Gå til innhold

Menn blir syke av likestilling


Gjest Godjente

Anbefalte innlegg

Du tenker bare på det fysiske. Kvinner og menn er forskjellige psykisk også.

Anonymous poster hash: f1903...e35

De psykiske forskjellene er bare tendenser, og det er ikke tendensene som definerer kjønn; det er det konstante som er kvintessensen av et hvert fenomen.

Endret av PepperMøja
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir kvalm av "likestillingen" som går ut på at vi skal late som om kvinner og menn er like.

Anonymous poster hash: f1903...e35

Anti-feminisme, det handler om å innse at kvinner og menn ikke er like. La kvinner være kvinner og menn være menn.

Anonymous poster hash: f1903...e35

Handler ikke feminisme om å mishandle menn da?

Anonymous poster hash: f1903...e35

Nei, så enkelt er det ikke. Å være mann handler om mer enn å ha pikk.

Anonymous poster hash: f1903...e35

Du tenker bare på det fysiske. Kvinner og menn er forskjellige psykisk også.

Anonymous poster hash: f1903...e35

Du har visst ikke fått med deg hva tråden handler om. Du må lese linken i HI.

Har du gjort det?

Anonymous poster hash: bcb67...fa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet vel strengt tatt ikke om det er likestilliningen som er årsaken til sykefraværet...

For øvrig tror jeg har mye ansvar i heimen tar på, og at den som har mye ansvar hjemme, lettere blir syk, uavhengig av om det er menn eller kvinner. Det er krevende å være dobbeltarbeidende.

Signerer denne.

For meg er det også revnende likegyldig hvorvidt vi snakker menn eller kvinner, men tror nok at den som generelt bærer tyngste børen, også løper størst risiko for å bli syk.

Anonymous poster hash: 2bb9c...d06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De psykiske forskjellene er bare tendenser

Nei, det er medfødte forskjeller.

Anonymous poster hash: f1903...e35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er medfødte forskjeller.

Anonymous poster hash: f1903...e35

Ja, og det betyr?

Kan ikke menn ta ansvar hjemme? Kan de ikke passe sine egne barn? Har de ikke psyke til det? Hva er det du mener egentlig?

Anonymous poster hash: 2a465...83c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker ordet likeVERD isteden. Og det at mange er så mye sykemeldte har vel egentlig ikke så mye med det å gjøre, egentlig. Norge topper sykemelding. Tror heller noen må ta seg litt mer i nakken og skjerpe seg. Gjerne slutte og sammenligne seg med alle andre også. Snakk om å gjøre seg til offer.

Endret av wintergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er vel nettopp det denne undersøkelsen viser.

Anonymous poster hash: bcb67...fa2

Undersøkelsen forteller oss ikke at det er likestillingen som er årsaken til sykefraværet hos mennene. Det undersøkelsen viser er at det er et sammenfall, men jeg tror at det også er en årsakssammenheng. Årsakssammenheng er vanskeligere å påvise enn sammenfall.

Sitat:Han sier den viser bare et sammenfall mellom sykefravær og det å være hjemme med barna, men ikke en årsakssammenheng.

- Det kan være mange grunner til at menn er hjemme med barna. Det er forskjell på jobber. Noen kan være borte fra jobben uten at det går utover karrieren. Det er ikke umulig at det er en slik årsakssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er medfødte forskjeller.

Anonymous poster hash: f1903...e35

Medfødt eller ikke, de er arvet og kultivert frem i et ugunstig verdenssamfunn, og de tenderer i stedet for å være konstante.

Se til urfolka, sier je.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan de like godt ha sjekket to personer da det ikke er oppgitt i kildene deres hvor mange som er sjekket. Så dette er ren synsing.



Anonymous poster hash: 36023...2df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feministene.

Anonymous poster hash: f1903...e35

Tror fasiten heller er vrangforestilte anti-feminister.

Greit nok å kjøre debatt, men argumentér i det minste på et saklig grunnlag. Du baserer deg jo ikke på fakta i det hele tatt. Kan du være snill og lese linken til HI i det minste? Du argumenterer mot vitenskapelig forskningsmateriale med argumenter tilsvarende barnehagementalitetens "Da er du dum!!!"

Skaff deg kunnskap om emnet og kjør en skikkelig debatt hvis du fortsatt er så grunnleggende uenig. Per i dag fremstår du bare som en passe enkel og meget stakkarslig tulling som føler maskuliniteten sin truet av at kvinner anses som et likeverdig kjønn. Patetisk...

Anonymous poster hash: 2bb9c...d06

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kvinner jobber dobbelt, jobber menn trippelt. De forventes nemlig i tillegg å ta alt typisk mannearbeid hjemme.



Anonymous poster hash: 54766...385
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kvinner jobber dobbelt, jobber menn trippelt. De forventes nemlig i tillegg å ta alt typisk mannearbeid hjemme.

Anonymous poster hash: 54766...385

Og hva er det?

Anonymous poster hash: bcb67...fa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er det?

Anonymous poster hash: bcb67...fa2

Hardt manuelt arbeid kan jeg tenke meg til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sukkerbit

Du tenker bare på det fysiske. Kvinner og menn er forskjellige psykisk også.

Anonymous poster hash: f1903...e35

Men jeg lurer på hva det er som gjør meg mer i stand til å ta oppvasken enn samboer?

Hva gjør en kvinne mer i stand til å stå på kjøkkenet enn en mann?

Begge er like mye i stand til å vaske et glass og lage middag. Det er veldig stygt mot en mann å mene at han ikke er i stand til å gjøre dette fordi han har en utovertiss synes jeg.

I mitt forhold gjør begge det vi liker. Vi fordeler ikke oppgaver i huset etter hva som er forventet av kjønn, men hva man liker og ikke. F.eks skifter jeg på seng og vasker bad mens han støvsuger og vasker gulv. Han tar seg også av kjøkkenet fordi jeg er så dårlig på rydding og vasking av kjøkkenet.

Det handler om personlighet, og det bør være lov å være seg selv. Hvis ikke tror jeg forholdet går ganske dårlig.

Hvordan skal det gå med deg å bo alene hvis du mener at du som mann ikke klarer å vaske en tallerken eller lage din egen middag som er litt sunnere og avansert enn pølse i brød? Eller forventer du at det skal komme en kvinne og ta over deg etter mammaen din slik at du har noen som kan lage middag til deg hele livet? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anti-feminisme, det handler om å innse at kvinner og menn ikke er like. La kvinner være kvinner og menn være menn. Anonymous poster hash: f1903...e35

Og la hver enkelt mann eller kvinne SELV få definere hva som er å være mann eller kvinne. Ingen skal føle at de må passe inn i en bestemt form for å være mann eller kvinne.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kvinner jobber dobbelt, jobber menn trippelt. De forventes nemlig i tillegg å ta alt typisk mannearbeid hjemme.

Anonymous poster hash: 54766...385

Hva anser du å være "alt typisk mannearbeid hjemme"? :klo:

Og hva anser du å være såkalt typisk kvinnearbeid hjemme? :klo:

Anonymous poster hash: 2bb9c...d06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sukkerbit

Hardt manuelt arbeid kan jeg tenke meg til

Hva er hardt manuelt arbeid da? Er det hardt manuelt arbeid å klippe en plen? Jeg kan ikke se for meg noe arbeid i hjemmet som er veldig tungt. Men så vokste jeg opp med å kutte gress med ljå, så det er ikke akkurat noe stort problem med en plenklipper :laugh:

De fleste menn har vel aldri vært borti en ljå engang. (og jeg skal love deg at å kutte marka med ljå er hardt manuelt arbeid..)

Endret av Sukkerbit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardt manuelt arbeid kan jeg tenke meg til

Jada, er klar over at han mener noe sånt men jeg vil at han skal definere det.

Anonymous poster hash: bcb67...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hardt manuelt arbeid da? Er det hardt manuelt arbeid å klippe en plen? Jeg kan ikke se for meg noe arbeid i hjemmet som er veldig tungt. Men så vokste jeg opp med å kutte gress med ljå, så det er ikke akkurat noe stort problem med en plenklipper :laugh:

De fleste menn har vel aldri vært borti en ljå engang. (og jeg skal love deg at å kutte marka med ljå er hardt manuelt arbeid..)

Det vil vel si det arbeidet som skjer utendørs (med maskiner av og til), og oppgaver som ligner konstruksjonsarbeid osv.

Jeg mener at kvinner er i stand til å gjøre sånt på lik linje med menn.

Er ikke helt sikker på om det var dette den originale AB-en mente med "mannearbeid".

Edit: "...utendørs og ikke har noe med blomster å gjøre..." :P

Endret av PepperMøja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Dette er faktisk en veldig interessant undersøkelse sett i lys av tidligere undersøkelser.

Når man sammenligner menn med barn med menn uten barn, ser man at det er en sammenheng mellom å ha barn (men altså ikke hovedansvaret) med mer overskudd, trivsel på jobb osv.

Så det å ha barn er i seg selv positivt for menn, men å ha hovedansvar/være dobbeltarbeidende fører til mer sykefravær både for menn og kvinner.

Uansett bør jo likestillingstiltak være viktige sånn sett, slik at det ikke kun er kvinner som sitter med belastningen. Man bør jo også se mer på hva som kan gjøres for at belastningen skal oppleves som mindre også. Mer fleksibilitet i barnehagen når det gjelder åpningstider m.m., økonomi, samlivskurs etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...