Gå til innhold

Kan psykologer diskutere pasienten


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

..med en anne psykolog pasienten ikke kjenner? Trodde taushetsplikt betød at man ikke kunne det.. Jeg liker ikke at andre jeg ikke vet hvem er går rundt med info

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, så lenge de ikke nevner noe som kan identifisere deg. På Dps der jeg går så har de et møte en dag i uka hvor de diskuterer alle pasientene og hva som skal skje videre. Der er det også leger med.

Jeg tenker at så lenge han/hun ikke sier noe som kan identifiseres med meg så er det greit. Noen ganger trenger selv eksperter hjelp/input/annen synsvinkel.

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, så lenge de ikke nevner noe som kan identifisere deg. På Dps der jeg går så har de et møte en dag i uka hvor de diskuterer alle pasientene og hva som skal skje videre. Der er det også leger med.

Jeg tenker at så lenge han/hun ikke sier noe som kan identifiseres med meg så er det greit. Noen ganger trenger selv eksperter hjelp/input/annen synsvinkel.

Hva med at JEG kke synes det er greit, har ikke jeg som pasient noen rettigheter? Det er faktisk så "ikkegreit" at jeg vurderer å ikke fortelle noe som helst mer fordi han sladrer videre.

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

Skrevet

Hva med at JEG kke synes det er greit, har ikke jeg som pasient noen rettigheter? Det er faktisk så "ikkegreit" at jeg vurderer å ikke fortelle noe som helst mer fordi han sladrer videre.

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

Da må du snakke med han og si det.

AnonymBruker
Skrevet

Da må du snakke med han og si det.

Men han forsnakket seg bare en gang om det, han hadde ikke tenkt til å opplyse meg om det i det heletatt, så vet ikke hvordan jeg skal ta det opp

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er ikke det greit?

Psykologen din har kanskje ikke alle svar og løsninger på hvordan den videre behandlingen skal foregå.Derfor diskuteres pasientene for å gi pasientene den beste behandlingen.



Anonymous poster hash: 4eb38...7d4
  • Liker 10
Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er ikke det greit? Psykologen din har kanskje ikke alle svar og løsninger på hvordan den videre behandlingen skal foregå.Derfor diskuteres pasientene for å gi pasientene den beste behandlingen. Anonymous poster hash: 4eb38...7d4

Fordi jeg betror meg til HAM. Hadde jeg ønsker en annen psykologs mening, hadde jeg byttet psykolog. Jeg vet også at mange bryter taushetsplikten på andre områder. Jeg forteller ting jeg aldri har fortalt noen andre, og for meg er det ikke rett og greit at jeg blir diskutert med andre. Det er ikke akkurat så vanskelig å gjette seg til hvem jeg er heller,,det er ikkeså mange som går der

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

AnonymBruker
Skrevet

Ja så lenge de ikke ID'er deg. De snakker ikke om deg med ektefeller etc, det er jo ikke lov. Men de diskuterer med kollegaer, leger og andre psykologer for å finne en løsning på dine problemer. Gjennom diskusjon kan man komme på beste løsning og behandling, måter man selv ikke kom på alene. De er professionelle de også, så ingenting som kan identifisere deg blir "lekket" til Gud og hvermann.

Det er heller ikke det det handler om.

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg betror meg til HAM. Hadde jeg ønsker en annen psykologs mening, hadde jeg byttet psykolog. Jeg vet også at mange bryter taushetsplikten på andre områder. Jeg forteller ting jeg aldri har fortalt noen andre, og for meg er det ikke rett og greit at jeg blir diskutert med andre. Det er ikke akkurat så vanskelig å gjette seg til hvem jeg er heller,,det er ikkeså mange som går der

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

På hvilken måte har han brutt taushetsplikten? Å diskutere faglige problemstillinger med kollegaer uten å identifisere pasienten er ikke brudd på taushetsplikt.

Anonymous poster hash: 9092a...a72

  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte har han brutt taushetsplikten? Å diskutere faglige problemstillinger med kollegaer uten å identifisere pasienten er ikke brudd på taushetsplikt. Anonymous poster hash: 9092a...a72

Jeg har ikke sagt at det er brudd på taushetsplikt? Det er jo det hele tråden handler om, at jeg spør om det..sukk.. Jeg siktet til andre jeg kjenner, som har hatt taushetsplikt og brutt den. Og leser stadig på internett om folk som bryter den

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sagt at det er brudd på taushetsplikt? Det er jo det hele tråden handler om, at jeg spør om det..sukk.. Jeg siktet til andre jeg kjenner, som har hatt taushetsplikt og brutt den. Og leser stadig på internett om folk som bryter den

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

Nei, det er ikke brudd på taushetsplikten.

Anonymous poster hash: 9092a...a72

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

..med en anne psykolog pasienten ikke kjenner? Trodde taushetsplikt betød at man ikke kunne det.. Jeg liker ikke at andre jeg ikke vet hvem er går rundt med info

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

Vet hvordan du har det, kan være innlagt og plutselig kommer en psykolog fra teamet til behandleren min og sier ditt og datt som jeg har fortalt han..

Anonymous poster hash: 47889...b6f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sagt at det er brudd på taushetsplikt? Det er jo det hele tråden handler om, at jeg spør om det..sukk.. Jeg siktet til andre jeg kjenner, som har hatt taushetsplikt og brutt den. Og leser stadig på internett om folk som bryter den

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

Reagerer på ordene du bruker..du "betror deg til han" , " Han sladrer videre"..Dette er ikke en venn av deg, men en profesjonell lege, og det er jobben hans å jobbe med deg.

Om min lege diskuterer min sykdom med min spesialist, ser jeg ikke på det som at han sladrer, men at de diskuterer/samarbeider for mitt beste. Om man tror at man bygger et spesielt tillitsforhold til en person, istedenfor å være i behandling hos lege/psykolog for å bygge egen selvtillit, er litt usunt.

Jeg kan love deg det er mange mye mer ubehagelige ting man kan oppleve i helsevesenet enn leger som faktisk samarbeider godt. Jeg synes at du trenger å endre på hvordan du tror helsevesenet skal fungere.

Anonymous poster hash: d1b95...c66

  • Liker 12
Gjest The damned
Skrevet

Trodde det var normalt at de diskuterte pasienter på møter og noen ganger for å få råd.

Helt greit for meg, så lenge det er på et profesjonelt nivå og med kolleger. Alle der har vel taushetsplikt.

Gjest gjestvest
Skrevet (endret)

Psykologer har drøftinger med en annen psykolog. Dette foregår på denne måten at de ikke videreforteller hva pasienten forteller i terapirommet detaljert. De går med problemstillinger. Ingen detaljer blir diskutert. I lik linje får den andre psykologen hjelp fra din psykolog.

Jeg kan gi deg et eks. La oss si at en pasient har mistet sin mor. Denne tok sitt eget liv. Psykologen går ikke videre med detaljene. Han sier: " Jeg har en pasient som mistet sin mor under svært alvorlige omstendigheter ": Det er alt han forteller, så kommer han med problemstillingen rundt det.

Det er ingen mulighet for identifisering av pasienten slik drøftingene foregår.

Hensikten er å bli en så god psykolog som mulig for deg.

Selv om dette kjennes ut som taushetsplikten brytes og det gjør vondt, det du sier er fortsatt mellom dere. Detaljene er deres.

Det er kun problemstillinger han drøfter med den andre psykologen.

Man kan ikke nekte en psykolog slike drøftinger. Men han burde gjort deg oppmerksom på at slik er arbeidet.

Edit: Skrivefeil

Endret av gjestvest
AnonymBruker
Skrevet

Vet hvordan du har det, kan være innlagt og plutselig kommer en psykolog fra teamet til behandleren min og sier ditt og datt som jeg har fortalt han..

Anonymous poster hash: 47889...b6f

Ekkelt!

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

AnonymBruker
Skrevet

Reagerer på ordene du bruker..du "betror deg til han" , " Han sladrer videre"..Dette er ikke en venn av deg, men en profesjonell lege, og det er jobben hans å jobbe med deg. Om min lege diskuterer min sykdom med min spesialist, ser jeg ikke på det som at han sladrer, men at de diskuterer/samarbeider for mitt beste. Om man tror at man bygger et spesielt tillitsforhold til en person, istedenfor å være i behandling hos lege/psykolog for å bygge egen selvtillit, er litt usunt. Jeg kan love deg det er mange mye mer ubehagelige ting man kan oppleve i helsevesenet enn leger som faktisk samarbeider godt. Jeg synes at du trenger å endre på hvordan du tror helsevesenet skal fungere. Anonymous poster hash: d1b95...c66

Det er ikke ord, det er setninger. En psykolog er forresten ikke en lege, det er en annen type behandler. Ikke kan de skrive ut medisiner, heller. Det handler om fortrolighet; når jeg vet at jeg blir diskutert opp og ned i mente og psykoanalysert av 5 andre psykologer jeg 1: ikke kjenner, 2: ikke stoler på av grunn nr 1, så føler jeg at det er utrygt å komme med opplysninger om meg selv. Skjønner du ikke hvorfor? Det er fordi jeg har hørt mye dritt pm psykologer. Jeg kjenner en som har vært i kontakt med 4-5 stk, og han har ikke så mye fint å si om dem.

Jeg skjønner at det er slik de holder på, men da burde psykologen si ved første time: "vær obs på at jeg kommer til å diskutere deg og dine personlige problemer med mange andre psykologer", slik at man kan ta hensyn til det når man forteller ting.

Alle psykologer er forskjellige, og har sitt syn på diagnosestilling og behandling av pasienter, derfor er det ubehagelig for meg å være samtaleemne blant folk jeg ikke vet noe om. Hva om det sitter noen sære psykologer der og kommer med meninger om at jeg er klin gæren? Og burde innlegges? Satt på spissen, da. For å beskrive hvordan det kan føles.

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

AnonymBruker
Skrevet

Psykologer har drøftinger med en annen psykolog. Dette foregår på denne måten at de ikke videreforteller hva pasienten forteller i terapirommet detaljert. De går med problemstillinger. Ingen detaljer blir diskutert. I lik linje får den andre psykologen hjelp fra din psykolog.

Jeg kan gi deg et eks. La oss si at en pasient har mistet sin mor. Denne tok sitt eget liv. Psykologen går ikke videre med detaljene. Han sier: " Jeg har en pasient som mistet sin mor under svært alvorlige omstendigheter ": Det er alt han forteller, så kommer han med problemstillingen rundt det.

Hensikten er å bli en så god psykolog som mulig for deg.

Selv om dette kjennes ut som taushetsplikten brytes og det gjør vondt, det du sier er fortsatt mellom dere. Detaljene er deres.

Det er kun problemstillinger han drøfter med den andre psykologen.

Man kan ikke nekte en psykolog slike drøftinger. Men han burde gjort deg oppmerksom på at slik er arbeidet.

Edit: Skrivefeil

Ja, det er noe med det. Hadde jeg på forhånd visst at det er slik de "opererer", så hadde jeg ikke følt det på samme måte, heller. For da hadde jeg vært klar over det fra første stund. Jeg tror mange pasienter ikke vet at de drøftes.

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var normalt at de diskuterte pasienter på møter og noen ganger for å få råd.

Helt greit for meg, så lenge det er på et profesjonelt nivå og med kolleger. Alle der har vel taushetsplikt.

Ja.. det er greit for deg..ok?

Anonymous poster hash: bd7a7...22b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...