Gå til innhold

1åring som ikke vil sove på kvelden.... trenger tips!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 1 åring som har fungert greit med 2 hviler på dag og leggetid kl. 18.30.

Men plutselig helt ut av det blå ville hun ikke sove på kvelden. Etter en uke med litt justering på tidspunkt på disse hvilene uten at det funket så gikk vi over til en hvil.

I begynnelsen funket det med at hun da var så stuptrøtt at hun sovnet på kvelden (grinete på dagen da, men). Men etter to kvelder begynte hun å våkne etter 30-60 min og kunne ligge våken til 22-23 tiden.

Denne ene hvilen varte de første dagene 3 timer, men gikk ned til 2 timer og tilslutt 1time! Synes 1 time var litt vel lite, men lite å gjøre med det. Nå har hun justert den opp igjen til 2 timer, men sovner ikke på kvelden i det hele tatt før 22 tiden. Av og til senere... Begynner å bli rimelig lei av en unge som ligger og griner og snakker om hverandre. Har nok pågått nærmere en mnd nå og i løpet av denne tiden har vi også til tider hatt tenner/forkjølelse/varmt på rommet - disse problemene føler jeg ikke at har vært grunn nok i seg selv til å ikke sovne. Det er ikke alltid at det har vært noe heller. Vi har prøvd å justere litt på leggetiden også uten endring i det hele tatt.

Noen som har opplevd lignende??

Kan det være hjørnetenner som er så vonde å få? (legen mente det var en hjørnetann på vei) Hun har uansett 3 jeksler som har komt gjennom, som nok vokser.

Voksesmerter?

Har prøvd paracet, vann, melk, synge, ta opp å holde på fanget på soverommet, skifte bleie, kjøle ned /vifte.... Begynner å bli tom for ideer..

Kan det være bare en fase som vil gå over?

Hun sover bare til mellom 06.30 og 07.30 på morgenen. hender også at hun våkner 05.30 og da må hun av og til ha melk for å greie å sove videre. synes ikke det er nok søvn fra 23-05.30 på en 1 åring :-o



Anonymous poster hash: a35ca...e97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen??

Anonymous poster hash: a35ca...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 1 åring som har fungert greit med 2 hviler på dag og leggetid kl. 18.30.

Men plutselig helt ut av det blå ville hun ikke sove på kvelden. Etter en uke med litt justering på tidspunkt på disse hvilene uten at det funket så gikk vi over til en hvil.

I begynnelsen funket det med at hun da var så stuptrøtt at hun sovnet på kvelden (grinete på dagen da, men). Men etter to kvelder begynte hun å våkne etter 30-60 min og kunne ligge våken til 22-23 tiden.

Denne ene hvilen varte de første dagene 3 timer, men gikk ned til 2 timer og tilslutt 1time! Synes 1 time var litt vel lite, men lite å gjøre med det. Nå har hun justert den opp igjen til 2 timer, men sovner ikke på kvelden i det hele tatt før 22 tiden. Av og til senere... Begynner å bli rimelig lei av en unge som ligger og griner og snakker om hverandre. Har nok pågått nærmere en mnd nå og i løpet av denne tiden har vi også til tider hatt tenner/forkjølelse/varmt på rommet - disse problemene føler jeg ikke at har vært grunn nok i seg selv til å ikke sovne. Det er ikke alltid at det har vært noe heller. Vi har prøvd å justere litt på leggetiden også uten endring i det hele tatt.

Noen som har opplevd lignende??

Kan det være hjørnetenner som er så vonde å få? (legen mente det var en hjørnetann på vei) Hun har uansett 3 jeksler som har komt gjennom, som nok vokser.

Voksesmerter?

Har prøvd paracet, vann, melk, synge, ta opp å holde på fanget på soverommet, skifte bleie, kjøle ned /vifte.... Begynner å bli tom for ideer..

Kan det være bare en fase som vil gå over?

Hun sover bare til mellom 06.30 og 07.30 på morgenen. hender også at hun våkner 05.30 og da må hun av og til ha melk for å greie å sove videre. synes ikke det er nok søvn fra 23-05.30 på en 1 åring :-o

Anonymous poster hash: a35ca...e97

For meg høres det ut som om datteren din er overtrøtt. Når min gutt på 1,5 år griner og snakker om hverandre, er han helt oppgiret og tydelig overtrøtt. Da må vi gjøre noe for å roe ham ned.

Kanskje har dere prøvd litt for mye, muligens på en gang? De kveldene gutten vår starter med skravling og gråting om hverandre, lar jeg ham styre på litt mens jeg går inn og ut av rommet (går inn når han gråter). Vi har det helt mørkt og null stimuli i rommet. Dersom han ikke roer seg på egenhånd (og det gjør han sjelden), tar jeg ham opp i fanget og gynger rolig frem og tilbake mens jeg synger lavt. Slik sitter jeg til han roer seg. Ofte sovner han da i fanget. På virkelig kritiske kvelder (de er det heldigvis få av), lar jeg han sovne inntil meg i dobbeltsenga vår. Han sovner på kort tid når han får kroppskontakt; det virker beroligende på ham.

Lykke til! Det er slitsomt for barn (og foreldre) når de ikke får nok søvn.

Anonymous poster hash: 14fcb...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg tror ikke hun er overtrøtt for når dette startet kunne den siste hvilen være ferdig til 14-16. Altså passe seint og hun virker trøtt når vi legger henne(gnir seg i øynene, sutrer litt). Hun ligger gjerne i ro i 10 min før hun begynner. Men ikke vet jeg. Kanskje vi feiltolker.. Og bare så det er nevnt så har vi ikke prøvd å gjøre alle tinga på en gang;) og mange kvelder(de fleste) gjør vi ingenting annet enn å gå inn når hun gråter og sier at hun må sove. Kanskje prøve å legge henne tidligere å se...

Anonymous poster hash: a35ca...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...