Gå til innhold

Hvorfor fedre behøves mer som omsorgspersoner for barn:


Tøytigern

Anbefalte innlegg

Men, hvorfor etterspør ikke kvinner at menn søker på disse stillingene?

Hvrfor etterspør ikke menn at kvinner søker seg til bygg og anlegg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er ganske hårreisende av deg å degradere fars ferdigheter og kvaliteter på en sånn måte at du mener barna ender i barnevernets omsorg hvis far er den som har omsorgen for dem.

Vel, det er jo lite omsorg hvis far ikke forstår det der med at boevne er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, men mannfolkene flyktet fra skoleverket og kvinnene ble igjen, og da ble det sånn. Så menn kan for selv at skolen er sånn såkalt "feminisert", som du kaller det. Uansett, du må huske på at jentene har klart seg godt på skolen hele tiden, selv på den tiden da det var menn som dominerte undervisningen, så hvorfor er gutter så tandre når det er kvinnelige lærere da???

Gjorde de? Eller ble de presset ut pga at undervisning av barn sees på som kvinners domene i samfunnet, og det dermed er lavstatus for menn å jobbe i disse yrkene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvrfor etterspør ikke menn at kvinner søker seg til bygg og anlegg??

Det gjør de.

Kvinner kvoteres inn i ledende stillinger.

Og du virker lite villig til å snakke om menns kvaliteter som beriker barnas liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sånne opplevelser opp gjennom barndommen skaper barn med andre perspektiver på livet. Barn som har sett at det fins mange måter å gjøre ting på og de er ikke redde for å gå utenfor boksen.

Men det er jo høyst individuelt hvor alternative og lekne mødre og fedre er og har fortsatt ingen ting med kjønn å gjøre. Hvor har du det fra?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo lite omsorg hvis far ikke forstår det der med at boevne er veldig viktig.

Men det å dekke disse behovene kan gjøres på andre måter enn det kvinner vanligvis gjør.

Noe det ofte er lite åpenhet for blant kvinner, som vil følge tradisjonelle handlingsmønstere. Møsntere som innebærer at gulvet skal kunne støvsuges og vaskes, slik at huset ikke kan fylles med plastballer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo høyst individuelt hvor alternative og lekne mødre og fedre er og har fortsatt ingen ting med kjønn å gjøre. Hvor har du det fra?

Det er almenn viten at menn har andre innsteg enn det kvinner har når det kommer til omsorg for barn.

Menn er mere uredde og mere hands on.

De omtales ofte også som "barn" av nettopp de kvinnene de er gift med... Ofte fordi de ikke strukturerer hverdagen slik kvinner tradisjonelt gjør, med sine innlærte mønstere for hva som er akseptablet.

Som at det er viktig at barna har sokker som matcher i barnehagen, feks, i stedet for å ha fokus mot om de skal leke med pil og bue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde de? Eller ble de presset ut pga at undervisning av barn sees på som kvinners domene i samfunnet, og det dermed er lavstatus for menn å jobbe i disse yrkene?

Å være lærer var ikke lavstatusyrke i gamle dager. Så hvorfor menn dro fra skoleverket, det må de selv stå til ansvar for.

Det gjør de.

Kvinner kvoteres inn i ledende stillinger.

Og du virker lite villig til å snakke om menns kvaliteter som beriker barnas liv.

Store oppslag i media nå om at det er for lite kvinner i boardrommene.

Men det å dekke disse behovene kan gjøres på andre måter enn det kvinner vanligvis gjør.

Noe det ofte er lite åpenhet for blant kvinner, som vil følge tradisjonelle handlingsmønstere. Møsntere som innebærer at gulvet skal kunne støvsuges og vaskes, slik at huset ikke kan fylles med plastballer...

Vaske hus og klær gjøres på samme vis om du er mann eller kvinne, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvrfor etterspør ikke menn at kvinner søker seg til bygg og anlegg??

Det gjorde de faktisk på den tiden jeg gikk på ungdomsskolen.

Anonymous poster hash: 782e9...d97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være lærer var ikke lavstatusyrke i gamle dager. Så hvorfor menn dro fra skoleverket, det må de selv stå til ansvar for.

Store oppslag i media nå om at det er for lite kvinner i boardrommene.

Vaske hus og klær gjøres på samme vis om du er mann eller kvinne, du.

Nei, det er nettopp det som ikke stemmer.

Og menn får ofte tyn om de ikke gjør det slik som kvinnen ville ha gjort det selv. Til slutt tar kvinnene over for å "få det riktig gjort"...

Det du sier om at menn selv har ansvaret stemmer ikke, da dette handler om strukturer i samfunnet.

Menn forlot ikke skolen. Kvinner inntok den, da de ble yrkesaktive. Menn fikk da en annen arena, av den grunn at det ikke lenger var status på samme måte som før å være lektor.. Av den grunn at det er kjønnsroller i samfunnet som tilsier at kvinnene er "mere egnet som omsorgspersoner".

Derfor går det også oftest automatikk i at kvinner får omsorgen for felles barn ved samlivsbrudd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om at de viser en større omsorg. Hvor får du det fra at mannlige lærere viser mindr eomsorg for ungene enn sine kvinnelige kolleger?

Der har du igjen et eksempel på hvilke fordommer og stereotyper som lever der ute: Menn er mindre egnet som omsorgspersoner og må stille i andre rekke. De når ikke opp, når kvinnene lager alle kjørereglene og mener de vet hva som er riktig framgangsmåte bestandig.

Jeg har ikke sagt at mannlige lærere viser mindre omsorg, men at det kan være slik - som en bekreftelse på utsagnet ditt om at noen kvinner pakker ungene inn i bomull (som jeg forstår som å gi for mye omsorg, i motsetning til hva mannlige lærere visstnok gjør). Å si at kvinner pakker unger inn i bomull er en generalisering som jeg ikke ser kommer noen til gode.

Uansett: Å vise omsorg er en del av lærerjobben, men ikke den primære, men det er muligens en annen debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde de faktisk på den tiden jeg gikk på ungdomsskolen.

Anonymous poster hash: 782e9...d97

Og virket det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nettopp det som ikke stemmer.

Og menn får ofte tyn om de ikke gjør det slik som kvinnen ville ha gjort det selv. Til slutt tar kvinnene over for å "få det riktig gjort"...

Det du sier om at menn selv har ansvaret stemmer ikke, da dette handler om strukturer i samfunnet.

Menn forlot ikke skolen. Kvinner inntok den, da de ble yrkesaktive. Menn fikk da en annen arena, av den grunn at det ikke lenger var status på samme måte som før å være lektor.. Av den grunn at det er kjønnsroller i samfunnet som tilsier at kvinnene er "mere egnet som omsorgspersoner".

Derfor går det også oftest automatikk i at kvinner får omsorgen for felles barn ved samlivsbrudd...

Ja ha, setter en fyr på vaskemaskinen på en annen måte enn en kvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sagt at mannlige lærere viser mindre omsorg, men at det kan være slik - som en bekreftelse på utsagnet ditt om at noen kvinner pakker ungene inn i bomull (som jeg forstår som å gi for mye omsorg, i motsetning til hva mannlige lærere visstnok gjør). Å si at kvinner pakker unger inn i bomull er en generalisering som jeg ikke ser kommer noen til gode.

Uansett: Å vise omsorg er en del av lærerjobben, men ikke den primære, men det er muligens en annen debatt.

Du skrev akkurat det. Kvinner viser mere omsorg, var dine ord. De får du stå for i etterkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ha, setter en fyr på vaskemaskinen på en annen måte enn en kvinne?

Nettopp et eksempel på manglende tillit til menns kompetanse i hjemmet...

Et idiotisk et, forresten.

Svært få boligbranner kommer av at menn startet vaskemaskinen i stedet for kvinner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvorfor etterspør ikke kvinner at menn søker på disse stillingene?

Man gjør jo det? Alle barnehage og sykepleier-stillinger jeg har sett har oppfordret menn til å søke. Menn skal kvoteres inn i barnehagene, se her.

Nå har jeg ikke hørt om så mange menn som ønsker å fylle huset med baller, men har de lyst - kjør på. Kan ikke se at noen stopper de?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man gjør jo det? Alle barnehage og sykepleier-stillinger jeg har sett har oppfordret menn til å søke. Menn skal kvoteres inn i barnehagene, se her.

Nå har jeg ikke hørt om så mange menn som ønsker å fylle huset med baller, men har de lyst - kjør på. Kan ikke se at noen stopper de?

I de tilfellene menn kvoteres inn synes jeg det er flott at det endelig anerkjennes hvilke kvaliteter menn tilfører ungene i slike settinger som barnehage. De har et annet perspektiv, nor kvinnelige pedagoger i barnehagene også bekrefter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp et eksempel på manglende tillit til menns kompetanse i hjemmet...

Et idiotisk et, forresten.

Svært få boligbranner kommer av at menn startet vaskemaskinen i stedet for kvinner...

Svar på spørsmålet mitt du nå. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev akkurat det. Kvinner viser mere omsorg, var dine ord. De får du stå for i etterkant.

Hvis du ikke er interessert i å lese utklippet ditt som noe annet enn et utklipp, så melder jeg meg ut av denne dialogen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er interessert i å lese utklippet ditt som noe annet enn et utklipp, så melder jeg meg ut av denne dialogen.

Utklipp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...