Gå til innhold

Dere venstrehendte, se her :-D


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eneste ulempen jeg har hatt er nettopp kategoriseringen av venstehendt og høyrehendt.
Jeg kjøpte meg blandt annet en gitar for venstrehendte, men det var jo bom siden den gitaren jeg spilte med på barneskolen var høyrehendt og dermed hadde vent meg til "vanlig" spillevei og kjeivhendt plutselig ble helt feil. Samme med saks, blitt vant til å klippe med høyre hånd null stress men om jeg skal bruke en venstrehåndssaks blir det knot. Tror man venner seg til det avhengig av hhvilken hånd man bruker mest til hva. Men skriver fortsatt med venstre da.



Anonymous poster hash: ed8b8...153
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Blubberella
Skrevet

Bortsett fra enkelte sakser som er vonde å bruke og det at blekk/tusj og sånn klines utover, har jeg veldig få problemer med å være venstrehendt. Jeg hilser med høyrehånden, spiser "riktig" med kniv og gaffel og har også vent meg til å styre datamus med høyrehånden. Ellers er jeg vel så venstrehendt det går an å bli.

Det er ikke akurat noe stort problem men man blir litt lei av å stadig få spørsmålet "Er du venstrehendt???" som om det er noe helt sjokkerende :rolleyes: Ekstra festlig er det når noen har kjent meg lenge og så plutselig går det et lys opp for dem.

Forresten kom jeg på et irriterende problem jeg hadde i utegymtimene i min ungdom da vi spilte slåball; jeg slet noe innmari med å treffe ballen med balltreet siden vi alltid sto med balltreet til høyre og slo ballen mot venstre. Det ble helt feil for meg. Greit at jeg aldri har vært noen mester i ballspill, men da jeg kom på ideen om å prøve å stå andre veien og slå fra venstre mot høyre, traff jeg ballen! Jeg klarte til og med å slå den ganske langt :nigo:

  • Liker 4
Gjest Hofmann
Skrevet

Opplever bare to ulemper ved ved:

1) Hvis jeg skriver med en penn av dårlig kvalitet, blir det fort til at jeg smører blekket ut over papiret med hånda.

2) Jeg må av og til "spontandanse" litt med folk jeg støter på på gata, siden høyrehendte typisk går til høyre for å passere deg, mens venstrehendte går til venstre (eller så var det motsatt). Og stort sett er det jo høyrehendte mennesker man støter på, så da blir man gjerne stående og danse litt med hverandre før man kommer seg forbi.

Hilser gjør jeg med høyrehånda.

  • Liker 3
Skrevet

Jeg har ingen problemer, haha! Jeg skriver med venstrehånda, men så og si alt annet gjør jeg med høyre. Typisk venstrehendte er å spise med gaffelen i høyrehånd og kniven i venstre, men jeg gjør omvendt. Men jeg spiser alltid med venstrehånda da, med eller uten kniv. Klarer ikke å skjære med venstrehånd...

Sånn er jeg også. Trodde jeg var nokså unik på det området, men nå har du totalt ødelagt den illusjonen og jeg må dermed innse den triste realiteten at jeg er like ordinær som en hvilken som helst hvermansen. Takk for den.

Skrevet

Øser med helletut på venstre side.

  • Liker 3
Skrevet

Sånn er jeg også. Trodde jeg var nokså unik på det området, men nå har du totalt ødelagt den illusjonen og jeg må dermed innse den triste realiteten at jeg er like ordinær som en hvilken som helst hvermansen. Takk for den.

Haha, i like måte!

AnonymBruker
Skrevet

Tenker sjelden over at jeg er venstrehendt. Har funnet en teknikk som gjør at jeg ikke legger hånda over det jeg skriver. Klarer egentlig å bruke høyrehånda til mye, men.. jeg klarer ikke å ronke med høyrehånda. Det blir bare ikke det samme.



Anonymous poster hash: d7410...173
Skrevet

Jeg sitter her og leser litt om fordeler/ulemper om det å være venstrehendt i et høyrehendt samfunn….

Litt for moro skyld, hva synes dere er frustrerende med å være venstrehendt?

Jeg husker jeg fikk et veldig stygt blikk av en lege jeg skulle hilse på, og ble avvist da jeg skulle håndhilse, og strakk fram venstrehånda (Som er vanlig for meg!) Ble stående å måpe, omtrent..

Hva mener du er fordelen?

Hvordan kan det være vanlig for deg å hilse med venstrehånda når du er voksen? En ting er et keivhendt barn som er først til å rekke ut hånda, da rekker ut venstre automatisk, men når du er voksen og fortsatt ikke lært å hilse med høyre? Var det du eller legen som sto og måpet? Uansett hvem av dere det var, så er det høyrehånda man hilser med. Det fikk jeg innprenta fra jeg var liten jente at man skal hilse med høyre hånda selv om man er keivhendt.

Jeg synes boksåpnere, potetskrellere, sakser og tusj/penner med sverte er veldig irriterende, men det er noe man blir vant til, og senere ikke nødvendigvis tenker over for det er bare sånn det er. Men jeg har flere keivhendt-sakser, elektrisk boksåpner, potetskreller for keivhendte, og kanskje enda mer.

Håndhilse gjør man da med høyre uansett...

Anonymous poster hash: 7a8d5...c1c

Ikke jeg, tydeligvis :) Haha..

Haha? Da er det på tide du lærer deg det! Eller så kan du jo vente med å rekke ut hånda di til "motparten" har gjort det, da er det kanskje lettere å bruke høyrehanda for deg

  • Liker 1
Skrevet

Personlig er jeg høyrehendt, men allikevel holder jeg gaffelen i høyre hånd og kniven i venstre hånd (jeg har hørt at dette er vanlig hos venstrehendte). Skriver, klipper og gjør alt annet med høyrehånda. Noen som har peiling på hvorfor jeg da sitter med gaffelen i "feil" hånd?

Skrevet

Jeg var venstrehendt fram til i 11-12 årsalderen da jeg bestemte meg for å lære å skrive med høyre. Jeg, som den stahesten jeg er, klarte det til slutt. Og nå skriver jeg med høyrehånda. Som jeg husker var det ingen fordeler eller ulemper ved å bruke venstrehånda til ting.

Jeg bruker enda kniven i venstrehånda da. Klarer ikke bruke kniven med høyrehånda. Men fortsatt ingen fordeler ved det, som jeg kommer på.

Gjest Supersnella
Skrevet

Jeg er høyrehendt, men med 2 barn som er venstrehendte kan jeg allikevel sette meg litt inn i hvordan det er å være venstrehendt. Å klippe feks. vi har saks for venstrehendte her og når jeg tar feil saks klarer jeg virkelig ikke å klippe, det er klin umulig. Ellers er det ikke så mange problemer i hverdagen, det finnes jo en venstrehendt verson av de fleste ting. Vi har sakser, gitarer, pc mus også videre. Men som nevnt over å skrive med blekk kan bli en griste affere😄

Gjest frk_Molly
Skrevet

Fordel: Når jeg sitter og gjør skolearbeid på PC og tar notater samtidig så kan jeg notere med ventrehånda og scrolle med høyrehånda (jeg bruker PC-musen med høyre ettersom det er det jeg er opplært med og syns er lettest). Veldig greit.

Ulemper:

Mye høyrehendt kjøkkenutstyr. Øser og stekespader er verst.

Når man må dra kortet med stripen. Syns det blir så knotete.

Lommebøker.

Sakser.

Linjaler.

Da jeg studerte i USA hadde de disse grusomme pult-stolene hvor et bitteliten bord sitter fast i stolen. De hadde ikke en eneste venstrehendt-versjon av disse, så jeg ble jo helt skjev i ryggen.

Og at ingen vil sitte til venstre for meg når vi spiser kinesisk fordi da stikker vi borti hverandre med pinnene :fnise:

Skrevet

Det å sitte trangt og spise er generelt no dritt når man er keivhendt. Da tvinner jeg skuldrene rundt øra for å prøve å plage de rundt meg minst mulig.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hilser alltid med høyre hånd, det faller meg ikke inn å bruke høyre til det.

Anonymous poster hash: eab71...e75

Antar det var tydelig nok ut fra sammenhengen, men jeg mente altså at jeg hilser med høyre og at det ikke kunne falt meg inn å hilse med venstre. Mulig jeg gjorde det som liten, men det lærer man jo tidlig, og det er ganske logisk at det er slik når man først er to om noe.

Anonymous poster hash: eab71...e75

  • Liker 1
Skrevet

Personlig er jeg høyrehendt, men allikevel holder jeg gaffelen i høyre hånd og kniven i venstre hånd (jeg har hørt at dette er vanlig hos venstrehendte). Skriver, klipper og gjør alt annet med høyrehånda. Noen som har peiling på hvorfor jeg da sitter med gaffelen i "feil" hånd?

Jeg tror venstrehendte holder gaffelen i venstre hånd og kniven i høyre? Iallefall gjør jeg som er venstrehendt det. Med andre ord holder du riktig til å være høyrehendt, såfremt jeg ikke surrer nå.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror venstrehendte holder gaffelen i venstre hånd og kniven i høyre? Iallefall gjør jeg som er venstrehendt det. Med andre ord holder du riktig til å være høyrehendt, såfremt jeg ikke surrer nå.

Du surrer :)

  • Liker 1
Skrevet

Du surrer :)

Daså! Da oppfører ikke jeg meg som en vanlig venstrehendt. Tenkte at venstrehendte bruker venstre hånd til å spise med (man spiser jo ikke av kniven), på samme måte som når man klipper.
Skrevet

Daså! Da oppfører ikke jeg meg som en vanlig venstrehendt. Tenkte at venstrehendte bruker venstre hånd til å spise med (man spiser jo ikke av kniven), på samme måte som når man klipper.

Nei, man skjærer som regel med den foretrukne hånden. Derfor skal kniven ligge på høyre side når man dekker på :)

  • Liker 1
Skrevet

Nei, man skjærer som regel med den foretrukne hånden. Derfor skal kniven ligge på høyre side når man dekker på :)

Oia :). Men når venstrehendte spiser med skje da, da spiser vi vel med venstre? For jeg sliter med å koordinere skjeen og gaffelen i høyre hånd.
Skrevet

Oia :). Men når venstrehendte spiser med skje da, da spiser vi vel med venstre? For jeg sliter med å koordinere skjeen og gaffelen i høyre hånd.

Normalt sett, ja. Jeg bruker gaffelen i venstre også, hvis jeg ikke spiser med kniv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...