Gå til innhold

Stekt kjøttdeig ned Dolmiosaus glemt i romtemperatur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiste pasta med kjøttdeig og Dolmiosaus igår før MGP-finalen og klarte å glemme kjøttsausen på benken helt til etter avstemmingen var ferdig, altså 4-5 timer. Satte den inn i kjøleskapet rett etterpå, den luktet fint, men er jo endel krydder i det. Kan jeg spise dette på ostesmørbrød nå eller har det stått for lenge ute? Pleier jo å sette det i kjøleskapet med en gang det er kaldt, men ble litt opptatt av grand prix igår, hehe.Det er ikke supervarmt på kjøkkenet mitt. Er sånn 18-20 grader. Pastaen var spist opp, er kun kjøttsausen jeg snakker om. Hadde aldri turt å spise pastaen etter så mange timer...

Anonymous poster hash: d500f...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra, takk. Bare jeg som er litt pysete, hehe. Skal selvfølgelig varmes godt.

Anonymous poster hash: d500f...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et og kos deg. Maten skal jo uansett kjøles ned til romtemperatur før den settes inn i kjøleskapet.



Anonymous poster hash: 6bbc5...16d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spist både pastaen og sausen, synes ikke det virker skummelt i det hele tatt, men jeg er semifriganer også da ;p



Anonymous poster hash: 392e9...b05
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et og kos deg. Maten skal jo uansett kjøles ned til romtemperatur før den settes inn i kjøleskapet.

Anonymous poster hash: 6bbc5...16d

Ja, men ifølge Mattilsynet skal dette skje raskt og ikke i mer enn 2 timer.

Men - sålenge du spiser den idag og varmer den godt opp vil jeg ikke tro at noe spesielt skjer.

Det vil være økt bakterievekst, og du vil ha fått ekstra bakterier om du ikke har oppbevart det riktig - men ikke så mye at du blir matforgiftet sålenge du varmer det godt.

Jeg hadde ikke spist det selv, men jeg er veldig nøye. Mannen min spiser sånt stadig, og blir ikke dårlig av det.

Anonymous poster hash: 1429c...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min spiser sånt stadig, og blir ikke dårlig av det.

Anonymous poster hash: 1429c...126

Jeg og, mat som står ute over natten er null problem. Jeg burde vært dau for lenge siden om det er så grusomt farlig som enkelte tror.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste pasta med kjøttdeig og Dolmiosaus igår før MGP-finalen og klarte å glemme kjøttsausen på benken helt til etter avstemmingen var ferdig, altså 4-5 timer. Satte den inn i kjøleskapet rett etterpå, den luktet fint, men er jo endel krydder i det. Kan jeg spise dette på ostesmørbrød nå eller har det stått for lenge ute? Pleier jo å sette det i kjøleskapet med en gang det er kaldt, men ble litt opptatt av grand prix igår, hehe.Det er ikke supervarmt på kjøkkenet mitt. Er sånn 18-20 grader. Pastaen var spist opp, er kun kjøttsausen jeg snakker om. Hadde aldri turt å spise pastaen etter så mange timer...

Anonymous poster hash: d500f...cb1

Hvorfor ville du ikke absolutt ikke spist pastaen, men kjøttet er du mer usikker på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ville du ikke absolutt ikke spist pastaen, men kjøttet er du mer usikker på?

Fordi det utvikles giftstoffer i pasta og ris som kan være dødelige kun etter få timer.

Anonymous poster hash: d500f...cb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det utvikles giftstoffer i pasta og ris som kan være dødelige kun etter få timer.

Anonymous poster hash: d500f...cb1

Og som ingen har dødd av med mindre type risen har vært tre dager gammel ...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det utvikles giftstoffer i pasta og ris som kan være dødelige kun etter få timer.

Anonymous poster hash: d500f...cb1

Åjaaa. Jammen lærer man noe nytt hver dag! Dette burde jeg kanskje ha visst, men... Jaja, har nå ikke dødd enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som ingen har dødd av med mindre type risen har vært tre dager gammel ...

Derfor jeg skrev kan. Det anbefales å være forsiktig og jeg har følsom mage. Uansett ble pastaen spist opp igår.

Anonymous poster hash: d500f...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det sant, det med giftstoffer i ris og pasta? Jeg spiser ofte ris som har vært kokt mange dager i forveien, det gjør alle andre jeg kjenner og. Har sikkert spist ris som var fem dager gammel. Pasta liker jeg ikke oppvarmet, så den koker jeg alltid der og da.

Ellers har jeg samme holdning til holdbarhet på ting som Silfen. Har spist mat som har stått ute hele natta dagen etter, aldri blitt syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spist både pastaen og sausen, synes ikke det virker skummelt i det hele tatt, men jeg er semifriganer også da ;p

Anonymous poster hash: 392e9...b05

Hva betyr semifriganer??

Anonymous poster hash: e5a5a...c1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det utvikles giftstoffer i pasta og ris som kan være dødelige kun etter få timer.

Anonymous poster hash: d500f...cb1

:skratte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det sant, det med giftstoffer i ris og pasta? Jeg spiser ofte ris som har vært kokt mange dager i forveien, det gjør alle andre jeg kjenner og. Har sikkert spist ris som var fem dager gammel. Pasta liker jeg ikke oppvarmet, så den koker jeg alltid der og da.

Ellers har jeg samme holdning til holdbarhet på ting som Silfen. Har spist mat som har stått ute hele natta dagen etter, aldri blitt syk.

Det er sant. http://www.nhs.uk/chq/Pages/can-reheating-rice-cause-food-poisoning.aspx?CategoryID=51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant, det med giftstoffer i ris og pasta? Jeg spiser ofte ris som har vært kokt mange dager i forveien, det gjør alle andre jeg kjenner og. Har sikkert spist ris som var fem dager gammel. Pasta liker jeg ikke oppvarmet, så den koker jeg alltid der og da.

Ellers har jeg samme holdning til holdbarhet på ting som Silfen. Har spist mat som har stått ute hele natta dagen etter, aldri blitt syk.

http://forskning.no/mat-mat-og-helse/2012/01/helsefare-ved-feillagret-pasta-og-ris

Anonymous poster hash: 1be99...ae0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det utvikles giftstoffer i pasta og ris som kan være dødelige kun etter få timer.

Anonymous poster hash: d500f...cb1

Dette gjelder ikke for pasta. Herregud.

Anonymous poster hash: 4c20a...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr semifriganer??

Anonymous poster hash: e5a5a...c1a

At jeg er friganer, men ikke helt. Som en semivegetarianer som bare spiser kjøtt to ganger i uka, er jeg en semifriganer som blant annet prøver å bruke minst mulig penger på mat og kaste minst mulig, men jeg kjøpet mat og andre forbruksvarer når jeg har lyst, så jeg vil ikke påberope meg å være fullstendig friganer, selv om det er et uklart begrep.

Anonymous poster hash: 392e9...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...