Gå til innhold

flere med svangerskapsdiabetes her?


neon_sun

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 9 og tok, pga bmi over 28, glukosebelastning denne uken. Fastende var blodsukkeret 5.1 og 2 timer etter 7,9. Jeg har fått beskjed om å leve som jeg har kostregulert diabetes type 2 og skal på KK på onsdag for å komme i gang med måling ovs.

Må innrømme at jeg tar det ganske tungt og synes det er vanskelig, spesielt at det kom så tidlig i svangerskapet. Noen som har vært i samme båt som kan dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ta glukosebelastningstest til uka, pga sukker i urinen, er i uke 32. Har levd veldig sunt, så er helt forvirret. Er veldig spent på resultatet, vil følge med i denne tråden:)



Anonymous poster hash: 91b82...98b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om hva man har spist ol i svangerskapet, men om man er disponert til å få det:) altså, er msn disponert til å få det vil msn lettere utvikle det ved å spise mye søtt. Men det er ingen årsak i seg selv:)

Anonymous poster hash: 39dcb...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svangerskapsdiabetes. Har tatt to glukosebelastninger, en på 8,0 og en på 7,8. Siden 7,8 er grensen har jeg fått diagnosen. Tok de da jeg var 12 og 16 uker på vei ca. Den første på grunn av sukker i urinen (det er også eneste gangen jeg har hatt sukker i urinen).

Jeg har diabetes i familien og har derfor ofte sjekket blodsukker hos legen, og det har alltid vært helt fint.

Så ble jeg gravid og blodsukkeret gikk oppover. Man tåler mindre sukker som gravid. Har ikke satt meg helt inn i det, men det er noe med at insulinen må jobbe hardere for å holde blodsukkeret nede.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg sliter med å kutte sukkeret. Men jeg måler nesten hver dag og passer på at blodsukkeret ikke blir for høyt (jeg har faktisk nesten normalt nivå hele tiden selv om glukosebelastningene var høye).

Ikke spis søtsaker i hverdagene. Ikke for mye frukt, lyst brød osv. på KK får man tilbud om å være med på en forelesningstime om kosthold, og foreleseren sa at jo mer bearbeidet maten er, jo høyere blodsukkerstigning gir det. F.eks så er kokt potet bedre enn pommes frites eller potetmos. Rå grønnsaker er bedre enn kokte grønnsaker. Pasta al dente er bedre enn ihelkokt pasta.

Det viktigste tror jeg uansett er at inntaket av rent sukker går ned. Og les innholdsfortegnelser!

Og ikke vær bekymret. Du får veldig god oppfølging av lege/jordmor. Og det er ingen skam å få svangerskapsdiabetes. Mange får det selv om de har et veldig bra kosthold. Det er dog noen ting som øker sjansen for å få det, som overvekt, diabetes i familien, høy alder.

Når det gjelder målingene så går det også fint.. Jeg er IVF-er, og vant med å sette sprøyter i magen, men et lite stikk i fingeren måtte jeg mentalt forberede meg på i sikkert 15 min før jeg turde første gang :fnise: Det er ikke vondt og det er enkelt å gjøre det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

Takk for et veldig godt svar! Ble faktisk ganske beroliget nå :) Jeg har også diabetes i familien, i tillegg har jeg lagt på meg ekstremt mye i vinter (d-vitaminmangel skal man ikke spøke med), så sånn sett var det ikke en stor overraskelse, det var bare et slag i trynet i og med at det har vært en skrekk i alle år.

Har målt bs når jeg har vært på jobb nå og det har heldigvis vært helt fint. Hadde håoet at det var en sjanse for å få fine verdier på neste glukosebelastning, men det er nok bare ønsketenkning. Har heldigvis grei kunnskap om diabetes og kosthold gjennom utdannelse og jobb.

Siden du også har såpass lave verdier, hvor "alvorlig" har du følt det har blitt tatt under oppfølgingen? Vanskelig å formulere spørsmålet, håper du skjønte hva jeg mente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du også har såpass lave verdier, hvor "alvorlig" har du følt det har blitt tatt under oppfølgingen? Vanskelig å formulere spørsmålet, håper du skjønte hva jeg mente...

Sukkeret i urinen førte til glukosebelastning allerede uken etter, og en ny fire uker etter det igjen.

Fikk meg blodsukkerapparat, kom på sykehuset og fikk opplæring og informasjon om kosthold av en jordmor. Fikk også tilbud om kostholdsveiledning av ernæringsfysiolog.

Nå til uken skal jeg på sykehuset igjen, da har jeg time hos indremedisiner hvor vi skal snakke om verdiene mine (noterer jo ned alle målinger), og om kostholdsregulering og aktivitet er godt nok til å holde verdiene nede. Om ikke så blir det insulin.

Det føles godt å bli så godt ivaretatt, selv om det var litt irriterende i starten: "hvorfor fokuserer de så mye på kosthold, det er jo ikke alltid det som er grunnen!" Men etter hvert forstod jeg at årsakene til sykdommen er mange, mens det er kosthold som er enkleste måten å holde det i sjakk på.

Det at verdiene er lave føler jeg ikke har så mye å si så lenge glukosebelastningene var såpass "høye". Oppfølgingen er ikke noe mindre nøye, og det synes jeg er fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg har nå målt blodsukkeret i en liten måned, og det er alt annet enn motiverende. Har spist så bra jeg har kunnet og likevel svinger blodsukkeret en god del. 1,5 timer etter frokost har jeg 90% av dagene rundt 7, et par ganger etter middag har jeg hatt over 7, to ganger over 8. Fastende er det alltid 4.5, så det er jo bra.

Har vært hos en turnuslege som mente verdiene var helt ok og at det fint kunne vente til jeg skal til jordmor for første gang 17.6. Kjenner dog at jeg får mer og mer panikk når jeg ikke klarer å regulere det overhodet selv.

Noen som har peiling om det er grunn til "panikk" eller ikke? Jeg kjenner meg maks stressa over dette...

Endret av neon_sun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...