Gå til innhold

Til dere som har født


Merenwen

Anbefalte innlegg

På et universitetssykehus kan man ikke reservere seg mot studenter.

Anonymous poster hash: daa42...8fe

Jo,det kan du.Lov om pasientrettigheter svekkes ikke fordi om sykehuset driver med pålagt opplæring av studenter.De ansatte skal alltid spørre pasienten om de tillater studenter å være tilstede.Dette gjelder også selv om det bare er observasjonspraksis.

Anonymous poster hash: b1752...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del ble fødselen verre enn jeg hadde sett for meg. Hadde lest mye om såkalte "naturlige fødsler" (som om noen fødsler er unaturlige?), deltatt på gravidyoga og ville helst føde i badekar uten smertelindring osv. Så for meg at det ville bli vondt, men håndterlig.

Vi kom inn på føden tolv timer etter første rie, da hadde jeg fire cm åpning og vi fikk fødestue. Tiden inne på fødestua husker jeg bare som i en tåke, men jeg fikk iallfall epidural når jeg hadde sju cm åpning. Jeg "forsvant" helt i smertene og tenkte ikke engang på å spørre om smertelindring selv. Fikk feber og måtte ha elektrode på babyens hode - altså ble det ingen vannfødsel. Men helt ærlig så hadde jeg så vondt at jeg tror ikke jeg hadde klart å komme meg oppi det badekaret uansett :P Epiduralen hjalp veldig, og jeg fikk til og med sovet i en liten halvtime før pressriene startet. Pressfasen gikk fort (20-30min?) og jeg opplevde den som veldig intens og rar: Epiduralen hang jo i, så på en måte var jeg smertelindret, men samtidig var det ekstremt overveldende, vondt og kraftfult. På grunn av epiduralen var det litt vanskelig å kjenne når jeg skulle presse, men jeg hadde en jordmor som var veldig flink til å instruere meg. Gutten vår kom til etter tolv timer inne på fødestua, altså ett døgn etter at riene startet.

Etter fødselen var jeg nesten litt traumatisert, og jeg var overbevist om at dette måtte ha vært en ekstrem fødsel. Jordmora sa den hadde vært krevende, antagelig fordi jeg ble så ekstremt utslitt, men jeg har jo innsett i ettertid at den var helt normal :P Nå har det gått ti mnd, og jeg tar meg selv i å glede meg til neste gang. Rare greier :fnise:

Endret av bib_84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,det kan du.Lov om pasientrettigheter svekkes ikke fordi om sykehuset driver med pålagt opplæring av studenter.De ansatte skal alltid spørre pasienten om de tillater studenter å være tilstede.Dette gjelder også selv om det bare er observasjonspraksis.

Anonymous poster hash: b1752...b0b

Derfor bør de også være tydelige når de spør, ikke bare presentere en i rommet som en student uten å spør om det er greit. Jeg jobber selv i helsevesenet. Når man er i en sårbar situasjon og "ute av seg selv" er man ikke nødvendigvis i stand til å formidle egne behov. Jeg var også kritisk i etterkant og ga beskjed ved utreisesamtalen om hvordan dette opplevdes. I selve utdrivningsfasen var det en nesten ferdig utdannet jordmor som holdt på under veiledning av jordmor, og dette føltes overhode ikke greit, men jeg var jo ikke i stand til å si noe om det der og da. Nå endte jo fødselen med at barnet ikke kom riktig og helt ned slik at det måtte vakuum til og jeg endte med totalruptur, så det er vel også derfor jeg er litt bitter og spør meg selv om det kunne gått annerledes.

Anonymous poster hash: 44035...fcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forresten også to studenter inne hos meg i den siste fasen av fødselen. Jeg har et vagt minne om at jordmora spurte om det var greit, og akkurat da ga jeg virkelig blanke. Det gjør meg ikke noe i ettertid heller, men jeg synes det er rart at de ikke avklarer sånt før den fødende ligger der med ekstreme smerter og ikke klarer tenke klart. Husker forsåvidt at jordmora ba meg ta tak i mine egne føtter under siste del av utpressingen, men jeg følte at jeg ikke kunne slippe tak i lakenet jeg holdt meg fast i - da var jeg sikker på at jeg kom til å dø. Så jeg sa til studentene som stod på hver sin side av jordmora "Dere må gjøre det for meg! Ikke bare stå der å se på!" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor bør de også være tydelige når de spør, ikke bare presentere en i rommet som en student uten å spør om det er greit. Jeg jobber selv i helsevesenet. Når man er i en sårbar situasjon og "ute av seg selv" er man ikke nødvendigvis i stand til å formidle egne behov. Jeg var også kritisk i etterkant og ga beskjed ved utreisesamtalen om hvordan dette opplevdes. I selve utdrivningsfasen var det en nesten ferdig utdannet jordmor som holdt på under veiledning av jordmor, og dette føltes overhode ikke greit, men jeg var jo ikke i stand til å si noe om det der og da. Nå endte jo fødselen med at barnet ikke kom riktig og helt ned slik at det måtte vakuum til og jeg endte med totalruptur, så det er vel også derfor jeg er litt bitter og spør meg selv om det kunne gått annerledes.

Anonymous poster hash: 44035...fcb

Helt enig med deg.Jeg jobber selv også i helsevesenet og tror nok det er ganske vanlig å sno seg unna samtykke når man ser at pasienten har nok med sitt.

Det du opplevde er overhodet ikke greit,men desverre tror jeg mange ikke er klar over at de faktisk kan si nei til å ha studenter tilstede.Venninnen min hadde 4 stk som sto langs veggen og bare så på,og hun har i ettertid sagt det forstyrret henne veldig.Selv om de hadde presentert seg da de kom inn,var det ingen som spurte om hun synes det var greit å ha dem der.

Anonymous poster hash: b1752...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,det kan du.Lov om pasientrettigheter svekkes ikke fordi om sykehuset driver med pålagt opplæring av studenter.De ansatte skal alltid spørre pasienten om de tillater studenter å være tilstede.Dette gjelder også selv om det bare er observasjonspraksis.

Anonymous poster hash: b1752...b0b

Oj! Jeg har flere venninner som har fått beskjed om at de under fødselen ikke kunne reservere seg mot studenter fordi det var en del av pakka ved å velge et universitetssykehus! :omg:

Anonymous poster hash: daa42...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj! Jeg har flere venninner som har fått beskjed om at de under fødselen ikke kunne reservere seg mot studenter fordi det var en del av pakka ved å velge et universitetssykehus! :omg:

Anonymous poster hash: daa42...8fe

Da har de kommet med uriktige opplysninger.

Som der i denne artikkelen er loven klar når det gjelder samtykke:

https://sykepleien.no/2015/03/brudd-pa-menneskerettighet

Anonymous poster hash: b1752...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev aldri noe brev til jordmødrene.

Men jeg så mye på jordmødrene og ulike program om fødende da jeg var gravid. Før jeg ble gravid tenkte jeg at jeg aldri ville føde og turte ikke tenke tanken. Da jeg ble gravid så var det nesten så jeg bare innså at da må jeg føde også og tenkte i utgangspunktet ikke så mye på det.

Da fødselen startet av seg selv før termin ved at vannet gikk, så var alt så naturlig, vi stod opp, spiste og pakket resten og dro på sykehuset for en sjekk. Fødselen var jo vond, men det gikk på en måte av seg selv. Og jeg husker at jeg under pressriene tenkte at dette blir ikke siste barnet...

Anonymous poster hash: 79112...009

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp ikke lystgass i det hele tatt. Ble brisen, ja, men det gjorde like forbaska vondt.

Anonymous poster hash: 29e56...3ca

Samme her, men jeg pustet i hvertfall i troen på at det hjalp. Merket ikke at de skrudde på kun oksygen heller, men jeg fortsatte og puste. Jeg var ikke så god på det med pusting uten i hvertfall...

Anonymous poster hash: 79112...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...