The Kitten Skrevet 2. juni 2015 #61 Skrevet 2. juni 2015 Jeg tror jeg skal forsøke å komme med en kontrakt til kjæresten neste gang han vil ha sex eller at jeg skal gi ham oralsex. Lurer på hvordan han hadde reagert. Mest sannsynlig hadde han bare trodd (med rette) at det hadde klikket for meg. 2
wizardunicorn Skrevet 2. juni 2015 #62 Skrevet 2. juni 2015 Det er ikke voldtekt, men det er overtramp på hennes grenser. Noe som ikke er ok. Slik jeg forstår det har ikke dette vært noe som de har gjort før, og dermed vil ikke jeg si at det er naturlig at hun bare skal gå med på det. Jeg har selv verdt i situasjoner hvor ting jeg ikke ønsker/er ok med har skjedd og jeg har vert redd for å si ifra. Dette er også vanlig blant ofre for overgrep. Det er ikke alle som tør å si ifra. Noen tilfeller har jeg selv sagt klart i fra, og andre ganger ikke. Å si at "da har jeg blitt voldtatt flere ganger fnis" er utrolig unødvendig. Du har ikke blitt voldtatt av kjæresten din bare fordi det ikke ble spurt om det var greit hver eneste gang det skjedde noe seksuelt. Det er ikke det som er poenget her. Her er de uvitende om hverandres grenser. Så vidt jeg forstår det har du og kjæresten din hatt sex før og har en viss forståelse for hva du og din partner samtykker til. Dette er et kommunikasjonsproblem. Han burde ha spurt eller gitt et signal som tilsier at han vil vite om dette er noe hun ønsker å gjøre. Hun burde ha gitt beskjed om at dette ikke var noe hun ønsket. Det at hun har gitt beskjed om dette i ettertid det er bra! Det at hun kaller han en voldtektsmann og får han til å tro dette er noe han er, er ikke ok. Han har ikke voldtatt henne men overskrevet hennes grenser som ikke er ok. Dette er en situasjon (det å utføre seksuelle handlinger uten samtykke, og å ikke tørre å si ifra) er ikke uvanlig særlig blant ungdommer. Du tror at dette er vanlig og ok og noe du MÅ gjøre. Er dette noe du ikke er komfortabel med er ikke dette noe du MÅ gjøre, og ingen MÅ gjøre no som helst. I seksualundervisning på ungdomsskolen er det ingen som snakker om grenser. Stort sett får man vite om prevensjon, og oppbygging av kjønnsorgan og menstruasjonssyklus. Ofte skjer dette i seperate grupper med jenter og gutter. Det burde absolutt være en del av pensum som handler om grensesetting, som skjer med alle i samme rom. Og en diskusjon rundt dette. Hva noen syns er greit er ikke nødvendigvis greit. Som den gutten som også skrev et innlegg på aftenposten.no om å ha voldtatt kjæresten sin, fordi han mens hun sov og han var kåt og nyskjerrig løftet opp trusen hennes og førte en finger inn i hennes vagina. Det er ikke ok! Men han var bare fortalt og visste at han ikke skulle voldta. Hadde det verdt en samtale om grenser og hva som er ok og ikke i gråsoner og ikke gråsoner kunne mye forvirring og skam rundt dette være unngått. Seksualundervisning sier ikke noe om grensesetting, og hva som egentlig er greit og ikke. Det er ingenting du må gjøre bare fordi dere er kjærester og "alle" andre gjør det. Både du og din partner skal være ok med det som foregår. Spesielt når man utforsker seksuelt. Feil og prøv og eksperimenter, men vit at det du gjør er samtykket fra partner uansett hva det er. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #63 Skrevet 2. juni 2015 Jeg synes så synd på kjæresten hennes! Hun har fått ham til å ha dårlig samvittighet for noe hun ikke gjorde. Jeg har litt vanskelig for å tro at dynamikken i det forholdet er helt god, hun kan bare legge hodet på skakke og gi ham "men du voldtok jo meg"-blikket og få vilja si resten av livet. Da jeg var en noe usikker og seksuelt uerfaren 18-åring klarte jeg fint å manøvrere meg ut av at en gutt jeg rota med la hånda på hodet mitt for å vise meg veien ned. Det var jeg ikke komfortabel med, så jeg vrikket litt på meg og tafset videre isteden. Det ble det ikke noen sure miner av og jeg gjorde ikke noe jeg ikke ville. Man trenger faktisk ikke å si nei engang for å vise at man ikke vil. Jeg har nesten lyst til å skrive til Si;D og forklare kjæresten hennes at han ikke er noen voldtektsmann, men de har vel en øvre aldersgrense. Det er nok vanskeligere å være ung nå enn da jeg var det, men litt ansvar for egne handlinger har man. Noe av problemet tror jeg er at det er så mye fokus på at alt innen sex er normalt. Ja, alt kan være normalt, men det må ikke på død og liv oppfattes som normalt for en 16-åring. Det som burde være normalt for ungdommer er litt småflau utforsking og helt vanlig sex, de burde ikke ha inntrykk av at det forventes at de har analsex, gruppesex eller what not med en gang. Det blir som å forvente at man er landslagsspiller på første fotballtreninga.Anonymous poster hash: 96bde...429
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå