AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #21 Skrevet 12. mai 2015 Nei, det er ikke brudd på taushetsplikten. Anonymous poster hash: 9092a...a72 Men er det ikke et brudd på - et eller annet - å ikke opplyse om at å gå til én psykolog, egentlig er å gå til 10 psykologer? Anonymous poster hash: bd7a7...22b
Gjest The damned Skrevet 12. mai 2015 #22 Skrevet 12. mai 2015 Ja.. det er greit for deg..ok? Anonymous poster hash: bd7a7...22b Ingenting å hisse seg opp over. Du må ta det opp med din behandler hvis du ikke synes det er greit, men det er nok normalt at de diskuterer problemstillinger seg i mellom. Derimot tror jeg ikke at de går veldig i detalj og forteller at du sa ditt og datt.
Gjest The damned Skrevet 12. mai 2015 #23 Skrevet 12. mai 2015 Forresten, min behandler har fortalt meg at hun har diskutert min sak med andre, og hvorfor hun gjorde det. Det har vært med på å gjøre det tryggere for meg. At hun er åpen om at hun gjør det.
Gjest gjestvest Skrevet 12. mai 2015 #24 Skrevet 12. mai 2015 (endret) Ja, det er noe med det. Hadde jeg på forhånd visst at det er slik de "opererer", så hadde jeg ikke følt det på samme måte, heller. For da hadde jeg vært klar over det fra første stund. Jeg tror mange pasienter ikke vet at de drøftes.Anonymous poster hash: bd7a7...22b Ja, det er dessverre mange som ikke er klar over det. De får plutselig seg et sjokk. Men som sagt: Ingenting å bekymre seg for som jeg forklarte. Endret 12. mai 2015 av gjestvest
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #25 Skrevet 12. mai 2015 Men er det ikke et brudd på - et eller annet - å ikke opplyse om at å gå til én psykolog, egentlig er å gå til 10 psykologer?Anonymous poster hash: bd7a7...22b Brudd på hva da? Å gå til én psykolog er ikke å gå til ti psykologer. Anonymous poster hash: 9092a...a72
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #26 Skrevet 12. mai 2015 Jo, hvis din psykolog drøfter deg med 9 andre, så er det nettopp det. Anonymous poster hash: bd7a7...22b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #27 Skrevet 12. mai 2015 Ja, det er dessverre mange som ikke er klar over det. De får plutselig seg et sjokk. Men som sagt: Ingenting å bekymre seg for som jeg forklarte. Men kommer nok ikke til å klare og være 100% ærlig fremover da det er bare sånn som må gå seg tilAnonymous poster hash: bd7a7...22b
Gjest gjestvest Skrevet 12. mai 2015 #28 Skrevet 12. mai 2015 (endret) Reagerer på ordene du bruker..du "betror deg til han" , " Han sladrer videre"..Dette er ikke en venn av deg, men en profesjonell lege, og det er jobben hans å jobbe med deg. Om min lege diskuterer min sykdom med min spesialist, ser jeg ikke på det som at han sladrer, men at de diskuterer/samarbeider for mitt beste. Om man tror at man bygger et spesielt tillitsforhold til en person, istedenfor å være i behandling hos lege/psykolog for å bygge egen selvtillit, er litt usunt. Jeg kan love deg det er mange mye mer ubehagelige ting man kan oppleve i helsevesenet enn leger som faktisk samarbeider godt. Jeg synes at du trenger å endre på hvordan du tror helsevesenet skal fungere. Anonymous poster hash: d1b95...c66 Du kan ikke sammenligne det du betror til en psykolog med det du betror en lege. Du kan ikke sammenligne det psykiske med det fysiske. Disse er to helt forskjellige ting. Det psykiske går langt dypere inn i et menneske enn det. Jeg forstår TS sin reaksjon godt når hun ikke visste om det. Endret 12. mai 2015 av gjestvest
Kontormus Skrevet 12. mai 2015 #29 Skrevet 12. mai 2015 I all yrkesprofesjon er det slik at man utveksler erfaringer, synspunkter og betraktninger. Sånn MÅ det være ellers hadde utviklingen stått stille eller noen yrkesutøvere/behandlere hadde gjort alvorlige feil uten at det ble oppdaget. Pasientene har alt å tjene på at de snakker sammen. Og så må en slutte å tro at en er universets sentrum og at alle rundt blir rystet inn til innvollene av å høre om hva akkurat du tenker på. 11
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #30 Skrevet 12. mai 2015 Og så må en slutte å tro at en er universets sentrum og at alle rundt blir rystet inn til innvollene av å høre om hva akkurat du tenker på.hva får du ut av sånne stygge personangrep? Gjorde jeg dagen din nå, eller? Anonymous poster hash: bd7a7...22b 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #31 Skrevet 12. mai 2015 Å være psykolog er en jobb. Den jobben er tynget av veldig mye ansvar. Det er ikke alltid én eneste person klarer å utføre jobben på en best mulig måte for pasienten - derfor får han eller hun hjelp av andre som har annen kompetanse, for at du skal få det bedre. Det er ingen meningsutveksling. De sitter ikke og bare "OMG hun er sååå syk ass!". Ellers kan jeg opplyse at på psykologistudiet blir faktisk pasienter og deres problemer presentert på en forelesningssal med 300 studenter til stede. Såklart anonymisert (bytte kjønn, alder og gjenkjennelige detaljer), slik at det like gjerne kunne vært oppspinn - men det er ikke det. Anonymous poster hash: 406b3...f77 4
Kontormus Skrevet 12. mai 2015 #32 Skrevet 12. mai 2015 hva får du ut av sånne stygge personangrep? Gjorde jeg dagen din nå, eller?Anonymous poster hash: bd7a7...22b Det var ikke et personangrep, men en annen måte å si at det er dumt å være selvhøytidelig. Men ønsker deg god bedring uten at du trenger å klikke i vinkel for det også! Det er seriøst ment. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #33 Skrevet 12. mai 2015 Det var ikke et personangrep, men en annen måte å si at det er dumt å være selvhøytidelig. Men ønsker deg god bedring uten at du trenger å klikke i vinkel for det også! Det er seriøst ment. At jeg er sløvhøytidelig? Absolutt ikke. Men du vet ikke hva jeg lider av og hvor mye svik jeg har opplevd innen helsesystemet.Anonymous poster hash: bd7a7...22b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #34 Skrevet 12. mai 2015 Å være psykolog er en jobb. Den jobben er tynget av veldig mye ansvar. Det er ikke alltid én eneste person klarer å utføre jobben på en best mulig måte for pasienten - derfor får han eller hun hjelp av andre som har annen kompetanse, for at du skal få det bedre. Det er ingen meningsutveksling. De sitter ikke og bare "OMG hun er sååå syk ass!". Ellers kan jeg opplyse at på psykologistudiet blir faktisk pasienter og deres problemer presentert på en forelesningssal med 300 studenter til stede. Såklart anonymisert (bytte kjønn, alder og gjenkjennelige detaljer), slik at det like gjerne kunne vært oppspinn - men det er ikke det. Anonymous poster hash: 406b3...f77 Men kanskje det er oppspinn?Anonymous poster hash: bd7a7...22b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #35 Skrevet 12. mai 2015 At jeg er sløvhøytidelig? Absolutt ikke. Men du vet ikke hva jeg lider av og hvor mye svik jeg har opplevd innen helsesystemet.Anonymous poster hash: bd7a7...22b Det er synd du har opplevd svik innen helsesystemet. Men det at psykologer søker hjelp/diskuterer saker med kollegaer er ikke unormalt, ikke farlig og ikke noe du trenger bekymre deg over. Detaljene blir ikke diskutert videre til sivile, de tenker ikke "åh gud, se der er hun som har snakket om xxxx", de bryr seg ikke om deg og ditt liv på den måten. De bryr seg om ditt vel og ve, om diagnose, utredning og hjelp de kan gi. Det er det du er der for å få, og det er det de er der for å gi. Ved å diskutere det kan psykologen du har fått bedre hjelpe deg i din situasjon. Tenk på det heller som at det er flere professjonelle som er der for å hjelpe og støtte deg, enn at psykologen din "sladrer", da dette er en veldig negativ måte å tenke på situasjonen. Anonymous poster hash: a5be1...5c9 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #36 Skrevet 12. mai 2015 Jo, hvis din psykolog drøfter deg med 9 andre, så er det nettopp det.Anonymous poster hash: bd7a7...22b Psykologen drøfter jo ikke deg spesifikt. Han drøfter problemstillinger som selvsagt blir anonymisert. Dette er noe helt annet. Det er heller ikke slik at dette blir lagt for skjul. Anonymous poster hash: 9092a...a72 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #37 Skrevet 12. mai 2015 Du kan ikke sammenligne det du betror til en psykolog med det du betror en lege. Du kan ikke sammenligne det psykiske med det fysiske. Disse er to helt forskjellige ting. Det psykiske går langt dypere inn i et menneske enn det. Jeg forstår TS sin reaksjon godt når hun ikke visste om det. Selvsagt kan man det. Tror du alt pasienter forteller leger er av fysisk opphav? Tror du ikke at fysiske problemer har en psykisk relevans? Tror du ikke at leger blir fortalt om voldtekt? Eller vold i hjemmet? Eller noe kriminelt? Jeg synes du generelt sett kommer med svært gode innlegg, men dette synes jeg ble litt for lettvint syn på det. Det fysiske og det psykiske har en svært nær relasjon, og mene at psykiske går dypere inn i et menneske enn det fysiske synes jeg er hinsides. Taushetsplikten gjelder både for psykologer og leger, men dette her er greit for begge tilfeller. Anonymous poster hash: 9092a...a72 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #38 Skrevet 12. mai 2015 Men kommer nok ikke til å klare og være 100% ærlig fremover da det er bare sånn som må gå seg tilAnonymous poster hash: bd7a7...22b Det er deg selv det vil gå ut over om du ikke er 100% ærlig med din behandler. God bedring Anonymous poster hash: 25982...4ea 4
Gjest gjestvest Skrevet 12. mai 2015 #39 Skrevet 12. mai 2015 (endret) Selvsagt kan man det. Tror du alt pasienter forteller leger er av fysisk opphav? Tror du ikke at fysiske problemer har en psykisk relevans? Tror du ikke at leger blir fortalt om voldtekt? Eller vold i hjemmet? Eller noe kriminelt? Jeg synes du generelt sett kommer med svært gode innlegg, men dette synes jeg ble litt for lettvint syn på det. Det fysiske og det psykiske har en svært nær relasjon, og mene at psykiske går dypere inn i et menneske enn det fysiske synes jeg er hinsides. Taushetsplikten gjelder både for psykologer og leger, men dette her er greit for begge tilfeller. Anonymous poster hash: 9092a...a72 Mitt poeng er at TS er i sjokktilstand, og ordene som kommer ut av henne, all fortvilelsen er et resultat av tilstanden hun er i. Å ikke gi henne tid til å slå seg i ro med hvordan praktiseringen av arbeidet er, og heller gå etter, og kritisere hennes ordbruk er ikke den rette måten å gå. Hun må få lov til å være sint. Sinnet er et resultat av sjokktilstanden hun er i. Det er også en del av prosessen hun må gjennom. Hun må få det ut. Hun føler seg sviktet. Dette sviket må hun også snakke med behandler om. Det skal ikke under noe teppe. Ellers så greier hun ikke å snakke fritt. Ord er til å brukes. Endret 12. mai 2015 av gjestvest
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #40 Skrevet 12. mai 2015 Mitt poeng er at TS er i sjokktilstand, og ordene som kommer ut av henne, all fortvilelsen er et resultat av tilstanden hun er i. Å ikke gi henne tid til å slå seg i ro med hvordan praktiseringen av arbeidet er, og heller gå etter, og kritisere hennes ordbruk er ikke den rette måten å gå. Hun må få lov til å være sint. Sinnet er et resultat av sjokktilstanden hun er i. Det er også en del av prosessen hun må gjennom. Hun må få det ut. Hun føler seg sviktet. Dette sviket må hun også snakke med behandler om. Det skal ikke under noe teppe. Ellers så greier hun ikke å snakke fritt. Ord er til å brukes. Det er jeg enig i, men jeg ser ikke relevansen med å trekke frem forskjellen mellom det psykiske og det fysiske. Det var primært dette jeg kommenterte. Anonymous poster hash: 9092a...a72 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå