Gå til innhold

Har du fått fødselsskader etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En styrtfødsel er 3 timer for førstegangsfødende og 2 for flergangsfødende. Devt er fra riene begynner.

Anonymous poster hash: 2a4d9...86c

Som sagt så ble min fødsel klassifisert som styrtfødsel av jordmødrene som var tilstede og det er det som står i papirene. Du vet at noen går med 2-3 cm åpning lenge uten at de har rier. Ja faktisk kan de gå sånn i flere uker. Men så kan det da plutselig settes i gang. Mens andre som meg, er så og si helt umoden helt fram til riene kommer i gang, og kan derfor oppleve en lang lstensfase som for noen bare gir svake rier, mens for andre gir vonde rier man blir sliten av. Noen har en så lang lstensfase at det tar flere dager før de er i gang. Den aktive fødselen er likevel ikke før fire cm, og uavhengig av om det tar max tre timer fra første rie enten man har gått med åpning en stund eller ei, eller det har tatt tid fram til 4 cm så er det styrtfødsel hvis det tar under tre timer fra den aktive fasen. Det er nok ikke noe mer eller mindre intenst om man med tre cm åpning plutselig går i skikkelig intens fødsel eller om man har brukt mange timer før det har kommet skikkelig i gang. Det åpner seg uansett opp så fort at en ikke klarer å henge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er fra aktiv fødsel. Og ja jeg hadde en vond og laaang latensfase, men de smertene jeg hadde da kan ikke sammenlignes med smertene jeg hadde fra vannet gikk ved 4 cm til baby var ute. Kan ikke sammenlignes med smertene ved første fødsel heller, for riene var langt sterkere og kom tettere i tett. Og i papirene mine står det også styrtfødsel. Fikk på en måte oppleve begge deler i samme fødsel siden kroppen brukte så lang tid på å komme ordentlig i gang før det braket løs.

Da sier nok jordmødrene forskjellig :-) jeg hadde første rie ca kl 17, 2 cm åpning kl 19.30. 4 cm åpning kl 20.15 og 7 cm kl 20.30. Kl 21 var hun født. Jordmor sa det var en rask fødsel men ikke en styrtfødsel fordi jeg hadde første rie 4 timer før baby var ute? Ikke vet jeg.. Førstegangsfødende forresten :-)

Anonymous poster hash: 792ad...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier nok jordmødrene forskjellig :-) jeg hadde første rie ca kl 17, 2 cm åpning kl 19.30. 4 cm åpning kl 20.15 og 7 cm kl 20.30. Kl 21 var hun født. Jordmor sa det var en rask fødsel men ikke en styrtfødsel fordi jeg hadde første rie 4 timer før baby var ute? Ikke vet jeg.. Førstegangsfødende forresten :-)

Anonymous poster hash: 792ad...b43

Jeg har i alle fall alltid hørt at det er fra aktiv fødsel, nettopp fordi noen er veldig umoden når fødsel setter i gang og har en lang latensfase, mens andre går med 2-3 cm åpning lenge uten at fødsel har satt i gang med ordentlige rier. Derfor er det fra 4 cm det regnes fordi at det er da man faktisk er i gang. Men kan godt være det er litt definasjonsforskjeller blant jordmødrene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall alltid hørt at det er fra aktiv fødsel, nettopp fordi noen er veldig umoden når fødsel setter i gang og har en lang latensfase, mens andre går med 2-3 cm åpning lenge uten at fødsel har satt i gang med ordentlige rier. Derfor er det fra 4 cm det regnes fordi at det er da man faktisk er i gang. Men kan godt være det er litt definasjonsforskjeller blant jordmødrene. :)

Det høres riktigere ut det du sier ja :-)

Anonymous poster hash: 792ad...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall alltid hørt at det er fra aktiv fødsel, nettopp fordi noen er veldig umoden når fødsel setter i gang og har en lang latensfase, mens andre går med 2-3 cm åpning lenge uten at fødsel har satt i gang med ordentlige rier. Derfor er det fra 4 cm det regnes fordi at det er da man faktisk er i gang. Men kan godt være det er litt definasjonsforskjeller blant jordmødrene. :)

Fra 4 cm regnes som aktiv fødsel, for som du sier kan msnge gå med 2-3 cm i flere uker. 3 timer i aktiv fødsel er styrtfødsel. Det var det konsensus om overalt hvor jeg leste etter min fødsel, som også var styrtfødsel :)

Anonymous poster hash: d0c38...7e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matforgiftning går over. Får man stomipose så må man leve med det resten av livet. Er livredd for det samme

Ikke for alle, kjenner folk som sliter med all mat og må holde seg i nærheten av do hele tiden i flere år etter en alvorlig matforgiftnign

Anonymous poster hash: 3dc82...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan får du dekket bukplastikk?

Anonymous poster hash: b265f...fe7

I innlegget mitt mener jeg ikke bukplastikk, men å stramme/fikse innvendig bekken/underlivsmuskulatur - jfr. at sexlivet ikke fungerer som normalt. Slett ikke sikkert jeg kvalifiserer da, det vil jo tiden vise. Får evt. betale selv :) Har to venninner som har blitt henvist til slik operasjon. Foreløpig bruker vi andre teknikker for å få ham til å komme, men jeg føler meg ganske dritt når jeg tenker på det. Hvor vid jeg er. At mannen min ikke kan tilfredsstilles på tradisjonelt vis. Distanserer meg mentalt fra det til vanlig, men blir veldig nedfor innimellom.

(En helt annen historie er at kombinasjonen av at jeg var enorm under graviditet, folk trodde automatisk det var tvillinger, OG har gått ned 30 kg ila siste år, har gitt meg et magehud-heng - det som så pent kalles kjøttforkle- og når det blir sår og sopp i folden til tross for talkum og sånt, får man som regel bukplastikk dekket. Jeg får se hvordan det er etter at neste barn er her, men tror ikke det blir bedre for å si det sånn :)

Anonymous poster hash: 0106b...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...