Gå til innhold

Skal jeg begynne på medisin, jus eller indøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er så vanskelig å velge, omprioriteringsfristen går ut om ikke så veldig lenge. Kan tenke meg alle tre yrkene, de har både fordeler og ulemper.

Tips? Og erfaringer fra noen som har disse yrkene?



Anonymous poster hash: d8adf...7a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest revestrekjenta

Har du virkelig interesse innenfor alle disse tre? :O Av disse ville jeg valgt indøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg det du har mest interesse for. Det er tre tøffe studier som en må synes er spennende for å komme seg gjennom.



Anonymous poster hash: b99f1...fc2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du virkelig interesse innenfor alle disse tre? :O Av disse ville jeg valgt indøk.

Velg det du har mest interesse for. Det er tre tøffe studier som en må synes er spennende for å komme seg gjennom.

Anonymous poster hash: b99f1...fc2

Men jeg har interesse for alle tre :O Hva lønner det seg mest å velge med tanke på arbeidsmarked og lønn?

ts

Anonymous poster hash: d8adf...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har gode innspill? :(



Anonymous poster hash: d8adf...7a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er jusstudent, og jeg anbefaler ikke å la lønn og karrieremuligheter være hovedgrunnen bak valget ditt. Rettsvitenskap er et krevende studium med mye lesing, høy intensitet, fokus på nettverksbygging, og et stort press på gode karakterer. Her må du ha selvstendig driv, og du bør ha gjort deg opp grundige tanker om hvorfor jus er viktig for deg som du kan hente frem når det i perioder blir tøft. Det er forskjeller mellom universitetene, så det er lurt å sette seg inn i undervisningsmetoder. Jeg går på UiB og vi har mye obligatorisk og eksamener året rundt, og selv om jusstudenter er sosiale skapninger begrenses det sosiale til lunchen i kantina og eksamensfestene.

 

Husk at det er ingen skam å snu. Du kan gjerne begynne på jus for å teste om det er noe for deg - men vær ærlig mot deg selv. Trives du ikke, fortjener du å finne noe bedre å bruke tiden din på :)

Endret av CamillEg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har gode innspill? :(

Anonymous poster hash: d8adf...7a6

Jeg har er godt innspill, for jeg har vært akkurat der du er. Jeg valgte indøk først, men sluttet etter er halvt år. Året etterpå ble det medisin, men jeg sluttet også etter et halvt år.

Året etter det igjen valgte jeg å drite i 'prestisjestudiene' og begynte på det jeg egentlig hadde interesse for, nemlig universitetsstudier i matematikk, som vel alle kom inn på uansett karakterer. Det endte med mastergrad i statistikk, retning finans, og jeg har en godt betalt jobb på 7-800 000 i året.

Jeg er veldig glad for at jeg sluttet tidlig på de to første studiene, som jeg åpenbart valgte av feil grunner.

Tenk deg nøye om før du velger studie, ikke velg noe 'bare fordi du kommer inn'. Tenk på hvor du vil studere, vil du til Trondheim? Hvorfor? Tenk på hva som interesserer deg. Ikke tenk på 'hva andre synes'.

Lykke til! Og husk at om du lander feil til høsten er det mye bedre å velge på nytt neste år enn å stå løpet ut på noe du egentlig ikke ville likevel.

Anonymous poster hash: 2e005...d37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klare likhetstrekk mellom disse studiene: Prestisje og relativt høyt snitt for å komme inn. Ellers er disse utdanningene (og tilhørende yrker) svært forskjellige. Du bør virkelig tenke nøye gjennom om du vurderer disse studiene på riktig grunnlag.

Hva er det som gjør medisinutdannigen interessant? Hvorfor har du lyst til å jobbe som lege? Det er utfordringer og mange negative sider (som gjerne går utover familieliv etc). Er du sikker på at de positive sidene veier opp for de negative?

Hva er det som gjør rettsvitenskap spennende?

Hva er det som gjør indøk spennende?



Anonymous poster hash: 7e9c8...846
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revestrekjenta

Er litt enig med de over, du bør tenke nøye over HVORFOR du vurderer akkurat disse studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har er godt innspill, for jeg har vært akkurat der du er. Jeg valgte indøk først, men sluttet etter er halvt år. Året etterpå ble det medisin, men jeg sluttet også etter et halvt år.

Året etter det igjen valgte jeg å drite i 'prestisjestudiene' og begynte på det jeg egentlig hadde interesse for, nemlig universitetsstudier i matematikk, som vel alle kom inn på uansett karakterer. Det endte med mastergrad i statistikk, retning finans, og jeg har en godt betalt jobb på 7-800 000 i året.

Jeg er veldig glad for at jeg sluttet tidlig på de to første studiene, som jeg åpenbart valgte av feil grunner.

Tenk deg nøye om før du velger studie, ikke velg noe 'bare fordi du kommer inn'. Tenk på hvor du vil studere, vil du til Trondheim? Hvorfor? Tenk på hva som interesserer deg. Ikke tenk på 'hva andre synes'.

Lykke til! Og husk at om du lander feil til høsten er det mye bedre å velge på nytt neste år enn å stå løpet ut på noe du egentlig ikke ville likevel.

Anonymous poster hash: 2e005...d37

Helt enig. Selv om du har karakterene til det, betyr det ikke at du er nødt til å velge studiene med høyest krav. Det betyr bare at du har enda flere valgmuligheter!

Det er ingen hemmelighet at for å oppnå suksess må du ha lidenskap. Jeg utdannes jurist men blir nok en middelmådig en, da jeg mistet motivasjonen etter tredjeåret. For noen er det greit å være midt på treet, men jeg ønsker karriere. Den kommer ikke av seg selv, du må jobbe hardt, og da må du elske jobben din. Om jeg var 18 år igjen ville jeg ha blåst i prestisjestudier og det foreldrene mine sa, og valgt litteratur, engelsk og historie. Heldigvis er skriving et talent jeg kan utvikle, og jussen har brakt meg masse verdifull læring som jeg kan bruke når jeg nå forsiktig prøver meg som skribent :)

Det er ingen skam å snu, men helst snu i tide! Sånne som meg må trøste oss med at veien blir til mens man går, og at en broket vei gjør deg rikere som menneske og enda sikrere på å følge hjertet ditt.

Endret av CamillEg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jææævla typisk at når noen skal studere f.eks. medisin eller jus så får de høre det så jævli! TS: Det er bare sjalusi! De er sjalu for at de selv ikke kan få en flott tittel, og prøver å få alle smarte folk til å velge det bort!! Så drittlei av sånt. For å svare: Jeg ville valgt medisin.



Anonymous poster hash: e3d07...686
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bra at du er i ein posisjon der du sjølv kan velge fritt mellom desse tre, men pass på at det ikkje nødvendigvis er karakterane dine åleine som gjer at du vil velge mellom akkurat desse retningane.

Det er jo veldig forskjellige retningar, og kanskje litt "rart" at du vurderar alle tre, då dei har nærmast ingen fellesnemnar bortsett ifrå prestisje. Eg held sjølv på med ein doktorgrad i anvendt matematikk, så det er nok ind.øk av desse tre som verkar mest interessant for min del, medan juss er dødens kjedeleg og eg har ingen interesse av å skulle jobbe som lege. Tenk nøye igjennom kvifor du vurderar akkurat desse tre.



Anonymous poster hash: 0a5db...72f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jææævla typisk at når noen skal studere f.eks. medisin eller jus så får de høre det så jævli! TS: Det er bare sjalusi! De er sjalu for at de selv ikke kan få en flott tittel, og prøver å få alle smarte folk til å velge det bort!! Så drittlei av sånt. For å svare: Jeg ville valgt medisin.

Anonymous poster hash: e3d07...686

Haha, morsom du. Det er jo nettopp flere som har vært i samme situasjon som Ts som har svart, altså at man har kunne velge hva man ville selv.

Å velge medisinstudiet uten at man har den nødvendige grunnleggende motivasjonen er ikke lurt, jeg har vært der. Men heldigvis er det aldri for sent å snu.

Anonymous poster hash: 2e005...d37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en innstilling som at man vil ha "god lønn" så ville jeg hvertfall kutta ut medisin. Det gir et dårlig grunnlag for god kontakt med mennesker med den der innstillingen. "Vanlige" leger tjener heller ikke helt sinnsykt mye penger.

Tenker du mest på lønn ville jeg valgt indøk, da næringslivet og store bedrifter har gode ordninger for de som er villige til å satse på karriere. Men det er tungt, og du må jobbe hardt hele studietiden - for deretter å jobbe enda hardere etterpå.



Anonymous poster hash: 0b760...d22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jææævla typisk at når noen skal studere f.eks. medisin eller jus så får de høre det så jævli! TS: Det er bare sjalusi! De er sjalu for at de selv ikke kan få en flott tittel, og prøver å få alle smarte folk til å velge det bort!! Så drittlei av sånt. For å svare: Jeg ville valgt medisin.

Anonymous poster hash: e3d07...686

Nei, beklager å måtte skuffe deg, men slik er det ikke. Selv studerer jeg selv medisin, og flere andre her i tråden studerer/har studert juss, indøk og/eller medisin. Så hvorfor vi er sjalue forstår ikke jeg.

Det er ikke å skyve under teppet at det er flere som velger disse utdanningene basert på status og lønn. Når man står mellom disse utdanningene er det viktig å fundere over motivasjonen bak studievalget og finne det som appellerer mest, både når det gjelder selve utdanningen og også yrket etterpå.

Medisinutdanning er en livslang utdannelse. Det er ikke slik at man er ferdig rett etter man har gått ut av universitetet. Det er turnustjenste, spesialisering og evt. doktorgrad. Det er mange, inkludert medisinstudenter selv, som ser litt negativt på dette. Hvor lang en spesialisering tar varierer. Å spesialisere seg til å bli nevrokirurg for eksempel tar 6 år. Spesialisering til å bli allmenpraktiker og patolog tar fem år. Dette er helt klart noe en må vurdere før en velger utdanningen.

Uansett. Dersom man er interessert i både medisin og juss er rettsmedisin et alternativ. Dette kan du jobbe med som patolog for eksempel.

Anonymous poster hash: 7e9c8...846

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, morsom du. Det er jo nettopp flere som har vært i samme situasjon som Ts som har svart, altså at man har kunne velge hva man ville selv.

Å velge medisinstudiet uten at man har den nødvendige grunnleggende motivasjonen er ikke lurt, jeg har vært der. Men heldigvis er det aldri for sent å snu.

Anonymous poster hash: 2e005...d37

Kan du utdype at du har vært der ? :)

Anonymous poster hash: e3d07...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype at du har vært der ? :)

Anonymous poster hash: e3d07...686

Innlegg #8 i denne tråden inneholder vel nok info?

Anonymous poster hash: 2e005...d37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jææævla typisk at når noen skal studere f.eks. medisin eller jus så får de høre det så jævli! TS: Det er bare sjalusi! De er sjalu for at de selv ikke kan få en flott tittel, og prøver å få alle smarte folk til å velge det bort!! Så drittlei av sånt. For å svare: Jeg ville valgt medisin.

Anonymous poster hash: e3d07...686

:vetikke::vetikke::vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revestrekjenta

Så jææævla typisk at når noen skal studere f.eks. medisin eller jus så får de høre det så jævli! TS: Det er bare sjalusi! De er sjalu for at de selv ikke kan få en flott tittel, og prøver å få alle smarte folk til å velge det bort!! Så drittlei av sånt. For å svare: Jeg ville valgt medisin.

Anonymous poster hash: e3d07...686

Haha, du er litt ute på bærtur... hva studerer du selv, om jeg tørr spørre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...