AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #21 Skrevet 1. mai 2015 Lager ikke middag hver eneste dag,men spiser sunt. Veldig mye fisk og skalldyr,grønnsaker og frukt. Hva lager du når du lager skalldyr til middag? *Veldig nysgjerrig, lyst å begynne med det selv* Anonymous poster hash: 307e0...1f5
Christiania_Oslo Skrevet 1. mai 2015 #22 Skrevet 1. mai 2015 Hva lager du når du lager skalldyr til middag? *Veldig nysgjerrig, lyst å begynne med det selv* Anonymous poster hash: 307e0...1f5 Blåskjellsuppe Fiskesuppe med blåskjell,pillede reker og laks Scampi på kinesisk vis(med wok,nudler og saus) Spansk scampi(som del av tapas): ligget i olivenolje,chili og hvitløk Scampi marinert i lime,hakket chili og hvitløk,stekes med olivenolje og ha oppi koriander,tilbrhør: nudler og grønnsaker(litt thai style) Scampi korma med ris og salat(indisk) Østers med sauser: minorgette,sitron og balsamico-olivenolje og pepper Spaghetti med hjerteskjell(ops:dyrt!) har 1dl olivenolje i panna,4 hakkede hvitløk og 1 knust tørket chili og har oppi skjellene,på slutten har jeg i cherrytomater og bladpersille,blandes med spaghetti(mye olivenolje pga smakene skal blandes inn i spaghettien) Kamskjell(marinader forskjellig)og tilbehør(feks blomkålpure,salat og bacon) Krabbeskjell(fylt)på loff med pepper og litt majones og løk blanda med sukker og eddik Spiser også tidvis kreps og da gjerne på grillen,prøver ut forskjellige oppskrifter som jeg søker opp eller så bytter jeg ut feks kjøtt/fisk med skalldyr(spesielt scampi) viktig å krydre godt/marinere godt for mer smak(skalldyr smaker jo hovedsakelig sjø) Fisk spiser jeg mest hele små fisker som feks makrell, spiser også endel laks men er ikke særlig glad i torsk,
Gjest Lille-pus Skrevet 1. mai 2015 #23 Skrevet 1. mai 2015 Lager gjerne såpass mye at jeg har i 2 dager. Variert og rimelig sunt ja. Mye grønnsaker, belgfrukter og rent kjøtt/fisk/skalldyr, - litt kjøttdeig til kjøttkaker og lasagne da Skeier ut med hjemmelaget pizza i en og annen helg, eller en quich fylt med det som er ferskt og fint den dagen (purre, nøkkelost og bacon, - eller spinat og røkelaks, eller bare grønnsaker) Baker brød selv om jeg innimellom veksler litt of kjøper et brød. Baker det jeg har lyst på (akkurat nå har jeg rundstykker, rosinboller og sjokolademuffins i frysen, og maryland cookies i en boks, hjemmelagede knekkebrød i en annen boks) Alltid likt å lage mat fra bunnen, da slapper jeg skikkelig av faktisk. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #24 Skrevet 1. mai 2015 Spiser MYE mer variert og mye sunnere enn da jeg var samboer i mange år. Da endte det alltid med kompromiss når det kom til mat og ønskene begrenset seg til pizza, kebab, taco, hamburgere og spaghetti. Fisk var ikke aktuelt. Jeg lager ikke middag hver dag, men lager gjerne nok til at maten holder i 2 eller 3 dager når jeg først lager middag. Fryser ned eller setter i kjøleskapet og har til oppvarming dagen etter eller senere. Noen dager blir det bare noen skiver brød eller havregrøt, andre spiser jeg ute. Tipper jeg lager skikkelig middag (hva nå det betyr) 3 ganger i uka. Jeg lager ofte gryteretter eller salater av det jeg har i kjøleskapet av kjøtt og grønt. Er flink til å bruke naturlige råvarer. Litt hermetikk (stort sett tomater, mais og tunfisk). Så og si aldri pulversauser eller -supper. Men så går det også i perioder. Om jeg jobber mye og lenge en periode blir det mer brød og kanskje litt takeout, men når jeg får ånden over meg kan jeg lage middag hver dag. Anonymous poster hash: f2955...354
Atea Skrevet 2. mai 2015 #25 Skrevet 2. mai 2015 lager dere middag hver dag?? har dere et ordentlig og bra kosthold?? sunt? spiser dere variert? hadde jeg bodd for alene hadde jeg aldri klart det.. Anonymous poster hash: 45cd7...28c Hvorfor tror du at du ikke hadde klart det? Man må tenke at man fortjener det. Jeg lager middag stort sett hver dag, hender jeg spiser reker eller lager omelett. Kommer jeg sent hjem, er det lett å ta opp litt reinskav (er ikke så dyrt, ca 70 kr. på rema og er nok til 3-4 middager), har i fløte og fryst blomkål og brokkoli, purre, paprika, evt. gulrot i strimler og det man har. Fisk er også enkelt. Stekt torsk f.eks. (helst skrei) og tilsetter fløte, spinat, purre og koker evt. andre grønnsaker. Fisk i form. Wok, entrecote, koteletter, gryteretter, minipizza, lasagne, kjøttsuppe, gratinerte grønnsaker, soppstuing. Noen ganger lager jeg mat som fryses ned, men ble litt lei av å spise det samme flere ganger i uka da det ble til at jeg valgte å varme opp det jeg hadde ferdig i fryseren. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #26 Skrevet 2. mai 2015 Lager dere middag hver dag? - Ja, selvsagt. Lar dere et ordentlig og bra kosthold? Sunt? - Ja. Spiser dere variert? - Ja. Anonymous poster hash: a3b08...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #27 Skrevet 2. mai 2015 Jeg er imponert over alle dere enslige middagslagere! Jeg er gift og har en mann som må ha middag hver dag, og på den måten blir det middag på meg også. Hadde jeg bodd alene er jeg redd for hvordan kostholdet mitt hadde vært, jeg har fatigue og må prioritere energien, og dessverre er det ikke maten som får energien min. Men hadde jeg vært alene måtte jeg jo bli flinkere. Anonymous poster hash: aea28...dfd
Gjest HeiHade Skrevet 2. mai 2015 #28 Skrevet 2. mai 2015 Mye lettere å spise sunt på egenhånd enn sammen med andre, synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #29 Skrevet 2. mai 2015 Lager kanskje middag en gang i uka. Blir som regel bare noe jeg finner i kjøleskapet. I dag var middag et eple på knekkebrød. Anonymous poster hash: c705a...a24
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #30 Skrevet 2. mai 2015 lager dere middag hver dag?? har dere et ordentlig og bra kosthold?? sunt? spiser dere variert? hadde jeg bodd for alene hadde jeg aldri klart det.. Anonymous poster hash: 45cd7...28c Ja, jeg er nøye på rutiner og spiser ordentlig mat hver dag. Lager all mat fra bunnen av og bruker en del tid på det. Er interessert i kosthold og mat, så er vel en slags hobby. Anonymous poster hash: a8c58...fcd
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #31 Skrevet 2. mai 2015 Synes det er mye lettere å spise sunt når jeg bor alene enn når jeg har samboer, eneste jeg sliter med er å få i meg frokost. Spiser middag i en eller annen form nesten hver dag ja, men blir ofte bare en kyllingfilet eller en laksebit med litt sitronsaft over og salat ved siden av.Anonymous poster hash: f2cae...a40
Chizue Skrevet 2. mai 2015 #32 Skrevet 2. mai 2015 Der jeg bor nå er det nesten ikke mulig å lage "ordentlig" mat, kjøkkenbenken er så liten at du bare får plass til ei fjøl.. Er nesten ingen plass, 2 små hyller...Hybelovn, 1 plate, og ovnen er stor nok til å steke en Dr.Oetker pizza (bare for å si ca størrelse) Kjøleskapet er normal, stor størrelse, men det gir meg 1 meter rom mellom kjøleskapet og ovnen Jeg blir seriøst stresset av å lage mat der, for at jeg skal klare å lage ordentlig god og sunn mat, så må jeg ha ett fungerende kjøkken, med mye plass Så det blir litt forskjellig mat her ja, har jo laget sunne middager, men blir så fort rot og kaotisk og når man bare har 1 plate å bruke, så blir det litt verre (Må finne meg en annen plass å bo, når det dukker noe opp!)
Gjest Raindrops Skrevet 2. mai 2015 #33 Skrevet 2. mai 2015 Der jeg bor nå er det nesten ikke mulig å lage "ordentlig" mat, kjøkkenbenken er så liten at du bare får plass til ei fjøl.. Er nesten ingen plass, 2 små hyller...Hybelovn, 1 plate, og ovnen er stor nok til å steke en Dr.Oetker pizza (bare for å si ca størrelse) Kjøleskapet er normal, stor størrelse, men det gir meg 1 meter rom mellom kjøleskapet og ovnen Jeg blir seriøst stresset av å lage mat der, for at jeg skal klare å lage ordentlig god og sunn mat, så må jeg ha ett fungerende kjøkken, med mye plass Så det blir litt forskjellig mat her ja, har jo laget sunne middager, men blir så fort rot og kaotisk og når man bare har 1 plate å bruke, så blir det litt verre (Må finne meg en annen plass å bo, når det dukker noe opp!) Du har iallefall stekovn Jeg har like mye (lite) plass som deg, minus stekovn og pluss 1 kokeplate. Jeg kjøpte meg en liten "kjøkkenøy" på IKEA og det hjalp mye med litt ekstra benkplass! Men det der ut som et bombet horehus uansett når jeg er ferdi å lage middag, gleder meg til større plass... 1
Chizue Skrevet 2. mai 2015 #34 Skrevet 2. mai 2015 Du har iallefall stekovn Jeg har like mye (lite) plass som deg, minus stekovn og pluss 1 kokeplate. Jeg kjøpte meg en liten "kjøkkenøy" på IKEA og det hjalp mye med litt ekstra benkplass! Men det der ut som et bombet horehus uansett når jeg er ferdi å lage middag, gleder meg til større plass... Joa, er glad for den lille stekeovnen Men kan ikke bake kake i den Eller muffins...BRØD :O Men men, sukk, snart, en dag, større plass, heller stort kjøkken og liten stue egentlig
Atea Skrevet 2. mai 2015 #35 Skrevet 2. mai 2015 (endret) Der jeg bor nå er det nesten ikke mulig å lage "ordentlig" mat, kjøkkenbenken er så liten at du bare får plass til ei fjøl.. Er nesten ingen plass, 2 små hyller...Hybelovn, 1 plate, og ovnen er stor nok til å steke en Dr.Oetker pizza (bare for å si ca størrelse) Kjøleskapet er normal, stor størrelse, men det gir meg 1 meter rom mellom kjøleskapet og ovnen Jeg blir seriøst stresset av å lage mat der, for at jeg skal klare å lage ordentlig god og sunn mat, så må jeg ha ett fungerende kjøkken, med mye plass Så det blir litt forskjellig mat her ja, har jo laget sunne middager, men blir så fort rot og kaotisk og når man bare har 1 plate å bruke, så blir det litt verre (Må finne meg en annen plass å bo, når det dukker noe opp!) Vet hvordan det er å ha et lite kjøkken. Det jeg har nå er ikke stort, men har plass til komfyr og kombiskap. Lite benkplass her også, men kan bruke kjøkkenbordet. Har bodd med mindre kjøkken og brukte også stua (laget f.eks. brenneslesuppe og hadde kjøkkenmaskinen i stua mens det stod på) Hvis du ikke har fryser krever det mer planlegging. Jeg leide en stund før jeg kjøpte her og der var det to kokeplater uten plass til komfyr. Etter en stund sluttet den ene kokeplata å virke. Det jeg vil frem til er at du kan lage mye med en kokeplate, woke i stekepanna, både grønnsaker, kjøtt og fisk. Lage gryteretter, grønnsaksupper, steke koteletter/fisk/fiskekaker/karbonader og ha i grønnsaker mot slutten under lokk (frosne grønnsaker eller grønnsaker du har kokt - de holder seg fint under lokk mens du steker kjøtt eller fisk). Jeg bruker sjelden mer enn en kokeplate. Du kan også koke poteter og grønnsaker og ha fisk innpakket i folie på toppen. Du kan lage kjøttkaker i brunsaus og ha i små biter av poteter og grønnsaker. Det samme med fiskeboller i hvitsaus. Invester i ildfaste former som passer stekeovnen, lag lasagne, ostesuffle, gratinerte grønnsaker, fisk i form, fiskegrateng m.fl. Har du en rund eller liten ildfast form, kan du også bake brød (ha i bakepapir). Halver evt. oppskriften. Det som er fint med å lage mat bare til seg selv er at man kan prøve og feile litt. Det hender jeg lager sjokolade også. 200 g mørk sjokolade og 100 cocosa, smeltes i vannbad, ha i litt nøtter eller tørket frukt/bær. Avkjøles på bakepapir på et brett eller en tallerken. For meg er det viktig å lage mat og jeg liker det. Det er en av tingene som gjør det hjemmekoselig. Endret 2. mai 2015 av Atea 2
Gjest Mythic Skrevet 2. mai 2015 #36 Skrevet 2. mai 2015 Jeg bor alene og lager middag hver dag. Spiser sunt og variert hver eneste dag, til alle måltider. Lager gjerne opp store porsjoner med middag slik at jeg kan ha noe i fryseren som er lettvint å ta opp på travle dager. Synes det er en rar tankegang at man tenker at kroppen ikke fortjener skikkelig mat bare fordi man ikke bor sammen med noen.
Chizue Skrevet 2. mai 2015 #37 Skrevet 2. mai 2015 Vet hvordan det er å ha et lite kjøkken. Det jeg har nå er ikke stort, men har plass til komfyr og kombiskap. Lite benkplass her også, men kan bruke kjøkkenbordet. Har bodd med mindre kjøkken og brukte også stua (laget f.eks. brenneslesuppe og hadde kjøkkenmaskinen i stua mens det stod på) Hvis du ikke har fryser krever det mer planlegging. Jeg leide en stund før jeg kjøpte her og der var det to kokeplater uten plass til komfyr. Etter en stund sluttet den ene kokeplata å virke. Det jeg vil frem til er at du kan lage mye med en kokeplate, woke i stekepanna, både grønnsaker, kjøtt og fisk. Lage gryteretter, grønnsaksupper, steke koteletter/fisk/fiskekaker/karbonader og ha i grønnsaker mot slutten under lokk (frosne grønnsaker eller grønnsaker du har kokt - de holder seg fint under lokk mens du steker kjøtt eller fisk). Jeg bruker sjelden mer enn en kokeplate. Du kan også koke poteter og grønnsaker og ha fisk innpakket i folie på toppen. Du kan lage kjøttkaker i brunsaus og ha i små biter av poteter og grønnsaker. Det samme med fiskeboller i hvitsaus. Invester i ildfaste former som passer stekeovnen, lag lasagne, ostesuffle, gratinerte grønnsaker, fisk i form, fiskegrateng m.fl. Har du en rund eller liten ildfast form, kan du også bake brød (ha i bakepapir). Halver evt. oppskriften. Det som er fint med å lage mat bare til seg selv er at man kan prøve og feile litt. Det hender jeg lager sjokolade også. 200 g mørk sjokolade og 100 cocosa, smeltes i vannbad, ha i litt nøtter eller tørket frukt/bær. Avkjøles på bakepapir på et brett eller en tallerken. For meg er det viktig å lage mat og jeg liker det. Det er en av tingene som gjør det hjemmekoselig. Tiltross for at jeg har lite kjøkken, så lager jeg jo mat ofte sunn mat også xD Men, jeg blir så stresset av å lage mat på ett slikt kjøkken, kall meg kresen og bortskjemt, men jeg får mer lyst til å lage spennende retter når kjøkkenet er fint og mer plass Har også veldig lite kjøkkenutstyr fordi det ikke er plass til det, da må jeg faktisk legge det på gulvet Men det har fungert fram til nå iallefall 1
Atea Skrevet 2. mai 2015 #38 Skrevet 2. mai 2015 (endret) Tiltross for at jeg har lite kjøkken, så lager jeg jo mat ofte sunn mat også xD Men, jeg blir så stresset av å lage mat på ett slikt kjøkken, kall meg kresen og bortskjemt, men jeg får mer lyst til å lage spennende retter når kjøkkenet er fint og mer plass Har også veldig lite kjøkkenutstyr fordi det ikke er plass til det, da må jeg faktisk legge det på gulvet Men det har fungert fram til nå iallefall Kjenner meg igjen, ville hatt gjester til middag oftere med et større kjøkken. Vi blir tre, fire her i morn, og jeg vurderer allerede å bruke engangstallerkner. Men heldigvis slipper jeg å stå alene med oppvasken, min mor kommer også. Tror mange har vegring for å lære seg å lage mat. Det kan kanskje føles som å ikke kunne sykle. Endret 2. mai 2015 av Atea
Chizue Skrevet 2. mai 2015 #39 Skrevet 2. mai 2015 Kjenner meg igjen, ville hatt gjester til middag oftere med et større kjøkken. Vi blir tre, fire her i morn, og jeg vurderer allerede å bruke engangstallerkner. Men heldigvis slipper jeg å stå alene med oppvasken, min mor kommer også. Tror mange har vegring for å lære seg å lage mat. Det kan kanskje føles som å ikke kunne sykle. Ja, eller at de er redde for at folk ikke liker maten man lager.. Jeg er litt rar på den måten, jeg kan kokkelere med venninner, men å lage mat foran kjæresten det blir jeg enda flau over..Blir litt sånn *Sett deg i stua, så roper jeg når maten er ferdig*
Atea Skrevet 2. mai 2015 #40 Skrevet 2. mai 2015 (endret) Ja, eller at de er redde for at folk ikke liker maten man lager.. Jeg er litt rar på den måten, jeg kan kokkelere med venninner, men å lage mat foran kjæresten det blir jeg enda flau over..Blir litt sånn *Sett deg i stua, så roper jeg når maten er ferdig* Avhenger av hvor spesialisert kjæresten er på kjøkkenet. Man må gi seg selv litt slakk, men noen menn kan overta hele kjøkkenet, de står selv for innkjøpene og når menn elsker å lage mat, inntar de gjerne en helproff holdning, verre overtakelse av kjøkkenet enn med hun som er flink til å bake kaker, mens han kommer hjem med fiskestanga. Endret 3. mai 2015 av Atea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå