Gå til innhold

Hva betrakter dere som et bra karaktersnitt på VGS?


Gjest Evolet

Anbefalte innlegg

Er ganske alvorlig psykisk syk, har droppet ut flere ganger og klarer egentlig ikke jobbe noe særlig med skole, ligger likevel på et samlet snitt rundt 5. Synes 5,5 eller høyere er et godt snitt, og at 4,5 og oppover er greit.



Anonymous poster hash: e97e0...d8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig hvor noen benytter enhver mulighet til å hakke på folk fordi de skriver noe som føltes naturlig å skrive... og litt morsomt å kritisere at folk forteller snittet sitt, samtidig som at du skryter av at ditt var bedre ;)

Tydelig en som er bitter:

Ah, du fikk sjansen til å snike inn litt skryt! Så fint! Hva brukte du dette snittet til videre, da?

Anonymous poster hash: f97f7...a88

Flere som benytter anledningen til å snikskryte litt. Ingen som spurte om hvilket snitt du har. Jeg kan også snikskryte litt. Jeg hadde vedre snitt enn deg.

Anonymous poster hash: f97f7...a88

Utrolig hvor mange som 'benytter muligheten' til å skryte av snittet sitt, enda det ikke er hva Ts spør om. Jeg kan jo gjøre det samme, hadde bedre enn det du hadde.

Anonymous poster hash: f97f7...a88

Når det begynner å bli et problem at noen forteller snittet de fikk på VGS bør man ta litt tak i livet sitt. Det er ingen som har vært arrogante her inne eller snakket nedlatende overfor andres snitt (bortsett fra deg selvsagt).

Anonymous poster hash: 558de...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel stort sett kun pretensiøse tullinger som bryr seg om karaktersnitt fra en læringsarena der man ikke får studere det man interesserer seg for og hvor flasker med trynefaktor 30+ flagrer veggimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saxofon

Synes også over 4,5 er bra.

jeg har selv 2,7. Finnes ikke "skolesmart" men jobber veldig bra praksis. Og snittet har forsatt skaffet meg de jobbene jeg vil ha! Nå må jeg ta opp en del for neste steg i utdanningen og satser på at de 7 årene vekke fra vgs skal hjelpe på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også over 4,5 er bra.

jeg har selv 2,7. Finnes ikke "skolesmart" men jobber veldig bra praksis. Og snittet har forsatt skaffet meg de jobbene jeg vil ha! Nå må jeg ta opp en del for neste steg i utdanningen og satser på at de 7 årene vekke fra vgs skal hjelpe på :)

Det er ikke veldig mange som er "skolesmarte", men som jobber hardt med fagene og ikke gir opp........

Anonymous poster hash: 0e27c...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et karaktersnitt på 4,5 eller høyere før ekstrapoeng er bra. Over 5 før ekstrapoeng er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et karaktersnitt på 4,5 eller høyere før ekstrapoeng er bra. Over 5 før ekstrapoeng er veldig bra.

Ekstrapoeng har da ingenting med snittet å gjøre.

Anonymous poster hash: f97f7...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo?

Kjønnspoeng, realfagspoeng, alderspoeng legges til... Dette gjelder hvertfall for folk med ordinært vitnemål :) Førstegangsvitnemål får man ikke ekstrapoeng på såvidt meg bekjent, bortsett fra realfagspoengene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo?

Kjønnspoeng, realfagspoeng, alderspoeng legges til... Dette gjelder hvertfall for folk med ordinært vitnemål :) Førstegangsvitnemål får man ikke ekstrapoeng på såvidt meg bekjent, bortsett fra realfagspoengene :)

Denne tråden handler ikke om konkurransepoeng, men om snitt. Gjennomsnitt. Man har en mengde tellende karakterer på vitnemålet, og skal regne ut snittet av disse.

At snittet brukes som grunnlag for konkurransepoeng, hvor man multipliserer snittet med 10 og legger til diverse ekstrapoeng har ingenting med selve snittet å gjøre. Så kan man selvsagt si at vanskeligere fag gir flere ekstrapoeng samtidig som at det kan dra ned karaktersnittet, men det er en annen sak.

Anonymous poster hash: f97f7...a88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forundrer meg litt over de som mener at det er bra fra 4. Jeg gjorde ikke en dritt på vgs annet enn minimum og endre på rett over 4.5 om jeg husker korrekt. Jeg syns ikke det er bra i det hele tatt, men det kommer vel gjerne an på de forutsetningene man har i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo?

Kjønnspoeng, realfagspoeng, alderspoeng legges til... Dette gjelder hvertfall for folk med ordinært vitnemål :) Førstegangsvitnemål får man ikke ekstrapoeng på såvidt meg bekjent, bortsett fra realfagspoengene :)

Nei. Poeng legges ikke til snittet ditt, det legges til poengsummen din. Det er noe annet.

Anonymous poster hash: 558de...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstrapoeng har da ingenting med snittet å gjøre.

Anonymous poster hash: f97f7...a88

Det vet jeg veldig godt, men svært mange blander ordene karaktersnitt, konkurransepoeng og poenggrenser konkurransepoeng. Det ser jeg også i denne tråden, og for å unngå misforståelser ville jeg være ekstra tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg veldig godt, men svært mange blander ordene karaktersnitt, konkurransepoeng og poenggrenser konkurransepoeng. Det ser jeg også i denne tråden, og for å unngå misforståelser ville jeg være ekstra tydelig.

Jasså, hvor i denne tråden så du det?

Anonymous poster hash: f97f7...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ut fra et prestisjegymnas for snart 25 år siden med rundt fem i snitt uten å arbeide særlig for det. Bodde på hybel på tredjeåret og soset rundt mesteparten av tiden.

Min mor pleide å si at hun ville vært mer stolt av meg hvis jeg hadde jobbet knallhardt og fått fire i snitt, og det har alltid hengt i meg at hun heller ville hatt en datter som var dum og arbeidssom enn en smart og litt lat datter. Jaja.



Anonymous poster hash: f3a1b...8d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest LilleTusenfryd

Et dårlig snitt synes jeg er alt som har med 3,x å gjøre. Et gjennomsnittlig snitt synes jeg er på 4-tallet. Et BRA snitt synes jeg begynner på 5,0.
Hadde ikke tenkt "åjj, så bra snitt" om noen som hadde 4,7 i snitt. Synes det er helt vanlig.

Har selv 4,7 i snitt fra vgs - så er ikke noen 6'er-elev som skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 4,7, da kommer man inn på de aller fleste studier



Anonymous poster hash: 45e56...3be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler ikke om konkurransepoeng, men om snitt. Gjennomsnitt. Man har en mengde tellende karakterer på vitnemålet, og skal regne ut snittet av disse.

At snittet brukes som grunnlag for konkurransepoeng, hvor man multipliserer snittet med 10 og legger til diverse ekstrapoeng har ingenting med selve snittet å gjøre. Så kan man selvsagt si at vanskeligere fag gir flere ekstrapoeng samtidig som at det kan dra ned karaktersnittet, men det er en annen sak.

Anonymous poster hash: f97f7...a88

Jeg er i utgangspunktet enig, det er forskjell på gjennomsnitt og konkurransepoeng, og det er irriterende når folk blander de to.

Men, det er likevel ganske vesentlig. 4,5 i snitt ER mye bedre hvis man har tatt de vanskeligere realfagene, og realfagspoengene er ment å kompensere for det lavere snittet.

Anonymous poster hash: 45e56...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, hvor i denne tråden så du det? Anonymous poster hash: f97f7...a88

Her

Jeg tenker at et bra snitt er det som skal til for deg å komme deg videre på det studiet du ønsker. Må jo føles litt surt å søke seg inn på noe med 3 i snitt hvis man selv har 5 i snitt...

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...