Gå til innhold

Sosionom, barnevern eller sykepleie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken utdanning ville du valgt/absolutt ikke valgt og hvorfor?
Står imellom disse tre utdanningene, har aller mest lyst til barnevern men mangler et par poeng (søker med ordinert vitnemål).. og er rett og slett veldig usikker, da jeg har hørt det er vanskelig å få jobb innen barnevernstjenesten. Elsker å jobbe med mennesker så derfor jeg har vurdert sykepleie/sosinom også.



Anonymous poster hash: 4c7aa...87f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykepleier virker spennende fordi at det er så mange muligheter, og du har praktiske skills å vise til. Du gjør virkelig en stor forskjell. Dumt med turnus da, og at det kan være vanskelig å få full stilling...

Med barnevern og sosionom er det som du sier vanskelig å få jobb mange steder, men virker spennende det også!



Anonymous poster hash: 898be...878
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stor forskjell på disse yrkene da. Hva vi ville ha valgt hjelper jo deg lite.



Anonymous poster hash: 30f70...ce2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke vært sykepleier, og det å jobbe turnus resten av livet virker svært lite fristende. Spesielt til den lave lønna



Anonymous poster hash: aff5a...c30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stor forskjell på disse yrkene da. Hva vi ville ha valgt hjelper jo deg lite.

Anonymous poster hash: 30f70...ce2

Nei. Fordi jeg vil høre ulike negative og positive sidene ved de forskjellige yrkene. Sosionomer og barnevernspedagoger jobber ofte med det samme.

Ser ikke poenget i å svare hvis du ikke har noe å bidra med...

TS

Anonymous poster hash: 4c7aa...87f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke vært sykepleier, og det å jobbe turnus resten av livet virker svært lite fristende. Spesielt til den lave lønna

Anonymous poster hash: aff5a...c30

Det som gjør meg veldig usikker også...

Anonymous poster hash: 4c7aa...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleier virker spennende fordi at det er så mange muligheter, og du har praktiske skills å vise til. Du gjør virkelig en stor forskjell. Dumt med turnus da, og at det kan være vanskelig å få full stilling...

Med barnevern og sosionom er det som du sier vanskelig å få jobb mange steder, men virker spennende det også!

Anonymous poster hash: 898be...878

Ja du har rett i alt du skriver. Tror det er greit å få jobb som sykepleier men ikke 100%, og turnusen er jo ikke noe å juble for heller nei..:/

Ts

Anonymous poster hash: 4c7aa...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE sykepleier. Dårlig betalt i forhold til arbeidstider, stressende arbeidsdag, får ofte mye dritt av pasienter og/el pårørende, går glipp av mye festligheter pga turnus..



Anonymous poster hash: 91a75...8f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke har bedt om det, men vil virkelig ikke anbefale lærer heller. Det ser veldig bra ut på utsiden - ok lønn (ifht utdanning og offentlig sektor), bestemmer mye selv, lange ferier osv. Men det er så utrolig mye mer arbeid enn de fleste er klar over. Man får ikke sammenhengende tid på jobb til å ta unna retting, papirarbeid, planlegging/forbereding til undervisning etc....



Anonymous poster hash: 898be...878
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går Sosionomstudiet nå, og kan absolutt anbefale det :) Det som er greit med dette studiet, i og med at du også snakker om barnevern, er at sosionomer kan jobbe der. Og dersom du skulle ville jobbe med noe annet, har du muligheten. Barnevernspedagog er jo på en måte litt mer "låst". Det eneste med Sosionomstudiet er at mange ikke helt skjønner før de står midt oppi det hvor teoretisk det er. Du lærer blant annet mye om velferdsstatens organisering, NAV, arbeidsliv og generell samfunnsvitenskap og sosiologi. Det inngår og mange teorier og modeller innen sosialt arbeid, samt litt psykologi, økonomi og juss. Det er MYE teori med andre ord, men det er det jo i alle universitetsstudier sånn sett. Men dersom du interesserer deg for det, så går det fint. Jeg trives veldig godt hvertfall! :)

Sykepleie kan jeg ikke uttale meg noe særlig om, men sikkert et spennende yrke. Man er jo også nesten sikret jobb.

Men har du tenkt på vernepleie? Det er jo litt kombinasjon av sosialarbeider og litt sykepleie i form av at man kan gi medisiner og slikt.

Anonymous poster hash: 15ee1...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg ville valgt sosionomutdannelsen fordi det er en så pottitutdannelse - du kan jobbe med så mye etter endt utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for svar alle! Jeg har valgt å satse på sosionom etter svar her og litt egen research. Håper jeg kommer inn. Ligger ca 2 poeng under snittet på hioa, noen sjangs for å komme inn i år likevel? Regner med mange søkere... :(

TS

Anonymous poster hash: 4c7aa...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevern og sosionom handler mye om det samme, jeg er snart ferdigutdannet barnevernspedagog og synes ikke jeg er "låst" til å jobbe i barnevernet. Kjenner mange som er ferdigutdannet barnevernspedagog som jobber i nav, på ungdomshjem, rustjeneste, flyktningetjeneste, som miljøterapeut osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tuuusen takk for svar alle! Jeg har valgt å satse på sosionom etter svar her og litt egen research. Håper jeg kommer inn. Ligger ca 2 poeng under snittet på hioa, noen sjangs for å komme inn i år likevel? Regner med mange søkere... :(

TS

Anonymous poster hash: 4c7aa...87f

Noen som vet??? Var det mange søkere i fjor? Kan man komme inn med 2 poeng for lite? (Førstegangsvitnemål)

Ts

Anonymous poster hash: 4c7aa...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med vernepleier, der er det utrolig hva man kan jobbe med etterpå. Noen i klassen ble faktisk headhuntet av barnevernet. Jeg jobber med mindreårige asylsøkere. Og det er utrolig hvor mange steder vi kan jobbe. Mange spennende etterutdannelser og.



Anonymous poster hash: f88a9...ba4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen av de! Har du prøvd å finne ut mer om andre yrker?

Hvorfor? Ja men jeg vil jobbe i et omsorgsyrke

Ts

Anonymous poster hash: 4c7aa...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med vernepleier, der er det utrolig hva man kan jobbe med etterpå. Noen i klassen ble faktisk headhuntet av barnevernet. Jeg jobber med mindreårige asylsøkere. Og det er utrolig hvor mange steder vi kan jobbe. Mange spennende etterutdannelser og.

Anonymous poster hash: f88a9...ba4

Hva er forskjellen på det og sosionom egentlig? :)

Ts

Anonymous poster hash: 4c7aa...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet barneverpedagog med videreutdanning i familieterapi. Jeg hadde valgt sosionom om jeg skulle valgt om igjen. Stort sett kan en jobbe med det samme, men jeg ser at jeg er litt mer bundet som barnevernped. Spesielt BUP vil gjerne ha kliniske sosionomer.

Jeg jobber i barnevernet og stortrives. Har jobbet på NAV, på institusjoner for ungdom/ atferd, rusinstitusjon m.m.

Anonymous poster hash: 92603...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha valgt sykepleier! Dette fordi man kan spesialisere seg innen ørten ulike retninger. Veldig mye som virker spennende synes jeg! Jeg har ikke nok kjennskap til de to andre studiene til å uttale meg om de :)

//Sportsidiot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...