Gå til innhold

Blir syk (ikke fyllesyk) etter festligheter.


Gjest morhjertegod

Anbefalte innlegg

Gjest morhjertegod

Har det siste halve året blitt skikkelig uvell natten og dagen etter festligheter, som bursdager, barnedåp, konfirmasjon osv.

Spiser stort sett sunt, og prøver være bevist på hva jeg spiser og trener jevnlig.

Men virker som jeg ikke tåler utskeielser. Spiser ikke voldsomt i festlige lag eller, men man smaker jo et kakestykke eller to.

pÅ 17 Mai spiste jeg en pølse i lompe, en kroneis og et lite stykke med sjokoladekake og hadde laks til middag.

I natt har jeg hatt magesmerter og magen bobler, dagen derpå sitter jeg på do, løs avføring og kvalm. Slik har det vært etter feiringer siste halve året.

Hva kan dette være ? Noe jeg ikke tåler? Eller tåler ikke magen min utskeielser lengre, noen tanker? Noe jeg bør sjekke ut? Andre som har det slik?

Ps. Ikke alkohol eller kaffe med i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

irritabel tarm



Anonymous poster hash: 32b3a...bfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

irritabel tarm

Anonymous poster hash: 32b3a...bfe

Ok, det høres jo sannsynlig ut. Hva kan man gjøre med det, bør jeg unngå ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør muligens sjekke ut laktoseintoleranse og glutenallergi. spør på doktoronline eller den faktiske legen din.



Anonymous poster hash: 79af0...4db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Du bør muligens sjekke ut laktoseintoleranse og glutenallergi. spør på doktoronline eller den faktiske legen din.

Anonymous poster hash: 79af0...4db

Takk for innspill, sjekker med fastlegen min, tilfelle det er noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

irritabel tarm

Anonymous poster hash: 32b3a...bfe

Lurer på det samme som TS her, hva kan gjøres med irritabel tarm? Høres så mange sliter med det.

Anonymous poster hash: 31fb8...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angst



Anonymous poster hash: e4614...b5a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Angst

Anonymous poster hash: e4614...b5a

Kan du utdype det, kan dette være et tegn på angst? For jeg er ikke veldig glad i slike tilstelninger? Men ville reaksjonen komme slik i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme som TS her, hva kan gjøres med irritabel tarm? Høres så mange sliter med det.

Anonymous poster hash: 31fb8...787

roe ned psyken, spise yoghurt

Anonymous poster hash: 32b3a...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det siste halve året blitt skikkelig uvell natten og dagen etter festligheter, som bursdager, barnedåp, konfirmasjon osv.

Spiser stort sett sunt, og prøver være bevist på hva jeg spiser og trener jevnlig.

Men virker som jeg ikke tåler utskeielser. Spiser ikke voldsomt i festlige lag eller, men man smaker jo et kakestykke eller to.

pÅ 17 Mai spiste jeg en pølse i lompe, en kroneis og et lite stykke med sjokoladekake og hadde laks til middag.

I natt har jeg hatt magesmerter og magen bobler, dagen derpå sitter jeg på do, løs avføring og kvalm. Slik har det vært etter feiringer siste halve året.

Hva kan dette være ? Noe jeg ikke tåler? Eller tåler ikke magen min utskeielser lengre, noen tanker? Noe jeg bør sjekke ut? Andre som har det slik?

Ps. Ikke alkohol eller kaffe med i bildet.

Hvorfor starter du ikke dagen med ordentlig frokost med brødskiver og ikke bare spiser tøysemat?

Hadde jeg begynt dagen med pølse og kroneis hadde jeg blitt sjuk, det er hvert fall helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Hvorfor starter du ikke dagen med ordentlig frokost med brødskiver og ikke bare spiser tøysemat?

Hadde jeg begynt dagen med pølse og kroneis hadde jeg blitt sjuk, det er hvert fall helt sikkert.

Dette var engangs tilfelle, spiste en god morgen yougert på morran 17 mai. Alle de andre gangene jeg har blitt syk, så har jeg stort sett spist god frokost og kanskje lunsj først, som havregrøt, musli o.l

Hadde dette kun skjedd denne gangen, så ville jeg tenkt det samme som deg. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype det, kan dette være et tegn på angst? For jeg er ikke veldig glad i slike tilstelninger? Men ville reaksjonen komme slik i ettertid?

Jeg vet jo ikke, men det kan være det.. Jeg hadde sånne problemer som du forklarer i nesten to år, sjekket meg hos legen på kryss og på tvers men de fant ingenting. Nektet for at det kunne være psykisk gjorde jeg også.. Helt til en dag jeg "møtte veggen" og forsto at alt hadde en sammenheng.. Det er sykt hva det psykiske kan gjøre med kroppen, så jeg ville ikke utelukket det ihvertfall. Og nå er du også sikkert ekstra oppmerksom på det, og nesten "forventer" at du skal bli dårlig, med andre ord så mater du angsten om det er det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg vet jo ikke, men det kan være det.. Jeg hadde sånne problemer som du forklarer i nesten to år, sjekket meg hos legen på kryss og på tvers men de fant ingenting. Nektet for at det kunne være psykisk gjorde jeg også.. Helt til en dag jeg "møtte veggen" og forsto at alt hadde en sammenheng.. Det er sykt hva det psykiske kan gjøre med kroppen, så jeg ville ikke utelukket det ihvertfall. Og nå er du også sikkert ekstra oppmerksom på det, og nesten "forventer" at du skal bli dårlig, med andre ord så mater du angsten om det er det :)

Tusen takk for svar, er ikke helt utenkelig at det kan være noe i dette. Jeg gruer meg ofte i forkant av slike ting, er ikke veldig glad i styr og ståk, mange mennesker på et sted osv blir ofte sliten i etterkant.

Har egentlig tenkt at jeg på slike dager blir sittende lenge i ro og spiser usunt,motsatt av hva jeg gjør på hverdagen. Føler meg i grunn psykisk sterk og ingen andre tegn på angst, men kanskje det slår seg på magen denne angsten for selskap/fest, aldri tenkt i de baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, er ikke helt utenkelig at det kan være noe i dette. Jeg gruer meg ofte i forkant av slike ting, er ikke veldig glad i styr og ståk, mange mennesker på et sted osv blir ofte sliten i etterkant.

Har egentlig tenkt at jeg på slike dager blir sittende lenge i ro og spiser usunt,motsatt av hva jeg gjør på hverdagen. Føler meg i grunn psykisk sterk og ingen andre tegn på angst, men kanskje det slår seg på magen denne angsten for selskap/fest, aldri tenkt i de baner.

Nei, jeg tenkte ikke på det jeg heller, før alt plutselig sa stopp. Ta det opp med legen din når du er der, lurt å nevne at du ikke er så begeistret for folk og masse mennesker så h*n kan ta det i betraktning. Håper du finner ut av det ihvertfall :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Nei, jeg tenkte ikke på det jeg heller, før alt plutselig sa stopp. Ta det opp med legen din når du er der, lurt å nevne at du ikke er så begeistret for folk og masse mennesker så h*n kan ta det i betraktning. Håper du finner ut av det ihvertfall :blomst:

Tusen takk Annelise :blomst: Skal nevne det for fastlegen min neste gang jeg har time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irritabel tarm eller matintoleranse. Laktoseallergi foreksempel.
Kom deg til legen å forklar problemet så får du tatt blodprøver.

Er også lurt å prøve å kartlegge litt på egenhånd, prøv å spis det du har spist på en sånn utskeielse, som kake, en eller to dager å se om du blir dårlig av det. Så prøver du pølse å ser om du blir dårlig av det osv.



Anonymous poster hash: 92fd0...16f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir sånn av enkelte typer alkohol



Anonymous poster hash: c1db3...0a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg blir sånn av enkelte typer alkohol

Anonymous poster hash: c1db3...0a3

Er sikker på det ikke er alkohol, da dette ikke har vært slik type fester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på det ikke er alkohol, da dette ikke har vært slik type fester.

Jeg tror fremdeles at det er kombinasjonen pølser, is og kake som skaper dårlig mage.

Til alle dere som mener at dette her skyldes kun angst, - javel, - la henne prøve for eksempel 21 mai da, å begynne dagen med pølsefest, is og kake og se hvordan det går? Hvis vi fjerner 17 mai, som vi vet er en angstfull dag for de fleste og noe de aller fleste gruer seg til så foreslår jeg å teste morhjertegod med samme diett en annen dag enn 17 mai, - det for å utelukke angsten og bevise at det var den dårlige maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg tror fremdeles at det er kombinasjonen pølser, is og kake som skaper dårlig mage.

Til alle dere som mener at dette her skyldes kun angst, - javel, - la henne prøve for eksempel 21 mai da, å begynne dagen med pølsefest, is og kake og se hvordan det går? Hvis vi fjerner 17 mai, som vi vet er en angstfull dag for de fleste og noe de aller fleste gruer seg til så foreslår jeg å teste morhjertegod med samme diett en annen dag enn 17 mai, - det for å utelukke angsten og bevise at det var den dårlige maten.

Kan hende du har rett, selv om jeg ikke startet dagen med dette. Jeg reagerer slik på bursdager også, da pleier jeg alltid få i meg en god sunn frokost først, innmellom lunsj også. Men har tenkt mye av det samme som deg, for jeg er veldig streng på maten til vanlig, at kaker, pølser mm gir magen sjokk.

Men kaller du virkelig en pølse i lompe for pølsefest?

Endret av morhjertegod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...