Gå til innhold

Jeg tror jeg har ptsd


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med en smertefull beinsykdom. Det å ha en psykisk sykdom er flaut for min del, da jeg alltid har jobbet for å få folk til å tro på meg i forhold til min min (endelig diagnotiserte) fysiske sykdom. Jeg mener ikke at det er flaut å være psykisk syk, men jeg har alltid fått hørt at jeg må skjerpe meg og ta meg sammen fordi de fleste har trodd at jeg har vært deprimert eller ikke orket å gjøre ting. Min fysiske diagnose beviste at jeg har hatt "ekte" smerter som folk tror på. Jeg visste ikke at ptsd var noe, men innser nå at jeg har det. Kommer lege kun til å henvise til psykolog? Anonymous poster hash: 29315...a03

Du kan ikke diagnostisere deg selv.

Anonymous poster hash: 044ab...5b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS!

Jeg har selv gått i terapi etter å ha opplevd seksuelle overgrep og omsorgssvikt i oppveksten.

Det tok meg flere år før jeg innså at jeg ikke greide å løse alle problemene mine alene. Det hjelper ikke å legge lokk på ting og tro at det blir bedre. Du må faktisk jobbe deg igjennom det.

Hvis du ikke ønsker å ''rippe'' opp i gamle minner, så er ikke det noe du må. Det finnes flere ulike former for behandling hos psykolog. Å snakke om traumene går under traumeterapi. Jeg har selv vært i traumeterapi, men for meg så ble ikke ting noe bedre av det. Det var uansett viktig å ''rippe opp'' i disse tingene for å finne ut av hva slags behandling jeg kunne dra nytte av. Jeg har nå greid å legge traumene bak meg, men sliter fortsatt med senvirkninger av det jeg har opplevd. Jeg går derfor i terapi for å få hjelp til dette.

Jeg anbefaler deg å møte opp til henvist psykolog. Det kan virke veldig skummelt i starten, men det går seg til.
Etterhvert som du føler deg klar for ting, så kan du åpne deg mer og mer for psykologen.
Men husk også at for at psykologen skal kunne hjelpe deg, så må du faktisk fortelle om hva som plager deg og hvorfor. Det er uansett viktig at du jobber i ditt eget tempo, hver stolt for hvert minste steg du tar!
Du har også rett til å bytte psykolog, hvis du føler at kjemien ikke stemmer.
De møter ofte folk som stiller seg tvilende til taushetsplikten, du er ikke alene. Ikke hver redd for å spørre om ting rundt dette.

Du må også til psykolog for å få diagnose.

Lykke til i din prosess! :blomst:

Du er modig som tør å søke hjelp :hug:




Anonymous poster hash: b7753...14c
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg vil ikke snakke om det som skjedde, jeg vil bare ha behandling for det. Medisin eller hva som helst, bare ikke snakke om det.

MÅ jeg til psykolog om jeg snakker med legen om dette? Er psykolog virkelig så hjelpsomt? Jeg kan ikke se for meg at det hjelper å rippe opp i gamle sår....

Uansett, takk for svar!

Anonymous poster hash: 29315...a03

DET går ikke. Du kan ikke medisinere vekk PTSD. Dersom du har PTSD, så må du i f.eks. kognitiv atferdsterapi for traumer med eksponeringsbehandling. Det er hjernen din det er snakk om - medisiner kan ikke fjerne minner, eller endre måten du tenker på. Det må du gjøre selv, gjerne sammen med en psykolog. Hvis du ikke ønsker å prate om det, er du kanskje ikke motivert nok for å bli frisk. Det er faktisk det som må til, og jeg tror at du også vil klare det, så lenge du ønsker å bli frisk. :)

Anonymous poster hash: d87f1...729

AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, det er ikke noe å rippe opp i - minnene er der som åpne sår, ellers ville du ikke blitt plaget med dem. Derfor trenger du eksponeringsterapi - du og psykologen snakker om tingene som skjedde, dere starter forsiktig slik at du kjenner litt angst men ikke mer enn du kan takle. Når du er vant til å snakke litt om det, snakker dere mer, slik at du igjen kjenner angst og blir vant til det. Dette sammen med forskjellige teknikker for å takle angst, flashbacks og triggere psykologen vil lære deg, vil gjøre at du til slutt ikke har PTSD lengre. Psykolog og lege er ikke ute etter å fortelle utenforstående om hva som har skjedd deg eller å melde til politiet, hvorfor skulle de være det? De har ingenting å vinne på det, og hadde du anmeldt ville du vanligvis tatt dette direkte til politiet selv uansett. Bekymringene dine er helt grunnløse.



Anonymous poster hash: 329ab...10b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...