Gå til innhold

Neger stod på Ål stasjon - rasistisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ligger ingenting negativt i ordet neger.

Jo, det gjør det. Det er et nedlatende uttrykk, og har overveldende vært brukt slik. Å si at det ikke finnes noen negativ kulturell og verdimessig betoning i ordet neger fremstår merkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt ikke, at du har en negativ oppfattelse av ordet neger er leit, for deg.

Det finnes intet negativt i ordet neger.

Ditt forsøk på å benekte historien er nesten like ynkelig som de som mener Holocaust aldri var rettet mot jødene. Neger har overveldende blitt brukt nedsettende og med rasistiske motiver, og med avskaffelsen av den rasistiske herremanns kulturen skal det gjenspeiles i språket.

Anonymous poster hash: 9a702...d0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Å sammenligne det med Holocaust-fornektelse blir veldig drøyt.

Ja. Ingen rokker ved den Hellige Gralen av forbudte meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne det med Holocaust-fornektelse blir veldig drøyt.

Neger og slavedrift er like tett forbundet som Holocaust og jødehat, like avskyelige begge to og langt på tide at folk slutter å tviholde på det.

Anonymous poster hash: 9a702...d0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en forbudt mening i Norge. Det er en veldig dum mening. Men det er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neger og slavedrift er like tett forbundet som Holocaust og jødehat, like avskyelige begge to og langt på tide at folk slutter å tviholde på det.

Det er i alle tilfeller to svært forskjellige ting å hevde. Det ene er lingvistisk ignoranse, det andre er en revansjistisk industri av dedikerte jødehatere som spør hvorfor det lyves for tyskerne. De to er forskjellige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "neger"?

Anonymous poster hash: 1c860...adc

Så svarte i USA kan kalle seg selv for nigga, men hvis en ikke-svart sier neger er det plutselig krise? Er da nigga OK siden svarte selv bruker ordet om seg selv?

Alle spanjoler må være skikkelige rasister siden de kaller fargen svart for negro.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjør det. Det er et nedlatende uttrykk, og har overveldende vært brukt slik. Å si at det ikke finnes noen negativ kulturell og verdimessig betoning i ordet neger fremstår merkelig.

Nei, ikke i Norge. I Norge har ordet blitt brukt nøytralt. Norge har ikke noe rasistisk historie og folk flest så negrer som noe eksotiske og fjernt. Ordet har et negativ historie i Frankrike og Tyskland, og det er sant vi fikk ordet fra dem, men vi fikk ikke deres holdninger og historie overført.

Anonymous poster hash: 64a09...326

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjør det. Det er et nedlatende uttrykk, og har overveldende vært brukt slik. Å si at det ikke finnes noen negativ kulturell og verdimessig betoning i ordet neger fremstår merkelig.

Selvsagt gjør det ikke det, det er ikke nedlatende overhodet, ordet har ingen verdi-konnotasjon.

At du evt. oppfatter det sånn endre ikke på fakta!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt forsøk på å benekte historien er nesten like ynkelig som de som mener Holocaust aldri var rettet mot jødene. Neger har overveldende blitt brukt nedsettende og med rasistiske motiver, og med avskaffelsen av den rasistiske herremanns kulturen skal det gjenspeiles i språket.

Anonymous poster hash: 9a702...d0a

Dersom et ord har blitt misbrukt av snauskaller og andre idioter så endrer dette ikke ordets betydning.

Dersom man i Waffen-SS hadde misbrukt ordet 'sykkel' så skulle vi stoppe å bruke det ordet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svarte i USA kan kalle seg selv for nigga, men hvis en ikke-svart sier neger er det plutselig krise? Er da nigga OK siden svarte selv bruker ordet om seg selv?

Alle spanjoler må være skikkelige rasister siden de kaller fargen svart for negro.

Formålet med å bruke ordet selv, er å ta det over selv. Ellers er premisset ditt feil. Spørsmålet er ikke om det er OK, spørsmålet er om det er et negativt ladet ord. Blant mørkhudede er uttrykket i utgangspunktet ikke negativt betont. Noen som sier "nigga" uten å selv ha den hudfargen gjør det i de fleste tilfeller for å være nedlatende, ufin eller har dertil lignende utgangspunkt.

Det er ikke rasistisk å bruke det spanske ordet for "svart" om fargen svart.

Om du lurer, joda, whitey er også et negativt ladet uttrykk.

Nei, ikke i Norge. I Norge har ordet blitt brukt nøytralt. Norge har ikke noe rasistisk historie og folk flest så negrer som noe eksotiske og fjernt. Ordet har et negativ historie i Frankrike og Tyskland, og det er sant vi fikk ordet fra dem, men vi fikk ikke deres holdninger og historie overført.

For det første er det feil, ordet var ikke nøytralt ladet, det var nedlatende ladet. Les litt definisjoner fra gamle leksikon om du ikke tror meg.

For det andre har vi en rik rasistisk historie, enten det gjelder jøder, samer, tatere, pakistanere eller afrikanere. Å påstå noe annet blir som å påstå at vi ikke har en sosialdemokratisk historie. Absurd.

Selvsagt gjør det ikke det, det er ikke nedlatende overhodet, ordet har ingen verdi-konnotasjon.

At du evt. oppfatter det sånn endre ikke på fakta!

Det er ikke min oppfatning som er viktig, men heller ordets historie. Det blir som å påstå at "rønne" ikke er et negativt ladet ord fordi man selv liker å bo enkelt, eller at "hore" ikke er et negativt ladet ord, fordi man liker prostituerte. Den går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet med å bruke ordet selv, er å ta det over selv. Ellers er premisset ditt feil. Spørsmålet er ikke om det er OK, spørsmålet er om det er et negativt ladet ord. Blant mørkhudede er uttrykket i utgangspunktet ikke negativt betont. Noen som sier "nigga" uten å selv ha den hudfargen gjør det i de fleste tilfeller for å være nedlatende, ufin eller har dertil lignende utgangspunkt.

Det er ikke rasistisk å bruke det spanske ordet for "svart" om fargen svart.

Om du lurer, joda, whitey er også et negativt ladet uttrykk.

For det første er det feil, ordet var ikke nøytralt ladet, det var nedlatende ladet. Les litt definisjoner fra gamle leksikon om du ikke tror meg.

For det andre har vi en rik rasistisk historie, enten det gjelder jøder, samer, tatere, pakistanere eller afrikanere. Å påstå noe annet blir som å påstå at vi ikke har en sosialdemokratisk historie. Absurd.

Det er ikke min oppfatning som er viktig, men heller ordets historie. Det blir som å påstå at "rønne" ikke er et negativt ladet ord fordi man selv liker å bo enkelt, eller at "hore" ikke er et negativt ladet ord, fordi man liker prostituerte. Den går ikke.

Jammen, vi ser da frem til at du beviser din påstand!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Formålet med å bruke ordet selv, er å ta det over selv. Ellers er premisset ditt feil. Spørsmålet er ikke om det er OK, spørsmålet er om det er et negativt ladet ord. Blant mørkhudede er uttrykket i utgangspunktet ikke negativt betont. Noen som sier "nigga" uten å selv ha den hudfargen gjør det i de fleste tilfeller for å være nedlatende, ufin eller har dertil lignende utgangspunkt.

Det er ikke rasistisk å bruke det spanske ordet for "svart" om fargen svart.

Om du lurer, joda, whitey er også et negativt ladet uttrykk.

I mange tilfeller kan man bare spekulere om ordet er negativt ladet eller ikke. Men så er det ofte slik at selv om man ikke mener det rasistisk, så oppfattes det på denne måten av folk som mener at all bruk av ordet er ment rasistisk.

Som, selvfølgelig, ikke er tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Jeg kaller fremdeles en spade for en spade, og ikke et arbeidsredskap.

Altså, kort og godt neger fremfor "svart person" (fra et land borti gokk.)

Neger betyr jo svart, hvorfor begynne å kalle noen noe annet når man allerede har et ord for det?

Anonymous poster hash: fda2b...73f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Jeg kaller fremdeles en spade for en spade, og ikke et arbeidsredskap.

Altså, kort og godt neger fremfor "svart person" (fra et land borti gokk.)

Neger betyr jo svart, hvorfor begynne å kalle noen noe annet når man allerede har et ord for det?

Anonymous poster hash: fda2b...73f

Fordi noen forvirrede PK-aper har hodet så langt oppe i toeren at de ser rasisme i alt og alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom neger er rasistisk, så er det vanvittig mange rasistiske afro-amerikanere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Goddamn my man you see I can't understand
Why you wanna say afro-american to your brother man
Taking afro-american pride then you call yourself an afro-american
Don't bring yourself down cos it just don't figure
Take a look at yourself and your history
You don't look like a goddamn afro-american to me
It's a negative world and the caucasian-american man made it
Gave you a name to dominate and trade it
Making blood money of his very own race man
And all of this because the colour of your face man

afroamerican

afro afro afro afro

afroamerican

Endret av middels
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, vi ser da frem til at du beviser din påstand!?

Kan jeg sikkert, om du gir meg litt tid. Det beste jeg finner på stående fot og etter noen raske Google-søk er danske leksikoner, som jeg forsikrer var underholdende lesning. Jeg har ikke klart å grave opp noen norske ennå, men jeg vil forøvrig anta at vi neppe var særlig mye bedre enn danskene. Vi får se hva jeg finner.

Har lest slikt før, i orginalverkene, men de har jeg ikke her.

I mange tilfeller kan man bare spekulere om ordet er negativt ladet eller ikke. Men så er det ofte slik at selv om man ikke mener det rasistisk, så oppfattes det på denne måten av folk som mener at all bruk av ordet er ment rasistisk.

Som, selvfølgelig, ikke er tilfellet.

Idiot var opprinnelig en objektiv betegnelse på en medisinsk tilstand. Det er det ikke lenger.

Et ords betydning må forstås ut fra den konteksten det brukes. Det er ikke noen automatikk i at man er rasist fordi man bruker ordet neger. Men det er ofte en viss sammenheng, det er i alle tilfeller min erfaring etter noen år på baken. Det er ikke alltid snakk om rasehat, selvfølgelig. Men rasisme læll.

Fordi noen forvirrede PK-aper har hodet så langt oppe i toeren at de ser rasisme i alt og alle!

Nei. Fordi det for mange er et dypt sårende, og diskriminerende uttrykk, som har en lang historie blant rasister og rasehatere. I dagens samfunn er det uansett tåpelig å snakke om PK, siden det åpenbart ikke hindrer noen i å si noe som helst.

Å kalle mennesker man er uenige med for "PK-aper", for eksempel. Barnslig er det. Ikke er det PK heller. Men det er lov, for all del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg sikkert, om du gir meg litt tid. Det beste jeg finner på stående fot og etter noen raske Google-søk er danske leksikoner, som jeg forsikrer var underholdende lesning. Jeg har ikke klart å grave opp noen norske ennå, men jeg vil forøvrig anta at vi neppe var særlig mye bedre enn danskene. Vi får se hva jeg finner.

Har lest slikt før, i orginalverkene, men de har jeg ikke her.

Idiot var opprinnelig en objektiv betegnelse på en medisinsk tilstand. Det er det ikke lenger.

Et ords betydning må forstås ut fra den konteksten det brukes. Det er ikke noen automatikk i at man er rasist fordi man bruker ordet neger. Men det er ofte en viss sammenheng, det er i alle tilfeller min erfaring etter noen år på baken. Det er ikke alltid snakk om rasehat, selvfølgelig. Men rasisme læll.

Nei. Fordi det for mange er et dypt sårende, og diskriminerende uttrykk, som har en lang historie blant rasister og rasehatere. I dagens samfunn er det uansett tåpelig å snakke om PK, siden det åpenbart ikke hindrer noen i å si noe som helst.

Å kalle mennesker man er uenige med for "PK-aper", for eksempel. Barnslig er det. Ikke er det PK heller. Men det er lov, for all del.

Det er bare 'dypt sårende' for de som ønsker å la seg såre.

Og, de som later seg såre av ordet 'neger' er som oftest de som PK'erne skriker opp om: "Jammen, er du ikke såret, du kan da ikke la folk omtale deg på denne måten, det er dypt rasistisk"

Det er ikke ordet som har endret betydning, det er folk med mer "empati" enn hjerne som har omdefinert ordet til å være rasistisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...