Søgni Skrevet 2. juni 2015 #61 Skrevet 2. juni 2015 Problemet er at ikke alle som er i barnevernet gjør det beste for barna. Problemet er at det blir feilvurdert. Hvem er det som må lide pga dette? Jo, barna. Og ja, foreldrene har skyld i det, men om en person utenfra skal blande seg da, så har de også gjort noe som skylder i at barna da isåfall får det værre. Jeg sier ikke at man ikke skal bry seg, jeg bare sier at man skal tenke igjennom situasjonen. Det er barna det går utover, uansett hvordan du vrir og vender på det. Spiller ingen rolle hvem som er skyld i alt, barna er de som får kjenne på det. De er helt uskyldige, men må betale for sine foreldres feil, pga noen andre meldte ifra om bekymring. Tenk igjennom, det er alt jeg mener. Jeg kjenner flere som har fått livet sitt ødelagt/vanskelig pga barnevernet, og det er IKKE pent å se på. Men samtidig vet vi at mange barn har fått livene sine ganske ødelagte på grunn av at ingen sa fra og at ingen stod opp for dem. Dette er heller ikke pent å se på, og kunne i mange tilfeller kanskje vært unngått om flere valgte å stole på magefølelsen når noe skurret, istedenfor å tenke "men jeg er jo ikke helt sikker da..." At barnevernet kan gjøre feilvurderinger benekter jeg ikke, men at man nærmest kaster barn ut i elendighet ved å melde bekymring, stemmer jo ikke av den grunn. Barnevernet kan ikke bare ta barn etter eget forgodtbefinnenede, og mennesker som ser noe bekymringsverdig bør i hvert fall ikke tenke mer på at barnevernet kan gjøre feil enn at barnevernet kan være redningen for disse barna, når de mener det er grunn til å melde. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #62 Skrevet 2. juni 2015 Jeg har også jobbet med mennesker med rusproblemer, men aldri har jeg kalt noen av dem for cannabisfantaster eller lignende. Du virker lite profesjonell og jeg undrer meg på hvor i rusomsorgen du egentlig jobber ... Anonymous poster hash: acdb9...839 Jeg forbeholder meg retten til å kalle de som glorifisere cannabis og bagatelliserer dets skadevirkninger for cannabisfantaster. Det er helt utrolig hvordan de som driver denne nettmisjoneringen alltid kan plassere negative konsekvenser på noe som ligger utenfor cannabis og dens fysiologiske virkninger. Dette gjelder tydeligvis bare for cannabis, for hvis man ser på alle andre rusmidler - og særlig alkohol - så er selv det mest beskjedne forbruk livsfarlig. Det er disse ekstreme holdningene som gjør at jeg kaller dem cannabisfantaster. Hva du kan lese ut av min profesjonalitet fordi jeg er lei av unyansert grumseargumentasjon på nett får stå for din regning. Forøvrig har jeg jobbet i alle segmenter av rusomsorgen, og på de fleste institusjonene både på OUS og i OK. Hvorfor det er interessant er et annet spørsmål. Til alle dere som hyler og skriker om at hasj er ulovlig:...Ja? Det har vært ulovlig å være homofil, transperson og jøde. Det har vært ulovlig for kvinner å stemme, kjøre bil og ha tillitsverv. Alkohol har også vært ulovlig. De aller fleste rusmidler har også vært lovlig en gang i tiden. For at regler skal ha en effekt, må folket ha respekt for reglene. For at folket skal ha respekt for reglene, må reglene ha en mening. Ruspolitikk slik det er nå har virkelig ingen mening. Anonymous poster hash: 38673...4ad Dette er bare usaklig.Anonymous poster hash: 2b304...a56
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #63 Skrevet 2. juni 2015 Jeg forbeholder meg retten til å kalle de som glorifisere cannabis og bagatelliserer dets skadevirkninger for cannabisfantaster. Det er helt utrolig hvordan de som driver denne nettmisjoneringen alltid kan plassere negative konsekvenser på noe som ligger utenfor cannabis og dens fysiologiske virkninger. Dette gjelder tydeligvis bare for cannabis, for hvis man ser på alle andre rusmidler - og særlig alkohol - så er selv det mest beskjedne forbruk livsfarlig. Det er disse ekstreme holdningene som gjør at jeg kaller dem cannabisfantaster. Hva du kan lese ut av min profesjonalitet fordi jeg er lei av unyansert grumseargumentasjon på nett får stå for din regning.Anonymous poster hash: 2b304...a56 Uansett hvilken paraply man faller inn under utspiller du deg selv når du tyr til personangrep. For øvrig har jeg ikke misjonert for eller glorifisert hasj som rusmiddel, jeg har kun et mer nyansert syn på saken enn hva du har. At du hevder at moderat hasjbruk gjør folk voldelige er rett og slett feil. Det er vel heller alkohol som utløser voldsepisoder hvis man skal se på hvilke typer rusmiddel som gjør folk aggressive. Det virker som om du har mange fordommer mot hasj som rusmiddel, men du glemmer at de fleste som havner i rusomsorgen gjerne har et blandingsmisbruk bestående av både alkohol og langt tyngre rusmidler enn cannabis og kanskje aller viktigst, de fleste har DOBBELDIAGNOSER. De som røyker moderat havner ikke i rusomsorgen. Jeg stiller spørsmål ved din profesjonalitet på grunn av din oppførsel i denne diskusjonen. Jeg grøsser ved tanken på at du jobber i rusomsorgen og bærer med deg de holdningene og den kunnskapsløsheten du kommer med her i tråden. Anonymous poster hash: acdb9...839 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #64 Skrevet 2. juni 2015 Kjenner en som fikk psykoser av hasj. Har hørt at flere har blitt innlagt pga hasj. Ts beskriver ikke denne mannens forbruk som moderat. En annen ting : dere so skriver at han er voldelig, og at det ikke har noe med rus å gjøre. Ta en titt inn i fengslene. De fleste som har gjort noe kriminelt, har ofte gjort det i en eller annen form for rus. Cannabis kan fremme aggresjon hos enkelte, på samme måte som alkohol. Er man avhengig av rus, kan det og fremme aggresjon. Synes det blir usaklig å sammenligne hvilken tus som er "best" eller mest "uskyldig" om du vil, da rus kan virke like individuelt på hver enkelt, som vi er forskjellige. Jeg vet ikke hva som er best å gjøre i denne saken ts. Hvis du vet med sikkerhet at han holder på som før, dama hans og, er det definitivt grunn til bekymring. Anonymous poster hash: e9f32...7e4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #65 Skrevet 2. juni 2015 Uansett hvilken paraply man faller inn under utspiller du deg selv når du tyr til personangrep. For øvrig har jeg ikke misjonert for eller glorifisert hasj som rusmiddel, jeg har kun et mer nyansert syn på saken enn hva du har. At du hevder at moderat hasjbruk gjør folk voldelige er rett og slett feil. Det er vel heller alkohol som utløser voldsepisoder hvis man skal se på hvilke typer rusmiddel som gjør folk aggressive. Det virker som om du har mange fordommer mot hasj som rusmiddel, men du glemmer at de fleste som havner i rusomsorgen gjerne har et blandingsmisbruk bestående av både alkohol og langt tyngre rusmidler enn cannabis og kanskje aller viktigst, de fleste har DOBBELDIAGNOSER. De som røyker moderat havner ikke i rusomsorgen. Jeg stiller spørsmål ved din profesjonalitet på grunn av din oppførsel i denne diskusjonen. Jeg grøsser ved tanken på at du jobber i rusomsorgen og bærer med deg de holdningene og den kunnskapsløsheten du kommer med her i tråden. Anonymous poster hash: acdb9...839 Det er du som bruker begrepet moderat i denne sammenhengen, og det er du som har argumentert usaklig og bagatellisert virkningene av cannabis. Jeg har ikke fordommer, men derimot ganske mange års studier av cannbis og dets fysiologiske, farmakokinetiske og farmakodynamiske virkninger. Det betyr at det er lett å gjennomskue de som vil frikjenne cannabis fra alle negative virkninger, og heller plassere dem på utenforliggende faktorer, og gjerne samtidig demonisere alle andre rusmidler - særlig alkohol. Du kan grøsse så mye du vil, men jeg er lei av de som skal komme med så mange usaklige og bagatelliserende påstander om cannabis. Det er et rusmiddel som er temmelig farlig. Ikke i kraft av toksisitet, men i kraft av langtidsvirkninger både fysiologisk og psykiatrisk. Dette er vanskelig for brukerne selv å forstå, fordi forandringene kommer så langsomt og snikende. Selv ved moderat bruk kan relativt alvorlige forstyrrelser oppstå, dersom forbruket foregår over tid. Dine generaliseringer over pasienter inrusomsorgen har ingen plass her, og de er heller ikke særlig almengyldige. Jeg behøver ikke å stå til rette for deg.Anonymous poster hash: 2b304...a56
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #66 Skrevet 2. juni 2015 En annen ting jeg har merket meg med en som røyker, er at han ofte mangler empati, spesielt når han går lenge uten å røyke. Da blir han egoistisk og aggressiv ( var han som fikk psykoser som jeg tidligere nevnte lenger opp ). Han har og store mangler i hukommelsen. Husker ikke vesentlige ting, glemmer fort. Anonymous poster hash: e9f32...7e4
bush babe Skrevet 2. juni 2015 #67 Skrevet 2. juni 2015 Resten av tullet mitt? Jeg har skrevet i tråden og etter hvert som det har kommet frem mer om denne mannen har min anbefaling vært å sende en bekymringsmelding. Moderat hasjbruk gjør ikke folk voldelige om de ikke er det i utgangspunktet. Det er feil å blande rusmiddel og oppførsel. Anonymous poster hash: acdb9...839 Selvfølgelig kan kan man si det samme om cannabis som alkohol. Jeg blir ikke voldelig når jeg drikker, fordi jeg ikke er voldelig som person. Akkurat som jeg ikke blir voldelig de få gangene jeg har røyka hasj, i min ungdom. Så da kan vi konkludere med at alkohol og cannabis ikke nødvendigvis gjør deg voldelig, men vil forsterke din personlighet. Så er du aggressiv som person, vil dette forsterkes av rusmidler eller alkohol. Og derfor kan du ikke bruke argumentet med at cannabis er et fint rusmiddel i forhold til alkohol, spør du meg. Og igjen; cannabis er ulovlig!
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #68 Skrevet 2. juni 2015 Dette er vanskelig. Jeg har en eks som har vært avhengig av hasj så lenge jeg har kjent ham. Nå nylig har han fått seg ny dame, og begge to har barn fra tidligere forhold (hans barn er ikke mitt, altså). Han har ikke hatt noen form for omsorg for datteren før nå, den nye kjæresten har aleneomsorg for sin datter.Jeg fikk høre fra en felles bekjent at begge fremdeles driver med hasj, og tar gjerne en røyk etter at barna er lagt. For det første vet jeg jo ikke om dette faktisk stemmer. Men jeg blir oppriktig bekymret for barna som kanskje våkner om natten og møter en ruset mamma og pappa. For det andre er jeg livredd for at dette skal oppfattes som "hevn", om det skulle komme frem at det er jeg som eventuelt har meldt fra til barnevernet. Er det mulig å være 100% anonym om man sender inn bekymringsmelding? Burde jeg i det hele tatt gjøre det? Jeg VET tross alt ingenting helt sikkert. Hvordan går man eventuelt frem?Anonymous poster hash: c2b6f...4c6 Ikke akkurat det samme som å ruse seg SAMMEN med barna. Anonymous poster hash: 718b9...e6f 1
Gjest Tekola Skrevet 4. juni 2015 #69 Skrevet 4. juni 2015 (endret) Ryddet for personangrep og oppfordring til lovbrudd. Minner om at spørsmål og kommentarer til modereringen hører hjemme på Ris og ros-forumet eller PM til meg. Er det innlegg du mener burde vært ryddet kan disse rapporteres inn via rapporteringsfunksjonen. Tekola, admin. Endret 4. juni 2015 av Tekola
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå