Gå til innhold

Hjertesvikt fører til hjerteinfarkt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette riktig? Eller er det omvendt?

Guud som jeg gruer meg!

Hvis det er noen som gidder, vil dere forklare meg hva disse begrepene vetyr? Og sammenhengen mellom dem? : hjertesvikt, hjertestans og hjerteinfarkt?

Anonymous poster hash: 9cfac...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette riktig? Eller er det omvendt?

Guud som jeg gruer meg!

Hvis det er noen som gidder, vil dere forklare meg hva disse begrepene vetyr? Og sammenhengen mellom dem? : hjertesvikt, hjertestans og hjerteinfarkt?

Anonymous poster hash: 9cfac...7d8

Nå er jeg ikke medisiner, så ta det følgende med en klype salt.

Men jeg vet iallfall at et hjerteinfarkt er celledød pga at blodtilførselen til en del av hjertemuskelen stopper helt eller delvis opp. Teknisk sett er det celledød pga oksygenmangel, men det skyldes jo i de aller fleste at blodtilførselen er redusert.

Det i sin tur kan føre til at hjertefunksjonen reduseres, altså hjertesvikt. Og det kan før til hjertestopp, avhengig av hvor stor svikten er.

Og et hjerteinfarkt kan selvsagt også stoppe hjertet umiddelbart.

En av de verste effektene av et infarkt er tamponade, som er et hull i hjertet. Etter at celler dør, reabsorberes de og erstattes av arrvev. Et massivt infarkt kan føre til at hjertemuskelen blir så svekket at det går hull på den under denne prosessen. Tamponade er i de fleste tilfeller jevngodt med umiddelbar død, dersom sykehuset ikke har et team som står klar til å "stupe inn" og tette hullet på et par minutters varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan leve lenge med hjertesvikt. Det er forskjell på gradene også.

Hjertet har fått en svikt, en skade eller sykdom. Det pumper dårligere, men det fungerer. Visse forholdsregler må ofte tas. Det kan også medisineres til en viss grad.

Hjerteinfarkt er når det blir en blodpropp i hjertets koronararterier, hjertets egne blodårer som forsyner hjertet med blod. Da mister den delen av hjertet, som åren går til, oksygen og cellene dør. Da er det om å gjøre å få løsnet proppen for å minske på skaden. Jo større åre - jo større skade.

Hjertestans - hjertet stopper. Har det stoppet helt så er det umulig å få det startet igjen. For å kunne starte det med en hjertestarter så må man ha såkalt hjerteflimmer, hjertet står og skjelver på en måte. Da kan det startes igjen.

Det finnes masse info om dette. Bare google så får du bedre svar enn dette.



Anonymous poster hash: aa5aa...f8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan leve lenge med hjertesvikt. Det er forskjell på gradene også.

Hjertet har fått en svikt, en skade eller sykdom. Det pumper dårligere, men det fungerer. Visse forholdsregler må ofte tas. Det kan også medisineres til en viss grad.

Hjerteinfarkt er når det blir en blodpropp i hjertets koronararterier, hjertets egne blodårer som forsyner hjertet med blod. Da mister den delen av hjertet, som åren går til, oksygen og cellene dør. Da er det om å gjøre å få løsnet proppen for å minske på skaden. Jo større åre - jo større skade.

Hjertestans - hjertet stopper. Har det stoppet helt så er det umulig å få det startet igjen. For å kunne starte det med en hjertestarter så må man ha såkalt hjerteflimmer, hjertet står og skjelver på en måte. Da kan det startes igjen.

Det finnes masse info om dette. Bare google så får du bedre svar enn dette.

Anonymous poster hash: aa5aa...f8e

Tusen tusen tusen tusen takk.

Skulle ønske du kunne være med inn når jeg har eksamen i morgen!

Anonymous poster hash: 9cfac...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen tusen tusen takk.

Skulle ønske du kunne være med inn når jeg har eksamen i morgen!

Anonymous poster hash: 9cfac...7d8

Null problem. Jeg bare tar på meg solbriller og sitter bak en avis. Da ser ingen meg ;)

Lykke til!

Anonymous poster hash: aa5aa...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan leve lenge med hjertesvikt. Det er forskjell på gradene også.

Hjertet har fått en svikt, en skade eller sykdom. Det pumper dårligere, men det fungerer. Visse forholdsregler må ofte tas. Det kan også medisineres til en viss grad.

Hjerteinfarkt er når det blir en blodpropp i hjertets koronararterier, hjertets egne blodårer som forsyner hjertet med blod. Da mister den delen av hjertet, som åren går til, oksygen og cellene dør. Da er det om å gjøre å få løsnet proppen for å minske på skaden. Jo større åre - jo større skade.

Hjertestans - hjertet stopper. Har det stoppet helt så er det umulig å få det startet igjen. For å kunne starte det med en hjertestarter så må man ha såkalt hjerteflimmer, hjertet står og skjelver på en måte. Da kan det startes igjen.

Det finnes masse info om dette. Bare google så får du bedre svar enn dette.

Anonymous poster hash: aa5aa...f8e

Er dette riktig sagt? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=942560#entry16515672 ???

Anonymous poster hash: 9cfac...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...