Gå til innhold

Min mening om barnevernet

Trengs det økt kjøp av forskning i Norges barnevern  

1. 1. Trengs det økt kjøp av forskning i Norges barnevern

• Ja
      7
    • Nei
      0

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skulle gjerne visst fra hvilke familier barn som oftest blir tatt hånd om fra barnevernet? Er det fra ressursvake hjem der barnevernet kan kjøre sitt eget løp? Eller er det hos ressurssterke familier der foreldrene har kompetanse til å imøtegå barnevernet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvilke hjem det blir fjernet flst barn? Det skjer i alle lag av samfunnet at barnevernet griper inn.

Ressurssterke foreldre med penger og posisjon kan skule sine problemer lengre enn ressurssvake foreldre.

Det kan være ledighet/dårlig råd. da oppsøker folk sos.kontoret. Da har du egentlig lagt egget.

De med god råd slipper den turen.

noen av fam.med kan ha alkoholproblemer. I en ressursfam kan det holdes skjult lengre.

Det er ikke bare rusmisbrukere som mister ungene sine.

Uansett årsak så er det en svikt til barna og fam trenger hjelp.

Det kan være unge foreldre som ikke kjenner "spillet"

De stoler på saksbeh og innbiller at de bare vil hjelpe.

har sett eksempler på ressurssterke foreldre som har pratet seg ut av problemene.

de har jo toppjobber/flinke å prate.

En barnevernsarbeider kom på besøk i en privat bedrift jeg jobbet. Eier var gift med en dame som hadde store alkoholproblemer. Det var en kjent sak. han tok imot på kontoret. Der fikk barnevernsarbeider to flasker dyr konjakk. Der bagatelliserte han problemene. Han drakk ikke. Han tok imot flaskene.

Ungene hadde vist store adferdsvansker på skolen.

Vi som kjente fam viste hvilke helvete det var der hjemme.

Det fines så mange grusomme eksempler på slett arbeide at det er til å spy av. Mye bra blir gjort, men de udugelige overskygger de som gjør en bra jobb.

Vi husker paret som det var et program om. De vr mindre utrustet enn normalt, men hadde gjort en ok jobb med barnet. barnevernet fjernet ungen da det var 1 mnd gammel. Det gikk igjennom flere rettsaker osv.

de vant saken, men det tok tid. da ble det konkludert med at det ville være et stort overgrep å fjerne barnet en gang til.

I rapporten sto det at det var rotete i leiligheten. det som ike sto var at barnevernet kom den dagen de flyttet til egen bolig. Bla sto det. Det sto en ketsjupflaske på gulvet. fam sto og pakket da de kom. Flyttefolk var der og bar ut.

Skrevet
Og igjen' date=' jeg har lest Anita dommen. Synes det er rart hun fikk beholde ungene så lenge som hun hadde...[/quote']

hei

her blander du sammen med Svanhild saken anita hadde et barn og fikk det til bake etter et og et halvt års kamp mot barnevernet du kunne jo sette deg inn i sakene før du utaler deg og linken til denne skaen la jeg her fodi moderator var redd jeg hadde lakt ut en privat sak og at folk kunne tro jeg hadde det

hilsen

Skrevet
Og igjen' date=' jeg har lest Anita dommen. Synes det er rart hun fikk beholde ungene så lenge som hun hadde...[/quote']

hei

og dette viser og vor mye du har forstått av den andre saken du er alt for grov, i dommen i Svanhild er det faktisk dissens to av fem dommere stemte for at hun burde få barna tilbake vis hun samarbeidet med barnevernet og fordi at barnevernet hadde iutalt at hun kunne hat dme vis hun samarbeidet og de hadde innrømmet at de hadde grewpet saken litt dårlig an og at detkunne ha vert et samarbeid vis de hadde gjort det bedre jeg syns nesten det er rart at hun ikke vant, eller at anken kom opp det er og gansk tydelig at det er innhabilitet i noen av dommerene

hilsen

Skrevet

Jeg er enig i at man ofte ikke i tilstrekkelig grad klargjør hva en mener med ord en bruker. Ord kan tolkes på flere måter, man bør redegjøre eksakt for hva en mener.

Etter min mening er det helt utrolig og MEGET skremmende at det går an å være så slepphent med ord og begreper. Man lever i år 2004, detvirker noen ganger som ansatte i disse hjelpeinstansene lever i sin egen verden...

hei

det er det som er problemet men noen ganger gjør de en god job

hilsen

Skrevet
Det finnes saker der barnevernet gjør feil.Men jeg tror at barnevernet for mye feil kritikk å.I enkelte saker der vi kun for høre den ene partens sak,men likevel tar vi foreldrenes parti,og skriker høyt om hvor feil barnevernet har tatt.I og med at vi kun har fått en versjon av en sak som har to sider synes jeg det blir feil å si at jo barnevernet gjør mye feil.

Jeg har så mye erfaring med barnevernet på godt og vondt at jeg vil si jeg vet hva jeg snakker om.

Det beste foreldre kan gjøre er å samarbeide med barnevernet,og vise at de er så voksne og modne at de vil ta i mot hjelp.

At enkelte fosterhjem ikke vil at barna skal ha med seg leker og klær fra hjemmet sitt,det er vondt.Det kan hende at fosterforeldre vil bare barnet alt godt.

Og det finnes saker der barnevernet lager sine egne saker og pynter på sannheten,men det er mer sjelden tror jeg i våre dager.

Koldbruna

hei

bar du er litt mer nyansert, jeg menr at vi ikke kan diskutere ut i fra saker der vi kjener bare en side derfor er jeg forsiktig når jeg never lsike som anita saken så er det for at barnevernet der tapte og fikk refs etterpå for det de gjorde og med et hastevedtak da mener jeg vi kan kritisere dem for det og vi kan da fdiskutere hva vi kan gjøre for og unngå det etterpå. jeg har også mye erfaring fra hjelpe apparatet på godt og vondt men vet og at det fins folk der det er umulig or og innrømme feil og lere det er dumt.

du sier til slutt at den hender banrevernet lager sine egne saker og pynter på sanheten men da må du vel kunne være enig i at vis foreldre opplever det så har de en legitim grunn til konfrontasjon eller det blir svert vanskelig og samarbeide det er ikke altid det er foreldrene som er umodne selv om de ikkke samarbeider dette skjer selsaktsjelden i dag jeg tror det er mer vanlig i andre steder i hjelpeapparatet vis vi ser lit lengre opp i systemet tror jeg vi og vil finner grunner til at noen av banrevernsansatte ikke overleverlenge og blir bitrre og selvhevdene

jeg mener vi kan kritisere men vi må nyansere mellom feil de kan noe or og feil de ikke kan noen for vis de er feilinnformert kan de ikke noe for den feilen de da gjør, men vis de har al informasjon og gjør en stor feilvurdering bør vi finne ut vorfor det skejr og det er da et problem at de ikke er underlakt den samme kontrroll som instanser ellers de bør ikke bli en stat i staten og det kan de bli vis de bruker taushetsplikten so skjold, med det mener jeg når de nekter og utlae seg når taushetsplikten er opphevet, det kan vere grunnertil oikke og utale seg når det kan sette noen i frae men da bør de begrunne det med det og ikke taushetsplikten

en annen grunn til feil er også at det er dålig med resurser slik at en kan utrede faktorer som burde vere utredet man bør ikke skille mellom viktig og ikke viktig når man skla utrede en sak men det må man enkelte ganer desverre

det er uansett en del grove feilvurderinger som har kostet barn, vi må diskutere vordan vi kan unngå det, jeg leste om en jente på femten år som ikke fikk den kontakten hun trengte med biologisk famile og ike den kontakten hun ville, det var et par som var i slekt med jenta som var godkjente fosterforeldre som søkte om og bli fosterforeldre for jenta de fikk ikke lov etter at en sakkyndigmente de ville få problemer med grensesettingen det er jo tull at noen fordi de er i slket med barnetville fått større problemer med grensesettingen en noen utenfor de ville heller fått lettere fordi jenta hadde bånd til dem det som er verst er at jenta noen uker etter at hun ble konfirmert begikk selvmord. det er et problem at barnevernet er for skeptisk til barns egen familie det er et problem vor barns behov og grunner peker for en familieplasering det er viktig og skille mellom saker og innhold her i noen saker vil barnets behov tale i rettning av en familieplasering og i noen vil konfliker og innhold peke mot, vis det foreksmpel er foreldre banr konflikter som kan projiseres til besteforeldre barnebarn da er det ikke bra ( rapport av Bo Vinnerjung) det kan og vere logisk og bruke andre slketninger som tanter og onkler, men det kreves utredning for og finne mulighretene der det er behov og det er ikke altid det er penger og det kan bli fatalt.

det er mange grunner til at det gjøres feil, dårlige saksbehandlere, foreldre som er umodne og ikke skjønner at de skal samarbeide, feilinnformasjon fanatikere kan ha meldt fra og gitt ville informasjon, usanne anmeldelser ikke alle er gode til og finne ut av det, darlige oppservasjoner, og stønn som i detsiste inlegget korrupsjon dette høres ille ut men det er menneskelige feil, men stort sett vil det korrigeres og det vill ikke gå feil men noen ganger gjør det ikke det er viktig og dikutere vordan en kan unngå det

det at enkelte forsterforeldre ikke vil at barnaskal ha med seg egne ting tror jeg ikke har noe med og veregode fosterforeldre og gjøre foreldre som er glad i banra ville lat demta med seg ting de har etforhold til det er et problem at enkelte fosterforeldre ikke voil inkludere biologisk familie, gode forsterforeldre bør vite at banre de kanskje får kan ha en fortid

hilsen

Skrevet
Hvilke hjem det blir fjernet flst barn? Det skjer i alle lag av samfunnet at barnevernet griper inn.

Ressurssterke foreldre med penger og posisjon kan skule sine problemer lengre enn ressurssvake foreldre.

Det kan være ledighet/dårlig råd. da oppsøker folk sos.kontoret. Da har du egentlig lagt egget.

De med god råd slipper den turen.

noen av fam.med kan ha alkoholproblemer. I en ressursfam kan det holdes skjult lengre.

Det er ikke bare rusmisbrukere som mister ungene sine.

Uansett årsak så er det en svikt til barna og fam trenger hjelp.

Det kan være unge foreldre som ikke kjenner "spillet"

De stoler på saksbeh og innbiller at de bare vil hjelpe.

har sett eksempler på ressurssterke foreldre som har pratet seg ut av problemene.

de har jo toppjobber/flinke å prate.

En barnevernsarbeider kom på besøk i en privat bedrift jeg jobbet. Eier var gift med en dame som hadde store alkoholproblemer. Det var en kjent sak. han tok imot på kontoret. Der fikk barnevernsarbeider to flasker dyr konjakk. Der bagatelliserte han problemene. Han drakk ikke. Han tok imot flaskene.

Ungene hadde vist store adferdsvansker på skolen.

Vi som kjente fam viste hvilke helvete det var der hjemme.

Det fines så mange grusomme eksempler på slett arbeide at det er til å spy av. Mye bra blir gjort, men de udugelige overskygger de som gjør en bra jobb.

Vi husker paret som det var et program om. De vr mindre utrustet enn normalt, men hadde gjort en ok jobb med barnet. barnevernet fjernet ungen da det var 1 mnd gammel. Det gikk igjennom flere rettsaker osv.

de vant saken, men det tok tid. da ble det konkludert med at det ville være et stort overgrep å fjerne barnet en gang til.

I rapporten sto det at det var rotete i leiligheten. det som ike sto var at barnevernet kom den dagen de flyttet til egen bolig. Bla sto det. Det sto en ketsjupflaske på gulvet. fam sto og pakket da de kom. Flyttefolk var der og bar ut.

hei

herregud det er ille vis det er korrupsjon der også

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Har lyst til å komentere det med barn blir i fosterhem i nær fam.

Nære slekninger skal utredes først. alle er skønt enige at denne piken trenger fosterhem på nåværende tidsp.

Mor og far bodde sammen. Farmor hadde denne piken veldig mye.Hun og resten av fam likte ikke mor.. Noe de har demonstrert i alle år.

I selskaper , jul osv ble bare far/datter bedt.

Mormor hadde omsorg både for mor, far og datter.

Så gikk foreldre frahverandre og mye konflikter osv....

Barnet bor nå hos farmor. Hun har "slettet" barnets fam på morssiden.

De har prøvd å ringe osv..men det passer aldri. De reiser 20 mil og håper på og treffe barnebarn, men NEI det passer aldri.

Barnevernet er gjort oppmerksom på det, men de gjør ingen ting.

Damen har bevist løyet osv....Selv med nær fam der de bor, så kan hun aldri invitere til bursdag eller noe. Det er kun fars/barnets fam. som skal dit.

En ting er iallefall sikkert, hun får mye å svare for den dagen da barnet kan velge selv.

Skrevet
Har lyst til å komentere det med barn blir i fosterhem i nær fam.

Nære slekninger skal utredes først. alle er skønt enige at denne piken trenger fosterhem på nåværende tidsp.

Mor og far bodde sammen. Farmor hadde denne piken veldig mye.Hun og resten av fam likte ikke mor.. Noe de har demonstrert i alle år.

I selskaper , jul osv ble bare far/datter bedt.

Mormor hadde omsorg både for mor, far og datter.

Så gikk foreldre frahverandre og mye konflikter osv....

Barnet bor nå hos farmor. Hun har "slettet" barnets fam på morssiden.  

De har prøvd å ringe osv..men det passer aldri. De reiser 20 mil og håper på og treffe barnebarn, men NEI det passer aldri.

Barnevernet er gjort oppmerksom på det, men de gjør ingen ting.

Damen har bevist løyet osv....Selv med nær fam der de bor, så kan hun aldri invitere til bursdag eller noe. Det er kun fars/barnets fam. som skal dit.

En ting er iallefall sikkert, hun får mye å svare for den dagen da barnet kan velge selv.

hei

det er ille når detblir lsik, men dette høres nesten ut som en privat plasering jeg skjønte heller ikke va som er glat med mor kan hun vurderes det som er dumt er at de voksne lager ris til sin egen bak når banret kan vlege slev, heldigvis er normalen at samarbeid går bedre når banr plaseres i egen familie, men det krever at en ser vordan forholdene er og noen ganger leggesdet vket på feil ting da skjer det slik som her, nå er det også slik at en litt mer vurdere tanter ogonkler som fosterforeldre og det rror jeg er litt lettere. det jeg syns er rart er at de har begynt og godkjenne homofile fosterforeldre, missforstå ikke jeg mener det er greit når det er i egne familie men syns det er rart når det er utenfor i tilfelle banret kan bli mobbet jeg leste om et barn som skal plaseres hos to homofile menn

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Hos slekten er det greit om eks. foreldrene til barnet samarbeider. Det er store konflikter i denne fam.

Far får besøke bardomshjemmet eks. 2 g pr.mnd! hvilke famforhold er det da?

Farmor driver usynliggjøring av deler av fam til denne piken.

Piken er bedt i bryllup, dåp, bursdager osv. Hun skal vite at hun har en annen fam. også. Blir konsekvent avvist av farmor.

Det er ikke privat plassering. Piken var der frivillig fra foreldrene til å begynne med. Når det ikke gikk med dem, så ble det bestemt at piken skulle i fosterhjem. Da ble farmor valgt.

Skrevet
Hos slekten er det greit om eks. foreldrene til barnet samarbeider. Det er store konflikter i denne fam.

Far får besøke bardomshjemmet eks. 2 g pr.mnd! hvilke famforhold er det da?

Farmor driver usynliggjøring av deler av fam til denne piken.

Piken er bedt i bryllup, dåp, bursdager osv. Hun skal vite at hun har en annen fam. også. Blir konsekvent avvist av farmor.

Det er ikke privat plassering. Piken var der frivillig fra foreldrene til å begynne med. Når det ikke gikk med dem, så ble det bestemt at piken skulle i fosterhjem. Da ble farmor valgt.

hei

jeg syns detter ille vis barnet hadde relasjon til mormor vorfor ble ikke moror valgt det at far ikke har tilgang til barndomshjemmet mer en to ganger pr måned kan det vere av hensyn til banret, det jeg mente med privat plasering var om familien hadde gjort dette selv og ikke vertmed barnevernet. man bør ver var for konlikter det er vis barnet har en relasjon til slektningen og et behov for den og familien at familiplasering er bra og slevsakt når foreldrene samarbeider det ser også fra Bo Vinnerjung jeg vet også om en sak o en gutt der foreldrnee samarbeider han er i egne familie og det går bra

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Mormors fam bor et stykke unna piken. Ca 20 mil. Piken hadde mye med mormor og hennes fam å gjøre da foreldrene bodde sammen.

De ble ikke vurdert og det hadde vert uaktuelt også. Mormor /far pendler til jobb osv.. Det er farmor som har att mye med piken å gjøre.

Den andre fam har vert bursdager, tlf osv.....

Far har kun adgang til mor når han skal besøke piken.

Far kunne tidligere komme til barndomshjemmet når han hadde lyst. Det er pga barnet.

For utenforstående virker dette veldig kunstig.

Mor stiller ikke opp på noe med piken. Derfor så uheldig kombinasjon med famfosterhejm. Det er som skapt for konflikter.

Far stiller opp for piken.far og mor har ingen kontakt.

Skrevet
Mormors fam bor et stykke unna piken. Ca 20 mil. Piken hadde mye med mormor og hennes fam å gjøre da foreldrene bodde sammen.  

De ble ikke vurdert og det hadde vert uaktuelt også. Mormor /far pendler til jobb osv.. Det er farmor som har att mye med piken å gjøre.

Den andre fam har vert bursdager, tlf osv.....

Far har kun adgang til mor når han skal besøke piken.

Far kunne tidligere komme til barndomshjemmet når han hadde lyst. Det er pga barnet.

For utenforstående virker dette veldig kunstig.

Mor stiller ikke opp på noe med piken. Derfor så uheldig kombinasjon med famfosterhejm. Det er som skapt for konflikter.

Far stiller opp for piken.far og mor har ingen kontakt.

hei

det er dette som er så dumt med slik det er også sakt at man bør kartlegge slik før man plaserer barn i familien, man bør og vere var for og plasere vis det er et foreldre barn konflikt, det er vanskeligog kartlegge alt også men de skulle ha undersøkt jentas bånd til familiren og innad i familien også, det er rart at en pålegger barnevernet og vurdere familien men gir dem resurser til og gjøre det ordtlig

hilsen

Skrevet

Jeg ser hvor du vil hen Tule.At du mener at barnevernet bør få refs når de gjør noe feil og gjør store overtramp i en sak.Det skjer at de for høre at de har gjort noe galt i en sak,men det er ikke ment for våre ører.Det vil vi aldri høre og aldri få se på papiret at de har fått refs for noe de har gjort feil.

Jeg har fått brev fra fylkesnemda at barnevernet i min sak bør være forsiktig i lignende saker,og at det er ting de ser på som mistekelig,men selvom jeg vet at det er gjort feil i min sak,så samarbeider jeg da alikevel med barnevernet.Fordi at min førstefødte trossalt bor i fosterhjem.Og der har hun det bra.Men hadde jeg ikke samarbeidet med barnevernet og fosterforeldre hadde dette gått utover min datter.

Det lønner seg og holde hodet kaldt og føttene godt plassert på bakken i slike saker.Opptre voksent og klare å snakke ut om det en er uenig i.

Det er nok mange saker som det er feil i og som det er for sent og rette opp i.Har ett barn vært fosterhjemsplassert i mer enn 2 år er det beste for barnet at de for bo i ro i fosterhjemmet.

Jeg har opplevd det meste og har god erfaring med barnevernet.Jeg har hatt kontakt med de i 28 år.Fra jeg selv var 2 år og frem til i dag.Så jeg vet hva de vil si å være fosterbarn og ha barn i fosterhjem på godt og vondt.

Jeg synes det blir feil å sitte her og kritisere en enkelt sak ut fra noe som står i ei avis.Det er en enkel episode,en seier for de de gjelder.

Barnevernet gjør mye bra,men de kan også gjøre feil.De som sitter i barnevernet er vanlige mennesker de også, de gjør bare Jobben sin sånn som alle andre,men de for også mest kjeft og mest dritt.

Beskyldninger for å ta fra folk ungene sine.

Koldbruna

Gjest Anonymous
Skrevet

En annen ting er barna ved eks. fosterforeldres skillsmisse. Mange ganger passer det ingen å ha fosterbarnet. Det kan ha bodd der i mange år, men de har sin fulle rett til å si nei.

Gjør man det med sine egne barn? Nei. Hvor er kjærligheten og omsorgen de har snakket om.

barnevernet kan tvangsflytte barnet fra en av foreldrene også da. Blir noe slikt gjort med biologiske barn? Nei.

En fostermor ringte barnevern og sa hun skulle flytte., og "marit" skal ikke være med. Altså fosterbarn.

Blir fosterbarna for brysomme kan de si opp avtalen. Selv om de tar på seg et barn med store problemer og vet hva det kan bety.

Det er mange gode fosterforeldre, men gud hvor mange som ikke burde vert det.

Et kurs og ok økonomi og famforhold så er du klarert av barnevernet.

Skrevet
En annen ting er barna ved eks. fosterforeldres skillsmisse. Mange ganger passer det ingen å ha fosterbarnet. Det kan ha bodd der i mange år, men de har sin fulle rett til å si nei.

Gjør man det med sine egne barn? Nei. Hvor er kjærligheten og omsorgen de har snakket om.

barnevernet kan tvangsflytte barnet fra en av foreldrene også da. Blir noe slikt gjort med biologiske barn? Nei.

En fostermor ringte barnevern og sa hun skulle flytte., og "marit" skal ikke være med. Altså fosterbarn.

Blir fosterbarna for brysomme kan de si opp avtalen. Selv om de tar på seg et barn med store problemer og vet hva det kan bety.

hei

det du sier her er ille men det erogså grunnen til at barnevernet altid skal sjekke i barnets egen familie først fordi det er større sjanse for at de stiller opp hele veien der

hilsen

Skrevet
Jeg ser hvor du vil hen Tule.At du mener at barnevernet bør få refs når de gjør noe feil og gjør store overtramp i en sak.Det skjer at de for høre at de har gjort noe galt i en sak,men det er ikke ment for våre ører.Det vil vi aldri høre og aldri få se på papiret at de har fått refs for noe de har gjort feil.

Jeg har fått brev fra fylkesnemda at barnevernet i min sak bør være forsiktig i lignende saker,og at det er ting de ser på som mistekelig,men selvom jeg vet at det er gjort feil i min sak,så samarbeider jeg da alikevel med barnevernet.Fordi at min førstefødte trossalt bor i fosterhjem.Og der har hun det bra.Men hadde jeg ikke samarbeidet med barnevernet og fosterforeldre hadde dette gått utover min datter.

Det lønner seg og holde hodet kaldt og føttene godt plassert på bakken i slike saker.Opptre voksent og klare å snakke ut om det en er uenig i.

Det er nok mange saker som det er feil i og som det er for sent og rette opp i.Har ett barn vært fosterhjemsplassert i mer enn 2 år er det beste for barnet at de for bo i ro i fosterhjemmet.

Jeg har opplevd det meste og har god erfaring med barnevernet.Jeg har hatt kontakt med de i 28 år.Fra jeg selv var 2 år og frem til i dag.Så jeg vet hva de vil si å være fosterbarn og ha barn i fosterhjem på godt og vondt.

Jeg synes det blir feil å sitte her og kritisere en enkelt sak ut fra noe som står i ei avis.Det er en enkel episode,en seier for de de gjelder.

Barnevernet gjør mye bra,men de kan også gjøre feil.De som sitter i barnevernet er vanlige mennesker de også, de gjør bare Jobben sin sånn som alle andre,men de for også mest kjeft og mest dritt.

Koldbruna

hei

er litt trøtt så jeg har hat litt trøbbbel med og få med meg alt, men du sier at de har fått bekssjed og og vere forsikt9igere i lignende saker det er bra da skjerper deseg sikkert i andre saker, jeg syns de er skremmende at det skejr slike feil i din og andres skaer som jeg sier i min kommune har jeg ikke hørt noe slik det virker som det er god tillit og godt samarbeid, jeg ble også meldt en gang falskt som barn det var alreite folk som forstod men det var vel litt fordi jeg hadde jelp fra hjelpeapparatet fra før det var min onkel som hadde meldt familien men de ringte og sa at de ikke foretok seg noe fordi de viste hvordan vi hadde det de fikk litt sjokk da vi sa det var han etter og ha spurt om han snakket fint han hadde gitt seg ut for og vere min besstefar og de trodde det bare var en bestefar som hadde bekymret seg litt men min beste far snakket dialet så det var lett og finne ut av. nå var dette på et lite sted og vi vet hvem alle er vi hvet vem som jobber der og de får et anskit utad det blir tryggere vi vet hvem de er man snakkerom at det er datteren til den eller søsteren til den som jobber

når det gjelder den to års reglen så er det tommelfingeregelen men det kommer mye an på grunnene og tiden det tar og vordan fosterforeldrene gjør som du ser under jeg syns det er skremmende at folk tar påseg og bli forsterforeldre og så sier opp når det ikke passer lengre jeg skjønner litt at barnevernet er pålagt og lete i banrs egne familie først jeg tror det er lurt vertrfall for eldre barn man har lite garanti for stabilitet du er heldig vis du har ofsterforeldre som samarbeider og som aksepterer deg. jeg tror jeg vil si generelt til ale som for plasert barn at vis de har mulighet til det så bør de kjempe for og bli ansvarelige og voksne mennesker som kan ha omsorg selv om det går lang tid i falll skruene skulle begynne og dette ut av hodet på fosterfamiliene. selv om man ikke får banret tilbkae vil man vere livsforsikringen til barnet vis noe skule skje. jeg har ogsåsett saker der fosterforledrene har sparket ut forsterbanret på hue og ræva på dagen når det er atten år det syns jeg er ille serlig vis forledrene er så dårlige at de ikke kan ha kontakt, jeg skjønner at forsterforeldre kan føle at det vanskelig når foreldrene blir i stand til og ha omsorg igjen men vis de samarbeider slik du gjør behøver de ikke se på det som galt og om de har et problem bør de snakke om det. vis et barn vil hje bør det skje i ro og orden ikke fordi det blir tuppa ut, jeg leste om en jente som ble tilbakeført fordi hun ville det selv og det tok et halvt år det viser vor omstendig det var hun hadde fosterforledre somsamarbeidet og hun sa hun nå har to sett ordtlige foreldre de samarbeider og hun har samver der nå

jeg er enig med deg i to års regelen i utganspunktet så sant barnet får sine behov for samver dekket med mindre det er snakk om et fosterhjem i året da ville jeg nok banget neven i bordet ogspurt om de på ramme alvor mente at det var bedre for barnet en og flytte hjem. jeg tor det er mange som søker om og bli fosterforeldre uten og tenke på hvordan detkan vere eg vet om mange som har brent seg også som og adoptere barn med fortid det er ikke altid greit og vite hva barnet har vert utsatt for og detkan vere felt og ikke kunne hjelpe slik en vil jeg tror det kan vere grunne og til atmange gir opp. jeg tror det at mange gir opp og kan vere grunne til at barnevernet vegrer seg for og flytte eldre barn der det er problemer og bruker for lang tid, jeg tror vi skal vere litt forsiktige med og klandre barnevernet der

hilsen

Skrevet

hei

det du sier her er ille men det erogså grunnen til at barnevernet altid skal sjekke i barnets egen familie først fordi det er større sjanse for at de stiller opp hele veien der

hilsen

Det er fins forskjellig forsning som sier at familiære fosterhjem og er både gode og dålige, skal faktisk skrive hoveroppgave om hva som er viktig å se på for å få til et vellykket fosterhjem. Når det gjelder engasjement så kan de virke så entusiastiske de bare vil(fosterforeldre) og sånt i begynnelsen. Så kan jo ikke noen garantere for at de er det etter en stund.

Og det er med enn et pride kurs og ordnet økonomi som skal til for å bli et fosterhjem :wink:

Skrevet

Det finnes mange folk som er fosterforeldre.Noen skikker seg bra til og være det,andre ikke.

Det er som med biologiske foreldre.

Gjest skriver Blir fosterbarna for brysomme kan de si opp avtalen. Selv om de tar på seg et barn med store problemer og vet hva det kan bety.

Det stemmer ikke alltid,det blir i mange tilfeller satt inn ekstra hjelpetiltak,og det er jo en grunn til at barnet er brysomt.Kan være pga det livet det har levd og at det er store avik slik at barnet tror at sånn jeg nå gjør.Det er RETT.

Det er nok mer enn ett kurs,OK økonomi og familieforhold som skal til før du blir klarert fra barnevernet.Dette sier også liv i sitt innlegg.

Jeg har vært med på kurs for å få fosterfamilier til tenåringer.Da var jeg selv tenåring.Og av de fosterhjemmene i dag er det fortsatt 5 som har tenåringer i fosterhjemmet.Jeg var ikke vanskelig,men var vel heller ikke lett å ha med å gjøre,men jeg hadde enestående fosterforeldre som stilte opp og gjorde det de kunne for at jeg skulle ha det godt.

Jeg var også med på å starte Landsforeningen for Barnevernsbarn i sin tid,og har mye erfaring med fosterbarn,biologiske barn,biologisk og fosterfamilie.

Og jeg må ha vært utrolig heldig med mitt fosterhjem.Jeg ble ikke kastet ut på Hodet og ræva ut da jeg var 18....jeg bodde i fosterhjemmet mitt til jeg hadde passert 20,og da bodde jeg der på ettervern.

Koldbruna

Gjest Anonymous
Skrevet

Koldbruna

Gjør bare jobben sin som alle andre? Det er vel forskjell på å sitte i kassa på Rimi og å være saksbebandler i barnevernet. Det bør være en langt lavere terskel for å gjøre feil i barnevernet og i lignende stillinger enn i andre jobber. Det vil være til alles beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...