Gå til innhold

Det har jeg fryktet mest har skjedd. Hva gjør man videre ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 17 år som bor hos moren. Hun ville ikke være hos meg annenhver uke pga jeg er masete og kontrollerende. Hennes ord. Jeg har bare vært opptatt å vite hvor hun er, hvem er hun sammen med , at hun går på skole osv.

Moren er en annen type. De er beste venninner.Hun får besøk hele tiden,overnatter der hun vil, skifter kjærester som får lov å overnatte...er rett og slett på fri flyt.

Nå fikk vi vite at hun ble voldtatt på en av festene. Det skjedde for 8 mnd siden men vi fikk vite det nå. Hun vil ikke fortelle hvem guttene er. Både skole og politiet er inkludert i saken. Jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Noen med råd ?

Anonymous poster hash: 82b82...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en datter på 17 år som bor hos moren. Hun ville ikke være hos meg annenhver uke pga jeg er masete og kontrollerende. Hennes ord. Jeg har bare vært opptatt å vite hvor hun er, hvem er hun sammen med , at hun går på skole osv.

Moren er en annen type. De er beste venninner.Hun får besøk hele tiden,overnatter der hun vil, skifter kjærester som får lov å overnatte...er rett og slett på fri flyt.

Nå fikk vi vite at hun ble voldtatt på en av festene. Det skjedde for 8 mnd siden men vi fikk vite det nå. Hun vil ikke fortelle hvem guttene er. Både skole og politiet er inkludert i saken. Jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Noen med råd ?

Anonymous poster hash: 82b82...226

Barnevernet?

Anonymous poster hash: b6d42...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet?

Anonymous poster hash: b6d42...6cf

Hva kan de hjelpe med ?

Ts

Anonymous poster hash: 82b82...226

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan de hjelpe med ?

Ts

Anonymous poster hash: 82b82...226

støttetiltak, veiledning, bare for å nevne noe. Lar være i å spekulere i omsorgssituasjonen hun har hos sin mor.

Uansett hva du gjør, så ber jeg deg instending om å sørge for at denne jenten får profesjonell hjelp i form av en psykolog, enten det går gjennom barnevernet eller ikke. De så unge har også krav på hjelp relativt raskt

Anonymous poster hash: 215e2...33a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: du skal ikke klandre moren hennes for det som skjedde. Det var ikke manglende grensesetting og utskifting av kjærester som førte til voldtekten. (Jeg får inntrykk av at du delvis bebreider henne fordi hun har latt datteren deres få gjøre som hun vil i større grad enn du har gjort.)

Hva du bør gjøre er vanskelig å si noe om. Det jeg kan si er at hvis du fokuserer veldig på at voldtekten ikke var hennes egen feil, at hun ikke skal være sint på seg selv for å ha gått på fester eller for å ha hatt flere kjærester kan det faktisk ha motsatt effekt av det du ønsker.

Hvordan har hun det nå? Er hun utrygg i forskjellige situasjoner? Pass på at hun alltid har penger på mobilen (hvis hun har kontantkort), la henne få vite at hun kan ringe deg eller moren når som helst hvis hun kommer opp i en ubehagelig situasjon. Tilby dere å hente henne/være "i beredskap" om hun f.eks er ute på fest og situasjonen blir ubehagelig. Hjelp henne å få en psykolog å snakke med. Bli med henne til politiavhør, psykolog, lege etc om hun ønsker det. Sitt evt. ute og vent hvis det er det hun ønsker.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når politiet og skolen er inne så har hun vel og fått oppnevnt en erfaren bistandsadvokat? Det er bistandsadvokatens jobb å hjelpe!

Anonymous poster hash: 575fa...848

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær der for henne. Ikke prøv å fordele skyld og kaste sinte ord mot hverandre. Det er faktisk ikke morens feil, ei heller din. Og aller minst datteren deres. Vær der for henne. Respekter det når hun trekker seg unna, men vær villig til å gi en klem, en klapp, et beroligende ord, en kopp te, hva som helst. Støtt henne i møtet med politi og rettsvesen, det kan være tøft.

Et råd er å ta kontakt med Dixi. Der er det hjelp å få for både jenta deres og dere som pårørende.

www.dixi.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om selve voldtekten ikke er morens feil, så kan jeg ikke vri meg fra å bli irritert på morens livsstil. Benekt det så mye dere vil, (blah blah) men oppdragelse har driit mye å si. Selv har jeg hatt en streng mor. Festet normalt som andre ungdommer - men, jeg var alltid alltid alltid klar på hvor grensen går på festene og var alltid med en hel gjeng venner. Aldri alene. Er slank, sexy og pen når jeg går ut - men alt dette har lite å si på hva som trigger til voldtekt. Det er holdningen din og selvkontroll som regjerer! Og dette LÆRER man først og fremst av sine foreldre. Ikke beskyttet garanti - men ikke langt ifra nær. Man bruker midler tilgjengelig for å beskytte seg så langt man kan. Jeg lærte dette av mamma. Har i dag svart belte i Taekwando. Så selvforsvar bør nesten alle (spesielt jenter) få obligatorisk lærdom i på skolene.

Til TS: Dropp barnevernet. Folk som nevner barnevern her uten å vite familiehistorikken din, gjør det fordi de tenker etter regleboka. I realiteten kan kun du, moren til din datter og din datter selv vite hvem som kan bistå og hva slags hjelp dere virkelig trenger. Barnevernet er ikke alltid ett godt tiltak - men dette vurderer dere selv. Kommunikasjon med din datter er veldig viktig. Ikke la henne være alene inne på rommet over lengre tid. Depresjon er en selvfølge etter en slik hendelse, men man vil ikke øke den. Har hun noen gode venninder, så la de kontakte henne regelmessig (uansett om de vet om hendelsen eller ikke - regner med at de vet). Bistandsadvokaten kan gjøre så mye som din datter tillater - så snakk med henne. Vil hun snakke med en psykolog eller trenger hun tid?

Tips til deg som far: Vis at du bryr deg, men husk at hvis hun ser at du lider eller er søvnløs eller sliter på grunn av denne forferdelige hendelsen - så vil hun føle seg verre. Så, det er ikke galt i å smile, få henne til å le, eller gi henne en betryggende klem av og til. Skjedd er skjedd - og hevnen er søtest kald. Imellomtiden må dere fortsatt leve som far og datter :) Et siste innspill: Uansett hvem du er sint på - ta det ut over venner eller andre familiemedlemmer. Ikke moren hennes og ihvertfall ikke din datter.

Jeg har sagt det før og sier det atter engang: Ord har konsekvenser du aner ikke snutten av før det skjer. Og angring hjelper ikke en dritt etterpå.

PS. Mye respekt til deg som far. Din datter virker å være svært heldig å ha en far som bryr seg og tør å spørre om hjelp. Hvis jeg hadde kjent deg og din familie - så ville jeg funnet han gutten og pælma inn ett par av mine flykicks mellom bena hans :) Også hadde jeg tatt en besøk hjem til foreldra hans...

For noen stolte foreldre han må ha, hva? Pathetic excuse for a humanbeing.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Uten å bagatellisere en voldtekt må jeg bare si at det kan skje verre ting enn det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene

Vi har ikke merket noe endring i oppførselen hennes. Hun er fremseles veldig sosial og har funnet en kjæreste etter det har skjedd.

Hun nekter å anmelde, men vi er veldig opptatt å finne ut hvem de personene er.

Det er også veldig vanskelig å bevise noe pga det har gått en stund.

Ikke misforstå meg... men jeg skylder ikke på moren for at dette har skjedd. Det er bare at jeg kjenner datteren min og hun trenger grensesetting og struktur...Hun tenker ikke så mye og har tendens å rote seg opp i mye rart.

Vi snakker sammen hver dag og jeg støtter henne og hun vet at jeg er alltid der for henne. Uansett hva...

Ts

Anonymous poster hash: 82b82...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene

Vi har ikke merket noe endring i oppførselen hennes. Hun er fremseles veldig sosial og har funnet en kjæreste etter det har skjedd.

Hun nekter å anmelde, men vi er veldig opptatt å finne ut hvem de personene er.

Det er også veldig vanskelig å bevise noe pga det har gått en stund.

Ikke misforstå meg... men jeg skylder ikke på moren for at dette har skjedd. Det er bare at jeg kjenner datteren min og hun trenger grensesetting og struktur...Hun tenker ikke så mye og har tendens å rote seg opp i mye rart.

Vi snakker sammen hver dag og jeg støtter henne og hun vet at jeg er alltid der for henne. Uansett hva...

Ts

Anonymous poster hash: 82b82...226

Kanskje hun har faket voldtekten? Litt rart at hun ikke har fått en reaksjon...

Anonymous poster hash: fd7b8...aa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den perioden røykte hun hasj (det stoppet jeg i samarbeid med skolen med en gang)og var sammen med folk jeg ikke likte. Prøvde å snakke med moren, men ingen nytte..

Det hun forteller er klassisk festvoldtekt der man blir dopet og utnytet.

Når jeg snur filmen tilbake så ble det en del skoleskulking, stjeling av penger , humørsvinginger osv.

Hun vil ikke fortelle hvem det var, men jeg skal finne ut uansett...

Ts

Anonymous poster hash: 82b82...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt å skylde på moren!!!

Hei. C-Kjendis! Kjenner du trådstarteren? Kjenner du moren til jenta han snakker om? Hvorfor kan han ikke klandre moren for hasjproblemet, skulkingen og mangel på struktur i livet til dattera når jenta selv valgte å bo hos moren pga friheten hun kunne få? Moren tok henne til seg uten å ville samarbeide med faren om hvordan hun skulle oppdra henne i sitt hjem? Når faren sier at han prøvde å snakke med moren om alvoret i oppførselen hennes, dårlige venner og tegn på farlig livsstil men til ingen nytte - så slår jo det alarmer i alle retninger... Han har et ansvar C-Kjendis - en bekymring som han desperat trenger hjelp av moren til for å lykkes. Men slik det ser ut til, så føler han at moren kanskje bidrar til problemet. Ser du problematikken? Dette er foreldrene til den jenta - og ingen vil henne mer godt enn dem. Men, da må de faktisk samarbeide om dette. Selv om det er to sider ved en krone, så har TS rett til å uttrykke sin mening her. Synes du var ganske frekk - hvis TS ikke kan si det som han mener anonymt heller - da har du tøylet rettighetene hans. La mannen få snakke ut så lenge han ikke sårer noen. Han har rett til å få lettet på sine tanker for pete´s sake.

TS: Godt du er der for henne. Jeg tror årsaken til at hun kanskje ikke vil snakke om det, velger å ikke anmelde det og velger heller å skyve ting under teppe er kanskje fordi hun føler hun kan ha villedet til det. Altså vært delvis ansvarlig for voldtekten. Dette gir henne en delvis skyldfølelse som hun bare vil ha fjernet fra tankene. Mange jenter føler dette - og selvom villedelse/flørting kan føre til voldtekt, så er det fortsatt voldtekt. Og siden hun beskriver neddoping i hendelsen - så er dette klassert som "first degree murder" i en drapssak. Intensjonen var å voldta og da må gutten/e straffes på det høyeste.

Ikke for å få deg på negativt spor - men har du kanskje tenkt på at alt det gale hun gjør gjør hun for å få oppmerksomhet? Bortsett fra struktur og regler i livet - virker det som om det er noe annet som mangler. Just a thought :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta er 17 år! Sorry foreldre, men man kommer til et punkt hvor det ikke har noe å si hva slags forelder man er for barna har blitt selvstendige individer og gjør sine ting uavhengig av hva foreldrene synes om saken. I mine ungdomsår var det barna av alle typer foreldre som rotet seg opp i ting, det var ikke forbehold "frie" foreldre å ha ungdommer som drev med ting de ikke burde, forskjellen lå vel i hvilken av foreldrene som visste noe om barnas virkelige liv. For å si det slik, de strenge og kontrollerende foreldrene visste minst og hadde minst innflytelse på barna. Hvordan kan de veilede når de ikke vet hva som virkelige foregår? Av de mindre kontrollerende foreldrene er det noen av de som ikke bryr seg, men de fleste bryr seg uten å dømme, men vil heller støtte, veilede, fraråde/råde sine barn gjenom jungelen av muligheter..



Anonymous poster hash: fee35...c7a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. C-Kjendis! Kjenner du trådstarteren? Kjenner du moren til jenta han snakker om? Hvorfor kan han ikke klandre moren for hasjproblemet, skulkingen og mangel på struktur i livet til dattera når jenta selv valgte å bo hos moren pga friheten hun kunne få? Moren tok henne til seg uten å ville samarbeide med faren om hvordan hun skulle oppdra henne i sitt hjem? Når faren sier at han prøvde å snakke med moren om alvoret i oppførselen hennes, dårlige venner og tegn på farlig livsstil men til ingen nytte - så slår jo det alarmer i alle retninger... Han har et ansvar C-Kjendis - en bekymring som han desperat trenger hjelp av moren til for å lykkes. Men slik det ser ut til, så føler han at moren kanskje bidrar til problemet. Ser du problematikken? Dette er foreldrene til den jenta - og ingen vil henne mer godt enn dem. Men, da må de faktisk samarbeide om dette. Selv om det er to sider ved en krone, så har TS rett til å uttrykke sin mening her. Synes du var ganske frekk - hvis TS ikke kan si det som han mener anonymt heller - da har du tøylet rettighetene hans. La mannen få snakke ut så lenge han ikke sårer noen. Han har rett til å få lettet på sine tanker for pete´s sake.

TS: Godt du er der for henne. Jeg tror årsaken til at hun kanskje ikke vil snakke om det, velger å ikke anmelde det og velger heller å skyve ting under teppe er kanskje fordi hun føler hun kan ha villedet til det. Altså vært delvis ansvarlig for voldtekten. Dette gir henne en delvis skyldfølelse som hun bare vil ha fjernet fra tankene. Mange jenter føler dette - og selvom villedelse/flørting kan føre til voldtekt, så er det fortsatt voldtekt. Og siden hun beskriver neddoping i hendelsen - så er dette klassert som "first degree murder" i en drapssak. Intensjonen var å voldta og da må gutten/e straffes på det høyeste.

Ikke for å få deg på negativt spor - men har du kanskje tenkt på at alt det gale hun gjør gjør hun for å få oppmerksomhet? Bortsett fra struktur og regler i livet - virker det som om det er noe annet som mangler. Just a thought :)

ok, personen heter ikke C-kjendis, det viser hvor mange innlegg h*n har.

Hva godt kommer det ut av å klandre moren?

Endret av mini-mio
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I den perioden røykte hun hasj (det stoppet jeg i samarbeid med skolen med en gang)og var sammen med folk jeg ikke likte. Prøvde å snakke med moren, men ingen nytte..

Det hun forteller er klassisk festvoldtekt der man blir dopet og utnytet.

Når jeg snur filmen tilbake så ble det en del skoleskulking, stjeling av penger , humørsvinginger osv.

Hun vil ikke fortelle hvem det var, men jeg skal finne ut uansett...

Ts

Anonymous poster hash: 82b82...226

Og så hva da? Du kommer ikke til å finne ut hvem det er, og om du hadde gjort det har det lite å si.

Hasj er ulovlig, så det kan anmeldes. Om ikke moren klarer få has på henne, så kan politiet det. God oppdragelse er en blanding av omsorg og disiplin, og at man noen ganger kan se at det som virker ille egentlig er det rette.

Anonymous poster hash: 8d62b...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær der for henne, se fremover. Ikke vent på en reaksjon, det er ikke sikkert den kommer og det er lite trolig at den vil være synlig.

Som foreldre er det lite man kan bidra med, annet enn å være tilstede.

Dixi.no. kan gi bedre råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun har faket voldtekten? Litt rart at hun ikke har fått en reaksjon...

Anonymous poster hash: fd7b8...aa2

Det tok tre år før min reaksjon kom, jeg var 16 når jeg ble utsatt for "festvoldtekt". Det kom i form av plutselige anfall av panikkangst. Fortalte ikke noe til foreldrene mine før to år etter voldtekten, og da var jeg helt saklig og la det frem som noe som hadde skjedd men som jeg var ferdig med. Ett år senere smalt det...

Anonymous poster hash: 57d1d...02b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men dette henger ikke på greip!

Er politiet innvolvert som du skriver tidligere så er det vanligvis ikkenødvendig å anmelde, det er noe som heter offentlig påtale.

Tråden har flere hull som gjør den lite troverdig, når man kjenner systemet.

Folk bør slutte å fylle tråden.

Anonymous poster hash: 575fa...848

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...