Gå til innhold

Jeg tror jeg har ptsd


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men det er flaut. Hva bør jeg gjøre? Vil ikke til psykolog.



Anonymous poster hash: 29315...a03
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flaut? På hvilken måte?

Anonymous poster hash: 7a33e...478

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, flaut? Hvafforno'? Gå til fastlege og hør.

Anonymous poster hash: 11241...d9e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med en smertefull beinsykdom. Det å ha en psykisk sykdom er flaut for min del, da jeg alltid har jobbet for å få folk til å tro på meg i forhold til min min (endelig diagnotiserte) fysiske sykdom. Jeg mener ikke at det er flaut å være psykisk syk, men jeg har alltid fått hørt at jeg må skjerpe meg og ta meg sammen fordi de fleste har trodd at jeg har vært deprimert eller ikke orket å gjøre ting. Min fysiske diagnose beviste at jeg har hatt "ekte" smerter som folk tror på.

Jeg visste ikke at ptsd var noe, men innser nå at jeg har det. Kommer lege kun til å henvise til psykolog?



Anonymous poster hash: 29315...a03
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med en smertefull beinsykdom. Det å ha en psykisk sykdom er flaut for min del, da jeg alltid har jobbet for å få folk til å tro på meg i forhold til min min (endelig diagnotiserte) fysiske sykdom. Jeg mener ikke at det er flaut å være psykisk syk, men jeg har alltid fått hørt at jeg må skjerpe meg og ta meg sammen fordi de fleste har trodd at jeg har vært deprimert eller ikke orket å gjøre ting. Min fysiske diagnose beviste at jeg har hatt "ekte" smerter som folk tror på.

Jeg visste ikke at ptsd var noe, men innser nå at jeg har det. Kommer lege kun til å henvise til psykolog?

Anonymous poster hash: 29315...a03

Hvis det føles feil for deg, så trenger du ikke fortelle noen at du går til psykolog. Men ja, mistenker legen ptsd så henviser han til psykolog. Det er ikke noe å være flau over, folk som snakker nedsettende om psykiske lidelser, aner ikke hva de snakker om.

Anonymous poster hash: 7a33e...478

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det føles feil for deg, så trenger du ikke fortelle noen at du går til psykolog. Men ja, mistenker legen ptsd så henviser han til psykolog. Det er ikke noe å være flau over, folk som snakker nedsettende om psykiske lidelser, aner ikke hva de snakker om.

Anonymous poster hash: 7a33e...478

Men jeg vil ikke snakke om det som skjedde, jeg vil bare ha behandling for det. Medisin eller hva som helst, bare ikke snakke om det.

MÅ jeg til psykolog om jeg snakker med legen om dette? Er psykolog virkelig så hjelpsomt? Jeg kan ikke se for meg at det hjelper å rippe opp i gamle sår....

Uansett, takk for svar!

Anonymous poster hash: 29315...a03

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg vil ikke snakke om det som skjedde, jeg vil bare ha behandling for det. Medisin eller hva som helst, bare ikke snakke om det.

MÅ jeg til psykolog om jeg snakker med legen om dette? Er psykolog virkelig så hjelpsomt? Jeg kan ikke se for meg at det hjelper å rippe opp i gamle sår....

Uansett, takk for svar!

Anonymous poster hash: 29315...a03

Det er vanskelig for sårene å gro ordentlig hvis man ikke snakker ordentlig om det. En psykolog har midler til å hjelpe deg med dette. ingen kommer til å tvinge deg til å gå til psykolog, men det er ofte en naturlig del av behandlinger. Vil virkelig anbefale deg å gå til legen med et åpent sinn i hvert fall.

Anonymous poster hash: 7a33e...478

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig for sårene å gro ordentlig hvis man ikke snakker ordentlig om det. En psykolog har midler til å hjelpe deg med dette. ingen kommer til å tvinge deg til å gå til psykolog, men det er ofte en naturlig del av behandlinger. Vil virkelig anbefale deg å gå til legen med et åpent sinn i hvert fall.

Anonymous poster hash: 7a33e...478

Takk igjen

Kommer det jeg sier til å bli tatt videre, eller har de alle taushetsplikt?

Anonymous poster hash: 29315...a03

AnonymBruker
Skrevet

Takk igjen

Kommer det jeg sier til å bli tatt videre, eller har de alle taushetsplikt?

Anonymous poster hash: 29315...a03

Alle innenfor helsevesenet har taushetsplikt. Hvis legen skal skrive en henvisning til psykolog, så kan du be om å få se denne først. Det er ingen andre enn de du velger å fortelle det til, som kommer til å få vite noe om det du forteller.

Anonymous poster hash: 7a33e...478

AnonymBruker
Skrevet

Alle innenfor helsevesenet har taushetsplikt. Hvis legen skal skrive en henvisning til psykolog, så kan du be om å få se denne først. Det er ingen andre enn de du velger å fortelle det til, som kommer til å få vite noe om det du forteller.

Anonymous poster hash: 7a33e...478

Ikke om det er alvorlig heller?

Anonymous poster hash: 29315...a03

AnonymBruker
Skrevet

Ikke om det er alvorlig heller?

Anonymous poster hash: 29315...a03

Hvem er du redd for at de skal kontakte, sånn egentlig?

Anonymous poster hash: 7a33e...478

  • Liker 1
Skrevet

nei

Hvordan det er om de finner ut at du har seriøse planer om å bli massemorder, aner jeg ikke.

Men ja, de tar taushetsplikta veldig seriøst.

Skrevet

hei! jeg har ptsd. Det behandles ikke med medisiner, men med behandling, så det er best å gå til psykolog. du trenger ikke si det til noen. jeg holder det skjult for alle utenom mine venner :)

Selv er jeg under en behandling som heter emdr, som har hatt bevist god effekt på mange.

håper du finner ut av det, og håper du får kommet deg til psykolog.

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du redd for at de skal kontakte, sånn egentlig?

Anonymous poster hash: 7a33e...478

nei

Hvordan det er om de finner ut at du har seriøse planer om å bli massemorder, aner jeg ikke.

Men ja, de tar taushetsplikta veldig seriøst.

Jeg har ikke gjort noe galt, men jeg vil/kan ikke skade de som har det.

Anonymous poster hash: 29315...a03

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gjort noe galt, men jeg vil/kan ikke skade de som har det.

Anonymous poster hash: 29315...a03

Det kommer du heller ikke til å gjøre.

Anonymous poster hash: 7a33e...478

AnonymBruker
Skrevet

hei! jeg har ptsd. Det behandles ikke med medisiner, men med behandling, så det er best å gå til psykolog. du trenger ikke si det til noen. jeg holder det skjult for alle utenom mine venner :)

Selv er jeg under en behandling som heter emdr, som har hatt bevist god effekt på mange.

håper du finner ut av det, og håper du får kommet deg til psykolog.

Kan jeg spørre hvordan psykologen din hjelper deg? Jeg kan ikke se for meg at det hjelper å snakke med noen, om det jeg har opplevd. :( De er bare mennesker de også.. Men takk for råd!

Det kommer du heller ikke til å gjøre.

Anonymous poster hash: 7a33e...478

Så uansett hvor ille det jeg forteller om er, så kan ingen anmelde eller melde noe til noen?

Anonymous poster hash: 29315...a03

Skrevet

Jeg synes du skal be om hjelp, og vær ærlig om at du vil holde det på en lav profil. Ønsker blir respektert og etterkommet så godt det lar seg gjøre. Dette vil du få bedre beskjed om når du sier ifra.

Om det har PTSD, såer det en alvorlig diagnose. -Ikke noe å være flau over, men det mest effektive er å få skikkelig hjelp! Husk også på at du kan be om henvendelse til en nabo-by, etc om du er redd for å treffe kjente.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

"Psykologen respekterer individets rett til konfidensialitet gjennom å iaktta taushet om det som han/hun får rede på om klienter og andre under utøvelsen av yrket. Unntak fra taushetsplikten gjøres dersom det foreligger åpenbar fare for klienten eller andre. Psykologen kan også i henhold til loven være forpliktet til å gi fra seg opplysninger, og informerer derfor klienten om de begrensningene i taushetsplikten som følger av loven"

Unntaket gjelder da selvmordsfare, fare for å skade andre, både voksne og barn. Når det gjelder fortrolige tanker og følelser som ikke gjelder disse områdene som nevnt over, har psykologen full taushetsplikt i forhold til.

Endret av Leini
  • Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre hvordan psykologen din hjelper deg? Jeg kan ikke se for meg at det hjelper å snakke med noen, om det jeg har opplevd. :( De er bare mennesker de også.. Men takk for råd!

Så uansett hvor ille det jeg forteller om er, så kan ingen anmelde eller melde noe til noen?

Anonymous poster hash: 29315...a03

prater generelt hva som har skjedd. den behandlingen kan være ganske tung, da vi må snakke ganske intenst om handlingene....

det hjelper som regel å ha en å prate med, som er nøytral. synes du skal gi det en sjans.

De tar taushetsplikt ganske seriøst. så lenge det ikke står om fare for ditt liv, eller noen andre sitt, så holder de den. Vet om ei som fortalte at hun røykte mye hasj, og da måtte psykologen gi beskjed om dette pga hun røykte og kjørte... men i de aller fleste tilfeller så holder de taushetsplikten. de kan bli straffet hvis de bryter den.

Skrevet

Psykologer er underlagt såkalt streng taushetsplikt etter bevisreglene i straffeprosessloven § 119, det vil si at en psykolog ikke kan pålegges å vitne i retten om noe han er betrodd i kraft av hans stilling.

Dtte er kanskje mer hva du lurte på? http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1586147

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...