Gå til innhold

Sliter med å holde hybelen ryddig..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Absolutt ikke.

Anonymous poster hash: d66be...28f

Neivel. Du gir TS en psykiatrisk diagnose basert på 2 innlegg. Veldig bra. Hvordan fungerer fjernpsykologi egentlig for deg så langt?

Endret av DreamOn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for at du laget denne tråden - jeg er litt i samme situasjon som deg, stresset på grunn av eksamenstider og jobb, og har derfor ikke fått ryddet på en stund så det ser ut som en svinesti her.

Et tips til de dagene du ser at det er rotete men du tenker at du ikke orker å ta fatt, siden det ser så mye ut... Sett en alarm på 5 minutter, sett på musikk og rydd. Helt utrolig hvor mye du får unna på de 5 minuttene :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Takk for at du laget denne tråden - jeg er litt i samme situasjon som deg, stresset på grunn av eksamenstider og jobb, og har derfor ikke fått ryddet på en stund så det ser ut som en svinesti her.

Et tips til de dagene du ser at det er rotete men du tenker at du ikke orker å ta fatt, siden det ser så mye ut... Sett en alarm på 5 minutter, sett på musikk og rydd. Helt utrolig hvor mye du får unna på de 5 minuttene :)

Det er i grunn et godt tips, det tror jeg at jeg vil prøve også. Kanskje det ender opp med å bli mer enn bare fem minutter? Her om dagen skulle jeg egentlig bare få unna det verste av oppvasken, og endte opp med å rydde av og vaske over samtlige benkeflater, og skru opp en list til å henge oppvaskkoster etc på. Og jeg fikk "ro i sjela" av å gå der og pusle og rydde og vaske. Kanskje ikke den helt store bragden for mange, men når det går i skippertak til vanlig, så er man fornøyd når man plutselig får ånden over seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hjelpe deg

jeg kan som sagt komme å hjelpe

Anonymous poster hash: d66be...28f

Anonymous poster hash: bf7a9...167

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn et godt tips, det tror jeg at jeg vil prøve også. Kanskje det ender opp med å bli mer enn bare fem minutter? Her om dagen skulle jeg egentlig bare få unna det verste av oppvasken, og endte opp med å rydde av og vaske over samtlige benkeflater, og skru opp en list til å henge oppvaskkoster etc på. Og jeg fikk "ro i sjela" av å gå der og pusle og rydde og vaske. Kanskje ikke den helt store bragden for mange, men når det går i skippertak til vanlig, så er man fornøyd når man plutselig får ånden over seg. :)

Ja, det er en av grunnene til at jeg liker denne metoden! Er fort lett å få ånden over seg når du ser hvor mye du får unna på 5 minutter - og da kan det hende du fortsetter. Eller man tar seg en pause og tar 5-minuttere spredt ut over dagen. Funker greit det og.

(Når det er sagt bruker jeg også denne metoden når jeg leser til eksamen, fordi det er den eneste gangen i løpet av året jeg aktivt har lyst til å vaske ned hele kjøkkenet og da blir jeg der fort en time eller to... eller tre, og eksamenslesingen er spolert. Så jeg får en ryddepause på 5 minutter og må så tilbake til lesingen igjen :fnise: )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at du har begynt å rydde og at du koser deg! :) Husk at det er nok ikke gjort på en dag, og det er helt greit. Ta den tiden du trenger, og tenk på hvor utrolig deilig det blior når du er ferdig!

Når jeg "våkner" opp og oppdager at jeg bor i et hav av rot, pleier jeg å begynne med ett rom. F. eks badet, og så vasker jeg det helt ned, og tar ett og ett område.

Lykke til og stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Allergikeren

Takk for alle de gode rådene:) Jeg fikk tak i søppelsekker på bensinstasjon og har rydda i hele dag. Har fått kastet MASSE og tatt oppvasken som tok sykt lang tid, men utrulig godt å få det gjort! :) Har også vasket 3 maskiner med klær. Er slikkelig i slaget nå å koser meg faktisk litt. Har fått luftet godt ut og skal nå skifte på senga. Tok fram en flaske rødvin å satte på radioen så nå er jeg i skikkelig ryddehumør:) Tror faktisk jeg skal fortsette utover kvelden å natta siden det uansett er fri i morgen også :)

Anonymous poster hash: a6c18...60e

Så flott! :danse::biggrin::hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med klær,samle alle rene klær i en haug og alle skitne klær i en annen,legg de skitne klærne i vaskemaskina og sett på den.

Ha en søppelpose i hånda og gå rundt i hybelen og plukk med deg all søppel du ser.

Ha skitne kopper og tallerkner i oppvaskkummen eller maskina,sett på maskina om du har.

Når begge maskinene er satt på så rydder du som et h...... hele hybelen for da kan du late som om maskinene er en "timer"for når du skal være ferdig.

Samle alle småting, ting som skal på badet i en haug,smykker ol i en annen,bøker og papirer i en tredje osv, når du har laget alle haugene så begynner du med "finarbeidet" du legger klær i skapet,badeting på badet osv.

Så er det vasketid. Ha alle ting fra gulvet opp på bord/stoler og kost hele gulvet. Ta så en vask av hele gulvet der du ender nær senga/sofaen

Pause 10min(for at gulvet skal tørke ordentlig)nå kan du sitte i sofa/seng og slappe litt av.

Etter dette vasker du alle overflater,lister og vindu. Vask på bad og kjøkken. Sett frem pynt. Nå har det kanskje gått en time,vasken er ferdig, heng den opp. Koppene og tallerkene kan du ta ut imorgen.

Mye greier å ta det i slike økter,og ha maskina som en "timer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle, ts her. Hybelen var skinnende ren en stund, men nå har det hopet seg opp her igjen:( Det er så alt for lett å legge middagstallerkenen på bordet og sovne på sofaen etter en lang skoledag.. Får dårlig tid morgenen etter og må springe fram og tilbake, rote i klesskapet for å finne klær, sminke meg på badet og ikke ha tid til å legge ting på plass..

Uff...

Anonymous poster hash: a6c18...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle, ts her. Hybelen var skinnende ren en stund, men nå har det hopet seg opp her igjen:( Det er så alt for lett å legge middagstallerkenen på bordet og sovne på sofaen etter en lang skoledag.. Får dårlig tid morgenen etter og må springe fram og tilbake, rote i klesskapet for å finne klær, sminke meg på badet og ikke ha tid til å legge ting på plass..

Uff...

Anonymous poster hash: a6c18...60e

Jeg tenker at hybelen din er for full. Du får ta en gang i sommer og prøve å kvitte deg med halvparten av det du eier.

Og så tenker jeg at du har dårlig organisering i forhold til sminke osv. Det skal være enkelt å legge på plass. Dette kan du også se på i sommer. Søk litt rundt på nettet etter tips.

Men nå når det har blitt slik igjen er det rett og slett bare å gjøre som forrige gang!

Ta en pose og få kastet alt som opplagt er søppel

Bær skitne fat og glass osv inn på kjøkkenet, legg det gjerne i bløt

Rydd på badet

Rydd unna klær og rot i stua

Vask over overflater

Oppvasken og kjøkkenet kan du ta i morgen.

Og så bør du se på om du kan redusere bruken av fat og kopper. Forsøk å resirkulere så lenge som mulig. Fatet du har spist skiver til frokost på kan du sette fint i fra deg og bruke dagen etter.

Du trenger heller ikke å fylle oppvaskkummen med vann hver gang du vasker opp. Har du for eksempel et glass, kniv og gaffel og et fat etter middagen skrur du bare på varmt vann, tar litt oppvaskmiddel på oppvaskkosten og vasker og skyller av. Det tar 3 minutter.

Sett av 15 minutter før du legger deg HVER dag til å rydde på plass ting. Gjør det gjerne i reklamepauser mens du ser på tvn. Men ikke utsett det til like før du skal gå til sengs, da er du gjerne for trøtt.

Anonymous poster hash: dfe08...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts, se vedlegg. Kanskje det kan være til hjelp.

attachicon.gif8bb5954e0a14d0b0732913e8a2d8d004.jpg

Er i samme situasjon som TS selv. Klarer ALDRI å holde det ryddig i mer enn 3 dager av gangen. Er så deprimerende å bo i et rot, og føle seg skitten og ekkel. Er så lett når man er inne i dårlige periode :(

Men denne her har jeg lagret! Den er veldig fin å ha. Lager min egen ut i fra denne, og legger til at jeg må huske å vaske sminkekostene mine en gang i ny og ne også! Fort gjort, men kjedelig!! Haha :fnise:

Anonymous poster hash: f0955...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Er i samme situasjon som TS selv. Klarer ALDRI å holde det ryddig i mer enn 3 dager av gangen. Er så deprimerende å bo i et rot, og føle seg skitten og ekkel. Er så lett når man er inne i dårlige periode :(

Men denne her har jeg lagret! Den er veldig fin å ha. Lager min egen ut i fra denne, og legger til at jeg må huske å vaske sminkekostene mine en gang i ny og ne også! Fort gjort, men kjedelig!! Haha :fnise:

Anonymous poster hash: f0955...3e9

Ja, det er kanskje mer motiverende når man lager sin egen versjon :)

Det sklir litt ut hos meg også iblant, men ingen er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan hjelpe deg om du bor i Trondheim? Jeg bare sier det, jeg har vært i masse ekle boliger og har høy terskel for å si "æsj".

Men uansett: start med søpla. Har du absolutt, absolutt ingenting å ha den i? Ingenting å frakte den til søppelkassen/containeren i om ikke annet?

Skittentøy har du sikkert også en fast plass til. Flytt alt av kopper og kar som skal vaskes til kjøkkenet og vask det eller sett det i vann så det blir lettere å vaske etterpå. Rydd alt på plass, tørk støv, ta gulvet, ferdig!

Skjønner godt at det er tungt, og jeg kan som sagt komme å hjelpe, helt uten spørsmål :)

Anonymous poster hash: d66be...28f

For et snilt menneske du er :).

Anonymous poster hash: 44e66...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sminken min i ei fiskekasse, sånn med lokk til å ha kroker og annet utstyr i :). Veldig praktisk og siden den er stor har jeg god oversikt.



Anonymous poster hash: 44e66...d29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...