Gå til innhold

Hunden min ble angrepet av to andre hunder. Kreve avliving?


altflyter

Anbefalte innlegg

Vi har en (samkjønns)aggressiv hund. Passer derfor på å alltid ha ham i bånd og gir ham ingen mulighet for å stikke.

Om han tross våre forhåndsregler hadde stukket av og angrepet, så forventer jeg en anmeldelse i det minste. Så får rett instans bedømme om det var uaktsomhet, overlegg eller ett uhell. Man har ikke ustabile hunder løse, og er det ikke båndtvang nå?

Anonymous poster hash: 3c790...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Denne mannen må holde hundene i bånd fra nå av, og han har en jobb å gjøre angående trening, men jeg synes ikke du skal kreve dem avlivet -det er ikke deres skyld at eieren deres er en tulling.



Anonymous poster hash: 543f7...0e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Denne mannen må holde hundene i bånd fra nå av, og han har en jobb å gjøre angående trening, men jeg synes ikke du skal kreve dem avlivet -det er ikke deres skyld at eieren deres er en tulling.

Anonymous poster hash: 543f7...0e0

Er det Altflyter's hund sin feil da? Eller neste hund/barn/vilt/sau... Som blir angrepet sin feil at eier av hundene er en tulling?

Anonymous poster hash: 3c790...3dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Altflyter's hund sin feil da? Eller neste hund/barn/vilt/sau... Som blir angrepet sin feil at eier av hundene er en tulling?

Anonymous poster hash: 3c790...3dd

Skrev jeg det? Nei, som sagt er det eierens skyld, han har vært en tulling, han må enten skjerpe seg eller omplassere hundene, men det er ikke deres feil at han ikke var forsiktig nok.

Anonymous poster hash: 543f7...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd å komme meg over sinnet og bitterheten du føler ved at din uskyldige hund ble bitt. I og med at eieren har lovet å ikke ha de løse lenger, + hadde hjerne nok til å betale uten å protestere så har han nok lært seg leksen sin. Sannsynligvis har disse hundene aldri gjort noe lignende før.

Forestill deg at du er ute med hunden din og på en eller annen måte klarer å angripe noe annet enn et menneske, hva hadde du forestilt deg? at du hadde måtte avlive din hund?



Anonymous poster hash: bd194...92a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd å komme meg over sinnet og bitterheten du føler ved at din uskyldige hund ble bitt. I og med at eieren har lovet å ikke ha de løse lenger, + hadde hjerne nok til å betale uten å protestere så har han nok lært seg leksen sin. Sannsynligvis har disse hundene aldri gjort noe lignende før.

Forestill deg at du er ute med hunden din og på en eller annen måte klarer å angripe noe annet enn et menneske, hva hadde du forestilt deg? at du hadde måtte avlive din hund?

Anonymous poster hash: bd194...92a

Jeg kan plukke ut en 3-4 hunder jeg kjenner, der eieren kunne kommet på å si at hunden aldri har vist noen som helst form for aggresjon før, selv om det er klart for alle andre at disse hundene ikke er til å stole på. Da snakker jeg tydelig tegn på aggresjon mot andre hunder på trening, terging av andre hunder osv, som eieren selv tydeligvis ikke ser. Så til det du sier her, så betyr det absolutt ingenting.

Og om min hund hadde angrepet en annen hund helt uprovosert, så hadde jeg krysset fingrene for at den ikke hadde blitt avlivet, men jeg hadde akseptert det om det skjedde. For jeg forventer faktisk ikke at noen som har fått hunden sin skadet av min skal stole på mitt ord om å aldri slippe den løs igjen.

Anonymous poster hash: cd315...26e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde krevd avliving. Iallefall anmeldt det, slik at hundene kommer inn i politiet sin logg. Dermed, om de angriper igjen, kan de bli avlivet. Jeg hadde iallefall ringt politiet, for alt du vet så er ikke dette første gang.

Det er en grunn til at jeg alltid går med forsvarsspray i lommen! Noen er faen meg så dumme at jeg ikke har ord. Jeg blir rasende bare av å lese dette.. Du har all min medlidenhet :hjerte:



Anonymous poster hash: ad09c...6a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg brukte et kort "vanlig" bånd. Hunden min gikk tett inntil meg. Jeg syntes ikke noe om flexibånd, nettopp av den grunn at situasjoner kan oppstå fordi du har mindre kontroll på hunden med flexi.

Når det gjelder to sider av saken, så var eieren veldig enig i min opplevelse. Hunden min verken bjeffet eller provoserte dem på noen som helst måte

Kjedelig. Min mor gikk med sin mini i bånd (flexibånd) og den ble angrepet av en stor svart hund, og ble lagt ned i bakken. Han tilbød seg å betale hvis mini var skadet, men mini var ofte ute og tøffet seg. Det gikk heldigvis alltid bra.

Men de som har små hunder må sosialisere dem omtrent mer enn man gjør med en pitbull, eller tar jeg feil?

Vil ikke skape en debatt, har bare lagt merke til at det som regel går bra, HVIS IKKE hundens eier er ruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde krevd avliving. Iallefall anmeldt det, slik at hundene kommer inn i politiet sin logg. Dermed, om de angriper igjen, kan de bli avlivet. Jeg hadde iallefall ringt politiet, for alt du vet så er ikke dette første gang.

Det er en grunn til at jeg alltid går med forsvarsspray i lommen! Noen er faen meg så dumme at jeg ikke har ord. Jeg blir rasende bare av å lese dette.. Du har all min medlidenhet :hjerte:

Anonymous poster hash: ad09c...6a0

Hvordan i himmelens navn skal TS kunne kreve dette?

Anonymous poster hash: faf61...c52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i himmelens navn skal TS kunne kreve dette?

Anonymous poster hash: faf61...c52

Hundeloven:

c) En hund som ved ensidig angrep har vesentlig skadet andre husdyr, medregnet andre hunder, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det, unntatt der hunden ikke antas å utgjøre større risiko i fremtiden enn hunder vanligvis gjør, og heller ikke kan fryktes å angripe og skade samme eiers dyr på nytt.

Anonymous poster hash: cd315...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet bør ts faktisk anmelde saken, så det finnes en logg hos politiet. Neste gang er det ikke nødvendigvis ts som opplever dette, men noen helt andre, så hvordan skal ts ha oversikt over hundeeiers løfter? Hvordan kan ts vite at det aldri har skjedd før? Og er den andre eieren real fordi han tilbyr seg å betale for skadene? Er ikke det en selvfølge? Eller kanskje dette ikke er første gang og eier er villig til å gjøre det meste for å unngå en anmeldelse...

Jeg er forøvrig rystet over at noen mener at ts bare skal la denne hendelsen passere uten videre "fordi eier sikkert passer bedre på fra nå av"? Beklager, men det vil bli en neste gang og da er det ikke sikkert det er et annet dyr som blir offer, men andre mennesker.



Anonymous poster hash: 212be...efc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i himmelens navn skal TS kunne kreve dette?

Anonymous poster hash: faf61...c52

Ved å legge inn en anmeldelse med krav om avliving. TS har lov til å kreve det, om politiet mener det er grunnlag for det er en helt annen sak.

Anonymous poster hash: ad09c...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke krevd avlivning, men jeg ville anmeldt saken. TS kjenner jo ikke eieren, hun har ingen oversikt om hundene har gjort dette før, eller om eier kommer til å fortsette å ha dem løse.



Anonymous poster hash: 3de01...2fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst, forferdelig trist det som skjedde med hunden din. Hørtes helt forferdelig ut, og fikk vondt i hjertet av å lese hvordan det skjedde. :( Stor god-bedringsklem til hunden din fra meg!

Men når det er sagt, er du helt sikker på at det ikke var et oppriktig uhell at de ble uten bånd? Ser for meg situasjoner der kanskje eieren skulle fikse på båndene, og f.eks. hektet på bånden var ikke skikkelig på 1-2 sekunder, hundene hører deg og hunden din, og den ene hunden begynner å løpe mot dere. Eieren rekker kanskje ikke å holde igjen i det den andre også følger den første hunden som løper?

Eller var det parkeringsplass i nærheten, så kanskje hundene hadde løpt ut i fra bilen i full fart og eieren løp etter i full fart for å hente de?

Jeg bare spør, så kanskje det kan vise seg at det er en litt "bedre" forklaring på denne forferdelige hendelsen?

Kanskje kunne du ha tatt kontakt med personen på tlf eller Facebook, og spurt om hvordan det faktisk skjedde? Si at du er redd for at det skjer igjen, og å vite hvordan det skjedde/hvorfor de gikk uten bånd hadde hjulpet deg litt? Kanskje si at du er redd for at eieren lar de gå uten bånd igjen og vil gjerne få et slags løfte der han lover å ikke la det skje igjen? Kanskje er ikke politianmeldelse nødvendig, hvis man tar og snakker om det personlig istedet?

(Løper frem og tilbake og lager middag, så beklager mulig rotete innlegg.)

Det var midt på en mye brukt skogssti, og det så ikke ut som om han hadde jobbet så hard med å holde dem i bånd, for det nå pent sammenrullet i hånden hans.

Han sa bare "sorry. Jeg har vært en jæva idiot." Så fikk jeg navn og nummer...

Endret av altflyter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har ikke rasen i seg selv noe med det å gjøre, men at eieren ikke hadde kontroll på dem i det hele tatt. Og på grunn av det har hunden min store smerter, og er redd bare for å gå ut av kurven sin

Og dette er grunnen til at jeg også synes man ikke skal kreve avlivning av hundene. Det var eieren som gjorde en stor feil!

Det er helt umulig for noen å lese seg til hva som skjedde - eller rettere sagt hvorfor det skjedde. Det er utallige svar på hvorfor dette skjedde, men vi får aldri vite det fordi vi ikke vet nøyaktig bakgrunnen til hundene, hvordan de normalt reagerer og hva som kan ha skjedd i forkant av hendelsen.

Jeg skal være den første til å synes synd på hunden din som ble angrepet! Og det er IKKE greit å gå med hunder løs i båndtvangperioden. Men noe sier meg at eieren kunne da vel umulig hatt mistanke om at hundene hans/hennes ville angripe andre hunder? Dersom det er tilfelle er det jo helt meningsløst og eier skulle selvfølgelig blitt anmeldt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker på hva som er rett. Jeg setter pris på tilbakemeldingene og ser at mange er splittet, men at politianmeldelse er å møtes på middelveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble bit av en hund som 14 årig. Og har slitt med hundeskrekk siden, det gjør forferdelig vondt å bli bitt og såret mitt slet jeg med i flere måneder. 38 sting.

Jeg hadde krevd avliving i denne saken her, mannen burde tenke før hvor idiotisk det er å slippe aggressive hunder uten bånd, og ikke etterpå.

Det er menneske som har ansvar for dyrene sine, så om hundeeier ikke klarer å passe på hundene sine er det hunden som må avlives. Hundeeier har ansvaret og må ta på seg ansvaret for at hundene bør avlives.

Det er så mange flinke hundeeiere, som er seriøse og som bryr seg om dyret sitt. Det går utover de ansvarlige når noen er så uansvarlige som denne hundeeieren var.



Anonymous poster hash: 26e8b...de6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politianmeldelse er minimum av hva du bør gjøre! Om ikke for din egen hunds skyld, så for alle andre hunder disse rottweilerene kommer til å møte i livet.

Tror alle glemmer at dette er to hunder som bevisst gikk inn for å skade en mindre hund som ikke provoserte dem - det er IKKE greit! Selv om en eier mister kontroll over bikkjene, skal ikke dette være slik de reagerer når de ser andre hunder. Hadde min shih tzu angrepet og alvorlig skadet en annen hund, hadde jeg selv tatt initiativ for å få den avlivet.

Anonymous poster hash: 14903...dad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal kreve avlivning heller, men sånnsett forstår jeg jo også at du ønsker det slik. Han la seg flat og betalte uten protest, og om han lovet å aldri ha de løse igjen, så burde det være "greit". Om han ikke lærte av det, da er det noe galt med han. Samtidig kjenner jeg på frykten for min egen hund om det skulle skje, selv fra noen som "lovet" det. Det kunne vært unngått engang til liksom om de ble avlivet, men da er det jo også eiers feil, og ikke hundene.

Og om eieren aldri kunne forestilt seg hundene sine gjøre noe slikt som dette, så har han vel mest sansynligvis lært nå? De fleste er jo glad i dyrene sine, og frykten for å miste de kjenner vi alle på, så jeg regner rmed han har lært. Synes du skal ta sjans og stole på at det aldri går galt igjen, og berolige deg med at slike ting skjer sjeldent. Jeg tviler på at han blir å la de gå løse igjen, og jeg unner faktisk ingen å kjenne på sorgen av å bli tvunget til avlive ett dyr, virkelig ikke.

Uhell kan skje, og selvom slike uhell, igrunn ikke skal skje, så skjer det. Hunden min kunne åpne dører og kom seg ut før jeg skjønte det, om hun skulle bli avlivet for noe som enkelt kunne løses (som å låse dørene derretter) så hadde det knust meg, og blodet hadde kokt for den som krevde avlivning.

Tenk litt rundt situasjonen du. Jeg tror nokk han lærte, og vi mennesker gjør feil.



Anonymous poster hash: a9539...b89
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Er det Altflyter's hund sin feil da? Eller neste hund/barn/vilt/sau... Som blir angrepet sin feil at eier av hundene er en tulling?

Anonymous poster hash: 3c790...3dd

Ta deg sammen, det var det ingen som påsto. Eieren har nokk lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...