Gå til innhold

Caitlyn Jenner

PatrickBateman_

Anbefalte innlegg

Gjest miss_sara

Dersom en faktisk hadde akseptert at ikke alle er A4, hadde kanskje ikke denne problematikken vært like aktuell. Du mener at sminke og klesvalg = kvinne. Hvordan er det egentlig å føle seg som en kvinne? I følge denne mannen er det trangen å ta på seg kjole og sminke… Betyr det at vedkommende er kvinne? Nei. Hvis det ikke handler om det ytre, hva handler det om da, hvilke egenskaper i et menneske er det som ikke er kompatibel med å være mann?

«Psykologer, leger og psykiatere mener», personlige meninger til fagfolk er lite interessant, forskning er det som er relevant. Det en vet er at dette er en identitetsforstyrrelse, men årsaken er det ingen som vet, så du kan faktisk ikke si at det ikke er en psykisk sykdom.

Nå må du klare å se forskjell på en transvestitt (drag queen) og en transkjønnet person. En transkjønnet person lever som kvinne 24 timer i døgnet uansett hvilke klær eller om man har på seg sminke. Det går jo også andre veien for de som føler seg som menn. Det har alt med å gjøre at de vil kroppen skal samsvare med hvordan de føler seg. Skal de leve i et helvete, fordi du mener det de gjør er feil? Jeg har vanskelig for å ta deg seriøst når du mener fagpersoner sine meninger er irrelevant. Det blir for dumt! Årsaken er at i det fosteret vokser skjer det en feil mellom kropp og hjerne, noe som gjør at da en jente får en guttekropp. Det er mange feil som kan skje med et foster, da vet du det. Har du ikke hørt om de som får både mannlig og kvinnelig kjønnsorgan? Skal ikke de kunne ha en kjønnsidentitet? Det er ikke hjernen det er noe galt med, det er kroppen.

Endret av miss_sara
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå må du klare å se forskjell på en transvestitt (drag queen) og en transkjønnet person. En transkjønnet person lever som kvinne 24 timer i døgnet uansett hvilke klær eller om man har på seg sminke. Det går jo også andre veien for de som føler seg som menn. Det har alt med å gjøre at de vil kroppen skal samsvare med hvordan de føler seg. Skal de leve i et helvete, fordi du mener det de gjør er feil? Jeg har vanskelig for å ta deg seriøst når du mener fagpersoner sine meninger er irrelevant. Det blir for dumt! Årsaken er at i det fosteret vokser skjer det en feil mellom kropp og hjerne, noe som gjør at da en jente får en guttekropp. Det er mange feil som kan skje med et foster, da vet du det. Har du ikke hørt om de som får både mannlig og kvinnelig kjønnsorgan? Skal ikke de kunne ha en kjønnsidentitet? Det er ikke hjernen det er noe galt med, det er kroppen.

Jeg skjønner hvor du skal hen, men jeg er ikke enig med deg i at det er noe feil med kroppen.Kroppen er også helt frisk. Den fungerer fint som den skal, og personen har ingen helseplager med å ha motsatt kjønnsorganer i forhold til opplevd identitet.

Men det er et viktig poeng det du peker på: Nemlig at det også fødes mennesker som er utstyrt med begge organer, både penis og vagina og i noen tilfeller penis, pung, vagina og livmor...

Det er ingenting "feil" med personen, fysisk. Det handler om en variasjon, som forekommer iblandt og som er kjent over hele kloden.

Og det er, som du også sier, ingenting feil med hjernen.

Det er forresten ikke noe feil på en Drag Queen, heller. Eller en Lady Boy, om du vil. Det er samfunnet, kultur og religion som ødelegger livet for disse...

Jeg lurer på hvorfor det ikke finnes noe som heter Drag King... Og Boy Lady... :klo:

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinternatt

Interessant at folk på Twitter som hun dama her får så mye pepper for å ha sin egen mening:

http://dailycaller.com/2015/06/04/writer-called-c-word-for-observing-that-caitlyn-jenner-possesses-penis-is-a-man/

Jeg mener, lignende "legg deg ned og dø" hjelper ingens sak.

Det er for øvrig litt fascinerende at man kaller en med en penis for en kvinne, samme med en med en vagina for en mann.

Jeg mener at så lenge man innehar sitt opprinnelige kjønnsorgan så er man det opprinnelige kjønnet. Beklager for at jeg måtte ha min egen mening.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miss_sara

Interessant at folk på Twitter som hun dama her får så mye pepper for å ha sin egen mening:

http://dailycaller.com/2015/06/04/writer-called-c-word-for-observing-that-caitlyn-jenner-possesses-penis-is-a-man/

Det er for øvrig litt fascinerende at man kaller en med en penis for en kvinne, samme med en med en vagina for en mann.

Jeg mener at så lenge man innehar sitt opprinnelige kjønnsorgan så er man det opprinnelige kjønnet. Beklager for at jeg måtte ha min egen mening.

Ja, du må jo bare være så ignorant og trangsynt som du vil. Men hvis du vil vite fakta om dette, så tar du helt feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor tror du det oppdateres? Periodisk. Det er en grunn til dette. Nemlig at oppfatningene endrer seg over tid, avhengig av kunnskapsutviklingen.

Om du ikke kan ta dette seriøst, når jeg sammenligner det å mene homofili er en psykisk lidelse, med å mene transkjønnethet er en psykisk lidelse, så tror jeg du har såpass smalt synsfelt her, at det ikke har særlig mye hensikt å diskutere videre.

Så vet vi at du ikke tror på det den internasjonale helseorganisasjonen har kommet fram til - at den endrer seg er ingen grunn til å ikke tro på den oppdaterte klassifikasjonen.

Om du har såpass tunnelsyn at du sammenligner homofili med transkjønnethet er det ikke særlig mye hensikt å diskutere videre, tror jeg heller vi sier.

Du har kommet frem til at dette ikke handler om det ytre, sminke- og klær spiller ingen rolle, selv om det er nettopp det de sliter med og den viktigste behandlingsmetoden er å legge seg under kniven for å ENDRE utseendet. Så, hvis dette ikke handler om det ytre, så handler det om det indre… Så, hva er det som gjør en kvinne til en kvinne? Jo, det er anatomien, det er ikke tanker og følelser som gjør en til en kvinne. Mennesker er individuelle vesener med ulike tanker og handlingsmønstre. Tanker, handlinger, etc. er ikke kjønnsbetinget!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ett skritt lengre, jeg da

.

Jeg mener man er det opprinnelige kjønnet uansett om man er operert eller ikke..

Fordi et kirurgisk inngrep det endrer ikke på genmaterialet og kromosomene ;)

Personen selv som kan fortelle hvilken kjønnsidentitet vedkommende har, men kroppen har xy eller xx kromosomer, og det kjønnet kroppen fysiologisk har kan man ikke forandre på, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vet vi at du ikke tror på det den internasjonale helseorganisasjonen har kommet fram til - at den endrer seg er ingen grunn til å ikke tro på den oppdaterte klassifikasjonen.

Om du har såpass tunnelsyn at du sammenligner homofili med transkjønnethet er det ikke særlig mye hensikt å diskutere videre, tror jeg heller vi sier.

Du har kommet frem til at dette ikke handler om det ytre, sminke- og klær spiller ingen rolle, selv om det er nettopp det de sliter med og den viktigste behandlingsmetoden er å legge seg under kniven for å ENDRE utseendet. Så, hvis dette ikke handler om det ytre, så handler det om det indre… Så, hva er det som gjør en kvinne til en kvinne? Jo, det er anatomien, det er ikke tanker og følelser som gjør en til en kvinne. Mennesker er individuelle vesener med ulike tanker og handlingsmønstre. Tanker, handlinger, etc. er ikke kjønnsbetinget!

Les det jeg skrev.

Jeg skrev ikke det du skriver over her, som jeg har markert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever som en kvinne, du mener kler seg som en kvinne? Det er anatomien som forteller deg om du er en kvinne eller mann. Ser du på menn som en homogengruppe, som tenker og handler på samme måte? Hvis du da ikke "tenker" som en mann, ja, da er du altså kvinne, etter logikken din. 

Personlige meninger til en fagperson er uinteressant, jeg er interessert i den oppdaterte forskning, som for øvrig klassfiserer transkjønnethet som en pyskiatrisk lidelse, så de fleste fagpersoner innenfor dette feltet mener at det er en psykisk sykdom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må jo bare være så ignorant og trangsynt som du vil. Men hvis du vil vite fakta om dette, så tar du helt feil.

"Hvis du ikke mener som meg, så er du ignorant og transynt, betyr ikke noe hva fagpersoner sier, men jeg sier du er transynt, så det så"

Har du noe mer å supplere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miss_sara

Har du enda ikke skjønt at det handler om at kroppen skal samsvare med det indre? Et mer sta og trangsynt menneske som deg skal du lete lenge etter. Skader det deg at de skifter kjønn? påvirker det deg på noen måte? Er du i fare pga dette? Ikke det, nei. Da ser jeg egentlig ikke hvorfor dette er et stort problem for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever som en kvinne, du mener kler seg som en kvinne? Det er anatomien som forteller deg om du er en kvinne eller mann. Ser du på menn som en homogengruppe, som tenker og handler på samme måte? Hvis du da ikke "tenker" som en mann, ja, da er du altså kvinne, etter logikken din. 

Personlige meninger til en fagperson er uinteressant, jeg er interessert i den oppdaterte forskning, som for øvrig klassfiserer transkjønnethet som en pyskiatrisk lidelse, så de fleste fagpersoner innenfor dette feltet mener at det er en psykisk sykdom. 

Du gjentar dette mange, mange ganger. Men du ser bort fra den delen av forskningen som du ikke vil ha med... Du ser også bort fra uttalelsene til den delen av fagfeltet som du ikke vil ta med. Den delen av fagfeltet som faktisk lar personene gjennomgå korrigerende behandling i form av hormonterapi og kirurgi, etter å ha klarlagt at personen er psykisk frisk, ikke lider av temporær vrangforestilling og ikke vingler i synet på egen, opplevd kjønnsidentitet over år.

Hvis du skal støtte deg på forskning, må du ta med all forskningen. Ikke bare den du selv liker.

Forresten så innebærer det å leve som kvinne mye mer enn å bare ta på klær som (kulturelt sett) oppfattes som kvinneplagg.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på at mennesker kan ha et annet kjønn enn hva kroppen viser. For meg er han fortsatt Bruce Jenner.

Du er ikke utseendet ditt. Det er det indre som teller. Samma om man har pikk eller fitte, er man feminin er man det, er man maskulin så er man det, er man nøytral så er man det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miss_sara

Hvorfor får de da hormoner og operasjoner, hvis det er hodet det er noe galt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du enda ikke skjønt at det handler om at kroppen skal samsvare med det indre? Et mer sta og trangsynt menneske som deg skal du lete lenge etter. Skader det deg at de skifter kjønn? påvirker det deg på noen måte? Er du i fare pga dette? Ikke det, nei. Da ser jeg egentlig ikke hvorfor dette er et stort problem for deg.

Nivået her er lavt, ser jeg. Så, hvordan tenker og fungerer en kvinne? Det må jo være en fasit, som alle de transkjønnede har oppdaget, da de har forstått at måten de tenker og fungerer på ikke er sånn en mann skal fungere.

Hvorfor stiller du meg personlige spørsmål? Dette handler ikke om at dette plager meg, men min mening er at det ligger en psykiatrisk lidelse bak. Det er min mening, og jeg er ikke alene om å ha den meningen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinternatt

Jeg går ett skritt lengre, jeg da.

Jeg mener man er det opprinnelige kjønnet uansett om man er operert eller ikke..

Fordi et kirurgisk inngrep det endrer ikke på genmaterialet og kromosomene ;)

Personen selv som kan fortelle hvilken kjønnsidentitet vedkommende har, men kroppen har xy eller xx kromosomer, og det kjønnet kroppen fysiologisk har kan man ikke forandre på, uansett.

Vel, jeg er fullstendig enig i det jeg.

Innlegget er redigert for persondebatt.

- Pavilion, mod

Endret av Pavilion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nivået her er lavt, ser jeg. Så, hvordan tenker og fungerer en kvinne? Det må jo være en fasit, som alle de transkjønnede har oppdaget, da de har forstått at måten de tenker og fungerer på ikke er sånn en mann skal fungere.

Hvorfor stiller du meg personlige spørsmål? Dette handler ikke om at dette plager meg, men min mening er at det ligger en psykiatrisk lidelse bak. Det er min mening, og jeg er ikke alene om å ha den meningen. 

Unnskyld, men jeg mistenker dette for å være kverulering for kveruleringens skyld.

Ingen kan svare på hva kvinner tenker. Ikke en gang de selv ;)

Men, seriøst. Hvordan vi tenker og handler er helt individuelt.

Å forstå hvilket kjønn man er handler ikke om å vite hva alle andre tenker og føler. Det handler om å se på seg selv og sammenligne utseende sitt og væremåten sin med den som andre har. Og oppdage at man ikke ligner på de andre jentene... Evnt ikke ligner på de andre guttene.

Det er DA man oppfatter at man har fått feil sett med kjønnsorganer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest miss_sara

Det kan ikke du og jeg vite, siden vi ikke er i situasjonen selv. Men personlig så merker jo jeg at jeg er en kvinne i hodet på en måte. Alle merker jo hvilket kjønn de hører til. Om de føler de skal gå i gutte/jentegarderobe, om de føler avsky til kjønnsorganet, om de føler for å handle i jente/gutte butikker. Man merker sin egen kjønnsidentitet vet du. Har ingenting med at det er en fasit. Er ikke en fasit på hvordan mennesker skal være og hvordan de skal leve livet sitt!

At det er din personlige mening spiller ingen rolle, når det motsatte er sannheten. Hvis du leser deg litt opp på dette finner du fort at i Norge blir ikke dette beregnet som en psykisk lidelse. Hvis dette var en psykisk lidelse, hadde de aldri blitt behandlet med hormoner og operasjoner. Så nå må du komme ut av denne lille boksen din og se hele bildet her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men jeg mistenker dette for å være kverulering for kveruleringens skyld.

Ingen kan svare på hva kvinner tenker. Ikke en gang de selv ;)

Men, seriøst. Hvordan vi tenker og handler er helt individuelt.

Å forstå hvilket kjønn man er handler ikke om å vite hva alle andre tenker og føler. Det handler om å se på seg selv og sammenligne utseende sitt og væremåten sin med den som andre har. Og oppdage at man ikke ligner på de andre jentene... Evnt ikke ligner på de andre guttene.

Det er DA man oppfatter at man har fått feil sett med kjønnsorganer.

Nettopp, det er individuelt, så hvordan kan transkjønnede vite det? Å være transkjønnet handler om hvordan en føler seg på innsiden.

I dag finnes det ikke en væremåte som er typisk for kvinner, kvinner er forskjellige, sånn som menn også er. En væremåte har ikke noe å gjøre med kjønn, det som gjør deg til en kvinne, er simpelthen anatomien din. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke du og jeg vite, siden vi ikke er i situasjonen selv. Men personlig så merker jo jeg at jeg er en kvinne i hodet på en måte. Alle merker jo hvilket kjønn de hører til. Om de føler de skal gå i gutte/jentegarderobe, om de føler avsky til kjønnsorganet, om de føler for å handle i jente/gutte butikker. Man merker sin egen kjønnsidentitet vet du. Har ingenting med at det er en fasit. Er ikke en fasit på hvordan mennesker skal være og hvordan de skal leve livet sitt!

At det er din personlige mening spiller ingen rolle, når det motsatte er sannheten. Hvis du leser deg litt opp på dette finner du fort at i Norge blir ikke dette beregnet som en psykisk lidelse. Hvis dette var en psykisk lidelse, hadde de aldri blitt behandlet med hormoner og operasjoner. Så nå må du komme ut av denne lille boksen din og se hele bildet her.

Poenget er jo nettopp at folk er forskjellige. At du føler deg som en kvinne, greit det, men ikke skjær alle kvinner over én kam - kvinner kan tenke helt annerledes enn du gjør, og fremdeles føle seg som en kvinne. Men det som til syvende og sist avgjør om du er en kvinne eller ikke, er anatomien. Sånn. Nå gidder jeg ikke å gjenta meg selv lenger. Jeg er ikke interessert i å diskutere med deg, innleggene dine er irrelevante.

(Det blir ikke sett på som en sykdom her i Norge, nei, men i mange andre land blir dette klassifisert som en sykdom)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...