det gjelder engasjement så kan de virke så entusiastiske de bare vil(fosterforeldre) og sånt i begynnelsen. Så kan jo ikke noen garantere for at de er det etter en stund.

Og det er med enn et pride kurs og ordnet økonomi som skal til for å bli et fosterhjem :wink:

hei

det er jo det jeg har prøvd og si hele tidne, det var det som var så artig mend bo Vinnerjungs forksning hare du lest han han sier st det er skasinnholdet som bestemmer om det er bra eøller dårlig for et barn og plaseres i familien

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...