Gå til innhold

Er du enig eller uenig i dette sitat fra Mark Twain ?


Gjest Jean Valjean

Anbefalte innlegg

Gjest Jean Valjean

"The man who doesn't read good books has no advantage over the man who can't read them." ~

Mark Twain

personlig er jeg enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uenig.

Grunnen er at han var en kjent forfatter, og det skinner gjennom at han mener at all god kunnskap finnes i bøker. Underforstått sine egne bøker.

Klassisk tilfelle av en som er høy på seg selv.



Anonymous poster hash: 97132...4f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke bøker er gode? Mange klassikere som i dag anser for gode fikk lunken mottagelse når de kom ut. En som kan lese kan ta til seg nyttig informasjon som en som ikke kan lese ikke kan gjøre.



Anonymous poster hash: b6b4a...38a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke bøker er gode? Mange klassikere som i dag anser for gode fikk lunken mottagelse når de kom ut. En som kan lese kan ta til seg nyttig informasjon som en som ikke kan lese ikke kan gjøre.

Anonymous poster hash: b6b4a...38a

Legg også merke til at han skriver "..has no advantage". Dette er jo feil.

En person som leser dårlige bøker kan selvsagt oppnå fortrinn som ikke kan tilegnes ved lesing av bøker.

Anonymous poster hash: 97132...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bossa Nova

Enig, selv har jeg en haug med bøker jeg ikke har lest.

Men gjelder dokumentarer?

Siden vi har selveste Jean Valjean her, så kan jeg anbefale romanen De elendige. Det er en av de beste romanene jeg har lest i det siste. Deretter kan du lese Das Kapital av Karl Marx :fnise:

-----

Er enig i utsagnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv leser jeg bare faglitteratur, og har vært borti en del bra, og mye dårlig. Men man kan da lære ting av en dårlig bok også, som for eksempel hvordan ulike folk fremstiller ting på forskjellige måter.

Så er vel ikke helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark Twain mente (formodentlig) at det å være lesekyndig i seg selv ikke er verdt noe dersom man ikke også har en viss almendannelse. Hele vitsen med å lære befolkningen å lese, er å gjøre dem i stand til å tilegne seg kunnskaper og ideer som gjør dem til bedre mennesker.

Hvis de i stedet nøyer seg med å lese sladrespalter og matoppskrifter, så er ingenting vunnet, og hele dannelsesprosjektet har vært bortkastet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Ja, dannelsesaspektet er viktig. Men ikke så viktig her i Norge, eller? Føler at det er mer enten folkelig eller snobbete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...