Gå til innhold

Er dette voldtekt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men herregud da menneske!

Hun viste ikke på noen måte at hun ikke samtykket. Hvordan i all verden skulle kjæresten hennes forstå at dette var noe hun virkelig ikke ville?

Men ifølge din logikk så er det vel slavearbeid hvis en part ber den andre støvsuge da, og det egentlig ikke foreligger noe ønske om å gjøre det annet enn for å etterkomme kjærestens ønske.

Eller hva hvis du blir med på utstillingen du egentlig ikke ville på bare for å etterkomme kjærestens ønske! Kidnapping!!

Du har en fryktelig sær forståelse av hva voldtekt er men saken er at hverken loven eller andre mennesker er enige med deg. Så det er kanskje på tide å revurdere din oppfattning eller hva?

Sex som det ikke er gitt eksplisitt samtykke til, er voldtekt.

Anonymous poster hash: d5262...100

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bullshit, dette er ikke voldtekt, da er isåfall 99% av de som er seksuelt aktive overgrepsfolk..

Anonymous poster hash: 9125f...c31

• Liker 2
Skrevet

Eh, nei. Slutt å spre feilinformasjon om et så viktig tema.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si i sånne saker, men basert på måten det er beskrevet vil jeg si at dette ikke er en voldtekt.

For å ta et liknende eksempel fra mitt eget liv: Jeg var på hjemmedate med en dame jeg likte veldig godt. Vi satt i sofaen og snakket, men hun syntes tydeligvis at dette var kjedelig så hun dro meg med til senga og hadde sex med meg. Jeg hadde egentlig lyst til å vente med sex, men jeg sa ikke nei eller noe heller. Nettopp derfor vil jeg heller ikke klassifisere dette som en voldtekt. 

Anonymous poster hash: 7dfab...543
Skrevet

Etter å selv ha blitt voldtatt blir jeg faktisk litt provosert av dette. Det er ingenting annet enn latterliggjøring av voldtektsofre, spør du meg. Nei, dette er overhodet ikke voldtekt.

Enig. Jeg har også opplevd å bli voldtatt, og da forsøkte jeg å dytte han vekk og sa flere ganger "nei" og "jeg vil ikke" , uten at det hjalp. Så hvis hun jenta her virkelig ikke ville, så burde hun ha sagt det til han, ikke bare tenkt det. Folk kan jo ikke lese tanker. 

AnonymBruker
Skrevet

Eh, nei. Slutt å spre feilinformasjon om et så viktig tema.

Forløpig er dette ikke tatt inn i norsk lov, men det vil nødvendigvis skje en lovendring på dette feltet.

Europarådets konvensjon for å forebygge og bekjempe vold mot kvinner har vedtatt å regne seksuelle handlinger uten samtykke som voldtekt:

"Article 36 – Sexual violence, including rape

1 Parties shall take the necessary legislative or other measures to ensure that the following intentional conducts are criminalised:

a engaging in non-consensual vaginal, anal or oral penetration of a sexual nature of the body of another person with any bodily part or object;

b engaging in other non-consensual acts of a sexual nature with a person;

c causing another person to engage in non-consensual acts of a sexual nature with a third person.

2 Consent must be given voluntarily as the result of the person’s free will assessed in the context of the surrounding circumstances."

En rekke organisasjoner med Amnesty International i spissen  har samstemt i denne holdningen.

Dette må snarest tas inn i norsk lovanvendelse.

Skrevet

Seksuelle handlinger uten samtykke et jo allerede voldtekt/overgrep etter norsk lov. Det betyr ikke at man fysisk må si at det er greit.

Eller mener du kjæresten min voldtar meg hver gang han fører hodet mitt mot underlivet sitt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Seksuelle handlinger uten samtykke et jo allerede voldtekt/overgrep etter norsk lov. Det betyr ikke at man fysisk må si at det er greit.

Eller mener du kjæresten min voldtar meg hver gang han fører hodet mitt mot underlivet sitt?

Seksuelle handlinger uten samtykke er straffbart etter str.l. § 200, men dette regnes ikke automatisk som voldtekt. Når loven endres slik at dette uansett regnes som voldtekt, øker strafferammen fra 1 til 10 års fengsel (evt fra 6 til 21 år når spesielle skjerpende forhold foreligger).

Så sant kjæresten din ikke innhenter ditt eksplisitte samtykke når han gjør som du beskriver, er det således et seksuelt overgrep, men det burde vært definert som voldtekt slik Europarådets konvensjon går inn for.

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som er skrevet på dialekt og svar til dette.

Frk.K, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Så sant kjæresten din ikke innhenter ditt eksplisitte samtykke når han gjør som du beskriver, er det således et seksuelt overgrep, men det burde vært definert som voldtekt slik Europarådets konvensjon går inn for.

Og du ser ikke noe feil med dette på tross av at sånn ca 70% av menneskelig kommunikasjon er non-verbal? Sånn som jeg ser det er sex en sosial handling, ikke en økonomisk transaksjon eller en politisk avtale. Det vil derfor være helt på trynet om man krever at seksuelt samtykke skal være innhentet i det språket man benytter i økonomisk/politisk diskurs.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg blitt FEILAKTIG anmeldt for voldtekt, så kan du være sikker på at jeg hadde tatt ei GRUSOM hevn. Det er det mest respektløse man kan gjøre om det faktigst ikke har vært en voldtekt!!

• Liker 1
Gjest Castielz
Skrevet

Nei, vi menn får vel begynne å ta med kontrakter som kvinner må signere før eventuelt samleie, eller sette opp kamera slik at vi har bevis.
Alt en mann gjør eller ikke gjør er jo feil i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Og du ser ikke noe feil med dette på tross av at sånn ca 70% av menneskelig kommunikasjon er non-verbal? Sånn som jeg ser det er sex en sosial handling, ikke en økonomisk transaksjon eller en politisk avtale. Det vil derfor være helt på trynet om man krever at seksuelt samtykke skal være innhentet i det språket man benytter i økonomisk/politisk diskurs.

seksuelt samtykke???!!

AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi menn får vel begynne å ta med kontrakter som kvinner må signere før eventuelt samleie, eller sette opp kamera slik at vi har bevis.

Hvorfor ikke?, helst begge deler.

Gjest Castielz
Skrevet

Hvorfor ikke?, helst begge deler.

Jeg pleier alltid være flink og spørre hele tiden om det er greit at jeg gjør ditt og datt.

Her om dagen fikk jeg beskjed om å slutte å spørre fordi det er turnoff...

Men når jeg leser her, så kommer jeg til å fortsette, ellers kan jeg bli voldtektsmann.

AnonymBruker
Skrevet

H*n mener kanskje at det er du som voldtar han, da han ikke har eksplisitt sagt ja til at han vil du skal gjøre noe der. Det kan jo hende at han egentlig ikke var kåt og bare ville at du skulle se / lukte på :fnise:

Anonymous poster hash: e3caa...f4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

seksuelt samtykke???!!

Var det noe som var uklart i argumentasjonen eller ordbruken?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier alltid være flink og spørre hele tiden om det er greit at jeg gjør ditt og datt.

Her om dagen fikk jeg beskjed om å slutte å spørre fordi det er turnoff...

Men når jeg leser her, så kommer jeg til å fortsette, ellers kan jeg bli voldtektsmann.

Endelig en som er ansvarsbevisst!

AnonymBruker
Skrevet

Var det noe som var uklart i argumentasjonen eller ordbruken?

Jeg trodde du kanskje mente eksplisitt samtykke, og jeg syntes at seksuelt samtykke var en fornøyelig formulering.

AnonymBruker
Skrevet

Endelig en som er ansvarsbevisst!

Spør du mannen du har sex om det er greit at dere bytter stillinger, at du kan suge han, runke han osv osv? Det er viktig at du dobbeltsjekker hele tiden. Spør gjerne 1 gang per minutt. Så slipper du å være usikker..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...