Gå til innhold

I gang med nedtrapping av Cipralex! Tenkte dele opplevelsen


Nabojenta

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke å skrive off topic her, men er det ingen av dere som er fornøyde med medisinen?

Jeg bruker efexor, og vil egentlig ikke slutte, fordi jeg syns jeg har det så bra med tablettene.... Skal faktisk ta det opp med legen neste uke, høre hvor lenge jeg kan fortsette å ta dem :)



Anonymous poster hash: bc0fe...eea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok at antideppresiva funker forskjellig på folk og for noen er det helt sikkert en bra ting. Dersom det fungerer bra for deg så er det sikkert ikke noe i veien for at du kan bruke det lenger. Bare å ta det opp med legen. Jeg sitter her lys våken på denne nedtrappingsperioden min og jeg skal være temmelig ute å kjøre før jeg begynner med disse tablettene igjen. Eller dvs. Det skal jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der melder de første seponeringssymptomene seg.

Svetter en del kjenner jeg. Spesielt på morgenen nå jeg står opp. Rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva dose gjekk du på? Synes det å halvere med ein gong høres litt brått ut. Ville ha gått ned med 2,5 mg om gangen eller noko.



Anonymous poster hash: 89d2c...9ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 10 mg - samme dose i alle årene.

5 mg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært nesten konstant syk og hanglet siden jeg begynte å trappe ned i januar/februar. Merker motivasjon for å gjøre ting har blitt verre. Er enda mer sliten og tåler aktivitet enda mindre enn jeg gjorde før. Men samtidig synes jeg det er litt deilig å ikke være i bobla jeg var i. Hadde nesten ingen følelser før og nå griner jeg bare ved å lese noe trist.

Kan vel også si at depresjonen vender tilbake, men det har ikke noe med "feil" nedtrapping. Mer at jeg ikke har gjort noe med depresjonen.

Boble ja - det er ganske beskrivende for hvordan jeg har følt det til tider også. Du trapper veldig langstomt ned eller? Kjenner at jeg er så utålmodig og har egentlig ikke lyst til annet enn å trekke ned resten av pillene i toalettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på div antidepressive i over tolv år sammenhengende nå. Er på bedringens vei og har de siste årene trappet ned på mange medisisner. Nå er det kun antidepressive og en annen for søvn igjen, og jeg har som mål å slutte på første nevnte. Jeg har brukt nesten ett år på å komme ned i halv dose, og kommer nok til å bruke i hvertfall ett halvt år på å seponere den helt vekk. (om alt går bra og jeg ikke må øke dosen igjen). Jeg sliter mye med kvalme og svimmelhet ved nedtrapping, så har valgt å ta det ekstremt sakte. Jobber og studerer nå, og det er viktig for meg å ikke bli så dårlig at jeg ikke fungerer i hverdagen. Når man har brukt slike medisiner så lenge, så er halvannet år med nedtrapping helt greit for meg. Heller det, enn å risikere at det gåf



Anonymous poster hash: d410f...887
Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det går feile veien igjen. Skulle det stå...



Anonymous poster hash: d410f...887
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på div antidepressive i over tolv år sammenhengende nå. Er på bedringens vei og har de siste årene trappet ned på mange medisisner. Nå er det kun antidepressive og en annen for søvn igjen, og jeg har som mål å slutte på første nevnte. Jeg har brukt nesten ett år på å komme ned i halv dose, og kommer nok til å bruke i hvertfall ett halvt år på å seponere den helt vekk. (om alt går bra og jeg ikke må øke dosen igjen). Jeg sliter mye med kvalme og svimmelhet ved nedtrapping, så har valgt å ta det ekstremt sakte. Jobber og studerer nå, og det er viktig for meg å ikke bli så dårlig at jeg ikke fungerer i hverdagen. Når man har brukt slike medisiner så lenge, så er halvannet år med nedtrapping helt greit for meg. Heller det, enn å risikere at det gåf

Anonymous poster hash: d410f...887

Uffda, er du plaget med kvalme og svimmelhet når du trapper ned over så lang tid. Usj, klem til deg. Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en nyttig tråd. Har gått på Cipralex i noen uker nå, etter flere år med depresjon. Kjenner den løfter meg mange hakk oppover og jeg kjenner meg mye mer lystig og glad.

Er det noen erfaring med IKKE å legge på seg? Jeg har noen kilo for mye i utgangspunktet, så det er den store skrekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du føler medisinen hjelper deg 😀 Jeg har 10 års "erfaring " på disse pillene og de hjalp meg også i en vanskelig tid. Problemet er bare at dette er nå 9 år siden så jeg skulle ikke gått på de så lenge men nå har jeg iallefall besluttet å seponere de - for godt. Jeg gikk som nevnt opp mange kilo. De fleste jeg har hørt om har økt vekten etter at de starter med antidepressiva. Det kan skyldes flere faktorer som økt matlyst, hormonelle endringer mm. De lærde strides vel om vektøkning er en direkte årsak av depressiva men at mange går opp i vekt er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boble ja - det er ganske beskrivende for hvordan jeg har følt det til tider også. Du trapper veldig langstomt ned eller? Kjenner at jeg er så utålmodig og har egentlig ikke lyst til annet enn å trekke ned resten av pillene i toalettet.

Ikke så veldig langsomt. Begynte i januar/februar. Er helt uten nå og har vært det en uke eller to. Vurderer å ta 5 mg igjen. Merker at hodet mitt er mer sliten enn det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God moren Brimi:) Håper du føler deg litt bedre i dag og at du ikke trenger å starte på igjen.

Jeg har redusert enda halvparten av min dose i dag og skal bruke den dosen ei uke også har jeg tenkt å kvitte meg med dritten for godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God moren Brimi:) Håper du føler deg litt bedre i dag og at du ikke trenger å starte på igjen.

Jeg har redusert enda halvparten av min dose i dag og skal bruke den dosen ei uke også har jeg tenkt å kvitte meg med dritten for godt!

God morgen:-) Tja, både og. Føler fremdeles at jeg burde begynne igjen. Føler alt bare blir for mye. Må ta noen steg bakover før jeg kutter alt av kurs og behandling. Vil ikke det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du holder ut Brimi:)

Er du i full jobb og gikk det i tilfelle greit i den perioden du trappet ned ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du holder ut Brimi:)

Er du i full jobb og gikk det i tilfelle greit i den perioden du trappet ned ?

Min filosofi er at det meste ordner seg til slutt på en eller annen måte :-) Dessuten er jeg et stabeist uten like ^^

Nei, er ikke i jobb. Det har faktisk gått greit. Nå sliter jeg med hukommelsen, så jeg husker ikke helt hvordan det gikk.

Men det er skummelt å føle på sinne igjen og følelser generelt. Har forresten bare fulgt hva behandleren på dps har sagt jeg skal gjøre mtp. nedtrapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føle på sinne og følelser generelt blir på enmåte litt nytt.

Eller hvordan skal jeg beskrive det...forholde meg til følelsene mine igjen er en måte å beskreive det på.

Kjenner at det kommer sigende både den ene og andre følelsne og at det er i ferd med å skrelles av noen lag av denne rustningen jeg har hatt.

Zombie i forhold til følelser har jeg kjent på disse årene.

Jeg er redd for at jeg har ødelagt et fint forhold pga disse pillene.

Jeg klarte ikke å gi/vise de følelsene jeg innert inne hadde eller hvordan kan jeg beskrive det ?

Klarte ikke å være i følelsene mine. Ellers bekrive hva jeg følte. Jeg drev nok min daværende kjæreste til vannvidd og jeg tror jeg har vært som en vegg å komme innnpå. Generelt gått med en beskyttelse rundt meg og vært i en boble følelsesmessig.

Det som er litt spesielt er at jeg har fått høre at jeg må bli fortalt ting mange ganger og at det tilslutt går inn - etter lang tid.

Jeg tror jeg forstår litt mer nå hvorfor. Det har vært som om ting må innom alle disse "lagene" utenpå meg før det går inn om noen forstår hva jeg mener.

Jeg har også kjent på at jeg har nesten blitt litt "hyper" når jeg har vært på fest.

Kombinasjonen alkohol og antideppresiva er jo ingen suksses:(

Jeg har forstått at det er flere som har fått ødelagt forhold som følge av at man blir "kald" og følelsessløs/flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på div antidepressive i over tolv år sammenhengende nå. Er på bedringens vei og har de siste årene trappet ned på mange medisisner. Nå er det kun antidepressive og en annen for søvn igjen, og jeg har som mål å slutte på første nevnte. Jeg har brukt nesten ett år på å komme ned i halv dose, og kommer nok til å bruke i hvertfall ett halvt år på å seponere den helt vekk. (om alt går bra og jeg ikke må øke dosen igjen). Jeg sliter mye med kvalme og svimmelhet ved nedtrapping, så har valgt å ta det ekstremt sakte. Jobber og studerer nå, og det er viktig for meg å ikke bli så dårlig at jeg ikke fungerer i hverdagen. Når man har brukt slike medisiner så lenge, så er halvannet år med nedtrapping helt greit for meg. Heller det, enn å risikere at det gåf

Anonymous poster hash: d410f...887

Kan jeg spørre hvilke antidepressiva du trapper ned med?

Holder på selv å slutte og sliter sinnssykt med svimmelhet og kvalme!!

Anonymous poster hash: 1631a...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilke antidepressiva du trapper ned med?

Holder på selv å slutte og sliter sinnssykt med svimmelhet og kvalme!!

Anonymous poster hash: 1631a...3ca

Står i overskriften: Cipralex. Anbefaler deg metoden "min" som jeg har beskrevet (litt for nøye, hehe) nederst på side 1. Man MÅ ta seg god tid :)

Anonymous poster hash: d06b3...2bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Cipralex 20 mg på tredje året nå, og kan ikke si at jeg har merket noen vektøkning. Veier det samme nå som da jeg startet. Når det er sagt føler jeg at angsten og depresjonene som gjorde at jeg begynte på Cipralex har minsket noe, men de er langt i fra borte. Kommer nok til å fortsette i flere år (evnt. hele livet slik psykiateren anbefaler). Men interessant tråd å lese :)



Anonymous poster hash: ac741...0d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...