Gå til innhold

alle dere som bor alene:

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kan være vanskelig ja. Avhenger av hvor spesialisert kjæresten er på kjøkkenet.

Utdannet kokk :bond:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager ikke middag hver dag, men spiser middag hver dag. Lager veldig sjelden kun en porsjon i gangen, så spiser ofte det samme 2-3 dager på rad. Bruker også å lage opp store porsjoner av og til å fryse ned så har jeg lett tilgjengelige middagsporsjoner. En gang i blant blir det ostesmørbrød eller feks brødskive med kokt egg til "middag" da.

AnonymBruker
Skrevet

Spiste bare grandis og nudler før. År etter år etter år. Fikk sykt dårlig helse av det så nå lager jeg meg ordentlig middag ca annenhver dag, og spiser restene dagen etterpå, og er flink på å koke opp store gryteretter og fryse ned i porsjonsposer. Lager heller hjemmelaget sunn variant av pizza nå enn å kjøpe grandis, lager jeg to stekebrett en kveld så har jeg pizzaskiver i ca to uker og da tar det jo like mye tid/krefter å varme opp de nedfryste bitene som med en grandis.

Anonymous poster hash: 4b68b...f58
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Er ikke det at jeg tenker at "hvis jeg bor alene så gidder jeg ikke ass", for jeg elsker faktisk å lage mat og å bake! Men jeg gidder bare ikke hvis det ikke er noen å lage til på en måte :fnise:

men som noenandre sa: blir kanskje forskjell dersom det er i lengden, og ikke bare en uke liksom.

Anonymous poster hash: 45cd7...28c
Skrevet

TS her!

Er ikke det at jeg tenker at "hvis jeg bor alene så gidder jeg ikke ass", for jeg elsker faktisk å lage mat og å bake! Men jeg gidder bare ikke hvis det ikke er noen å lage til på en måte :fnise:

men som noenandre sa: blir kanskje forskjell dersom det er i lengden, og ikke bare en uke liksom.

Må ikke glemme deg selv da :)

Skrevet

TS her!

Tror du raskt vil finne ut at du trives med å lage mat selv om du bor alene når du elsker å lage mat og bake. Det skaper en trivselsfaktor i hjemmet, og man kan bli bli flinkere til å invitere gjester uten at det må være så formelt.

Til den som skrev at det er gørrkjedelig. Noen ganger er det kjedelig å lage mat, men man kan velge å lage noe enkelt. Det blir også mer spennende hvis man utfordrer seg selv og lager noe nytt. Matlaging burde være like naturlig som å vaske tøy.

Jeg vet heldigvis ikke hvordan det er hvis man ikke kan lage mat og tyr til halvfabrikata, har laget mat og bakt kaker og brød siden jeg var tolv, men alle kan lære og bor man alene er det fritt frem for å prøve og feile. Eller begynne på et matlagingskurs (jeg har f.eks. lyst til å lære å lage indisk mat).

Når barna var små og jeg var alene par år, vekslet jeg og en nabo på å lage middag to ganger i uka. Det var bra både for oss og for barna. Vi møttes etter barnehagen, spiste middag, ryddet fra bordet og slo av en time med prat mens barna lekte litt.

I dag ser jeg ikke for meg en lignende ordning, er blitt for sær og vant til å følge min egen timeplan, men det kan kanskje være noe for studenter og single småbarnsforeldre.

AnonymBruker
Skrevet

Kunne nok vært litt mer variert... Blir mye av det samme, og mye rester. Men prøver å spise sunt:) noen dager blir det brødskive til middag og.

Anonymous poster hash: 5002c...fe7

Skrevet

Spiser sunn middag hver dag, ja, men variert.. Nja. Det kommer litt an på! Hvis jeg vet jeg har en travel uke, så lager jeg grateng, lasagne eller noe sånt, for da har jeg middag til hele uken. Men som oftest lager jeg middag annenhver dag og spiser restene dagen etter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter og begriper ikke greia med at folk som bor alene ikke spiser bra og sunn mat. Hvorfor i alle dager skal man ete drittmat bare fordi man bor alene??

Jeg har bodd alene i over ti år. Jeg lager meg god og sunn middag hver eneste dag. Jeg elsker å prøve nye oppskrifter, og kokkelerer i vei.

De fleste oppskrifter kan deles så man kan lage bare én porsjon. Veldig mye går også an å fryse, så man kan lage store mengder mat og fryse den ned i porsjoner så man kan varme opp igjen på travle dager, eller ha med som lunsj.

Anonymous poster hash: 150a7...7e7
Gjest O.G.
Skrevet

lager dere middag hver dag??

har dere et ordentlig og bra kosthold?? sunt?

spiser dere variert?

hadde jeg bodd for alene hadde jeg aldri klart det..

Ja, lager middag hver dag. Blir en vane.

Skrevet (endret)

lager dere middag hver dag??

Nei, noen ganger er det greit med bare knekkebrød, rester etter lunsj el.l. Men som regel lager jeg middag.

Er ikke gourmet hver gang, men i hvert fall en gang i uken liker jeg å prøve en ny oppskrift. Det er klart det er hyggeligere å lage til flere når man anstrenger seg litt, men jeg vil uansett teste en ny oppskrift selv før jeg serverer den til andre.

har dere et ordentlig og bra kosthold?? sunt?

Ja, spiser sunt. Er lettere å spise sunt når det bare er meg. Foreldrene mine spiser også sunt men de er mer avhengige av en stor middag, ofte med noe pasta, fete sauser osv. Samme gjelder søster og venninner.

spiser dere variert?

Relativt variert ja, men noen ganger blir det samme maten flere ganger på rad. Har jeg helstekt en kalkun eller kylling eller kjøpt en hel fisk tar det et par middager før jeg er igjennom hele, og jeg vil ikke drive å steke opp og fryse ned flere ganger...

Jeg ser ikke hvorfor det er et problem med et bra kosthold når man bor alene. Eneste jeg er skyldig i er å la ett glass vin bli til to eller tre...

Endret av Neeli00
Skrevet

Jeg er student og bor på hybel. Har middag hver dag, lager ofte store porsjoner da så middagen holder i to dager. Spiser vel nokså sunt, men kunne sikkert være sunnere i følge mange! Spiser brød, knekkebrød, havregrøt, middag og frukt. Helt vanlig pålegg og middagsmat. Og i blant blir det is eller sjokolade!

Skrevet

Har et sunt kosthold, ja. Synes faktisk det er lettere å spise sunt alene enn når jeg besøker andre, er hjemme hos foreldre på besøk eller er på ferier.

Når det gjelder middag følger jeg ikke det tradisjonelle norske kostholdet med brømat e.l. til frokost, lunsj og kvelds, og med en varm middag før kveldsmaten. Spiser det jeg føler for når jeg føler for det. Kan like gjerne spise lakserester til frokost eller lunsj, og ta havregrøt til middag. Så lenge jeg får i meg det jeg skal ha i løpet av dagen tenker jeg at det er hipp som happ :)

Skrevet

Nå bor jeg ikke alene lenger da, men da jeg gjorde det gikk det som regel i spagetti eller pizza og i helgene var det skikkelig middag. De fleste hverdagene hadde jeg en pakke med ostepop eller potegull til middag. Sunt nei, har jeg overlevd ja...

Skrevet

Tirsdag/Onsdag/Torsdag spiser jeg ofte kun knekkebrød med leverpostei samt en agurk. Jeg spiser bare en gang om dagen, så jeg synes det er kjempegodt hver eneste gang. Dessuten blir man ikke så stappmett at man ikke orker å dra ut på ettermiddag/kveld.

Skrevet

Generelt sett ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...