Gå til innhold

Syns du fedmeoperasjoner er "juks" for å bedre helsen?


AnonymBruker

  

80 stemmer

  1. 1. Ser du på slankeoperasjoner som juks ?

    • Ja
      29
    • Nei
      45
    • Vet ikke
      6


Anbefalte innlegg

Det er snakk om at man har fått henvisning gjennom fastlege - altså fastlege mener at dette er nødvendig behandlingsmetode.

Stem og forklar hvorfor du stemte slik du gjorde.

Si også noe om du er slankeoperert eller ikke - da blir det letter å forstå synspunktet ditt - det er interessant å vite om det er sammenheng mellom å være for/mot og ha gjennomført det selv.


Anonymous poster hash: 52eb9...914



Anonymous poster hash: 52eb9...914
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg synes ikke det er "juks", det er jo lovlig og helt opp til en selv hvordan man når et gitt mål. Om noen vil operere nesen er det også greit for meg. Vi har disse metodene for å kunne ta dem i bruk.

Jeg synes derimot at de skal betale for det selv.

(Ikke fedmeoperert).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er juks, men jeg synes det er helt idiotisk fordi man uansett må legge om hele kostholdet. Hvorfor ikke bare gjøre det uten operasjon?



Anonymous poster hash: 9d2d8...0d9
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som genuint bedrer helsen kan vel ikke være juks. Hva betyr juks i denne settingen da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på det som juks i det hele tatt, det må da være langt bedre enn å risikere å dø eller få alvorlige sykdommer pga fedme. Forskning viser at det er svært vanskelig å få til så stor varig vektnedgang selv. De som får operasjon har nok allerede prøvd det aller meste som er å prøve uten å lykkes, og er allerede syke eller har overhengende fare for å bli syke pga fedme.

Men jeg er litt usikker på om det egentlig er en permanent fiks, det ser ut til at en forholdsvis stor andel legger på seg igjen etter en viss tid?

Er ikke fedmeoperert, og tror ikke jeg kvalifiserer, selv om jeg er tjukk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er juks, men klarer eller ikke gi cred eller kalle det slanking. Sett en del historier i ukeblader , der de skrytes i det vide og brede fordi de hargått ned 30-60 kilo. Langt ut i artikkelen står det at de har slanke operert seg.

Ser behovet hos mange, men også sett et par tilfeller av slike operasjoner, der de har gått opp igjen, sliter med mangelsykdommer osv.

Viller vært morsomt å sett hvor mye en slik operasjon koster, om man kunne hatt et opplegg ala Big Looser i steden, ville det blitt dyrere?

Sitter ikke mye av dette i hodet, hjelper det da å operere, usikker.



Anonymous poster hash: 591c5...8a6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Canario

Jeg synes ikke det er juks, men jeg finner det ganske irriterende når lokalavisa har overskriften "Ola og Kari nordmann gikk ned 100kg!" også viser deg seg at begge har blitt operert og spiser tre knekkebrød om dagen...

Altså, fint for dem men så voldsomt imponerende er det jo ikke, de har jo ikke plass i magen til å spise så mye som tidligere, såklart går de ned i vekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det er "juks", det er jo lovlig og helt opp til en selv hvordan man når et gitt mål. Om noen vil operere nesen er det også greit for meg. Vi har disse metodene for å kunne ta dem i bruk.

Jeg synes derimot at de skal betale for det selv.

(Ikke fedmeoperert).

Jeg synes det spørs litt på årsaken til fedmen. I de tilfellene hvor det er diverse sykdommer som er en av grunnene, hvor de for eksempel ikke kjenner metthetsfølelse, så kan det dekkes av staten. I de fleste tilfeller så er det bare livsstil, og da er jeg enig i at de kan betale selv, i hvertfall en stor del av det.

Synes forøvrig ikke det nødvendigvis er juks, for de må jo ned i vekt for å legges i narkose uansett, så det er mer hjelp enn juks.

Ikke fedmeoperert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke juks, men synes alt annet burde være utprøvd før man bestemmer seg for noe sånt. Kan ikke være lett å ikke kunne spise et normalt måltid igjen. Må jo gå utover det sosiale.



Anonymous poster hash: 74c64...9b8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive med slike operasjoner er at det på sikt fjerner en del helseproblemer som er forbundet med det å ha fedme. Man får livskvalitet, bedre helse osv som mest sannsynlig vil spare samfunnet for mange penger. En fedmeoperasjon koster godt over 100 000 kr har jeg lest (er usikker på nøyaktig tall). Tenk at du er tjukk og sykemeldt med blodtrykk, dårlige knær osv i et år. Da betaler samfunnet lønnen din. Regnestykket forteller at alle vil tjene på slike operasjoner.

Undersøkelser viser også at livsstilskurs, opphold på ulike instutisjoner osv ikke er så vellykket for så mange.



Anonymous poster hash: 488a9...890
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har tatt en slik operasjon. Hun var egentlig under bmi-grensen, men fikk det dekket pga moren syk (at det var av livsstilsbelastninger oppga hun selvsagt ikke). Hun så veldig bra ut før operasjonen, nå ser hun ut som et beinrangel. Personligheten hennes er blitt helt uspiselig og hun soler seg i glansen over å høre hvor flink hun har vært, og skryter gjerne av kampen sin selv. Svært få vet hun er operert.

Jeg er helt for at dette er et bra tiltak for sykelig overvektige som har prøvd alt. Som kosmetisk operasjon er jeg derimot helt i mot. Synes det også burde være en nedre aldersgrense.

Anonymous poster hash: 50029...7a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje ikke at det er juks, men jeg synes ikke at det er greit. Man skjærer bare ikke bort friske tarmer! Dessuten er det ofte så mange negative konsekvenser av operasjonen. Jeg forstår veldig godt at det ikke er lett å slanke seg. Det ligger gjerne noe mer bak overvekten enn junk food og brus. Og nettopp derfor synes jeg at man heller skal finne ut av HVORFOR man er overvektig, og ikke legge seg under kniven. Dersom man er overvektig på grunn av mobbing i barndommen (måten man håndterer dette på resulterer i overvekt), hvorfor ikke jobbe med hvordan man håndterer den tidligere mobbingen? Man må først finne ut av hvorfor man er overvektig, og finne bedre måter å reagere på. Deretter må man få inn sunne rutiner når det gjelder mat, til slutt bør man også innføre trening.

Det at leger anbefaler mennesker å gjennomføre slike operasjoner, er for meg helt uforståelig. Man blir kanskje mindre av det, men de virkelige problemene (altså årsaken til overvekten) forsvinner ikke!



Anonymous poster hash: ef9f9...a68
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at det er juks. Man blir operert for å få en bedre helse.

Nå har operasjonene ganske så mange "bivirkninger" så noen kvikk fix er det ikke. Det er lett å bli underernært siden man kan spise så lite, man må passe på å spise riktig.

Er ikke slankeoperert.



Anonymous poster hash: bd25f...6f4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke juks, slankeoperasjon er ikke quick-fix for de som tror det. Overvekt har mange årsaker, det er ikke så enkelt som kalorier inn og forbruk ut, slik mange her inne ser ut til å tro. Jeg er ikke operert, hadde aldri tatt sjansen heller om det var nødvendig. Og de av dere som snakker kostnader pga livsstil, hva tror dere røykere, alkoholikere, treningsgale og narkomane koster samfunnet i året? Mener dere de også skal betale? Kolsere som trenger bipap på spesialavdelinger, rehabiliterte alkoholikere med behov for levertransplantasjon, treningsfanatiskere som trenger på seg rabdomyolyse og må ha en uke på intensiven, narkomane med gjentatte infeksjoner etter bomskudd og ambulanseutrykninger pga overdose, tror der det er gratis? Det er betydelig dyrere for samfunnet enn å gi noen få sjeler slankeoperasjon, og langt mindre helsefremmende.

Anonymous poster hash: a9601...f73

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er så latterlig. Hvorfor skulle det være juks? Fordi de har lyst til å overleve? Fedmeoperasjoner i samråd med lege er rettet mot helsen din, ikke hvor for å få sommerkroppen. Når fedmeoperasjoner blir et alternativ har det gått så langt at overvekten er helseskadelig. Å hevde at dette da er juks synes jeg er helt usmakelig.

Synes dere også at behandling av lungekreftpasienter som følge av røyking også er juks for å bedre helsen? Eller hva med behandling av diabetes som følge av overvekt? Eller hva med andre livsstilssykdommer? Dette synes jeg blir for dumt... Slankeoperasjoner bringer uansett med seg en rekke bivirkninger og en må uansett legge om kostholdet sitt for å opprettholde resultatet.



Anonymous poster hash: 64d24...ce9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har tatt en slik operasjon. Hun var egentlig under bmi-grensen, men fikk det dekket pga moren syk (at det var av livsstilsbelastninger oppga hun selvsagt ikke). Hun så veldig bra ut før operasjonen, nå ser hun ut som et beinrangel. Personligheten hennes er blitt helt uspiselig og hun soler seg i glansen over å høre hvor flink hun har vært, og skryter gjerne av kampen sin selv. Svært få vet hun er operert.

Jeg er helt for at dette er et bra tiltak for sykelig overvektige som har prøvd alt. Som kosmetisk operasjon er jeg derimot helt i mot. Synes det også burde være en nedre aldersgrense.

Anonymous poster hash: 50029...7a7

Men det er ikke kosmetiske operasjoner denne tråden dreier seg om. Dette dreier seg om operasjon på et medisinsk grunnlag.

Anonymous poster hash: 64d24...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Juks er det nå ikke, men som mange andre er jeg enige i at de ikke fortjener veldig mye skryt for at de har gått ned; de har jo ikke noe valg etter en sånn operasjon. Jeg reagerer også litt på at det er en behandling av symptomet, ikke det som er feil, men samtidig kan behandling av symptomet i dette tilfellet også slå positivt ut på det som er feil (dårlig selvtillit og selvbilde, for eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om man betaler selv, og ikke får dekket det.

Jeg for eksempel var veldig ufornøyd med underlivet mitt, jeg bestemte meg for å betale det selv fordi jeg ikke fikk dekt det begrunn av at jeg ikke hadde medisinske årsaker.

Om jeg kunne gjort et eller annet for å endre på det ville jeg gjort alt, og jeg ville ha virkelig jobbet for det.

Derfor om du virkelig vil ha en slik fedmeoperasjon tror jeg du vil kunne nå målet ditt om du virkelig jobber for det.

Men som sagt, jeg har ingenting imot i noe som helst av skjønnhetsoperasjoner. Din kropp, du bestemmer. Men ja jeg synes det er latterlig at du kan få dekt noe om du har god nok helse slik at du kan jobbe deg til dette målet.



Anonymous poster hash: 5ea7c...ca4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om man betaler selv, og ikke får dekket det.

Jeg for eksempel var veldig ufornøyd med underlivet mitt, jeg bestemte meg for å betale det selv fordi jeg ikke fikk dekt det begrunn av at jeg ikke hadde medisinske årsaker.

Om jeg kunne gjort et eller annet for å endre på det ville jeg gjort alt, og jeg ville ha virkelig jobbet for det.

Derfor om du virkelig vil ha en slik fedmeoperasjon tror jeg du vil kunne nå målet ditt om du virkelig jobber for det.

Men som sagt, jeg har ingenting imot i noe som helst av skjønnhetsoperasjoner. Din kropp, du bestemmer. Men ja jeg synes det er latterlig at du kan få dekt noe om du har god nok helse slik at du kan jobbe deg til dette målet.

Anonymous poster hash: 5ea7c...ca4

Nå ble jeg litt i overkant nysgjerrig -du har operert underlivet ditt av estetiske grunner?? Altså, ingenting var galt i utgangspunktet?

Anonymous poster hash: 4cab0...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overvektig, jeg er ikke slankeoperert, men jeg har levd såpass tett oppå flere slankeopererte at jeg vet at dette ikke er en enkel løsning.



Anonymous poster hash: a36d2...b52
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...