Gå til innhold

Kan psykologer diskutere pasienten


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men kommer nok ikke til å klare og være 100% ærlig fremover da :) det er bare sånn som må gå seg til

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

Selvsagt må du være 100% ærlig, ellers er det ikke noe poeng i å gå til psykolog. Ta heller opp dette temaet med psykologen din, så kommer du over det og kan fortsette på behandligen din.

Anonymous poster hash: a5be1...5c9

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest gjestvest
Skrevet

Det er jeg enig i, men jeg ser ikke relevansen med å trekke frem forskjellen mellom det psykiske og det fysiske. Det var primært dette jeg kommenterte.

Anonymous poster hash: 9092a...a72

Det er forskjell mellom lege og psykolog. Hvis du f.eks sammenligner antall timer hos psykolog, og antall timer hos fastlege tror jeg du får et ganske godt bilde av hvor mye du forteller hver av disse, hvor detaljert. Det er derfor TS føler seg sviktet, for her har hun fortalt mye mer, mer detaljert.

Jeg har forøvrig heller ikke sagt at det ikke er kobling mellom fysisk og psykisk plage: Selvfølgelig er det det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell mellom lege og psykolog. Hvis du f.eks sammenligner antall timer hos psykolog, og antall timer hos fastlege tror jeg du får et ganske godt bilde av hvor mye du forteller hver av disse, hvor detaljert. Det er derfor TS føler seg sviktet, for her har hun fortalt mye mer, mer detaljert.

Jeg har forøvrig heller ikke sagt at det ikke er kobling mellom fysisk og psykisk plage: Selvfølgelig er det det.

Det finnes da flust av andre spesialiseringer innenfor legeyrket enn allmenpraktiker som har svært mye kontakt med hver pasient over lengre tid. Psykiater er en av de, men det gjelder også for andre spesialiseringer som primært er fysisk rettet.

Anonymous poster hash: 9092a...a72

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min psykolog har sagt at hun noen ganger drøfter mine problemer med sin veileder (en kollega som jobber på samme poliklinikk), men ingenting av det hun sier kan identifisere meg. Det vil si at hvis jeg møter denne kollegaen i gangen så vil ikkje h*n skjønne at det er meg de har snakket om. Så jeg skjønner ikke helt problemet til TS.



Anonymous poster hash: d7571...ef1
AnonymBruker
Skrevet

Vet hvordan du har det, kan være innlagt og plutselig kommer en psykolog fra teamet til behandleren min og sier ditt og datt som jeg har fortalt han..

Anonymous poster hash: 47889...b6f

Så om din psykolog blir langtidssykemeldt eller skadet, hvordan skal du få behandling da om ingen andre vet noe?

Anonymous poster hash: 5c870...a64

AnonymBruker
Skrevet

..med en anne psykolog pasienten ikke kjenner? Trodde taushetsplikt betød at man ikke kunne det.. Jeg liker ikke at andre jeg ikke vet hvem er går rundt med info

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

Med en annen psykolog? Selvsagt

Anonymous poster hash: 7c9b8...852

Gjest gjestvest
Skrevet

Det finnes da flust av andre spesialiseringer innenfor legeyrket enn allmenpraktiker som har svært mye kontakt med hver pasient over lengre tid. Psykiater er en av de, men det gjelder også for andre spesialiseringer som primært er fysisk rettet.

Anonymous poster hash: 9092a...a72

" Om min lege diskuterer min sykdom med min spesialist....".

Nå snakket du i dette tilfellet om din lege. Du fikk svar deretter.

Jeg kan ikke se at denne diskusjonen hjelper TS noe. Jeg avslutter den derfor her.

Si fra TS om det er mer du lurer på. :)

AnonymBruker
Skrevet

" Om min lege diskuterer min sykdom med min spesialist....".

Nå snakket du i dette tilfellet om din lege. Du fikk svar deretter.

Jeg kan ikke se at denne diskusjonen hjelper TS noe. Jeg avslutter den derfor her.

Si fra TS om det er mer du lurer på. :)

Jeg har ikke skrevet dette.

"Min lege" vil ikke nødvendigvis si fastlege.

Anonymous poster hash: 9092a...a72

AnonymBruker
Skrevet

" Om min lege diskuterer min sykdom med min spesialist....".

Nå snakket du i dette tilfellet om din lege. Du fikk svar deretter.

Jeg kan ikke se at denne diskusjonen hjelper TS noe. Jeg avslutter den derfor her.

Si fra TS om det er mer du lurer på. :)

Var ikke meg du fortsatte diskusjonen med, men jeg ser at du fortsetter med dine antakelser..

Jeg har hatt en hel arme av leger, pga. langvarige, alvorlige og livstruende ting, flerfoldige svært smertefulle operasjoner. Fastlegen min vet også at jeg har hatt drap/selvdrap i nærmeste familie. Du vet ingenting om hva andre snakker med fastlegene sine om, men du antar at du selv sitter på en kunnskap og en forståelse vi andre ikke har..og så mener du deg riktig til å forklare forskjellen mellom psykisk og fysisk smerte. Jeg skrev også videre i mitt innlegg "lege/psykolog."

Jeg har derimot ikke behov for å bygge opp under vrangforestillinger om helsevesenet, og blir man sjokkskadet av allmennkunnskap, som at helsepersonell diskuterer saker med hverandre, så er det et annet problem.

Anonymous poster hash: d1b95...c66

Gjest gjestvest
Skrevet (endret)

Var ikke meg du fortsatte diskusjonen med, men jeg ser at du fortsetter med dine antakelser..

Jeg har hatt en hel arme av leger, pga. langvarige, alvorlige og livstruende ting, flerfoldige svært smertefulle operasjoner. Fastlegen min vet også at jeg har hatt drap/selvdrap i nærmeste familie. Du vet ingenting om hva andre snakker med fastlegene sine om, men du antar at du selv sitter på en kunnskap og en forståelse vi andre ikke har..og så mener du deg riktig til å forklare forskjellen mellom psykisk og fysisk smerte. Jeg skrev også videre i mitt innlegg "lege/psykolog."

Jeg har derimot ikke behov for å bygge opp under vrangforestillinger om helsevesenet, og blir man sjokkskadet av allmennkunnskap, som at helsepersonell diskuterer saker med hverandre, så er det et annet problem.

Anonymous poster hash: d1b95...c66

Ja. Jeg skjønte fra det sinte innlegget ditt at du veiet hennes problem opp mot ditt, det du selv hadde opplevd med en gang jeg leste det:

" Jeg kan love deg det er mange mye mer ubehagelige ting man kan oppleve i helsevesenet enn leger som faktisk samarbeider godt ".

Noe jeg syntes var urettferdig mot TS. Du kan umulig vite hva TS sliter med. Du kan umulig vite om hennes fysiske, psykiske plager: Hva hun har vært gjennom. Om hun har opplevd drap/selvdrap i nærmeste familie. Hennes grad av smerte. Men fordi du selv har vært gjennom det du har, er hennes problemer ubetydelig for deg: Du forstår det ikke. Du sammenligner smertegrad fra ditt ståsted.

Du angriper meg, og du kan ikke vite om jeg sliter med noe, om jeg har opplevd noe smertefullt, eller andre i KG for den saks skyld, for å ta eksemplet videre. Og du kaller meg uvitende. Poenget er at du ikke kan vite noenting. Du setter deg selv i sentrum pga det vonde du selv har opplevd, ingen andre betyr noe.

Forståelig, men det må jobbes med.

Endret av gjestvest
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sikkert ta opp,men praksisen er som den er så du får ikke endret på den. Har selv vært i systemet i mange år,og har gått til mange terapauter og vært innlagt mange ganger og jeg synes dette er helt greit. Jeg synes faktisk det er bra at de har mulighet til å drøfte litt med hverandre.Til syvende og sist handler det jo om å kunne hjelpe pasisentene på den bese måten.

Og nei det er ikke noe brudd på taushetsplikten!



Anonymous poster hash: 738ce...f85
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg skjønte fra det sinte innlegget ditt at du veiet hennes problem opp mot ditt, det du selv hadde opplevd med en gang jeg leste det:

" Jeg kan love deg det er mange mye mer ubehagelige ting man kan oppleve i helsevesenet enn leger som faktisk samarbeider godt ".

Noe jeg syntes var urettferdig mot TS. Du kan umulig vite hva TS sliter med. Du kan umulig vite om hennes fysiske, psykiske plager: Hva hun har vært gjennom. Om hun har opplevd drap/selvdrap i nærmeste familie. Hennes grad av smerte. Men fordi du selv har vært gjennom det du har, er hennes problemer ubetydelig for deg: Du forstår det ikke. Du sammenligner smertegrad fra ditt ståsted.

Du angriper meg, og du kan ikke vite om jeg sliter med noe, om jeg har opplevd noe smertefullt, eller andre i KG for den saks skyld, for å ta eksemplet videre. Og du kaller meg uvitende. Poenget er at du ikke kan vite noenting. Du setter deg selv i sentrum pga det vonde du selv har opplevd, ingen andre betyr noe.

Forståelig, men det må jobbes med.

Men du er da ikke noe bedre som veier psykiske og fysiske problemer opp mot hverandre (les: lege kontra psykolog) og mener at det psykiske går langt dypere inn i et menneske. Videre skriver du at man forteller mye mer og mer detaljert hos psykolog enn lege.

Som du selv sier: DU kan ikke vite noe om pasienter som oppsøker leger sin grad av smerte, hva de har vært gjennom eller hva de ønsker å dele. Du forstår det ikke. Du setter pasienter som oppsøker psykolog som målestokk og mener tydeligvis at pasienter som oppsøker lege ikke har problemer som går dypt nok i forhold til det førstnevnte.

Basert på dine innlegg her inne kan det virke som at du er psykologistudent (profesjon). Mulig det er derfor du ser sånn på det, men det henger ikke i hop med virkeligheten.

Anonymous poster hash: 9092a...a72

  • Liker 1
Gjest gjestvest
Skrevet

Men du er da ikke noe bedre som veier psykiske og fysiske problemer opp mot hverandre (les: lege kontra psykolog) og mener at det psykiske går langt dypere inn i et menneske. Videre skriver du at man forteller mye mer og mer detaljert hos psykolog enn lege.

Som du selv sier: DU kan ikke vite noe om pasienter som oppsøker leger sin grad av smerte, hva de har vært gjennom eller hva de ønsker å dele. Du forstår det ikke. Du setter pasienter som oppsøker psykolog som målestokk og mener tydeligvis at pasienter som oppsøker lege ikke har problemer som går dypt nok i forhold til det førstnevnte.

Basert på dine innlegg her inne kan det virke som at du er psykologistudent (profesjon). Mulig det er derfor du ser sånn på det, men det henger ikke i hop med virkeligheten.

Anonymous poster hash: 9092a...a72

Unnskyld meg, men har du problemer med å lese det jeg skriver? Lege kontra psykolog betyr psykiske og fysiske problemer opp mot hverandre? Hvor i alle dager fikk du dette fra når jeg t.o.m skrev at det var koblinger mellom disse?

Det er titalls av koblinger mellom det fysiske og det psykiske:

Er man fysisk syk går det utover det psykiske.

Er en psykisk syk går det utover dagliglivet: Man klarer ikke å fungere.

Det psykiske går dypere inn i et menneske fordi dette går ut på tanker. Tvangstanker etc

Bare for å ta noen eksempler..

Jeg har ikke brukt noen som helst som målestokk på smerte. Heller ikke her skjønner jeg hvor du leser dette. Jeg sa man kan ikke vite noenting om noen.

Jeg ser heller ingen grunn til å fortsette på denne diskusjonen da jeg kom hit for å hjelpe TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...