Gå til innhold

EventyrElin (Splittet)


EventyrElin

Anbefalte innlegg

Innleggene til deg er mine eneste i denne tråden, så jeg føler i grunnen ikke at jeg har noe å beklage. Jeg har derimot fulgt med i dette forumet såpass lenge at jeg vet at en av de brukerne du hevder at har hengt deg ut, også er blant de som har vært tydeligst på å si ifra når det har vært et fokus på bloggere som ikke har vært greit. I tillegg synes jeg du får beskjed på en helt grei måte, og mener derfor oppriktig at du overreagerer. Påpekning mtp merking av reklame er innenfor det man bør tåle, om man skal samarbeid med bedrifter og reklamere.

Jeg har en kjedelig og lite aktiv blogg med fire innlegg. En av disse handler om produkter fra en navngitt bedrift. Dette er ikke merket med reklame, fordi det ikke er det. Jeg har ikke samarbeid med bedriten, jeg får ikke noe for det og den eneste kontakten med bedriften har vært forespørsel om å få bruke produktbilde. Jeg ville bare fortelle om et produkt jeg synes er fint. Om jeg på et eller annet tidspunkt skulle få spørsmål om merking på dette innlegget, her eller på bloggen, så anser jeg det som uproblematisk. Det er da ikke et personlig angrep på meg, og det er faktisk ikke verre enn å svare som sant er.

Jeg tenker at om noen hadde sagt at de syntes noe var vondt og ubehagelig, så håper jeg jeg ville vært den første til å anerkjenne dette og si noe støttende om det - men det er meg. Når det er sagt er det særlig en kommentar jeg fikk, helt bombesikkert og garantert fra noen som ble dirigert til bloggen min fra dette forumet, som var ekkel. Den var helt klart forbi det jeg anser som konstruktiv kritikk og ikke noe jeg synes noen, bloggere eller ei, må tåle.

La meg komme med noen konkrete eksempler, for dette syns jeg er interessant:

1) Jeg samarbeider med Reima på den måten at de sender meg produkter som vi tester og så velger jeg hva jeg vil skrive om. Jeg har fire tette gutter som arver etter hverandre, og for oss har faktisk Reima sine klær vist seg å være mest økonomisk, fordi de er så holdbare. Når vi også er ute i marka flere timer i strekk, gjerne hele dager, er det disse klærne som har vist seg å holde mål (nå burde jeg kanskje merket dette innlegget med reklame øverst......) :). Det har ført til at jeg, av min egen lomme, har valgt å kjøpe klær til ungene fra Reima. Skal jeg ikke kunne vise bilder på bloggen av ryggen til ungen min når han stabber seg avgårde på ski fordi klærne er fra Reima? Spiller det noen rolle om merket vises eller ikke? Innlegget er ikke kjøpt og betalt, jeg skriver ingen ting om Reima, men bildene viser tydelig hvor klærne kommer fra - men det er jeg selv som har kjøpt dem.

2) Jeg er også sponset av en frisørsalong, på den måten at de klipper håret mitt et par ganger i året (kanskje, vi vet enda ikke helt hvordan og hvor lenge) og så skriver jeg om det på bloggen. Kan jeg aldri skrive at jeg gleder meg til neste frisørtime? Kan jeg aldri vise bilder av håret mitt? Hos frisørsalongen selges også sminke. Den sminken får jeg ikke sponset, men jeg har blitt litt hekta på den fordi den er naturlig og bra. Kan jeg ikke skrive om sminken - som jeg har kjøpt fra egen lomme - siden den selges fra salongen som klipper håret mitt? Kan jeg ikke anbefale en stylingkrem dersom jeg selv har kjøpt den? Kan jeg ikke få gi bort en gave til leserne som jeg ikke tjener noe på (annet enn kanskje litt ekstra trafikk).

Da jeg satt i salongen begynte frisøren og jeg å snakke om hvor synd det er at den tradisjonen med (særlig eldre) damer ikke lenger går til frisøren for å få lagt opp håret sitt, den litt søte greia med at de dro dit bare for å style håret før de skulle ut en tur med venninnene. Det fikk meg til å tenke "søren, jeg har innmari lyst til å ta min egen mormor med hit en gang, og spandere styling på henne!". Betalt av egen lomme, et ønske om å oppfordre andre om å ta med sin egen bestemor for en uforglemmelig opplevelse - men kan jeg ikke skrive om dette eller vise bilder fordi jeg er klippes av samme frisørsalong to ganger i året?

Dette er bare tenkte eksempler jeg kommer på i farta. Gråsonene er mange og selv om dere som sitter her later til å sitte på absolutt alle svar og syns det er uhorvelig enkelt, så er jeg ikke enig i det. Jeg fikk en gang tilsendt et bæresjal fra noen som leser bloggen min, og som ønsket å gi meg sjalet. Jeg betalte porto, og skrev om sjalet. Med bilder og annonselenke, men jeg var usikker på om jeg burde merket det - for det er like mye reklame rettet mot mine lesere som Reima-innleggene er, jeg hadde fått sjalet hos noen, og næringsaktører tjener på at jeg skriver om sjalet. I mine øyne en gråsone. Det det koker ned til er gjerne den opplevelsen av genuinitet, fordi så mange av dere mener at vi er "kjøpt og betalt".

Endret av EventyrElin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampen

Jeg tenker at om noen hadde sagt at de syntes noe var vondt og ubehagelig, så håper jeg jeg ville vært den første til å anerkjenne dette og si noe støttende om det - men det er meg. Når det er sagt er det særlig en kommentar jeg fikk, helt bombesikkert og garantert fra noen som ble dirigert til bloggen min fra dette forumet, som var ekkel. Den var helt klart forbi det jeg anser som konstruktiv kritikk og ikke noe jeg synes noen, bloggere eller ei, må tåle.

La meg komme med noen konkrete eksempler, for dette syns jeg er interessant:

1) Jeg samarbeider med Reima på den måten at de sender meg produkter som vi tester og så velger jeg hva jeg vil skrive om. Jeg har fire tette gutter som arver etter hverandre, og for oss har faktisk Reima sine klær vist seg å være mest økonomisk, fordi de er så holdbare. Når vi også er ute i marka flere timer i strekk, gjerne hele dager, er det disse klærne som har vist seg å holde mål (nå burde jeg kanskje merket dette innlegget med reklame øverst......) :). Det har ført til at jeg, av min egen lomme, har valgt å kjøpe klær til ungene fra Reima. Skal jeg ikke kunne vise bilder på bloggen av ryggen til ungen min når han stabber seg avgårde på ski fordi klærne er fra Reima? Spiller det noen rolle om merket vises eller ikke? Innlegget er ikke kjøpt og betalt, jeg skriver ingen ting om Reima, men bildene viser tydelig hvor klærne kommer fra - men det er jeg selv som har kjøpt dem.

2) Jeg er også sponset av en frisørsalong, på den måten at de klipper håret mitt et par ganger i året (kanskje, vi vet enda ikke helt hvordan og hvor lenge) og så skriver jeg om det på bloggen. Kan jeg aldri skrive at jeg gleder meg til neste frisørtime? Kan jeg aldri vise bilder av håret mitt? Hos frisørsalongen selges også sminke. Den sminken får jeg ikke sponset, men jeg har blitt litt hekta på den fordi den er naturlig og bra. Kan jeg ikke skrive om sminken - som jeg har kjøpt fra egen lomme - siden den selges fra salongen som klipper håret mitt? Kan jeg ikke anbefale en stylingkrem dersom jeg selv har kjøpt den? Kan jeg ikke få gi bort en gave til leserne som jeg ikke tjener noe på (annet enn kanskje litt ekstra trafikk).

Da jeg satt i salongen begynte frisøren og jeg å snakke om hvor synd det er at den tradisjonen med (særlig eldre) damer ikke lenger går til frisøren for å få lagt opp håret sitt, den litt søte greia med at de dro dit bare for å style håret før de skulle ut en tur med venninnene. Det fikk meg til å tenke "søren, jeg har innmari lyst til å ta min egen mormor med hit en gang, og spandere styling på henne!". Betalt av egen lomme, et ønske om å oppfordre andre om å ta med sin egen bestemor for en uforglemmelig opplevelse - men kan jeg ikke skrive om dette eller vise bilder fordi jeg er klippes av samme frisørsalong to ganger i året?

Dette er bare tenkte eksempler jeg kommer på i farta. Gråsonene er mange og selv om dere som sitter her later til å sitte på absolutt alle svar og syns det er uhorvelig enkelt, så er jeg ikke enig i det. Jeg fikk en gang tilsendt et bæresjal fra noen som leser bloggen min, og som ønsket å gi meg sjalet. Jeg betalte porto, og skrev om sjalet. Med bilder og annonselenke, men jeg var usikker på om jeg burde merket det - for det er like mye reklame rettet mot mine lesere som Reima-innleggene er, jeg har fått innlegget hos noen, og næringsaktører tjener på at jeg skriver om sjalet. I mine øyne en gråsone.

Jeg kan ikke forholde meg til en kommentar jeg ikke har sett. Det jeg derimot forholder meg til er de kommentarene jeg har sett, det som skrives her inne og det du skriver på bloggen din. Jeg forstår at du synes det er ubehagelig, men jeg er fortsatt uenig i konklusjonene dine.Det er godt mulig du har fått en kommentar som er over grensa, men den kan jeg i grunnen ikke uttale meg om, da jeg ikke har sett den.

Jeg synes også du gjør dette mye vanskeligere enn det er, ved å konstruere gråsoner. Det er da ingen som hevder at du ikke kan skrive om sminken du bruker fordi du har kjøpt den på et bestemt sted, eller at du ikke kan ta bilder av håret ditt. Det blir det samme som at du ikke må merke alle innlegg om fisk herifra til evigheten, fordi du en gang har fått noe sponset fra en fiskeleverandør en gang. Stikkordet her er sponsing. Det skal komme tydelig fram for leserne dine at du har fått en fordel, når du faktisk har fått det.

Jeg synes det virker som om du faktisk er usikker på hvordan dette fungerer. Isåfall er det mange her inne som begynner å få langt over snittet god kontroll på akkurat det. Hva med å benytte anledningen til å spørre om det du lurer på, istedenfor å avfeie alt med uthenging?:)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forholde meg til en kommentar jeg ikke har sett. Det jeg derimot forholder meg til er de kommentarene jeg har sett, det som skrives her inne og det du skriver på bloggen din. Jeg forstår at du synes det er ubehagelig, men jeg er fortsatt uenig i konklusjonene dine.Det er godt mulig du har fått en kommentar som er over grensa, men den kan jeg i grunnen ikke uttale meg om, da jeg ikke har sett den.

Jeg synes også du gjør dette mye vanskeligere enn det er, ved å konstruere gråsoner. Det er da ingen som hevder at du ikke kan skrive om sminken du bruker fordi du har kjøpt den på et bestemt sted, eller at du ikke kan ta bilder av håret ditt. Det blir det samme som at du ikke må merke alle innlegg om fisk herifra til evigheten, fordi du en gang har fått noe sponset fra en fiskeleverandør en gang. Stikkordet her er sponsing. Det skal komme tydelig fram for leserne dine at du har fått en fordel, når du faktisk har fått det.

Jeg synes det virker som om du faktisk er usikker på hvordan dette fungerer. Isåfall er det mange her inne som begynner å få langt over snittet god kontroll på akkurat det. Hva med å benytte anledningen til å spørre om det du lurer på, istedenfor å avfeie alt med uthenging? :)

Jeg syns ikke jeg har avfeid alt med uthenging, men jeg ser at det er din oppfatning :) Jeg føler jeg skrev et innlegg med mitt perspektiv, og valgte å legge fram biter jeg fant relevant, på samme måte som det ble gjort her inne. Bare at jeg står helt alene mot en vegg med mennesker her inne som for lengst har forhåndsdømt meg, og alle andre bloggere, som manipulerende og uærlige mennesker mens dere klasker neve og støtter hverandre og er "Så enig!!".

"Vet ikke om hun er naiv eller utspekulert" er ikke direkte konstruktiv kritikk i mine ører, men det er sikkert flere som er uenig, også der. Jeg syns uansett gråsonene er relevante, blant annet fordi jeg opplever at noen av dere kommenterer og pirker på ting jeg ikke finner belegg for i retningslinjene. Som med alt annet handler det om tolkning. Dere mener blant annet at giveaways skal merkes så lenge det er en gave gitt fra noen jeg har samarbeide(t) med - men jeg tjener ikke et rødt øre på slike innlegg - ei heller får produkter som takk, om det skulle være noen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitulina; jeg sier ikke at jeg føler meg mobbet, men mye av det som er skrevet her tidligere (om andre) synes jeg vitner om mobbing. Selvsagt bør man i offentligheten tåle (konstruktiv) kritikk, men jeg ønsket å benytte anledningen til å fortelle dere hvordan det kan oppleves å bli "hengt ut" på en tråd som dette. Det er aldri feil å ha i bakhodet. Jeg lever godt med meg selv etter dette, og selv om jeg ikke ønsker å bagatellisere er jo dette ingen ting i forhold til hva andre må tåle.

Jo, det er det du sier. Hva som skrives om andre, av andre og andre steder er da helt likegyldig. Ingen henges ut, du har brutt reglene som er satt av Forbrukerombudet og skjult alvorlig er en veldig skummel samfunnsutvikling. Og du bagatelliserer dette nettopp ved å gå til angrep mot debattanter som faktisk diskuterer dette saklig og som kommer med konstruktiv kritikk. Dette hadde aldri kommet opp om du faktisk fulgte reglene.

Det er ikke spesielt vanskelig å forholde seg til reglene, og alle de teoretiske scenarioene du lister opp er bare vissvass. Rene reklameinnlegg skal merkes i sin fullhet, det skal opplyset om annonselenker og det skal også opplyses om sponsede produkter, både 1 og 200ende gang du viser dem frem på bloggen. En hårklipp er ikke et sponset produkt, det er en sponset tjeneste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke jeg har avfeid alt med uthenging, men jeg ser at det er din oppfatning :) Jeg føler jeg skrev et innlegg med mitt perspektiv, og valgte å legge fram biter jeg fant relevant, på samme måte som det ble gjort her inne. Bare at jeg står helt alene mot en vegg med mennesker her inne som for lengst har forhåndsdømt meg, og alle andre bloggere, som manipulerende og uærlige mennesker mens dere klasker neve og støtter hverandre og er "Så enig!!".

"Vet ikke om hun er naiv eller utspekulert" er ikke direkte konstruktiv kritikk i mine ører, men det er sikkert flere som er uenig, også der. Jeg syns uansett gråsonene er relevante, blant annet fordi jeg opplever at noen av dere kommenterer og pirker på ting jeg ikke finner belegg for i retningslinjene. Som med alt annet handler det om tolkning. Dere mener blant annet at giveaways skal merkes så lenge det er en gave gitt fra noen jeg har samarbeide(t) med - men jeg tjener ikke et rødt øre på slike innlegg - ei heller får produkter som takk, om det skulle være noen tvil.

Hehe, jeg kan forsikre deg om at det ikke bestandig er full enighet her på KG når bloggere diskuteres, og at ikke akkurat alle "klasker neve og støtter hverandre og er helt enig!". Det som det imidlertid ikke er noen tvil om er at alle mener at lover og regler skal følges, og at det ikke finnes noen unntak for dette.

Edit: Presisering

Endret av Shopgirl2014
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EventyrElin: hvis du betaler for at mormoren din får vask og legg hos frisøren som sponse deg, skal du selvsagt ikke merke det som reklame, dt er jo ikke reklame. Hvis du viser bilde av sveisen din og forteller hvem som har klippet deg, skal det selvsagt merkes som reklame. Hvis du viser bilder av guttene dine, skal du ikke merke det med reklame hvis du ikke skriver om Reima-dressen i innlegget. Hvis neon spør hvor dressene er fra, bør du oppgi at de er sponset samtidig som du forteller hvor de kommer fra.

Forøvrig synes jeg det er leit at du føler deg angrepet når du blir gjort oppmerksom på at du har merket feil. Alle innleggene her har vært saklige og greie, synes jeg, hva du evt har mottatt av kommentarer som jeg ikke har sett, kan jeg ikke uttale meg om. Jeg tenker forøvrig at alt du får uten å betale for det, er sponsede tjenester eller produkter, og bør merkes som det. Det skal jo også skattes av.

Endret av pøbelsara
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Jeg synes de siste dagers debatt om mobbing på blogg (mamsi) og mobbing fra KG-brukere er noe å tenke litt over. Vi kan la mobbebegrepet ligge, men det må jo være noe å tenke litt over når folk føler seg støtt. Jeg synes at det var et tankekors å lese Eventyrelin sitt innlegg her. Ikke at det er noe fremmed i det, men hva er det som gjør at KG oppfattes slik som en gjør. Ikke en gang, ikke to ganger, men mange ganger. I mitt hode så er det grunn til å tenke seg om dersom samme tema dukker opp. Til forveksling er det hun skriver likt det Mamsi sitt kommentarfelt ble beskyldt for. Det er mange mot en, det er språk som oppfattes som støtende. Det er en forumkultur her inne som det tar litt tid å bli vant til. Når språket og metodene brukes utenfor forumet så støtes folk. Likevel vil man ikke erkjenne det, man plasserer problemet hos irlpersonen og sier at du må nok bli litt mer hardhudet. Vel muligens er det heller slik at man skal gå i seg selv og tenke på om man blir litt miljøskadd av å være her på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, EventyrElin.

Jeg er en av de som skriver i denne tråden til vanlig og vil derfor svare deg. Jeg har dessverre ikke hatt tid før nå, da jeg har prioritert fjelltur og kos ute i dag, men nå har jeg tid. :)

Jeg vil berømme deg for at du gikk inn hit og ga tilbakemelding. Det tenker jeg er tøft gjort av deg. Det er mye av det du skriver som jeg er uenig i, men jeg ser ingen hensikt å gå inn på det. Jeg velger istedenfor å rekke ut en "hånd", der jeg ønsker en dialog med deg hvis du ønsker det, for ikke avspore denne tråden sender jeg deg en PM, og så velger du om du vil svare. Og hvis det er noe du lurer på vedr. merking av reklame kan jeg prøve å gi deg svar der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[…eksempler på blogginnlegg...]

Spør Forbrukerombudet hvis du er i tvivl om merkning. I siste ende er det deres tolkning av lovverket som er avgjørende.

:)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Forbrukerombudet hvis du er i tvivl om merkning. I siste ende er det deres tolkning av lovverket som er avgjørende.

:)

Det tenker jeg også, veldig, veldig glad du poengterer det for det glemte jeg å ta med i "kampens hete".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg synes de siste dagers debatt om mobbing på blogg (mamsi) og mobbing fra KG-brukere er noe å tenke litt over. Vi kan la mobbebegrepet ligge, men det må jo være noe å tenke litt over når folk føler seg støtt. Jeg synes at det var et tankekors å lese Eventyrelin sitt innlegg her. Ikke at det er noe fremmed i det, men hva er det som gjør at KG oppfattes slik som en gjør. Ikke en gang, ikke to ganger, men mange ganger. I mitt hode så er det grunn til å tenke seg om dersom samme tema dukker opp. Til forveksling er det hun skriver likt det Mamsi sitt kommentarfelt ble beskyldt for. Det er mange mot en, det er språk som oppfattes som støtende. Det er en forumkultur her inne som det tar litt tid å bli vant til. Når språket og metodene brukes utenfor forumet så støtes folk. Likevel vil man ikke erkjenne det, man plasserer problemet hos irlpersonen og sier at du må nok bli litt mer hardhudet. Vel muligens er det heller slik at man skal gå i seg selv og tenke på om man blir litt miljøskadd av å være her på KG.

Likte dette veldig godt, tror kanskje ikke noen er miljøskadet her . Men at man lett blir revet med i debatten, men skal det bli en god debatt, så må jo begge sider høres og respekteres. Ceciliex et reflektert og godt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de siste dagers debatt om mobbing på blogg (mamsi) og mobbing fra KG-brukere er noe å tenke litt over. Vi kan la mobbebegrepet ligge, men det må jo være noe å tenke litt over når folk føler seg støtt. Jeg synes at det var et tankekors å lese Eventyrelin sitt innlegg her. Ikke at det er noe fremmed i det, men hva er det som gjør at KG oppfattes slik som en gjør. Ikke en gang, ikke to ganger, men mange ganger. I mitt hode så er det grunn til å tenke seg om dersom samme tema dukker opp. Til forveksling er det hun skriver likt det Mamsi sitt kommentarfelt ble beskyldt for. Det er mange mot en, det er språk som oppfattes som støtende. Det er en forumkultur her inne som det tar litt tid å bli vant til. Når språket og metodene brukes utenfor forumet så støtes folk. Likevel vil man ikke erkjenne det, man plasserer problemet hos irlpersonen og sier at du må nok bli litt mer hardhudet. Vel muligens er det heller slik at man skal gå i seg selv og tenke på om man blir litt miljøskadd av å være her på KG.

Tusen takk for de aller første støttende ord. Jeg har også blitt tipset om Mamsi, men har dessverre ikke hatt tid til å sette meg inn i det. Will do. Deretter vil jeg bare berømme og støtte deg som skriver dette i ei gruppe hvor du sikkert har tilhørighet, det er mye, mye tøffere gjort enn at jeg, som overhodet ikke har tilhørighet her inne eller behov for å bli likt, sparker litt fra meg. Og det du skriver er nettopp noe av det jeg også går og "kjenner på" - det er flere som skriver at "damene inne på KG er jo heelt gærne, du må ikke høre på dem, osv" og det er synd på så mange måter - men jeg opplevde det altså som ubehagelig å bli "hengt ut" her inne, men taklet det helt fint. Til det kom flere kommentarer, i særdeleshet én, som var skikkelig ekkel. Den ser ikke dere og jeg kommer ikke til å legge den ut eller noe, men det spiller ingen rolle. Jeg ønsket at dere skulle få et innblikk i hvordan det hele føles for "oss på den andre sida", for jeg skjønner at dere bare mener det godt, men måten det snakkes om og "se her hvor flink jeg har vært som har skrevet dette til henne" eller "se nå gidder hun ikke legge ut mer av kommentarene mine, snakk om å være feig" - det er litt ugreit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, EventyrElin.

Jeg er en av de som skriver i denne tråden til vanlig og vil derfor svare deg. Jeg har dessverre ikke hatt tid før nå, da jeg har prioritert fjelltur og kos ute i dag, men nå har jeg tid. :)

Jeg vil berømme deg for at du gikk inn hit og ga tilbakemelding. Det tenker jeg er tøft gjort av deg. Det er mye av det du skriver som jeg er uenig i, men jeg ser ingen hensikt å gå inn på det. Jeg velger istedenfor å rekke ut en "hånd", der jeg ønsker en dialog med deg hvis du ønsker det, for ikke avspore denne tråden sender jeg deg en PM, og så velger du om du vil svare. Og hvis det er noe du lurer på vedr. merking av reklame kan jeg prøve å gi deg svar der. :)

Tommel opp for at du har prioritert fjelltur, det er akkurat sånn det skal være!! :) Jeg vet ikke hvor mye tid jeg kan bruke på dette akkurat nå, så ikke bli veldig irritert på meg om jeg ikke svarer deg før etter onsdag, okei, har en eksamen og hundre unger og en joggetur jeg kjenner jeg sårt trenger i kveld.. Men tusen hjertelig takk for den hånden, den tar jeg i mot med stor glede. Vi trenger ikke være enige i alt, det er helt okei, det er midt i debatten det gjerne blir bra.

Men sånn siden du spør - det er særlig det med giveaways jeg kunne ønske en argumentasjon for at skal merkes, for når jeg ikke er sponsa på noe vis i forbindelse med den gaven som jeg får lov til å lodde ut på bloggen min - hvorfor er det forskjellig fra f.eks at jeg betaler for frisørtime til min mormor - hos den samme frisørsalongen som klipper håret mitt og jeg skriver om - fra den delen hvor jeg gir bort noe? Det var nemlig i all hovedsak de innleggene jeg ble outa for av Shopgirl2014.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tommel opp for at du har prioritert fjelltur, det er akkurat sånn det skal være!! :) Jeg vet ikke hvor mye tid jeg kan bruke på dette akkurat nå, så ikke bli veldig irritert på meg om jeg ikke svarer deg før etter onsdag, okei, har en eksamen og hundre unger og en joggetur jeg kjenner jeg sårt trenger i kveld.. Men tusen hjertelig takk for den hånden, den tar jeg i mot med stor glede. Vi trenger ikke være enige i alt, det er helt okei, det er midt i debatten det gjerne blir bra.

Men sånn siden du spør - det er særlig det med giveaways jeg kunne ønske en argumentasjon for at skal merkes, for når jeg ikke er sponsa på noe vis i forbindelse med den gaven som jeg får lov til å lodde ut på bloggen min - hvorfor er det forskjellig fra f.eks at jeg betaler for frisørtime til min mormor - hos den samme frisørsalongen som klipper håret mitt og jeg skriver om - fra den delen hvor jeg gir bort noe? Det var nemlig i all hovedsak de innleggene jeg ble outa for av Shopgirl2014.

Enig, det er gjennom (god) debatt det gjerne blir bra. Angrep fører iallefall ikke frem, hvis ikke det er det som er målet. Det ønsker ikke jeg, og jeg oppfatter ikke at du ønsker det. :)

Jeg rekker ut en hånd, og den kan du ta når/hvis du får tid. :)

Jeg har svart vedr. giveaways her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=913794&p=15960065

Hvis du ikke har fått sponset e.l. noe tenker jeg ikke at du skal merke det. Men mange blir usikker, og kan mistenke deg for skjult reklame, og det blir jo dumt for din del. Hadde det vært min blogg ville jeg vært tydelig på at jeg ikke har noen fordeler med å skrive om produkt, når jeg ikke har det, for å unngå misforståelser. Og er man i tvil, så er det lurt å sende en mail til Forbrukerombudet, eller heller merke for mye enn for lite. :)

Hvis man vil kontakte Forbrukerombudet, kan disse mailadressene benyttes:

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dumt at KG-gjengen hele tiden blir omtalt som en homogen gruppe, eller kanskje heller som en gjeng hysteriske baksnakkende kjerringer... Det er et forum med tusenvis av medlemmer (og også mange gjestebrukere), og absolutt ikke noen sammensveiset gjeng som alltid er enige..tvert imot. Har aldri sett Diskusjon.no eller andre forum bli omtalt på samme måte, selv om jeg har sett langt krassere uttalelser om kjendiser, andre brukere osv der. Er det fordi KG er kjent som et "jenteforum" at folk automatisk tror alle som poster her er del av en venninnegjeng med mean girls?

Denne tråden synes jeg forresten er veldig saklig og fin. Jeg kan ikke komme på et eneste innlegg her jeg har oppfattet som støtende, mobbende eller slemt. Kanskje har jeg høy terskel for å reagere men ja. Moderatorene er også veldig aktive og strenge på dette underforumet.

Til slutt vil jeg si på bakgrunn av de siste sidene med diskusjon her, at jeg synes det blir veldig feil at bloggere skal få klage på å føle seg uthengt, mobbet osv fordi det blir påpekt at de ikke følger loven/retningslinjer (er ikke jurist, usikker på hva reklamemerking går under, det er vel Markedsføringsloven?) Hvilke andre yrkesgrupper eller personer kan påberope seg at de blir dårlig behandlet om folk ber dem om å følge loven, eller legger ut eksempler på nett der de ikke har gjort det? Hvorfor skal man åpne for debatt rundt dette, og ta ekstra hensyn til bloggerene og ikke skrive for ofte om dem når de gjør feil, for da kan de bli lei seg...? At man kan ordlegge seg saklig og ikke skrive personhets er jeg såklart enig i. Men at man på et tidspunkt lurer på om en blogger gjør det med vilje eller bare ikke forstår reglene, det synes jeg er innafor hva som må være ok å si.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Til slutt vil jeg si på bakgrunn av de siste sidene med diskusjon her, at jeg synes det blir veldig feil at bloggere skal få klage på å føle seg uthengt, mobbet osv fordi det blir påpekt at de ikke følger loven/retningslinjer (er ikke jurist, usikker på hva reklamemerking går under, det er vel Markedsføringsloven?) Hvilke andre yrkesgrupper eller personer kan påberope seg at de blir dårlig behandlet om folk ber dem om å følge loven, eller legger ut eksempler på nett der de ikke har gjort det? Hvorfor skal man åpne for debatt rundt dette, og ta ekstra hensyn til bloggerene og ikke skrive for ofte om dem når de gjør feil, for da kan de bli lei seg...? At man kan ordlegge seg saklig og ikke skrive personhets er jeg såklart enig i. Men at man på et tidspunkt lurer på om en blogger gjør det med vilje eller bare ikke forstår reglene, det synes jeg er innafor hva som må være ok å si.

Jeg strakte ut en hånd, ikke for å ta ekstra hensyn, men fordi jeg har mer tro på forandring gjennom dialog enn å gå i hver sin "skyttergrav". Hvis jeg har noe å lære av EventyrElin, så tar jeg gjerne imot hennes tanker rundt det. Samtidig som jeg kan dele det jeg har på hjertet. Dialog betyr ikke at man trenger å være enig, men at man snakker sammen på en måte som gjør at man lytter bedre til hverandre. Målet mitt er at bloggere skal merke reklamen, og bloggere som kommer inn hit vil jeg gjerne snakke med (og da på en måte som gjør at vi lytter til hverandre). Men det er slik jeg tenker om det.

:)

Er ellers enig med deg, i at man må kunne si i fra om manglende merking. Og at man av og til blir frustrert og gir uttrykk for det, må også være greitt. Men det er lov å tenke over hva vi skriver. :)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg strakte ut en hånd, ikke for å ta ekstra hensyn, men fordi jeg har mer tro på forandring gjennom dialog enn å gå i hver sin "skyttergrav". Hvis jeg har noe å lære av EventyrElin, så tar jeg gjerne imot hennes tanker rundt det. Samtidig som jeg kan dele det jeg har på hjertet. Dialog betyr ikke at man trenger å være enig, men at man snakker sammen på en måte som gjør at man lytter bedre til hverandre. Målet mitt er at bloggere skal merke reklamen, og bloggere som kommer inn hit vil jeg gjerne snakke med (og da på en måte som gjør at vi lytter til hverandre). Men det er slik jeg tenker om det.

:)

Er ellers enig med deg, i at man må kunne si i fra om manglende merking. Og at man av og til blir frustrert og gir uttrykk for det, må også være greitt. Men det er lov å tenke over hva vi skriver. :)

Joda, jeg er enig med deg, du formulerer det bra også :) Jeg liker å tro at jeg er en forståelsesfull og snill person, men jeg har nok litt lite tålmodighet og tenker at folk må tåle å høre sannheten og at man ikke kan pakke inn alt i silkepapir og høflig dialog. Derfor blir jeg litt sur når bloggerne går så innmari i offerrollen med en gang folk påpeker, på det jeg oppfatter som en ryddig måte, at de gjør ting galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er enig med deg, du formulerer det bra også :) Jeg liker å tro at jeg er en forståelsesfull og snill person, men jeg har nok litt lite tålmodighet og tenker at folk må tåle å høre sannheten og at man ikke kan pakke inn alt i silkepapir og høflig dialog. Derfor blir jeg litt sur når bloggerne går så innmari i offerrollen med en gang folk påpeker, på det jeg oppfatter som en ryddig måte, at de gjør ting galt.

Jeg har vært ute for nok av de som går i "offerrollen", og forstår godt hva du mener. :)

Som sagt det er mye jeg ikke er enig i vedr. det EventyrElin skriver, men jeg opplever at det er tøft av henne å komme inn og stå for meningene sine. Jeg klarer også å sette meg inn i sjokket det måtte ha vært å komme inn her. Jeg tenker at hun kom sikkert inn her med "piggene ute", noe som kan være forståelig. Jeg tror vi alle sammen vil være tjent med å gå ut av "skyttergraven", og snakke skikkelig til hverandre. Jeg ser dessverre (ikke i denne tråden) altfor mye av at man skal "ta folk". Da lurer jeg av og til på hva man er ute etter? Krangle eller finne løsninger. Selv er jeg ute etter det siste, og da har jeg etter å vært i tankeboksen funnet ut at jeg vil heller strekke ut en hånd, og se om vi kan lytte til hverandre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg har vært ute for nok av de som går i "offerrollen", og forstår godt hva du mener. :)

Som sagt det er mye jeg ikke er enig i vedr. det EventyrElin skriver, men jeg opplever at det er tøft av henne å komme inn og stå for meningene sine. Jeg klarer også å sette meg inn i sjokket det måtte ha vært å komme inn her. Jeg tenker at hun kom sikkert inn her med "piggene ute", noe som kan være forståelig. Jeg tror vi alle sammen vil være tjent med å gå ut av "skyttergraven", og snakke skikkelig til hverandre. Jeg ser dessverre (ikke i denne tråden) altfor mye av at man skal "ta folk". Da lurer jeg av og til på hva man er ute etter? Krangle eller finne løsninger. Selv er jeg ute etter det siste, og da har jeg etter å vært i tankeboksen funnet ut at jeg vil heller strekke ut en hånd, og se om vi kan lytte til hverandre. :)

You've just made my day!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...