Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

USA prøver sikkert å sikre seg litt, slik at dem ikke får en hel haug med folk som egentlig ikke kan betale for seg. Og hvorfor skal dem ta inn en nordmann, når dem allerede har veldig mange arbeidsløse amerikanere (og meksikanere) som også er på jakt etter fast arbeid ?

http://reason.com/assets/db/07cf533ddb1d06350cf1ddb5942ef5ad.jpg

Anonymous poster hash: e3add...b2a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

* Er du blitt lært opp til å tro.

Slik er derimot ikke virkeligheten og du og særlig barna dine, kommer til å føle konsekvensene.

Anonymous poster hash: dc6ab...0fc

At hvite kanskje blir i mindretall er ikke problemet, for de fleste tvinges til å integreres på et eller annet nivå. Det er ikke noe NAV som plukker deg opp hvis man faller, som innvandrer kan du ikke bare gå til NAV hvis man sliter, man må finne seg en jobb uansett. Uansett tviler jeg på at hvite blir noen minoritet over there i nærmeste fremtid.

Problemet i USA er at den amerikanske drømmen, som noen her i denne tråden påpekte, er stadig lenger unna for de aller fleste. Man har en konsentrasjon av makt/rikdom på toppen og en masse lavtlønte folk i bunnen av hierarkiet. Den amerikanske middelklassen er der riktignok ennå men den blir stadig mindre. De aller fleste nye jobbene etter finanskrisen er lavt betalte servicejobber av ymse slag.

Anonymous poster hash: af41e...29d

AnonymBruker
Skrevet

USA prøver sikkert å sikre seg litt, slik at dem ikke får en hel haug med folk som egentlig ikke kan betale for seg. Og hvorfor skal dem ta inn en nordmann, når dem allerede har veldig mange arbeidsløse amerikanere (og meksikanere) som også er på jakt etter fast arbeid ?

http://reason.com/assets/db/07cf533ddb1d06350cf1ddb5942ef5ad.jpg

Anonymous poster hash: e3add...b2a

Exactly. Amerikanerne sørger beinhardt for sine egne og kommer til å gjøre det med god gammeldags proteksjonisme om det blir nødvendig. Faktisk kan man si enkelte bransjer bruker proteksjonisme per i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde de i et par år da jeg var yngre. Vi var utplassert, så var ikke noe stress med papirene. Det med religion kommer nok veldig an på hvor du bor. Jeg bodde på nord-østkysten, og der var det vel så mange jøder som katolikker. Mitt inntrykk var at alle respekterte at det var forskjellige religioner, og ingen laget noe stor sak av det. var også mange ikke-religiøse.

Amerikanere er trivelige mennesker som fremstår veldig åpne og "welcoming". De er ikke sjenerte og kalde, slik som vi nordmenn kan fremstå mot fremmede og folk fra andre kulturer. De er veldig patriotiske, og er stolte over å bo i et fritt land. De er ikke så stereotypiske som nordmenn skal ha det til, og de aller fleste jeg kjenner derfra, vil jeg si er helt normale.

Hvis kjæresten din har en godt betalt jobb der, er nok levestandarden høyere der enn her. Du får mye mer for pengene der enn her.

Men USA er et gigantisk land. Alt avhenger av hvor du bosetter deg. Det at hvite blir i mindretall har lite å si, da folk som regel flokker seg sammen etter hvor mye penger de har, rase, etc. Der jeg bodde var det f.eks. Mange velstående folk. Naboene mine var mørkhudede, og var ekstremt hyggelige og dannede folk. På skolen min med 1500 elever, var 6 stk mørke.

Hvis kjæresten din er derfra, vet han sikkert hvilke områder som er gode og trygge, og hvilke som er preget av mer kriminalitet. Nordmenn der blir automatisk gode venner, så det går an å forhøre seg med andre norske i området det gjelder om hvor det er bra å bosette seg.

Du må forresten ha health insurance, som jeg tror er ganske dyrt. Sjekk om jobben til kjæresten din dekker det for deg. Hvis ikke er det lurt å finne seg en jobb som dekker det.

Eller har jeg bare gode erfaringer med å ha bodd der, og flytter gjerne tilbake hvis jeg får muligheten gjennom min jobb. Jeg hadde nok ikke flyttet dit uten jobb med mindre mannen min hadde veldig god lønn og kunne forsørger en hel familie.

Anonymous poster hash: d6a56...81b

AnonymBruker
Skrevet

At hvite kanskje blir i mindretall er ikke problemet, for de fleste tvinges til å integreres på et eller annet nivå. Det er ikke noe NAV som plukker deg opp hvis man faller, som innvandrer kan du ikke bare gå til NAV hvis man sliter, man må finne seg en jobb uansett. Uansett tviler jeg på at hvite blir noen minoritet over there i nærmeste fremtid.

Problemet i USA er at den amerikanske drømmen, som noen her i denne tråden påpekte, er stadig lenger unna for de aller fleste. Man har en konsentrasjon av makt/rikdom på toppen og en masse lavtlønte folk i bunnen av hierarkiet. Den amerikanske middelklassen er der riktignok ennå men den blir stadig mindre. De aller fleste nye jobbene etter finanskrisen er lavt betalte servicejobber av ymse slag.

Tror du. Morsomt med det, når faktum er at Afrikanere og latinere får ekstra hjelp av den amerikanske stat allerede i dag. Det kommer ikke til å ende når disse populasjonene vokser, det kan jeg love deg. Samtidig som at folk raserer hele nabolag og stjeler. Med hat og uro som er verre enn noen gang. Med rasisme som bare blir slått ned på når det går en vei.

Så nei, du kan ikke regne med at det ikke gjør noe. Særlig om du føder mange gutter, disse er nok de som ligger dårligst an.

Her i Europa driver vi heldigvis å stemmer disse folkene som ønsker denne utviklingen vekk. Det er heldigvis ikke for sent her, men i USA er jeg ganske usikker.

AnonymBruker
Skrevet

Tror du. Morsomt med det, når faktum er at Afrikanere og latinere får ekstra hjelp av den amerikanske stat allerede i dag. Det kommer ikke til å ende når disse populasjonene vokser, det kan jeg love deg. Samtidig som at folk raserer hele nabolag og stjeler. Med hat og uro som er verre enn noen gang. Med rasisme som bare blir slått ned på når det går en vei.

Så nei, du kan ikke regne med at det ikke gjør noe. Særlig om du føder mange gutter, disse er nok de som ligger dårligst an.

Her i Europa driver vi heldigvis å stemmer disse folkene som ønsker denne utviklingen vekk. Det er heldigvis ikke for sent her, men i USA er jeg ganske usikker.

Hvor står dette faktumet? Kanskje har de noen spesielle introduksjonsprogrammer for disse gruppene, men faktum er likevel at folk (uansett hudfarge) står mye mer alene i USA enn f. eks. i Skandinavia. Du kan ikke gå på NAV, har du ingen jobb havner man uansett på gata.

Skrevet

Prioritet nr 1 bør være å få på plass papirene (det kan være en omstendelig og langtekkelig prosess), og få deg en jobb. De fleste amerikanere er ganske mobile når det kommer til jobb, men arbeidsledigheten er også høy. Man søker over hele landet og flytter dit det er jobb å få. Man bør lære seg raskt å tenke som en amerikaner på dette området.

Det kulturelle kan også være et lite sjokk for oss. Vi tar sosialistiske ideer for selvsagte, noe de overhodet ikke på noen måte gjør i USA. Liker du offentlige skoler og helsevesen? Syns du det er flott at politiet i Norge ikke bærer (bar) våpen? Regn med å måtte svelge noen kameler. Amerikanere deler ikke våre oppfatninger på mange politiske områder. De er ikke nødvendigvis dummere heller, de har bare en radikalt forskjellig logikk. Det er ikke utenkelig at du blir sett på som en Cuba-aktig kommunist-psycho av noe du selv tenker på som helt normale politiske holdninger.

USA og religion er en merkelig sannhet. De fleste nordmenn tenker kanskje på New York og Hollywood-filmer når de ser for seg amerikansk kultur, men dette er egentlig ikke representativt. Bor du på bygda i USA er det "God and country", og "God bless our troops". Er du militær får du rabatt eller gratis lunch. De er stolte, de er ærlige, de er bevæpnede, og de tror voldsomt på Gud. Religion er et punkt som noe vi skandinaver syns er rart. Dette er litt forskjellig fra by og land. Det er en bevegelse for ateisme i USA som vokser, men de fleste tilegner ateister de mest negative karakteristikker tenkelig. Det er normalt at du får spørsmål om hvilken kirke du tilhører av kassadama på butikken, og da ville jeg rådet deg til å ikke svare at du ikke tror på den slags tullball om du befinner deg i Deep South (Louisiana, Alabama, Mississippi). Bibelbeltet i USA er hakket villere enn på sørlandet i Norge, for å si det sånn.

Penger er også en ting som er et sjokk. Vi er vandt med at våre norske kroner strekker ganske langt på ferie, faktisk også tilogmed her hjemme. I USA derimot får de aller, aller fleste en mikroskopisk lønn som du vil se strekker stadig kortere. Bolig er like dyrt som her hjemme ofte, rentene er høye, lønnen er lav, men matvarer og bil er relativt billig. Man må lære seg å prioritere litt annerledes.

Et siste punkt er den amerikanske vennligheten. Lær deg å være åpen. Det er ikke uvanlig å dele sin livshistorie i korte trekk til fremmede. Så sier man farvel og adjø, man forventes ikke å stå å prate hele dagen. USA er likevel et sterkt klassesamfunn. Vi tror ikke noe på det sånn som vi blir opplært, men det er i realiteten en haug med skillelinjer blant befolkningen. Svart vs hvit, rik vs fattig, høy utdanning vs uskolert arbeidskraft, osv. USA er et land der en stor andel av befolkningen er helt uten spesielt gode fremtidsutsikter. Den amerikanske drømmen er død for lenge siden og er erstattet av de ultra-rike som beskyttes av livvakter og høye gjerder. Man må lære seg å leve med at det finnes endel restauranter, hoteller, golf-klubber, og klesforretninger som man rett og slett ikke får innpass i. Det kan være tøft for en nordmann å akseptere.

Men, jeg poengterer; USA er et land med 50 stater som kan skille seg mer eller mindre fra hverandre. Hvor religiøse man er, hvor hardt man står politisk, hvilken utdanning man har, osv er veldig avhengig av hvor man bosetter seg i landet, hvilken sosio-økonomisk status man har, hvilken rase man tilhører (de svarte er eksempelvis langt nede på rangstigen på omtrent alle områder av samfunnslivet), og om man bor i by eller land. Et råd til TS er å forstå de menneskene hun vil bo med. Det er sjanseløst å kjempe imot dem, da blir man som innvandrere i Norge: isolert og uglesett.

Blei nesten inspirert til å lage et filmmanus jeg nå.. Haha :)

Bra svar, forøvrig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor står dette faktumet? Kanskje har de noen spesielle introduksjonsprogrammer for disse gruppene, men faktum er likevel at folk (uansett hudfarge) står mye mer alene i USA enn f. eks. i Skandinavia. Du kan ikke gå på NAV, har du ingen jobb havner man uansett på gata.

Affirmative action. Kvotering for Afrikanere og Latiere. Den sistnevnte gruppen har for øvrig ingen grunn til å få det, men gjør det likevel. Det fins tusenvis av programmer som er skapt for å hjelpe folk basert på deres opphav, alle disse er til fordel for afrikanere og latinere.

Dette kommer bare til å øke i årene fremover.

En del demokrater er ganske kyniske (ikke hele partiet naturligvis) og vil gå med på å gi disse økte fordeler. Denne formen for diskriminering vil bli utvidet. Noe som i kombinasjon med alt det andre vil gjøre det ganske vondt å være hvit i USA. Om du i tillegg skal føde mange gutter, blir det ekstra ille for dem, fordi de blir utsett for en dobbel diskriminering fra statens side + dobbelt hat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Affirmative action. Kvotering for Afrikanere og Latiere. Den sistnevnte gruppen har for øvrig ingen grunn til å få det, men gjør det likevel. Det fins tusenvis av programmer som er skapt for å hjelpe folk basert på deres opphav, alle disse er til fordel for afrikanere og latinere.

Dette kommer bare til å øke i årene fremover.

En del demokrater er ganske kyniske (ikke hele partiet naturligvis) og vil gå med på å gi disse økte fordeler. Denne formen for diskriminering vil bli utvidet. Noe som i kombinasjon med alt det andre vil gjøre det ganske vondt å være hvit i USA. Om du i tillegg skal føde mange gutter, blir det ekstra ille for dem, fordi de blir utsett for en dobbel diskriminering fra statens side + dobbelt hat.

Jeg kan være enig i at noen av disse tiltakene går litt for langt, men så er det også mange av disse gruppene som faktisk sliter en hel del mer enn vi ser i Norge og Skandinavia. F. eks. er det stort sett fattige svarte som havner i fengsel og de er overrepresenterte på kriminalstatistikken. Det som er viktig er egentlig i mindre grad hudfarge men fattigdom og dårlige muligheter hvis man ikke har penger.

Således ville jeg vært mye mer bekymret for jobbmulighetene "over there", om man i det hele tatt for oppholdstillatelse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan være enig i at noen av disse tiltakene går litt for langt, men så er det også mange av disse gruppene som faktisk sliter en hel del mer enn vi ser i Norge og Skandinavia. F. eks. er det stort sett fattige svarte som havner i fengsel og de er overrepresenterte på kriminalstatistikken. Det som er viktig er egentlig i mindre grad hudfarge men fattigdom og dårlige muligheter hvis man ikke har penger.

Således ville jeg vært mye mer bekymret for jobbmulighetene "over there", om man i det hele tatt for oppholdstillatelse.

Være bekymret for alt du. Både posteriteten og din egne muligheter. Rasismen er på fremmars i USA og vil bli værre enn noen sinne. Jimmy Crow lovene nektet afro amerikanere å stemme i sør statene, men de ble aldri diskriminert direkte av staten, slik vi ser hvite blir i dag. Om du føder en hvit sønn, vil han bli dobbelt diskriminert. Fordi folk har vert dumme nok til å stemme frem denne offentlige diskrimineringen. Nummer to blir sosial diskriminering.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg giftet meg med en amerikaner, og vi er bosatt i USA, et lite stykke utenfor en stor by i sør-statene. Her er det en salig blanding av rik, middels og fattig. Felles er at omtrent samtlige er veldig kristne, hater homofile, hater Obama og har opptil flere våpen i hus. I nærområdet er det et hus hvor det settes opp hundrevis av hvite kors i hagen om høsten, som en "markering" for alle liv som går tapt til abort hvert år.

Men det har ikke vært noe problem i det hele tatt. Det har blitt endel interessante diskusjoner ut av det, jeg har lært mye. Det er interessant å høre hvordan amerikanere selv tenker om ting som foregår i eget og andre land. Og skulle man komme i en interessekonflikt, kommer man langt med å være høflig og hyggelig.

Men jeg har noen tips å bidra med:

- Gift deg til visum. Arbeidsvisum tar for lang tid, og er vanskelig å få. Det tar litt kortere tid med forlovelsesvisum til USA enn til Norge, men da må dere gifte dere der.

- Som noen over sier, ikke bo her uten helseforsikring. Det koster over 1000 dollar bare å bli hentet i ambulanse. Tipper mannen din kan inkludere deg i sin forsikring. Helseforsikring er grisedyrt, og langt fra alle arbeidsplasser har dette subsidiert/inkludert.

- Tenk over hva du vil gjøre med medlemsskapet ditt i folketrygden. Dette avsluttes så fort du melder flytting, med mindre du tegner frivillig medlemsskap som (jeg tror) koster rundt 20.000 i året.

- Den enkleste måten å få venner på, er å gå i kirka. Vi tilhører en stor kirke, med masse grupper og aktiviteter, og har fått veldig mange gode venner.

Mat er forøvrig ikke så veldig mye billigere her enn i Norge, i alle fall ikke hvis du ønsker å spise sunt. Du kan få tv-middager til en dollar på Walmart, men grønnsaker og kjøtt kan være ganske så dyrt. En rød paprika koster feks rett i overkant av 2.50 dollar på den lokale Walmart. Det er omtrent 20 kroner per paprika.

Jeg elsker å bo her.

Anonymous poster hash: 09183...168
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Være bekymret for alt du. Både posteriteten og din egne muligheter. Rasismen er på fremmars i USA og vil bli værre enn noen sinne. Jimmy Crow lovene nektet afro amerikanere å stemme i sør statene, men de ble aldri diskriminert direkte av staten, slik vi ser hvite blir i dag. Om du føder en hvit sønn, vil han bli dobbelt diskriminert. Fordi folk har vert dumme nok til å stemme frem denne offentlige diskrimineringen. Nummer to blir sosial diskriminering.

Nei, for rasisme skjer som oftest i de lavere sosiale lagene, som mellom gjengene, fattige og sågar i fengsel.

Det aller viktigste man kan gjøre hvis man skal dra til USA for lengre tid er å legge tilrette for at man kan ha en god jobb og god karriere, da møter man også ressurssterke folk i samme situasjon. Hvis ikke er det liten vits.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg giftet meg med en amerikaner, og vi er bosatt i USA, et lite stykke utenfor en stor by i sør-statene. Her er det en salig blanding av rik, middels og fattig. Felles er at omtrent samtlige er veldig kristne, hater homofile, hater Obama og har opptil flere våpen i hus. I nærområdet er det et hus hvor det settes opp hundrevis av hvite kors i hagen om høsten, som en "markering" for alle liv som går tapt til abort hvert år.

Men det har ikke vært noe problem i det hele tatt. Det har blitt endel interessante diskusjoner ut av det, jeg har lært mye. Det er interessant å høre hvordan amerikanere selv tenker om ting som foregår i eget og andre land. Og skulle man komme i en interessekonflikt, kommer man langt med å være høflig og hyggelig.

- Gift deg til visum. Arbeidsvisum tar for lang tid, og er vanskelig å få. Det tar litt kortere tid med forlovelsesvisum til USA enn til Norge, men da må dere gifte dere der.

- Som noen over sier, ikke bo her uten helseforsikring. Det koster over 1000 dollar bare å bli hentet i ambulanse. Tipper mannen din kan inkludere deg i sin forsikring. Helseforsikring er grisedyrt, og langt fra alle arbeidsplasser har dette subsidiert/inkludert.

- Tenk over hva du vil gjøre med medlemsskapet ditt i folketrygden. Dette avsluttes så fort du melder flytting, med mindre du tegner frivillig medlemsskap som (jeg tror) koster rundt 20.000 i året.

- Den enkleste måten å få venner på, er å gå i kirka. Vi tilhører en stor kirke, med masse grupper og aktiviteter, og har fått veldig mange gode venner.

Mat er forøvrig ikke så veldig mye billigere her enn i Norge, i alle fall ikke hvis du ønsker å spise sunt. Du kan få tv-middager til en dollar på Walmart, men grønnsaker og kjøtt kan være ganske så dyrt. En rød paprika koster feks rett i overkant av 2.50 dollar på den lokale Walmart. Det er omtrent 20 kroner per paprika.

Jeg elsker å bo her.

Jeg er ikke ts, men supert at du deler erfaringer, men for å være helt ærlig så høres det ikke så fryktelig hyggelig ut å bo i et område der homofile hates og man må være kristen for å bli godtatt. Hva er andre samlingspunkter? Spør fordi jeg kanskje skal jobbe i sørstatene etterhvert...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, for rasisme skjer som oftest i de lavere sosiale lagene, som mellom gjengene, fattige og sågar i fengsel.

Det aller viktigste man kan gjøre hvis man skal dra til USA for lengre tid er å legge tilrette for at man kan ha en god jobb og god karriere, da møter man også ressurssterke folk i samme situasjon. Hvis ikke er det liten vits.

Rasismen er innrotet i amerikansk politikk også, det ser man gjennom diskrimineringen.

Om en har en plan om å bosette seg i USA er det som du sier viktig å finne en god jobb, eller om du er kvinne, finne deg en mann med penger (en fattig mann kan ikke gifte seg til penger).

At det går bra med posteriteten din er derimot ikke sikkert og som sagt. Hvite og menn blir urettferdig behandlet i USA, gjennom statlig diskriminering og ekstra hjelp. Dette kommer bare til å øke i årene som kommer dersom ikke demokratene får andre kandidater enn de kyniske menneskene som driver på nå.

Her i Europa har dette begynt å endre seg, fordi folk har begynt å forstått hva det er som holder på å skje. I USA er det kanskje for sent.

AnonymBruker
Skrevet

Bodde på bygda upstate New York og der var det masse frukt og grønt å kjøpe langs veien. Putt pengene i boksen her, takk :)

Spiste biff omtrent hver dag der borte, det har man ikke råd til her!

Anonymous poster hash: c776a...e58

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å bo her.

Tusen takk for at du deler erfaringene dine. Det setter jeg utrolig stor pris på! Jeg kommer evt.til å "gifte meg til visum", ja. Det er ikke noe problem med helseforsikring ettersom jeg kommer til å bli dekket av hans. Kan jeg spørre om hva som var det avgjørende for at dere bosatte dere i USA og ikke i Norge? Når visste du at du var klar for å flytte fra alt her hjemme og ta sjansen på at ting gikk greit der borte? Jeg har så mange spørsmål, men håper det er greit for deg og du kan tenke deg å svare:) Er vel igrunnen litt nervøs haha

Anonymous poster hash: aae23...8a6

AnonymBruker
Skrevet

Bodde på bygda upstate New York og der var det masse frukt og grønt å kjøpe langs veien. Putt pengene i boksen her, takk :)

Spiste biff omtrent hver dag der borte, det har man ikke råd til her!

Anonymous poster hash: c776a...e58

Hehe, det er hyggelig da:)

AnonymBruker
Skrevet

*bump*;)

Skrevet

Jeg bodde i Los Angeles. Både fordeler og ulemper ved å bo i USA.

Det kjipe som jeg husker best er at det ikke går an å spise godteri/sjokolade der :P Det er helt grusomt! Alt smaker sukker, falskt og fabrikk. Vi nordmenn har litt annerledes ganer når det kommer til søtt snadder :)

Ellers elsket jeg at det var så mange konkurrenter på ting som egentlig er ganske dyrt, sånn at det ble billig. Å innrede en leilighet/et hus koster "ingenting" og det er SÅ enkelt fordi man alltid finner det man ønsker om man orker å lete. Det skal godt gjøres i Norge :P

En annen fordel er at amerikanere er VELDIG hyggelige. Jeg hadde leid meg en leilighet før jeg dro dit. Taxien satt meg av midt i et strøk, og jeg ante ikke hvor jeg skulle. Så der vaset jeg rundt sent på kvelden og lette etter leilighetskomplekset mitt. Bilister stoppet hele tiden og sa "you look kind og lost. Do you need help?". Det ville ikke skjedd i Norge :)

Da jeg hadde sovnet på stranden og dessverre hadde blitt veldig solbrent ble jeg stoppet av utallige mennesker på gaten i en hel uke som skulle gi meg råd mot solbrenthet.

Men vær obs på at mye av denne snillheten er veldig falsk. Spesielt fra folk i serviceyrket som egentlig bare fisker etter tips.

Nå vet ikke jeg hvordan det er i Norges hovedstad, men jeg syntes det var veldig deilig å bo et sted hvor byen ikke stengte. Matbutikker, pizzasjapper og you name it hadde døgnåpent. Da slipper man å måtte spise før klokken 22 på kvelden om man skal bestille (veldig glad i å slippe matlaging).

Noe som var veldig skuffende var kollektivtrafikken (men det er nok forskjellig fra stat til stat. Cali er nok en bilby hvor ingen går. Fortauene var alltid tomme). Bussene startet å gå klokken 09 om morgenen, sto stille mellom klokken 13 og klokken 18, og gikk så igjen bare til klokken 22.00 på kvelden. Veldig kjipt for de som ikke har bil, da taxiprisene matcher norske priserog det er LANGE avstander i LA.

Vet ikke hva som er mest vanlig, men der jeg bodde måtte man betale husleien kontant. Slitsomt å måtte huske å ta ut nøyaktig sum (og å få vekslet) og gå til kontoret som skulle ha pengene hver måned. Det er så mye enklere når det automatisk trekkes fra kontoen :P

Det er fint å bo i USA om du ikke er fattig, så du kommer sikkert til å trives. Jeg trivdes i hvert fall veldig godt, og vil gjerne flytte tilbake.

Jeg fikk aldri bruk for lege eller tannlege, så har ikke testet ut den type praktiske ting. Men det regner jeg med at mannen din vet alt om siden han er amerikaner :)

Ja, vet ikke om mine erfaringer er relevant for deg, eller om det var dette du ville ha, men det var gøy å mimre litt ;)

Hvor i USA flytter du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i Los Angeles. Både fordeler og ulemper ved å bo i USA.

Det kjipe som jeg husker best er at det ikke går an å spise godteri/sjokolade der :P Det er helt grusomt! Alt smaker sukker, falskt og fabrikk. Vi nordmenn har litt annerledes ganer når det kommer til søtt snadder :)

Ellers elsket jeg at det var så mange konkurrenter på ting som egentlig er ganske dyrt, sånn at det ble billig. Å innrede en leilighet/et hus koster "ingenting" og det er SÅ enkelt fordi man alltid finner det man ønsker om man orker å lete. Det skal godt gjøres i Norge :P

En annen fordel er at amerikanere er VELDIG hyggelige. Jeg hadde leid meg en leilighet før jeg dro dit. Taxien satt meg av midt i et strøk, og jeg ante ikke hvor jeg skulle. Så der vaset jeg rundt sent på kvelden og lette etter leilighetskomplekset mitt. Bilister stoppet hele tiden og sa "you look kind og lost. Do you need help?". Det ville ikke skjedd i Norge :)

Da jeg hadde sovnet på stranden og dessverre hadde blitt veldig solbrent ble jeg stoppet av utallige mennesker på gaten i en hel uke som skulle gi meg råd mot solbrenthet.

Men vær obs på at mye av denne snillheten er veldig falsk. Spesielt fra folk i serviceyrket som egentlig bare fisker etter tips.

Nå vet ikke jeg hvordan det er i Norges hovedstad, men jeg syntes det var veldig deilig å bo et sted hvor byen ikke stengte. Matbutikker, pizzasjapper og you name it hadde døgnåpent. Da slipper man å måtte spise før klokken 22 på kvelden om man skal bestille (veldig glad i å slippe matlaging).

Noe som var veldig skuffende var kollektivtrafikken (men det er nok forskjellig fra stat til stat. Cali er nok en bilby hvor ingen går. Fortauene var alltid tomme). Bussene startet å gå klokken 09 om morgenen, sto stille mellom klokken 13 og klokken 18, og gikk så igjen bare til klokken 22.00 på kvelden. Veldig kjipt for de som ikke har bil, da taxiprisene matcher norske priserog det er LANGE avstander i LA.

Vet ikke hva som er mest vanlig, men der jeg bodde måtte man betale husleien kontant. Slitsomt å måtte huske å ta ut nøyaktig sum (og å få vekslet) og gå til kontoret som skulle ha pengene hver måned. Det er så mye enklere når det automatisk trekkes fra kontoen :P

Det er fint å bo i USA om du ikke er fattig, så du kommer sikkert til å trives. Jeg trivdes i hvert fall veldig godt, og vil gjerne flytte tilbake.

Jeg fikk aldri bruk for lege eller tannlege, så har ikke testet ut den type praktiske ting. Men det regner jeg med at mannen din vet alt om siden han er amerikaner :)

Ja, vet ikke om mine erfaringer er relevant for deg, eller om det var dette du ville ha, men det var gøy å mimre litt ;)

Hvor i USA flytter du?

Tusen takk for svar! Jeg er ikke så ofte her inne, så har ikke fått svart før nå dessverre. Det er veldig hyggelig å høre noen andres opplevelser og tanker om å bo i USA. Jeg tror ikke at levestandarden kommer til å bli noe problem, det er mer alt annet rundt det.:)) Derfor er det meget interessant hva utenforstående tenker om landet og evt.hva som var problematisk:). Det blir evt.til østkysten. Vurderer å flytte til høsten allerede, så det kan bli spennende!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...