Gå til innhold

Moralsk dilemma - hvem skal "få" jobben? Meg eller venninna mi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan du ikke bare si at du HAR søkt den jobben du og men at du likevel ville tipse henne om den (fordi du er en god venninne:P)? Type bare fint om vi søker begge to. Bare nevn det i forbifarten

Anonymous poster hash: be4fe...dc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merker at jeg heier veldig på venninnen her.



Anonymous poster hash: ce0df...730
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bare vet at jeg vil være mer attraktiv for bedriften enn venninna mi, så om jeg søker tror jeg ikke hun får jobben. Vet ikke hvem de andre søkerne er, men det kan jo hende at hun slår dem (om det i det hele tatt er så mange andre søkere).

Men du stemmer for at jeg skal tenke på meg. Oppfattet :)

Anonymous poster hash: 476ae...978

Om det er sant det du sier så får hun vell ikke jobben uansett og mister den til noen andre som søker som er lik deg.

Søk, ta jobben og få hun inn den veien istedet neste gang dere trenger folk. Så kan du jo tipse om at du har ei venninne som trenger arbeid, samt komme med tips til henne rundt hva hun skal si, og ikke si på intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si at du HAR søkt den jobben du og men at du likevel ville tipse henne om den (fordi du er en god venninne:P)? Type bare fint om vi søker begge to. Bare nevn det i forbifarten

Anonymous poster hash: be4fe...dc7

Det tenkte jeg også. At Ts har søkt, men ville tipse venninnen i tilfelle hun også var på utkikk etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som stusser på at TS med sin fantastiske utstråling, intervjuvinneregenskaper, utdanning, reising, arbeidserfaring siden 13 år, bra CV etc overhodet vurderer å søke på samme jobb som en evig arbeidsløs slaskedame? Kan ikke begripe overhodet ut fra din beskrivelse at dere skal være aktuelle for de samme jobbene. Noe som skurrer her.

Anonymous poster hash: 64ba8...351

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et moralsk dilemma jeg trenger litt reflektering på...

Min venninne er arbeidsløs, noe hun alltid har vært. Det skal sies at hun har begynt å lete etter jobb, men sliter med å få det på grunn av mangel på erfaring og at hennes holdninger og "bortskjemthet" avslører henne på jobbintervjuer.

Jeg er også arbeidsløs, og har vært det i seks måneder. Har jobbet hardt siden jeg var 13 år, har utdannelse i motsetning til venninna mi og har tatt mange kurs ol. som har gitt meg en bra CV. Er også blid og flink med folk, så "består" alle jobbintervjuer med glans (har aldri ikke fått en jobb etter intervju).

Med andre ord, så har jeg mye lettere for å få jobb enn venninna mi.

For en ukes tid siden kom jeg over en stillingsannonse som passer henne veldig bra. Den passer meg også, men appelerer mer til henne enn meg. Så jeg tipset henne om den og ba henne søke.

Nå har jeg begynt å lure på om ikke jeg også bør søke der.

Jeg har min egen leilighet og har dermed mange utgifter som strøm, husleie og mat. Da hun bor hjemme er det ikke like kritisk for henne som for meg.

Moralen min forteller meg at jeg ikke bør søke sånn at hun "har en sjanse", siden hun virkelig bør komme seg ut i voksenverdenen.

MEN overlevelsesinstinktet mitt forteller meg at jeg også bør søke, sånn at jeg ikke ender opp med betalingstrøbbel og inkasso.

Her vi bor er det lite som appelerer til meg, da det er en helse- og industriby. Dvs. perfekt for de som vil jobbe på sykehus/legesenter (har ikke den utdanningen) eller med varetransport ol.

Så bør jeg søke siden det er vanskelig å finne noe annet og siden jeg har mange regninger, eller bør jeg la venninna mi få denne sjansen for å gi henne et dytt?

Anonymous poster hash: ee7cd...17b

Siden du tipset henne om jobben, blir det helt feil av deg å søke selv. Det virker som om du da vil konkurrere med henne for å vise hvem som er "best"

Anonymous poster hash: d4aee...f13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Jeg syns det er helt tullete med vennskap hvor begge er arbeidsledige, og så skal de liksom måtte velge mellom å anbefale stillinger og å søke selv? På små plasser er det jo helt umulig å ha en sånn holdning, da er det jo umulig for arbeidsledige å være venner.

Det riktige svaret er selvfølgelig å søke, og at venninna IKKE blir sur. Men det er jo ikke et alternativ, så...

Tror ikke jeg kunne hatt en venn som mente at jeg skulle gå arbeidsledig (konsekvensen av å ikke søke) frem til hun selv fikk jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt tullete med vennskap hvor begge er arbeidsledige, og så skal de liksom måtte velge mellom å anbefale stillinger og å søke selv? På små plasser er det jo helt umulig å ha en sånn holdning, da er det jo umulig for arbeidsledige å være venner.

Det riktige svaret er selvfølgelig å søke, og at venninna IKKE blir sur. Men det er jo ikke et alternativ, så...

Tror ikke jeg kunne hatt en venn som mente at jeg skulle gå arbeidsledig (konsekvensen av å ikke søke) frem til hun selv fikk jobb.

Dette! Og venninna di får ikke den jobben uansett, hvis det du forteller om henne stemmer.

Det er ikke engang sikkert at du får jobben, men som arbeidsledig ville jeg ALDRI droppet å søke på en jobb det var stor sannsynlighet at jeg fikk.

Anonymous poster hash: 5de05...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du tipser henne om en stilling betyr ikke at du ikke selv har tenkt å søke. Jeg ville nevnt det for henne at du også har søkt på stillingen. Da vet hun det på forhånd.

Det er uansett ikke sikkert at verken du eller venninnen din får jobben, men siden dere begge står uten jobb så må dere begge søke på de jobbene som blir lyst ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Dette her er litt problematisk problemstilling. Om dere hadde vært i slutten av tenårene/begynnelsen av 20 årene ville jeg helt klart sakt at det riktige var å gi venninna de en sjanse til å få jobben og heller søke andre plasser. Men når dere er 25år og venninna di aldri har hatt en eneste jobb tror jeg dessverre løpet er kjørt for henne å få jobb på "normal" måte via søknad og intervju, da tror jeg hennes sjanser til å få jobb blir mye bedre om hun har noen andre bekjente/venner med jobb hun kan "trekke" på.

Om ts søker den jobben hun tipset venninna si om og får den, kan hun igjen tipse arbeidsgiveren om denne venninna om det blir behov for å ansette flere senere. Men da bør jo venninna gjøre noe annet "fornuftig" utenom, eks ta kurs, utdanning i et eller annet slik at hun ikke blir uaktuell uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si at du HAR søkt den jobben du og men at du likevel ville tipse henne om den (fordi du er en god venninne:P)? Type bare fint om vi søker begge to. Bare nevn det i forbifarten

Anonymous poster hash: be4fe...dc7

Dette høres ut som den beste løsningen.

Sympatien for venninna sank et par hakk da jeg leste innlegg 13.

For noen måneder siden sa hun "jeg må skrive en søknad, for jeg ser de trenger folk på Xxxx", hvor jeg svarte at "ååh, der har jeg faktisk søkt!".
Hun ble skikkelig furt, og mente at jeg burde trekke søknaden min.

Anonymous poster hash: e0357...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man vil ha venner man ser ned på. Eller enda verre, har venner som ser ned på en.



Anonymous poster hash: ce0df...730
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere begge er arbeidsledige, skal dere naturligvis søke begge to. Om venninnen ikke tåler dette eller at TS får jobben (etter de første par dagene med normal skuffelse, så klart), så er ikke vennskapet verdt noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare jeg som stusser på at TS med sin fantastiske utstråling, intervjuvinneregenskaper, utdanning, reising, arbeidserfaring siden 13 år, bra CV etc overhodet vurderer å søke på samme jobb som en evig arbeidsløs slaskedame? Kan ikke begripe overhodet ut fra din beskrivelse at dere skal være aktuelle for de samme jobbene. Noe som skurrer her.

Anonymous poster hash: 64ba8...351

Nope!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine svar i begynnelsen, men ser det er mange stikk i slutten her :P
Er jeg ei dårlig venninne? Har jo ikke tatt et valg ennå. Er jo her for å få hjelp til å ta det riktige venninne-valget.

Ser også det er noen kommentarer på at jeg er dårlig venninne for at jeg påpeker at hun er uerfaring og ikke har arbeidsmoral. Jeg må jo nesten ta det frem for at dere skal kunne se situasjonen? Vi begge er også anonyme :P

Hun er en flott person, men som alle har hun noen negative sider. Hennes er at hun kan være litt bortskjemt, og derfor ikke har gjort så mye i sitt liv. Skal jeg bare late som om at jeg ikke vet det? :P

Bare jeg som stusser på at TS med sin fantastiske utstråling, intervjuvinneregenskaper, utdanning, reising, arbeidserfaring siden 13 år, bra CV etc overhodet vurderer å søke på samme jobb som en evig arbeidsløs slaskedame? Kan ikke begripe overhodet ut fra din beskrivelse at dere skal være aktuelle for de samme jobbene. Noe som skurrer her.

Anonymous poster hash: 64ba8...351

Hei, AB!

Som nevnt litt tidligere i tråden bor vi ikke akkurat i en av Norges største byer, så det er ikke alltid kjempemange jobber ledige samtidig med mindre man er i helsevesenet eller har andre spesifike utdanninger.

Det kan hende at min venninne ikke er helt kvalifisert for denne jobben, mens jeg sikkert kunne fått noe "bedre". Jeg tipset henne om denne jobben fordi det er en liten butikk som selger noe hun er opptatt av, og jeg tenkte at kanskje hennes interesse for produktet kan veie opp for ingen erfaring.

Jeg ønsker en lederstilling og har en liten plan/ønske om å starte noe selv, men siden mulighetene for det ikke er der akkurat nå, er jeg nødt til å ha noe i mellomtiden. Regninger betaler ikke seg selv.

Der har du forklaringen din :)



Anonymous poster hash: 476ae...978
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

TS HER.

 

Det er gått en stundt siden jeg startet tråden. Dette har skjedd:

Jeg spurte venninna mi om hun har fått noe svar eller fått en intervjudato, men hun orket ikke å søke likevel, da hun ikke vil at det skal kjæsje med en sverigetur dersom hun fikk jobben.

 

Litt irriterende, men jeg ringte bedriften og spurte om jeg kunne søke selv om fristen har gått ut dersom de ikke hadde ansatt noen allerede. Det var greit.

 

Jeg søkte og fikk jobben.

 

Jobbet der i to dager før jeg fikk tilbud om en annen jobb et annet sted (som jeg ikke har søkt på). Så nå skal jeg jobbe i denne bedriften ut måneden, før jeg blir markedssjef i en annen bedrift :)

Så det løste seg after all! :D



Anonymous poster hash: b8bde...c8a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

TS HER.

 

Det er gått en stundt siden jeg startet tråden. Dette har skjedd:

Jeg spurte venninna mi om hun har fått noe svar eller fått en intervjudato, men hun orket ikke å søke likevel, da hun ikke vil at det skal kjæsje med en sverigetur dersom hun fikk jobben.

 

Litt irriterende, men jeg ringte bedriften og spurte om jeg kunne søke selv om fristen har gått ut dersom de ikke hadde ansatt noen allerede. Det var greit.

 

Jeg søkte og fikk jobben.

 

Jobbet der i to dager før jeg fikk tilbud om en annen jobb et annet sted (som jeg ikke har søkt på). Så nå skal jeg jobbe i denne bedriften ut måneden, før jeg blir markedssjef i en annen bedrift :)

Så det løste seg after all! :D

Anonymous poster hash: b8bde...c8a

 

 

Er det rart at hun er arbeidsledig..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

TS HER.

 

Det er gått en stundt siden jeg startet tråden. Dette har skjedd:

Jeg spurte venninna mi om hun har fått noe svar eller fått en intervjudato, men hun orket ikke å søke likevel, da hun ikke vil at det skal kjæsje med en sverigetur dersom hun fikk jobben.

 

Litt irriterende, men jeg ringte bedriften og spurte om jeg kunne søke selv om fristen har gått ut dersom de ikke hadde ansatt noen allerede. Det var greit.

 

Jeg søkte og fikk jobben.

 

Jobbet der i to dager før jeg fikk tilbud om en annen jobb et annet sted (som jeg ikke har søkt på). Så nå skal jeg jobbe i denne bedriften ut måneden, før jeg blir markedssjef i en annen bedrift :)

Så det løste seg after all! :D

Anonymous poster hash: b8bde...c8a

 

En Sverigetur? Seriøst? 

Anonymous poster hash: e9da2...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som stusser på at TS med sin fantastiske utstråling, intervjuvinneregenskaper, utdanning, reising, arbeidserfaring siden 13 år, bra CV etc overhodet vurderer å søke på samme jobb som en evig arbeidsløs slaskedame? Kan ikke begripe overhodet ut fra din beskrivelse at dere skal være aktuelle for de samme jobbene. Noe som skurrer her.

Anonymous poster hash: 64ba8...351

 

Nei, det er ikke bare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...